Ååånei! mallen min holder på å dø!! (side 2)

Saltet rett og slett... Skal jeg slutte og putte oppi salt og sånn GH nå plutselig!!:P *Jeg blir gaaaal av all den forskjellige informasjonen jeg får* (Med et stygt blikk bort på dyrebutikker som helst bare vil få deg til å kjøpe mest mulig, helst det dyreste...)

Tetraene har egentlig alltid trivdes med guppyene jeg har hatt. Har hatt to røde fantomtetraer i ca. 2 år eller noe, hehe. Må si at de er veldig søte. Vellvell.

For at jeg skal rekke å stelle mine to største hobbyer, hesten og fisken må jeg nok legge meg nå.

Tusen, tusen takk for hjelpen!! Jeg får helt utrolig mye lærerike tips fra alle her på AF. Er kjempeglad for at jeg fant siden! Dette setter jeg virkelig pris på!
Det der med informasjon som spriker i alle retninger er en del av "gamet", dessverre Man treffer folk med skikkelig peiling i dyreforretninger også, men mange er bare reinspikka selgere i dyre forretninger...

Man trenger ellers ikke å kjøpe ferdiglagede preparater for å øke Gh. Vanlig alabastergips - som selges f.eks. på Panduro hobbybutikker - gjør nytten i massevis. Spesielt om man tilsetter magnesium.

Dette har jeg sakset fra et innlegg av Frank Angell i denne tråden:

Gh kan økes med å tilsette kalsium(Ca) og magnesium(Mg), oftest i blandingforholdet 80% Ca og 20% Mg.

De vanligste forbindelsene en tilsetter dette i til akvariet, er enten klorider(Cl) eller sulfater (So4). Sistnevnte er bedre for livet i karet, om høy Gh ønskes, men er litt tyngre vannløselig.

Eksempler på gh-økende produkter er:
Noraq Gh+ (S04-bassert)
Noraq Gh salt (Cl-bassert)

Mange av oss blander slike forbindelser selv, om en bruker mye.
Vanlig alabastergips (panduro) består av ren CaSo4. 4kg alabastergips, og ett kilo MgSo4 (apotek, nettbutikker med PMDD etc) holder for mange i flere år, og koster da ca 40.- kroner kiloet når du har blandet dette selv
Jeg fant desverre mallen min død i en av hulene i rota i morres. Hadde vel egentlig ikke forventet at den skulle overleve, men jeg håpet på at jeg kanskje skulle rekke å bytte vann og IKKE putte oppi salt, og se om det hadde gjort noe med humøret hans.

Jeg går uansett og sjekker vannkvalitetene mine nå, straks, hvis jeg rekker og stelle meg før bussen går..XD

Fikk ikke tatt bilde av mallen, det hadde ikke hjulpet heller. Den var heeelt mørk, og jeg kunne ikke se noe til det støvet jeg fant i går. Men den var tydeligvis ganske "myk og bøyelig" så jeg tror ikke den har vært død lenge, stakar. Det er synd, fordi den var helt utrolig kul der den satt og voktet oppe på filteret og fløy ned med skikkelig style. Maller er utrolig kule fisker.

Ikke veit jeg om jeg tør å prøve og ha en malle uten saltet, heller. Alle dør jo. Kanskje det er verdt en siste sjanse??:S
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap