Myth buster. -her knuser vi akvaristiske myter! (side 2)

Havengel
[QUOTE=Dyrehagen]1. Corydoras er en algespiser 2. Filteret skal renses ved hvert vannbytte 3. Vannbytter er farlige, og enkelte fisker skal kun ha vannbytte med et visst mellomrom (jeg har selv blitt informert fra dyrebutikk at discus kun skal ha vannbytte hver 3. uke - verken mer eller mindre. De skulle ikke ha oftere vannbytter, for da ville de ikke trives). 4. At fisk vokser etter størrelsen på akvariet


Fisk veks tildels etter størrelsen på akvariet, jau. Eg har tre SAE i 60-literen, og dei veks svært seint. To vart overført til 160-literen, og er no dobbelt så store som dei i 60-literen. Næringstilgongen burde tilseie at dei vaks like fort, men slik er det ikkje. Eg hadde og ein Pleco i eit anna akvarium, og etter at den vart flytta til 160-literen har den vokse enormt. Eg vil ikkje seie at den myta er heilt avliva.

Jeg må si at jeg tror det er noe sant i at de vokser senere i små kar. For noen år siden hadde jeg 3 gullfisker i en bolle (ja, jeg vet, forkastelig, og jeg gjorde absolutt *alt* feil har jeg funnet ut i ettertid, et mirakel at de levde så lenge som de gjorde) og de levde i 3 år. De vokste ikke i det hele tatt. 2 av dem var ca 10 cm lange og den siste ca 7 cm.
Frank Angell
Å du gode skaper, er man så lur, kan en bare sitte der å furte over at plantene ikke trives, syntes jeg ;)


Hva er poenget i å bruke ordet lur her?

Selv forbinder eg ordet lur med intelligent, og eg tror ikke at eg etterhvert som eg tillærer meg kunnskap om denne hobbyen blir mer intelligent av den grunn.
Intelligensen min får eg nok fremdeles hovedsaklig benytte på jobben, og ikke her på forumet.

Dessuten: den personen sitatet er hentet fra er meget sannsynnlig en forumbruker her...
Så intelligens har ingen relasjon til å lære ting? Det er vel litt mer komplekst begrep enn du later som her? Alt handler ikke om IQ og plassere treklosser i hull :P

Å koke planter er vel ikke særlig tegn på intelligens om du skal ha dem i akvarie og ikke lage suppe. Man er ikke så lur da, men man blir lurere når man tenker seg om og innser at det var dumt etterpå.

Når jeg var liten hadde jeg en god ide om å bade kaninen vår, det var ingen god ide. Men jeg er ganske sikker på at jeg har blitt lurere etterpå.
Uenig. Å måle IQ er ikke en intelligensmåling.

Du fremstiller intelligens som om det er IQ og kunnskap noe annet. Se her f.eks. fra wikipedia, de forklarer nok hva jeg mener litt bedre enn meg:

Intelligence is an umbrella term used to describe a property of the mind that encompasses many related abilities, such as the capacities to reason, to plan, to solve problems, to think abstractly, to comprehend ideas, to use language, and to learn. There are several ways to define intelligence. In some cases, intelligence may include traits such as creativity, personality, character, knowledge, or wisdom. However, some psychologists prefer not to include these traits in the definition of intelligence.

Kan man si man er lite lur når man koker en plante? Har det noe med intelligens å gjøre?

Jeg vil si ja til begge deler. Men man får mer intelligens når man finner ut at det var dumt. Men mer IQ spesifikt? Nei.

(for å si det slik er jeg i mot å kalle personen for dum, da det ikke nødvendigvis er tilfelle, hvis noen lurte på det)
Bare lyst til å si at hvis du koker en levende ting,og regner med at den skal leve videre da er man ikke lur.
Og det var vel ikke dette som denne tråden ble startet for ?
Vennligst fortsett der dere slapp,forde det var lærerikt
Syntes også det blir litt feil og bruke begrepet lur uten at jeg skal henge meg opp i det. Da jeg som den nybyggeren jeg er trodde ancistrusen min hadde hvitptikk fordi den hadde små hvite prikker og hvite felt på haletippen er jeg sterkt uenig at det skal gå på hva iq'en min er. Heller manglende kunnskap om akvariefisk og spesielt da ancistrus arten.

Men back to base

"Det er ikke noe problem for meg og å ha diskusen min i 20 literen, det er masse plass til overs" Blir rett og slett lei meg når jeg leser de der..:P
Vi er nok ikke så uenige nei

Donald
Når det gjelder wikipedia er eg ikke enig i at dette er et holdbart verktøy. Det er vel fremdeles slik at hvem som helst kan legge inn hva som helst, så lenge det ikke er snakk om redigering?


Det er en myte, men ikke en akvaristisk sådan

Jeg tror hvem som helst kan registrere seg og poste en beskrivelse av noe som er blankt (ikke særlig mye som er det), men det er moder som har områder som "overvåkes". De fleste andre områder, og spesielt de viktige blir nøye moderert, og det er et slags hierarki der.

Når det er sagt så er det feilinfo, og ting folk er uenige om der også, akkurat som i leksikon

Og dette er ikke en myte, men noe som går stadig igjen:

Jeg har ditt og datt sammen med ditt og datt. Og det går helt fint hos meg, så det gjør sikkert det hos alle andre også.
Trond Ferkingstad
De vokser ikke etter størrelsen på akvariet, de vokser etter trivsel. Og er akvariet lite vokser fisken mindre. Så det er trivsel de vokser etter, dette er en viktig forskjell.

Nemlig!

Og enkelte fisker vokser noe innmari uansett, som f.eks. pleco og gibbi.
En myte til og med erfarne folk bruker er jo:

De yngler som bare det, så de må jo trives.

Jeg er sterkt uenig i at yngel = trivsel. Det indikerer nok at flere eller alle basisbehov er der, men det vil jo avhenge veldig av arten.

(personlig yngler jeg gladelig på lite plass og med lite mat, så lenge hun som er med er bra sort og jeg har en mistanke om at mange fisker er likedan :P)
Den "myten" kan ve egentlig avkreftes fisker har jo ikke noe samleie i samme grad som mennesker. De leker for og bringe genene sine videre, og sørge for overlevelse av arten. Derfor blir det helt feil og si at fisker blr på den samme måten. At de yngler tyder jo på at de er i trygge omgivelser og at de tror at avkommet sitt kan overleve der.
Humre... Her går jeg til det skritt og redigerer mitt eget venninneprat i denne tråden (tidligere i dag)... Så våkner jeg opp fra middagsluren til en diskusjon om hva som er "lurt"...

Jeg har nok en myte som jeg mener er knekt, folkens: -Skal man ha frodige planter, så trenger man dyr spesialbelysning.

Min konklusjon er at mange planter vokser fint med helt vanlig belysning, men man må da velge bort de typene som krever mye lys.
Joakim
"iom. at jeg er nybegynner er det best å begynne med et lite akvarium". Den har jeg selv fått servert, og tror nok at det er endel som av en eller annen grunn har denne oppfatningen? Etter min mening, en klassisk "foreldre-tabbe". Man er usikker på podens, eller podinnens interesse og kjøper derfor en rimelig ting for å sjekke ut interessen. Kan jo forsåvidt forstå denne tankegangen, men hvor gøy er det å kikke på stjerner og planeter gjennom et teleskop kjøpt på lekebutikken til 299,- på salg? Umulig å se noe som helst interessant og "det er kjedelig å se på planeter - ser jo ingen ting jo" blir resultatet. Eller så kjøper man alltid billige skrotne tegnesaker til barn. Har jeg aldri skjønt meg på; hvor kult er det å tegne med fargestifter som knekker hele tiden og som inneholder mer fett enn farge? Eller sykler som veier tre ganger så mye som din egen, eller fiskestang kjøpt på Nille med en knutemaskin av en snelle... Eh, ja... Men i alle fall! :) Poenget mitt er at kjøper man et lite akvarium til en nybegynner er det antakelig større sjanse for at man kveler interessen enn å nøre opp under den...


hehe, har selv jobba i dyerbutikk og anbefalaer stort fra starten:P elelr komemr det til å bli mye dyrere enn nødvending med ubrukte små akvarier:P som man sier, liten tue kan velte stort lass...
biXen
En myte til og med erfarne folk bruker er jo: De yngler som bare det, så de må jo trives. Jeg er sterkt uenig i at yngel = trivsel. Det indikerer nok at flere eller alle basisbehov er der, men det vil jo avhenge veldig av arten. (personlig yngler jeg gladelig på lite plass og med lite mat, så lenge hun som er med er bra sort og jeg har en mistanke om at mange fisker er likedan :P)


Mennesket er en av tre arter som formerer seg uten eggløsning. Så det eksempelet kan vi ikke bruke (så lenge fisken ikke er delfin). Reproduksjon er nok det mest "ressurskrevende" en fisk gjennomgår i løpet av sitt liv da dette krever mye energi. Det er derfor naturlig å tro at dette gjøres når fisken føler at sjansen for overlevelse hos avkommet er størst. Derfor tror jeg myten er sann.

Vi har jo heller ingen andre indikatorer på at fisk trives en at de viser naturlig adferd. Hvis vi ikke har en fiskehvisker på forumet da.

-H
Bror
Mennesket er en av tre arter som formerer seg uten eggløsning. Så det eksempelet kan vi ikke bruke (så lenge fisken ikke er delfin). -H


Hæ? Jeg trodde myten om storken var avlivet for lenge siden... ;P
Aggi
Humre... :D Her går jeg til det skritt og redigerer mitt eget venninneprat i denne tråden (tidligere i dag)... Så våkner jeg opp fra middagsluren til en diskusjon om hva som er "lurt"... :D :D :D


Ønsker du ny opprydning?
Det går sikkert greit... Tråden er på sporet igjen... Jeg kan kke skryte på meg å holde meg til saken, jeg heller...
Bror
Mennesket er en av tre arter som formerer seg uten eggløsning. Så det eksempelet kan vi ikke bruke (så lenge fisken ikke er delfin). Reproduksjon er nok det mest "ressurskrevende" en fisk gjennomgår i løpet av sitt liv da dette krever mye energi. Det er derfor naturlig å tro at dette gjøres når fisken føler at sjansen for overlevelse hos avkommet er størst. Derfor tror jeg myten er sann. Vi har jo heller ingen andre indikatorer på at fisk trives en at de viser naturlig adferd. Hvis vi ikke har en fiskehvisker på forumet da. :) -H


Tror eksempelet mitt lurte dere litt, kanskje mangelen på humor? :P

Det jeg oppfatter det som er at egglegging er et instinkt som trigges av visse ting. Henger det sammen med forholdene i karet? Ja. Betyr det nødvendigvis at ALT er optimalt? Nei. Men det varierer jo også på fisketypen. Mange er neppe bevisste på det i det hele tatt.
Formerer seg uten eggløsning??
Hvordan er det mulig om jeg tørr å spørre?
Et egg festet til eggstokken er jo ikke modent og kan derfor ikke befruktes!

Ble lite myter og mye tullprat her.....


En myte å vurdere: Gullfisk er en kaldtvannsfisk. Og passer derfor ikke i et "vanlig" akvarium! Myte eller sannhet?
Donald
Dessuten: den personen sitatet er hentet fra er meget sannsynnlig en forumbruker her...


Nei, ikke her (tråden ble ikke skrevet her på AF)
Myte: Vannet er bra så lenge det er klart.

Nitrit, amoniakk mm er usynlig gift. Derfor er det viktig med god bakterieflora og vannskifte.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap