- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Dyr strøm! flere som har fått? (side 2)
Dyr strøm! flere som har fått? (side 2)
Er du elektriker eller noe sånt, siden du hevder dette så bastant?
Sparepærer bruker ofte bare en tredje- eller fjerdedel av energiforbruket til en vanlig lyspære, så jo... jeg ville si man sparer strøm, jo. En sparepære jeg har i gangen bruker 7 watt, og tilsvarer en lyspære på 35 watt.
Lys står for ca 10% av strømforbruket i en bolig, iflg. enøk.bilag vi har fått fra vår strømleverandør.
Dette utgjør jo faktisk da 400 kroner av strømregningen en av de andre i tråden fortalte om.
Iflg. enøk.info fra energiverket vårt er dette strømslukerne i en bolig:
Oppvarming står for i underkant av 57%,
varmtvannsberedere står for ca 17%.
Samme tabell har også ført opp vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin med 2,2% hver. Tilsammen bruker disse tre da 6,6% av totalforbruket.
Tør jeg spørre hvorfor du mener vannbytter er en kilde til "strømsluk"...?
Det koster meg da ingenting i strøm å bytte vann!
Sparepærer bruker ofte bare en tredje- eller fjerdedel av energiforbruket til en vanlig lyspære, så jo... jeg ville si man sparer strøm, jo. En sparepære jeg har i gangen bruker 7 watt, og tilsvarer en lyspære på 35 watt.
Lys står for ca 10% av strømforbruket i en bolig, iflg. enøk.bilag vi har fått fra vår strømleverandør.
Dette utgjør jo faktisk da 400 kroner av strømregningen en av de andre i tråden fortalte om.
Iflg. enøk.info fra energiverket vårt er dette strømslukerne i en bolig:
Oppvarming står for i underkant av 57%,
varmtvannsberedere står for ca 17%.
Samme tabell har også ført opp vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin med 2,2% hver. Tilsammen bruker disse tre da 6,6% av totalforbruket.
Tør jeg spørre hvorfor du mener vannbytter er en kilde til "strømsluk"...?
Det koster meg da ingenting i strøm å bytte vann!
Trond FerkingstadMan sparer ikke så veldig på å bruke sparepærer her i norge, bare på utepærer og rom man ikke trenger varme på. Og selvfølgelig på sommeren når man ikke trenger varme. Det som sluker strøm nå om vinteren er varmtvann(som alltid) lufting(dette er smart å gjøre fort og galt slik at man ikke kjøler ned leilighet/hus mer enn nødvending) og hos akvarieintreserte er vannbytter en god kilde til strømsluk. Og akvarium som står på rom som man egentlig ikke trenger varme i er også et strømsluk.
Postet 26.01.08 kl 18:23
Endret: 26.01.08 kl 18:30
Han sikter vel til de som bruker varmtvann, det kan jo bli dyrt i lengden med mange akvarier
Personlig slår jeg alltid av lys der jeg ikke er, det er en vane, og i "stua" har jeg ikke lys på fordi jeg har pc skjerm og tv skjerm og akvarie, så det er nok lys. Og både PC, skjermer, Xbox 360 og dekoder avgir jo varme, så ovnen er ikke på fullt fyr. Men nå har jeg slått av varme i gulvet på badet også, så da er det enda mindre som skal sluke strøm :P
Personlig slår jeg alltid av lys der jeg ikke er, det er en vane, og i "stua" har jeg ikke lys på fordi jeg har pc skjerm og tv skjerm og akvarie, så det er nok lys. Og både PC, skjermer, Xbox 360 og dekoder avgir jo varme, så ovnen er ikke på fullt fyr. Men nå har jeg slått av varme i gulvet på badet også, så da er det enda mindre som skal sluke strøm :P
Postet 26.01.08 kl 18:42
Ja sparepærer bruker mye mindre strøm fordi vanlig pærer bruker bare 5% til lys og resten til varme. Men tingen er at i de vanlige rom så må man ha varme alikevel og da har det ikke noe å si hvilke pærer man har. Dette er jo selvfølgelig feil om man har varmepumpe/vedovn. Da varmer man jo uten strøm.. Grunnen til at vannbytter koster penger, er at akvarie faller en del i temperatur og da må gjerne varmekolben bruke noen timer på å få det varmt igjen. Uten om dette så er det ikke store delen strøm et akvarie bruker da resten av energien det bruker går ut igjen til varme. Så om man har elektrisk oppvarming, så har det ikke så mye for seg og skrue av pc/lys/tv og sette på varmeovn.
Postet 27.01.08 kl 12:54
[
Og jo, det forresten er varmekabler i gulvet på badet også, og disse forsøker jeg å huske å slå av på natten men det er jeg lite flink til å huske.
Ikke skru av kablene på natta, kablene får kortere levetid: bbedre med termostat slipper kablene og starte helt på nytt igjen vær morgen: dessuten vil det koste mer å varme opp hver morgen: prøv også ha minst mulig ting på gulvet; spesielt klær, stjeler mye varme.
Og jo, det forresten er varmekabler i gulvet på badet også, og disse forsøker jeg å huske å slå av på natten men det er jeg lite flink til å huske.
Ikke skru av kablene på natta, kablene får kortere levetid: bbedre med termostat slipper kablene og starte helt på nytt igjen vær morgen: dessuten vil det koste mer å varme opp hver morgen: prøv også ha minst mulig ting på gulvet; spesielt klær, stjeler mye varme.
Postet 10.02.08 kl 12:27
mona oEr du elektriker eller noe sånt, siden du hevder dette så bastant?
Mye av energien i en vanlig lyspære går rett i varme. Står da denne lyspeæren i et rom som likevel skal varmes opp er den nesten det samme om dette rommet varmes opp ved hjelp av lysperer eller ved hjelp av varmovner.
I disse rommene vil mye av besparelsen på å benytte sparepærer bli borte av overnevnte grunn i lag med kostnaden av sparepæren.
Kan ikke skjønne hvorfor ikke merverdiavgift på sparepærer er fjernet slik at økonomien i disse blir enda bedre. Problemet er vel at det er kun de som selger disse som vil tjene på det. Forbrukeren sitter alltid igjen med "svarteper" når avgifter fjernes.
Når det gelder kraftpriser spiller det ingen rolle hvor mye nedbør det er. Fulle magasiner om sommeren medfører kun at produsentene produserer med og selger til utlandet slik at de tjener mer om sommeren. Hvis dette medfører lavere produksjon om vinteren tar de det igjen på økte priser om vinteren. Igjen sitter forbrukeren med "svarteper". Det er bare å la markedskreftene råde så blir regningen deretter. Det norske markedet er for lite til at markedsmekanismene fungerer.
Hvis vi alle smeller til med å spare masse energi så vill det hele ende opp med at fastprisene øker slik at selskapene tar inn de tapte inntektene. Over 80 prosent av de norske produsentene eies av stat, fylke og kommuner som skal ha aksjeutbytte fra selskapene. Hvis utbyttene blir redusert så må de hente inntektene fra andre avgifter og der er det igjen forbrukerene som betaler hele gildet.
Det er bare å betale får du ikke utgiften på strømregningen så får du den en annnen plass.
Dæsken nå var jeg positiv gitt .
Postet 10.02.08 kl 16:17
Jeg fikk neste strømregning i dag. Da kom jeg brått til å tenke på en ting;
det kan jo variere fra strømleverandør til strømleverandør hvor ofte de fakturerer og hvor mange terminer det er pr år! Da er kanskje ikke de ulike beløpene folk har fått på strømregningene her helt sammenlignbare...
Hos vår strømleverandør Energi1 Follo/Røyken AS, som også eier nettet, er det 6 terminer i året. Vi får altså strømregning annenhver måned. Det gjør naturligvis at hver enkelt strømregning ikke blir så voldsomt stor.
Jeg ser av grafen over strømforbruket vårt at vi har brukt mindre strøm enn i fjor i forhold til samme periode. Det samme gjelder forrige periode, lavere forbruk da også, sammenlignet med den perioden året før.
Det nytter altså å gjøre visse sparetiltak, slik jeg har gjort denne vintersesongen;
Slå av lys der man ikke oppholder seg, sette inn sparepærer der lyset er mye på, droppe tørketrommel, vask kun fulle maskiner, slå av varmekablene i baderomsgulvet når de likevel ikke trengs, slå av vannet i dusjen mens du såper deg inn (mindre varmtvannsforbruk = mindre strøm til å varme opp mere vann i berederen), samt en rekke andre små tiltak. Vi har også fjernet alle panelovner (det gjorde vi da vi flyttet inn) og bruker kun EN varmluftsvifte til oppvarming. Den står i stua, og sprer varmen veldig godt og gjør jobben på en rimeligere måte enn panelovner i alle rom. Vi har en ekstra vi kan sette inn om det trengs, men det har det ikke vært behov for hittil i vinter.
Denne periodens strømregning var på 2567,- kr.
Godt over en hundrelapp mindre enn den forrige, som var for november og desember forbruket.
det kan jo variere fra strømleverandør til strømleverandør hvor ofte de fakturerer og hvor mange terminer det er pr år! Da er kanskje ikke de ulike beløpene folk har fått på strømregningene her helt sammenlignbare...
Hos vår strømleverandør Energi1 Follo/Røyken AS, som også eier nettet, er det 6 terminer i året. Vi får altså strømregning annenhver måned. Det gjør naturligvis at hver enkelt strømregning ikke blir så voldsomt stor.
Jeg ser av grafen over strømforbruket vårt at vi har brukt mindre strøm enn i fjor i forhold til samme periode. Det samme gjelder forrige periode, lavere forbruk da også, sammenlignet med den perioden året før.
Det nytter altså å gjøre visse sparetiltak, slik jeg har gjort denne vintersesongen;
Slå av lys der man ikke oppholder seg, sette inn sparepærer der lyset er mye på, droppe tørketrommel, vask kun fulle maskiner, slå av varmekablene i baderomsgulvet når de likevel ikke trengs, slå av vannet i dusjen mens du såper deg inn (mindre varmtvannsforbruk = mindre strøm til å varme opp mere vann i berederen), samt en rekke andre små tiltak. Vi har også fjernet alle panelovner (det gjorde vi da vi flyttet inn) og bruker kun EN varmluftsvifte til oppvarming. Den står i stua, og sprer varmen veldig godt og gjør jobben på en rimeligere måte enn panelovner i alle rom. Vi har en ekstra vi kan sette inn om det trengs, men det har det ikke vært behov for hittil i vinter.
Denne periodens strømregning var på 2567,- kr.
Godt over en hundrelapp mindre enn den forrige, som var for november og desember forbruket.
Postet 14.03.08 kl 14:38
Endret: 14.03.08 kl 14:39