Bilderedigering...igjen ;) (side 2)

oeb
ingen av bildene her er endret pp bortsett frastørreøsem http://nettakvariet.no/galleri/showgallery.php?cat=500&ppuser=5705 gi gjerne tilbkemeld


Siden du ber om tilbakemelding, så...

Jeg bladde gjennom 7-8 av de første bildene jeg så, og ga meg. Det var nok til å gi en oppfatning. Ingen av bildene var skikkelig i fokus, veldig mye "blurr" og uskarpe bilder. Helt ærlig; ikke bra. Jeg blir litt sliten i øynene av å se på ting som er ute av fokus. Kanskje det gjelder mange.

Det trengs mer øvelse bak kamera på den fotografen...
trening gjør mester men som nevt får ca 1 a 20 blir bra, tik 959 bilder på søndag men har ikke sett ocer de enda

takk fer ærlig svar da

mp hjobbe mere men du kan ikke si alle er dårlige. og hust jeg har ikke manipulert bildene som alle andre gjør her(mesteparten)
oeb
....... mp hjobbe mere men du kan ikke si alle er dårlige. og hust jeg har ikke manipulert bildene som alle andre gjør her(mesteparten)


Jeg bladde meg gjennom bildene dine på NA og for å være ærlig, noe jeg liker å være så ofte som mulig, så var det dessverre ingen der som jeg kunne "manipulert" noe bedre - dessverre... Utgangspunkt for enkel etterbehandling var også heller magert blant bildene dine der.

Hvis ikke motivet er skarpt til å begynne med så kan du sitte i Photoshop til du blir grønn, du får ikke et bra bilde uansett.

Så det er nokså likegyldig om du har manipulert noe eller ei Så hvis du har tatt 900 bilder og så lite er skarpt, så forstår du kanskje hvorfor vi velger å fikse på de bildene som er skarpe, bra, men kanskje ikke har tight nok utsnitt, eller har en alge på glasset.

Fisk i bevegelse har nemlig litt krav til lukkertid, som igjen har krav til lys osv.
oeb
mp hjobbe mere men du kan ikke si alle er dårlige. og hust jeg har ikke manipulert bildene som alle andre gjør her(mesteparten)


Hehe, hva er det du egentlig tror bildebehandling går ut på? Du hadde aldri greid å gjøre noe med de bildene du linket til, uansett bildebehandling. Er det ute av fokus, så er det ute av fokus. Det kan ikke bilderedigering gjøre noe med.

Jeg mistenker deg for å tro folk knipser en haug med skrap, og så "tryller" dem bra....? Det går jo ikke. Grunnlaget må være bra og i fokus fra før, rett fra kameraet.
Håvard Støre Andresen
Andreas var på besøk i dag, og knipset et ganske stort antall bilder av mine Neolamprologus cylindricus. Ingen ekstern eller intern blitz, bare det ene lysrøret over akvariet. Redigeringen i photoshop var kun små justeringer av levels. Tre små støvfnugg ble også retusjert bort. Som de fleste skjønner er ikke dette det samme som å gjøre et dårlig bilde til et vinnerbilde. Bilde var bra i utgangspunktet. [URLBLOCK1]


Når du nevner det så kan jeg legge ut originalen og rediger bilde.

Original Bilde

[External Image]

Redigert Bilde

[External Image]

Jeg synes dette ble et ganske bra bilde. Hva skulle vi/jeg gjort uten photoshop
Plussmedlem
Andreas Bjørvik
[ Jeg synes dette ble et ganske bra bilde. Hva skulle vi/jeg gjort uten photoshop :)


Det ble bra. Fisken ble jo enda "skarpere".
Må lære meg Photoshop, skjønner jeg
mona o
[QUOTE=oeb]mp hjobbe mere men du kan ikke si alle er dårlige. og hust jeg har ikke manipulert bildene som alle andre gjør her(mesteparten)


Hehe, hva er det du egentlig tror bildebehandling går ut på? Du hadde aldri greid å gjøre noe med de bildene du linket til, uansett bildebehandling. Er det ute av fokus, så er det ute av fokus. Det kan ikke bilderedigering gjøre noe med.

Jeg mistenker deg for å tro folk knipser en haug med skrap, og så "tryller" dem bra....? Det går jo ikke. Grunnlaget må være bra og i fokus fra før, rett fra kameraet.

er ikke det jeg mener mona o. jeg mener at det er feil å ta et medium bilde å fikse de slik at det fremstår perfekt og så levere de inn til en fotokonkuranse

mine er jo slett ikke bra nok ifølge deg men jeg er ganske stolt av mine umanipulerte bilder.
at jeg ikke er noen proff fotograf kan jeg jo fort tilstå. for jeg har jo hverken kursing eller noen spesiell erfaring. annet enn jeg liker å fotografere akvarier

mitt siste inlegg i tråden.
Det er viden kjent at man mister litt skarphet med bilder i digital form. Derfor er det Andreas har gjort med sitt bilde en enorm forbedring i forhold til hvor lite som er gjort. Det er jo ikke snakk om å fikse på et medium bilde, det er jo å gjøre et bra bilde enda bedre.

At bildet er skarpt er første bud, og som mange innser så kan det være vanskelig nok med bevegelig motiv.
Tilfeldig bekjentskap
© Tommy Søyland
Reklame for plussmedlemskap