- Hjem
- Forum
- Hva skjer?
- Starte lokal klubb - trenger veiledere. (side 2)
Starte lokal klubb - trenger veiledere. (side 2)
Postet 06.01.08 kl 21:20
Postet 06.01.08 kl 21:22
Lillian UlriksenTakk Linka. Det var god informasjon og en hjelp på veien. Det koster vel noen kroner for å få et org.nr? Tar dette lang tid - eller har dere ventet til nå med å søke dette? For å gå med i NAF koster det jo kun kr 100,- det første året og man behøver strengt tatt ikke noen konto og reg.nr. for akkurat dette. :-) Og hva med føring av regnskap? mvh
Hei igjen.
Tror ikke det koster noe å registrere seg som forening på brreg. Har ihvertfall ikke hørt noe. Grunnen til at vi startet så sein med det var at vi måtte få andre ting på plass først. Medlemskontigent har vi tatt betaling for på møtene. Det er bare den siste tiden at inntektene har blitt en del høyere og vi følte det var tryggere med en bank konto. For ikke å snakke om enklere da medlemmene kan betale kontigenten rett på konto. Det tar en stund før man får papirene tilbake fra brreg. Vi har ikke sendt de inn enda for man må ha med protokoll fra første møte ( hvor styret ble vedtatt) og vedtekter.
Når det gjelder NAF så trenger man ikke en egen konto for det.
Regnskap har vi foreløpig tatt oss av selv. Jeg sitter idag på regnskapet som skal overtas av en annen i klubben når brreg og banken er i boks. Har laget et veldig enkelt regneark hvor utgifter og inntekter er bokført. Kan sende deg et eksempel hvis du er interessert. Som en nystartet klubb har vi ikke råd til å ha en egen regnskapsfører.
Sjekk ut hjemmesiden vår og ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe. Vi fikk så mye god hjelp da vi startet og det er viktig at vi akvarister hjelper hverandre slik at hobbyen kommer frem her i landet.
Mvh Linka
Postet 06.01.08 kl 21:36
først og fremst er det visse avstander her som bekymrer meg litt. Men om så, må det jo kunne være muligheter for f.eks en klubb to stedere, med ei eller to felles samlinger i året, og ellers ta møtene i brønnøysund/sømna og mosjøen/sandenssjøen.
Skal forøvrig høre litt rundt om interessen fra andre i området.
Skal forøvrig høre litt rundt om interessen fra andre i området.
Postet 06.01.08 kl 21:42
Hei linka.
Tusen takk snille Linka. Nå vet jeg mer om hvordan jeg skal kunne arbeide meg frem.
Jeg har vært med å føre enkelt regnskap tidligere for en fritidsklubb - det er mange år siden og jeg var nervøs for at reglene var strengere i dag - men holder det med en enkel kladdebok skal dette være en smal sak. Tror ikke jeg behøver noe eksempel nå. Men kan ta kontakt om det blir aktuellt.
Jeg har tittet på hjemmesiden deres. Den er en fin mal å arbeide ut ifra.
Det er dette jeg nå vil arbeide med først. Lage en enkel hjemmeside med etterhvert den nødvendige innformasjonen.
Deretter gå ut lokalt med ideen/innformasjonen om lokal akvarieklubb.
Forhåpentligvis melder det seg noen. (vi er nå seks personer)
Melde oss inn i NAF. Den hundrelappen kan jeg legge ut.
Ha møte hvor man snakker sammen - og setter opp styret og vedtekter.
Først da kan man altså få et org. nummer - og en egen bankkonto.
mvh
Jeg har vært med å føre enkelt regnskap tidligere for en fritidsklubb - det er mange år siden og jeg var nervøs for at reglene var strengere i dag - men holder det med en enkel kladdebok skal dette være en smal sak. Tror ikke jeg behøver noe eksempel nå. Men kan ta kontakt om det blir aktuellt.
Jeg har tittet på hjemmesiden deres. Den er en fin mal å arbeide ut ifra.
Det er dette jeg nå vil arbeide med først. Lage en enkel hjemmeside med etterhvert den nødvendige innformasjonen.
Deretter gå ut lokalt med ideen/innformasjonen om lokal akvarieklubb.
Forhåpentligvis melder det seg noen. (vi er nå seks personer)
Melde oss inn i NAF. Den hundrelappen kan jeg legge ut.
Ha møte hvor man snakker sammen - og setter opp styret og vedtekter.
Først da kan man altså få et org. nummer - og en egen bankkonto.
mvh
Postet 07.01.08 kl 17:13
Hei nubbe.
Avstandene tenker jeg også på.
Men vet du, vi får prøve tenke positivt og bare begynne på en enkel måte nå. Skape et nettverk om enn det er langt imellom oss. Får vi dette til hadde det vært flott om vi siden kunne delt oss opp i flere lokale klubber.
Det er langt opp og frem. Men man må jo starte et sted.
mvh
Men vet du, vi får prøve tenke positivt og bare begynne på en enkel måte nå. Skape et nettverk om enn det er langt imellom oss. Får vi dette til hadde det vært flott om vi siden kunne delt oss opp i flere lokale klubber.
Det er langt opp og frem. Men man må jo starte et sted.
mvh
Postet 07.01.08 kl 17:17
Hei, jeg er med jeg også!!!! Man kan jo prøve å starte opp sån forsiktig, uten kontigent å sån. At man bare treffes hjemme til hverandre de første gangene for å se hvordan det går. Er jo neppe så mange helt til å begynne med. Så da trenger man jo ikk eleie lokale osv. (Bare en ide...)Men iallefall jeg er med uansett! Har hatt lyst til å starte selv. Har vel en egen tråd her inne en plass hehe. Men viste da ikke om denne. Så... la oss få det til folkens!!!
Postet 07.10.08 kl 00:44
Hei vero9ca.
Jeg foreslår for deg vero9ca at du tar kontakt med Remi. (se tidligere innlegg i denne tråden) Dere er jo fra samme sted!
Jeg kan jo fortelle hva vi har gjort her hos oss til nå.
Vi er nå tre akvarister som treffes ca en gang i måneden til akvariekveld. Dette hjemme hos hverandre. Vi har så langt ikke meldt oss inn i Norsk Akvarie Forbund.
Vi har snakket endel om start av "offentlig klubb" eller ikke. Men har ennå ikke klart komme frem til en konklusjon på dette.
Ett dilemma har vært å ha tilgang til et større lokale hvor man eventuellt kan treffes om man blir mange. Eller, et lokalet er ikke noe problem - men den økonomiske siden ved dette.
Og. Skulle man bli mange, må en eller fler ta på seg "leder-drakten" frivillig og føle seg komfertabel med dette.
Uannsett hva som skjer videre fremover, synes jeg dette at vi tre treffes er flott. Vi blir godt kjent. Vi har et lite med godt nettverk.
Så får videre avgjørelser komme når tiden er moden for det.
For kort tid siden fikk jeg tilbud om gratis lån av lokale! Tolmodighet lønner seg.
Jeg har laget en egen nettside med tanke på lokal klubb - og da nettkontakt med andre akvarister "lokalt" men som bor et stykke unna. Men denne har kun jeg adressen til foreløbig - da den kun står der som en mulighet om behovet kommer.
Jeg kan absolutt anbefale dere som bor på små plasser å gå frem slik som vi har gjort. Skape et lite men godt nettverk i lokalmiljøet.
Når dette er gjort, kan man sammen ta avgjørelsen og hva man skal gjøre videre - og farten på veien videre.
mvh
Jeg foreslår for deg vero9ca at du tar kontakt med Remi. (se tidligere innlegg i denne tråden) Dere er jo fra samme sted!
Jeg kan jo fortelle hva vi har gjort her hos oss til nå.
Vi er nå tre akvarister som treffes ca en gang i måneden til akvariekveld. Dette hjemme hos hverandre. Vi har så langt ikke meldt oss inn i Norsk Akvarie Forbund.
Vi har snakket endel om start av "offentlig klubb" eller ikke. Men har ennå ikke klart komme frem til en konklusjon på dette.
Ett dilemma har vært å ha tilgang til et større lokale hvor man eventuellt kan treffes om man blir mange. Eller, et lokalet er ikke noe problem - men den økonomiske siden ved dette.
Og. Skulle man bli mange, må en eller fler ta på seg "leder-drakten" frivillig og føle seg komfertabel med dette.
Uannsett hva som skjer videre fremover, synes jeg dette at vi tre treffes er flott. Vi blir godt kjent. Vi har et lite med godt nettverk.
Så får videre avgjørelser komme når tiden er moden for det.
For kort tid siden fikk jeg tilbud om gratis lån av lokale! Tolmodighet lønner seg.
Jeg har laget en egen nettside med tanke på lokal klubb - og da nettkontakt med andre akvarister "lokalt" men som bor et stykke unna. Men denne har kun jeg adressen til foreløbig - da den kun står der som en mulighet om behovet kommer.
Jeg kan absolutt anbefale dere som bor på små plasser å gå frem slik som vi har gjort. Skape et lite men godt nettverk i lokalmiljøet.
Når dette er gjort, kan man sammen ta avgjørelsen og hva man skal gjøre videre - og farten på veien videre.
mvh
Postet 07.10.08 kl 06:44