- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Dyrepoliti (side 2)
Dyrepoliti (side 2)
Postet 27.01.08 kl 10:08
Om det er en akutt sak om noe kriminelt så ringer en vel Politiet, så kan det nok være at en får informasjon der om en skal ringe mattilsynet eller ikke.
Om noen føler for å si ifra så finner de fort nok ut av at det er til mattilsynet de skal ringe.
Nå er det jo eiernes ansvar å ta seg av dyrene sine, katt eller ei. Min "krasse" mening om katter er at det ikke er noen unnskyldning når de først har begynt å "yngle", for vil du ikke ha kattunger så får du katta kastrert/sterilisert. Både de som har han og hun katter har likt ansvar.
Jeg vet ikke om noen organisasjoner som nekter å ta imot katter med et hjem som ikke kan ha dem. Men, syns du virkelig det er rett slik det er i Amerika?
Tar du til deg et dyr har du jo også ansvaret for dyret, på godt og vondt. En skal ikke forvente at noen skal komme og avlaste ditt private valg.
Om noen føler for å si ifra så finner de fort nok ut av at det er til mattilsynet de skal ringe.
Nå er det jo eiernes ansvar å ta seg av dyrene sine, katt eller ei. Min "krasse" mening om katter er at det ikke er noen unnskyldning når de først har begynt å "yngle", for vil du ikke ha kattunger så får du katta kastrert/sterilisert. Både de som har han og hun katter har likt ansvar.
Jeg vet ikke om noen organisasjoner som nekter å ta imot katter med et hjem som ikke kan ha dem. Men, syns du virkelig det er rett slik det er i Amerika?
Tar du til deg et dyr har du jo også ansvaret for dyret, på godt og vondt. En skal ikke forvente at noen skal komme og avlaste ditt private valg.
Postet 27.01.08 kl 10:50
Postet 27.01.08 kl 11:46
Postet 27.01.08 kl 11:50
Postet 27.01.08 kl 12:19
Hvis Dyrebeskyttelsen hadde vært statsstøttet så kunne de kjørt kampanjer på tv for å få folk til å kastrere hunder og katter. Da hadde det også vært til statens eget beste å utdanne folket om hvordan man tar seg av dyr for at ikke Dyrebeskyttelsen skulle blitt et pengesluk. Det tror jeg hadde hjulpet veldig.
Det burde også være påbudt å mikrochippe og kastrere alle katter og hunder som ikke skal brukes i avl.
Her i Australia er det ikke tillatt å la katter forlate eiendommen, og katter som blir funnet traskende rundt på egenhånd blir fanget og plassert i kennel i 3-7 dager. Hvis de ikke blir hentet av eieren blir de avlivet. Derfor har heller ikke Australia noe problem med halvville katter slik som Norge.
Og når man henter katten sin må man betale en bot som tilsvarer ca 400 kr, og det får folk til å passe på at katten ikke stikker av.
Synes sistnevnte system bør innføres i Norge.
Det burde også være påbudt å mikrochippe og kastrere alle katter og hunder som ikke skal brukes i avl.
Her i Australia er det ikke tillatt å la katter forlate eiendommen, og katter som blir funnet traskende rundt på egenhånd blir fanget og plassert i kennel i 3-7 dager. Hvis de ikke blir hentet av eieren blir de avlivet. Derfor har heller ikke Australia noe problem med halvville katter slik som Norge.
Og når man henter katten sin må man betale en bot som tilsvarer ca 400 kr, og det får folk til å passe på at katten ikke stikker av.
Synes sistnevnte system bør innføres i Norge.
Postet 27.01.08 kl 13:03
MvjnzHvis Dyrebeskyttelsen hadde vært statsstøttet så kunne de kjørt kampanjer på tv for å få folk til å kastrere hunder og katter. Da hadde det også vært til statens eget beste å utdanne folket om hvordan man tar seg av dyr for at ikke Dyrebeskyttelsen skulle blitt et pengesluk. Det tror jeg hadde hjulpet veldig. Det burde også være påbudt å mikrochippe og kastrere alle katter og hunder som ikke skal brukes i avl. Her i Australia er det ikke tillatt å la katter forlate eiendommen, og katter som blir funnet traskende rundt på egenhånd blir fanget og plassert i kennel i 3-7 dager. Hvis de ikke blir hentet av eieren blir de avlivet. Derfor har heller ikke Australia noe problem med halvville katter slik som Norge. Og når man henter katten sin må man betale en bot som tilsvarer ca 400 kr, og det får folk til å passe på at katten ikke stikker av. Synes sistnevnte system bør innføres i Norge.
katter fantes ikke i australia når de engelske koloniene kom dit.
de er innført av oss og i australia har de veldig mange små dyr som katter fanger alt for lett. det er nok mye av grunnen til at de ikke onsker å spre kattene.- kattene har vært årsak til at mange arter har forsvunnet og at flere er truet.
dette er ikke tilfelle her hos oss
Postet 27.01.08 kl 13:07
MvjnzHvis Dyrebeskyttelsen hadde vært statsstøttet så kunne de kjørt kampanjer på tv for å få folk til å kastrere hunder og katter.
I fare for å bli halshugd her: hvorfor i huleste skal man kastrere hunder? Reglene om båndtvang og det å ha kontroll over bikkja er så strenge her i landet, at det å sterilisere/kastrere bikkja sånn "just in case" blir meningsløst. Ja, jeg vet det er folk som bare slipper ut hundene sine, men det er det i seg selv er problemet, ikke at bikkja ikke er sterilisert! Som hundeeier ville jeg ALDRI ha sluppet ei bikkje med løpetid! Uansett hvor langt fra folk jeg er. Og å kastrere en hannhund er ikke helt uproblematisk. Det gjøres en del i forbindelse med aggressive hannhunder, og da er det forståelig. Men hunder er flokkdyr, og jeg har sett hunder lide under å være kastrert. De havner da nederst på rangstigen i hundeverdenen, og jeg har sett hunder som har "mistet seg selv" på denne måten. Nei, jeg er ikke imot kastrering, men jeg er mot kastrering uten en god grunn - og bare for å slippe å ha kontroll på bikkja, det ser jeg ikke på som en god grunn. DET vil jeg si er uansvarlig. Så dette blir nok en gang et innlegg om: Hvem skal bestemme hva som er rett og galt i forhold til dyrene?
Postet 27.01.08 kl 13:41
Kastrering er i utgangspunktet et inngrep i dyrets naturlige liv. Når det likevel anbefales så er det fordi at alternativet er så himlandes mye verre for dyrene. Jeg husker hvordan tilstandene var før kastrering av katter var lovlig og før p-piller var i bruk. Gudskjelov at kastrering nå er anbefalt for katter!
Når det gjelder hunder så er jeg faktisk stort sett enig med Dyrehagen. For det første er løshunder ikke et problem i Norge i motsetning til hjemløse katter. Det er jo også båndtvang i Norge store deler av året. Dessuten så finnes det løsninger for å avbryte svangerskap hos hunder, noe som ikke eksisterer for kattene. Det er ikke det ekstreme overskuddet av valper heller i forhold til kattunger. Det ser man både i antall annonser og at en stort sett må betale for valper. I tillegg så har hunder et helt annet sosialt hierarki enn katter og kan få større problem enn katter med å omgås sin egen art etter inngrepet.
Når det er sagt så er det stor forskjell fra sted til sted. I land hvor løshunder er et problem og overskudd av hvalper er veldig stort, så ville kastrering være et godt redskap for å begrense populasjonen og gi hundene et bedre liv.
Tvungen microchipping av katter og hunder er jeg derimot en stor tilhenger av. Det ville begrenset villkattproblemet radikalt i tillegg til at forvillede dyr lett kan gjenforenes med eieren. Utrolig smart synes jeg.
Privat initiativ til informasjonskampanjer er ikke dumt det heller. På slutten av 80-tallet, begynnelsen av 90-tallet, så ble det her i byen gitt ut en informasjonsbrosjyre om kattehold til alle hustander. Dette var etter initiativ fra den lokale katteklubben og et samarbeid mellom katteklubben, dyrevernsnemda og kommunen. Jeg er stolt over at jeg var med å bidro til denne
Når det gjelder hunder så er jeg faktisk stort sett enig med Dyrehagen. For det første er løshunder ikke et problem i Norge i motsetning til hjemløse katter. Det er jo også båndtvang i Norge store deler av året. Dessuten så finnes det løsninger for å avbryte svangerskap hos hunder, noe som ikke eksisterer for kattene. Det er ikke det ekstreme overskuddet av valper heller i forhold til kattunger. Det ser man både i antall annonser og at en stort sett må betale for valper. I tillegg så har hunder et helt annet sosialt hierarki enn katter og kan få større problem enn katter med å omgås sin egen art etter inngrepet.
Når det er sagt så er det stor forskjell fra sted til sted. I land hvor løshunder er et problem og overskudd av hvalper er veldig stort, så ville kastrering være et godt redskap for å begrense populasjonen og gi hundene et bedre liv.
Tvungen microchipping av katter og hunder er jeg derimot en stor tilhenger av. Det ville begrenset villkattproblemet radikalt i tillegg til at forvillede dyr lett kan gjenforenes med eieren. Utrolig smart synes jeg.
Privat initiativ til informasjonskampanjer er ikke dumt det heller. På slutten av 80-tallet, begynnelsen av 90-tallet, så ble det her i byen gitt ut en informasjonsbrosjyre om kattehold til alle hustander. Dette var etter initiativ fra den lokale katteklubben og et samarbeid mellom katteklubben, dyrevernsnemda og kommunen. Jeg er stolt over at jeg var med å bidro til denne
Postet 27.01.08 kl 16:41
Ikke verst TA!!
Jeg er helt enig med deg i "tvangschipping". Nå har ikke jeg katte selv lengre, men jeg har hund, og hun ble chippet med en gang jeg fikk henne.
Jeg har veldig lyst på katte da, for fy så masse mus det er i år!! Men, ikke før etter vi har flyttet, og pengene er på plass til chipping, vaksinering, sterilisering og eventuelle andre veterinærbesøk.
Hold dyr, flott, ta ansvar, flottere!
Jeg er helt enig med deg i "tvangschipping". Nå har ikke jeg katte selv lengre, men jeg har hund, og hun ble chippet med en gang jeg fikk henne.
Jeg har veldig lyst på katte da, for fy så masse mus det er i år!! Men, ikke før etter vi har flyttet, og pengene er på plass til chipping, vaksinering, sterilisering og eventuelle andre veterinærbesøk.
Hold dyr, flott, ta ansvar, flottere!
Postet 27.01.08 kl 19:54
Det er mye vi burde få gjort i norge når det gjelder dyr, det var dumt av den personen å la det gå så vilt for seg, men nå er det sånn at den ikke har de pengene det trengs for å komme ovenpå problemmet. Hva skal man da gjøre.
Kastrering av katter er jeg for, bikkjer er noe helt annet da de ikke flyr løse på samme måte som katter.
Microchip er oxo et genialt tilbud til dyreiere, nå er det jo blitt sånn i hestemiljøet at skal du ha pass på hesten blir den microchippa, om jeg ikke misforsto da jeg pratet med en veterinær om det.
Vet at hvis hunden din flyr løs og blir hentet av politi, så må man betale for å få den tilbake, det skjedde nemlig en venninne av meg, typen slapp ut bikkja og glemte den, dermed kom den seg løs og ble borte.
Hvilke regler kan vi innføre for at norge skal bli et godt land for dyr å bo i?
Kastrering av katter er jeg for, bikkjer er noe helt annet da de ikke flyr løse på samme måte som katter.
Microchip er oxo et genialt tilbud til dyreiere, nå er det jo blitt sånn i hestemiljøet at skal du ha pass på hesten blir den microchippa, om jeg ikke misforsto da jeg pratet med en veterinær om det.
Vet at hvis hunden din flyr løs og blir hentet av politi, så må man betale for å få den tilbake, det skjedde nemlig en venninne av meg, typen slapp ut bikkja og glemte den, dermed kom den seg løs og ble borte.
Hvilke regler kan vi innføre for at norge skal bli et godt land for dyr å bo i?
Postet 27.01.08 kl 21:08
Postet 27.01.08 kl 22:22
Nå synes jeg ikke det spiller noen rolle *hvorfor* de har dette systemet i Australia, poenget er at det finnes overhodet ikke noe problem med hjemløse katter her. Det gjør det i Norge, så et lignende system vil kunne løse problemet.
Det med å kastrere hunder: Det er ikke bra verken for katter eller hunder å få løpetid gjentatte ganger i løpet av året. Det kan føre til akutt livmorbetennelse og da ender det i kastrering uansett, eller innbilt svangerskap. Dessuten er det et himla styr med hunder som blør og løpetid som varer i 3 uker. Og det skjer uhell. Hvis man ser på annonsene så er det sikkert halvparten av dem som gjelder for blandingshunder, og man vil som kjent ikke avle frem blandingshunder med vilje.
Eneste grunnen til at kastrerte hunder får problemer i flokken, er fordi det er så få som kastrerer dem. Hvis det var vanlig, og alle hundene i flokken var kastrerte så ville de møttes på likt grunnlag som hvis alle er ukastrerte. Og man slipper også folk som med vilje setter unger på blandingshunder eller rasehunder som ikke bør avles på, enten pga sykdom, genfeil eller gemytt.
Det med å kastrere hunder: Det er ikke bra verken for katter eller hunder å få løpetid gjentatte ganger i løpet av året. Det kan føre til akutt livmorbetennelse og da ender det i kastrering uansett, eller innbilt svangerskap. Dessuten er det et himla styr med hunder som blør og løpetid som varer i 3 uker. Og det skjer uhell. Hvis man ser på annonsene så er det sikkert halvparten av dem som gjelder for blandingshunder, og man vil som kjent ikke avle frem blandingshunder med vilje.
Eneste grunnen til at kastrerte hunder får problemer i flokken, er fordi det er så få som kastrerer dem. Hvis det var vanlig, og alle hundene i flokken var kastrerte så ville de møttes på likt grunnlag som hvis alle er ukastrerte. Og man slipper også folk som med vilje setter unger på blandingshunder eller rasehunder som ikke bør avles på, enten pga sykdom, genfeil eller gemytt.
Postet 28.01.08 kl 07:06
Jeg synes det finnes utrolig mange uansvarlige katte-eiere. Det virker som mange bare skaffer seg katt, men det skal søren ikke koste noe å ha den!
De fleste ser ut til å mene at gratis pass i ferien er en selvfølge for katter. Det vanlige her i området er å reise til syden i flere uker, mens katta går hjemme og mates i ny og ne av naboen. Nesten ingen katte-eiere er villige til å betale for pass, f.eks. på et katte-pensjonat. Jeg tror 99% av katte-eierne belager seg på gratis nabotjenester, eller katta må passe seg selv ute mens eierne reiser på ferie.
I et hus nede i gata her gjør de det hvert eneste år. Reiser bort i 2-3 uker, mens katta blir hjemme og går for lut og kaldt vann. Og det samme skjer hver sommer; katta går og griner rundt hushjørnene om kvelden eller tidlig om morgenene, for ingen slipper den inn som vanlig hver gang den vil inn. Det er en annen nabo som gratis "passer" den, og slipper den inn når de ser den er i nærheten (de har fått nøkkel), og da får den mat (inne). Ofte går det noen dager der katta ikke får mat, fordi den tilfeldigvis ikke er i nærheten akkurat når nabo-passeren er og ser etter den.
Jeg blir så vanvittig irritert, for hver sommer er det samme sak. Kan de ikke sørge for å få skikkelig pass da, om det så koster litt??? Selv betaler de ti-tusener av kroner for syden-ferien sin, men katta er de ikke villige til å betale noen kroner for...
De har skaffet seg dyret, så da får de pinadø sørge for den på skikkelig vis i feriene også. Irritasjonen stiger hos meg hver sommer, for da går denne katte-eier naboen rundt og spør naboene "Er du hjemme de og de ukene, kan du passe katta?". Jeg har begynt å si nei. For jeg gidder ikke! Det verker i meg etter å si: "Betal for et katte-pensjonat i ferien!"
Det er bedre enn at katten skal gå rundt og grine i nabolaget i ukesvis.
De fleste ser ut til å mene at gratis pass i ferien er en selvfølge for katter. Det vanlige her i området er å reise til syden i flere uker, mens katta går hjemme og mates i ny og ne av naboen. Nesten ingen katte-eiere er villige til å betale for pass, f.eks. på et katte-pensjonat. Jeg tror 99% av katte-eierne belager seg på gratis nabotjenester, eller katta må passe seg selv ute mens eierne reiser på ferie.
I et hus nede i gata her gjør de det hvert eneste år. Reiser bort i 2-3 uker, mens katta blir hjemme og går for lut og kaldt vann. Og det samme skjer hver sommer; katta går og griner rundt hushjørnene om kvelden eller tidlig om morgenene, for ingen slipper den inn som vanlig hver gang den vil inn. Det er en annen nabo som gratis "passer" den, og slipper den inn når de ser den er i nærheten (de har fått nøkkel), og da får den mat (inne). Ofte går det noen dager der katta ikke får mat, fordi den tilfeldigvis ikke er i nærheten akkurat når nabo-passeren er og ser etter den.
Jeg blir så vanvittig irritert, for hver sommer er det samme sak. Kan de ikke sørge for å få skikkelig pass da, om det så koster litt??? Selv betaler de ti-tusener av kroner for syden-ferien sin, men katta er de ikke villige til å betale noen kroner for...
De har skaffet seg dyret, så da får de pinadø sørge for den på skikkelig vis i feriene også. Irritasjonen stiger hos meg hver sommer, for da går denne katte-eier naboen rundt og spør naboene "Er du hjemme de og de ukene, kan du passe katta?". Jeg har begynt å si nei. For jeg gidder ikke! Det verker i meg etter å si: "Betal for et katte-pensjonat i ferien!"
Det er bedre enn at katten skal gå rundt og grine i nabolaget i ukesvis.
Postet 28.01.08 kl 07:52
Endret: 28.01.08 kl 07:53
mona o, det der er jeg helt enig i. Altfor mange som tar katter for ingenting å være, dette selv om de kaller seg ihugga kattemennesker.
Har selv vokst opp sånn og sett hvor galt det er, bare at vi aldri reiste på ferie for vi hadde jo dyr som trengte oss.
Nå er jo katter så forskjellig fra hunder som det går ann, de liker å kunne gå fritt rundt i området. Kjente ei som gikk med katten sin i bånd og det føler jeg blir galt. Hvis man har "inne" katter, rasekatter osv som man er så himla redde for at de ikke kan leke ute, vel så bygg en luftegård. Det gjør bikkje eierne, så hvorfor ikke til katt oxo. Da kan den få stimulert lukt, syn og vel alle sansane sine, de kan klarte i trær man har i luftegården, grave i jorda osv bla bla.
Har man ikke plass til et dyr så ikke skaff deg dyr før du har den plassen det trenger.
Jeg tror altfor mange tenker på seg selv når de skaffer dyr istedet for å tenke på dyret de skal skaffe.
Jeg skal selv være kattevakt i påsken, men da skal katten bo hos meg.
Har selv vokst opp sånn og sett hvor galt det er, bare at vi aldri reiste på ferie for vi hadde jo dyr som trengte oss.
Nå er jo katter så forskjellig fra hunder som det går ann, de liker å kunne gå fritt rundt i området. Kjente ei som gikk med katten sin i bånd og det føler jeg blir galt. Hvis man har "inne" katter, rasekatter osv som man er så himla redde for at de ikke kan leke ute, vel så bygg en luftegård. Det gjør bikkje eierne, så hvorfor ikke til katt oxo. Da kan den få stimulert lukt, syn og vel alle sansane sine, de kan klarte i trær man har i luftegården, grave i jorda osv bla bla.
Har man ikke plass til et dyr så ikke skaff deg dyr før du har den plassen det trenger.
Jeg tror altfor mange tenker på seg selv når de skaffer dyr istedet for å tenke på dyret de skal skaffe.
Jeg skal selv være kattevakt i påsken, men da skal katten bo hos meg.
Postet 28.01.08 kl 09:16
Det henger kanskje sammen med at katter ofte er veldig egenrådige også. Mens en hund er ved din side. Man tenker kanskje mer at katten klarer seg, men det er ikke noe jeg hadde gjort. Synes det er morsomt det de sier at f.eks. geparder er mye tammere enn en katt egentlig er. Så et program om noen geparder som mistet mora si, det må være de mest kosne dyrene som finnes. Men så måtte de læres opp til å være redde for mennesker de ikke kjente og andre dyr da, så det måtte disse folka gjøre for dem. Fascinerende, skal ikke si hvordan det endte, i tilfelle noen ramler over programmet
Vi hadde en skogskatt, når den ble voksen så var den veldig egenrådig og utålmodig, skulle alltid ut på jakt osv. Greier seg mye selv på en måte. Men det er langt fra det og til å reise vekk i 2 uker. Det er uansvarlig.
Ellers så burde folk som lar hundene løpe løst rundt få tvangskastrering selv Ganske mange som er redd hunder, og "den vil bare leke" er ingen substitutt for å ha den i bånd. Ble bitt som liten uten å gjøre noe med hunden i det hele tatt, var nok bare et advarselbitt, misunnelse ellernoe sånt, men traumatisk. Har dog passet hund for nabo osv. så jeg er ikke redd dem. Synes veldig mange er litt uansvarlige når det gjelder bånd osv. likevel.
Men det er forsåvidt ikke noe nytt å ikke ha kontroll på hunden, ungene, osv. Folk er forskjellige :P
Vi hadde en skogskatt, når den ble voksen så var den veldig egenrådig og utålmodig, skulle alltid ut på jakt osv. Greier seg mye selv på en måte. Men det er langt fra det og til å reise vekk i 2 uker. Det er uansvarlig.
Ellers så burde folk som lar hundene løpe løst rundt få tvangskastrering selv Ganske mange som er redd hunder, og "den vil bare leke" er ingen substitutt for å ha den i bånd. Ble bitt som liten uten å gjøre noe med hunden i det hele tatt, var nok bare et advarselbitt, misunnelse ellernoe sånt, men traumatisk. Har dog passet hund for nabo osv. så jeg er ikke redd dem. Synes veldig mange er litt uansvarlige når det gjelder bånd osv. likevel.
Men det er forsåvidt ikke noe nytt å ikke ha kontroll på hunden, ungene, osv. Folk er forskjellige :P
Postet 28.01.08 kl 09:29
Endret: 28.01.08 kl 09:30
Sant det der med løse hunder som skal bort å hoppe og sikle på alle, noe av grunnen til det tror jeg er at hunden er understimulert, så den stimulerer seg ved å skulle bort til alle når den endelig får en sjanse. Hadde selv hund noen måneder og den gikk løs når det passet, men den gikk aldri lenger enn at jeg kunne se den, hadde den oxo løs når jeg red tur. Men jeg ropte den til meg hvis det kom folk, ikke for det, den gikk aldri nærmere enn ca meteren før den snudde og kom til meg. Kanskje litt redde for fremmede eller bare rett og slett ikke interesert.
Postet 28.01.08 kl 09:53
biXenDet henger kanskje sammen med at katter ofte er veldig egenrådige også. Mens en hund er ved din side. Man tenker kanskje mer at katten klarer seg, men det er ikke noe jeg hadde gjort. Synes det er morsomt det de sier at f.eks. geparder er mye tammere enn en katt egentlig er.
Dette er IKKE min erfaring hvertfall. Jeg har hatt katt i 15 år, og for øyeblikket har jeg 4. Alle er stort sett innekatter, men får ta seg en tur ut i hagen om dagen og vi har et innegjerdet uteområde hvor de tilbringer mye tid. De er 100% tamme. De følger etter oss gjennom huset, prater konstant og kommer for å få kos mange ganger om dagen. En hund kunne aldri vært mer hengiven enn det kattene våre er.
Enig med andre her, jeg synes det er kvalmt hvordan katter behandles i Norge, som om de ikke er verdt en dritt. Folk skaffer seg katt, så lar de den bare få kull på kull med unger, og mange gidder ikke å prøve å gi bort engang, de bare avliver dem etter noen uker. Når folk flytter så lar de katten være igjen, for de tror den er mer knyttet til området enn eierene sine, og når kattungen blir voksen og ikke er fullt så søt lenger så dumpes den, og man skaffer seg en ny. Kvalmt.
Jeg elsker kattene mine over alt på jord, alle er kastrerte og mikrochippet. Jeg har betalt tusenvis av kroner på pensjonat de siste årene, og betalte 15000 kr for å ta dem med meg til Australia da jeg flyttet hit i fjor. Jeg vurderte ikke engang å flytte fra dem, hvis jeg ikke hadde kunnet ta dem med meg hadde jeg ikke reist i det hele tatt.
Postet 28.01.08 kl 12:51
MvjnzDette er IKKE min erfaring hvertfall. Jeg har hatt katt i 15 år, og for øyeblikket har jeg 4. Alle er stort sett innekatter, men får ta seg en tur ut i hagen om dagen og vi har et innegjerdet uteområde hvor de tilbringer mye tid. De er 100% tamme. De følger etter oss gjennom huset, prater konstant og kommer for å få kos mange ganger om dagen. En hund kunne aldri vært mer hengiven enn det kattene våre er.
Vi hadde en katt når jeg bodde hjemme, som var broren min sin, dette var en blandingskatt antagelig, men var veldig skogskatt aktig. Og den var superkosen når den var liten, men veldig egenrådig når den ble voksen. Ville slett ikke være inne mer enn 5-6 timer av gangen stort sett. At det finnes hustamme katter har jo ingenting med saken å gjøre når kattene av natur var nokså ville men har blitt avlet frem til å være tamme, mens en gepard som blir født midt i afrika nå idag helt naturlig vil gå bort å kose og leke med et menneske. Men det er jo uansett forskjell fra katt til katt også.
Vår katt flyttet forøvrig med broren min ca. 4-5km, men katten løp "hjem" hele tiden, så han kunne ikke ha den ute, men det "måtte" den jo, så til slutt forsvant den, og døde sikkert etter en tur "hjem" til huset og dets nye eiere. Så at de kan finne veien er definitivt sant.
Forøvrig har jeg passet en hund med supre "foreldre" (eiere), og den var helt ufattelig dannet og kosen og lydig, så din erfaring med hunder er nok da nokså begrenset hvis du tror en hund aldri kunne vært så hengiven
Postet 28.01.08 kl 13:07
Jeg mente at en hund kunne ikke vært MER hengiven enn det mine katter er. De kan sikkert være like hengivne
Det finnes seff katter som er veldig egenrådige og skal være ute hele tiden, men å kalle katter for ville dyr blir helt feil! De er IKKE ville dyr! De er avlet frem til å bli tamme og fungere sammen med mennesker akkurat slik hunder er. Hunder var også ville dyr engang i tiden, men nå er de tamme. Det samme gjelder katter.
Og ukastrerte hannkatter vil seff tilbringe mye mer tid ute på vandring enn en kastrert hannkatt. Og da øker også risikoen for skader som følge av slåsskamper og påkjørsler.
2 av våre er kastrerte hannkatter, og de er skikkelige kosepuser som knapt nok forlater hagen, og da kun for noen få minutter av gangen.
Det finnes seff katter som er veldig egenrådige og skal være ute hele tiden, men å kalle katter for ville dyr blir helt feil! De er IKKE ville dyr! De er avlet frem til å bli tamme og fungere sammen med mennesker akkurat slik hunder er. Hunder var også ville dyr engang i tiden, men nå er de tamme. Det samme gjelder katter.
Og ukastrerte hannkatter vil seff tilbringe mye mer tid ute på vandring enn en kastrert hannkatt. Og da øker også risikoen for skader som følge av slåsskamper og påkjørsler.
2 av våre er kastrerte hannkatter, og de er skikkelige kosepuser som knapt nok forlater hagen, og da kun for noen få minutter av gangen.
Postet 28.01.08 kl 13:43