- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Rekene gjemmer seg i pumpa... (side 2)
Rekene gjemmer seg i pumpa... (side 2)
Ja sy den fast. jeg trakk fiskesnøret gjennom svampen med en nål, og festet snøret rundt en rille i hvert hjørne. Bare knyt den fast godt og så stramt du kan så sitter den. klipp av endene når du er sikker på den sitter og knuta ikke går opp.
Dette er blåsvamp:
Linken er til den grove typen. vis du går ut i menyen på filtermateriale - mekanisk finner du også den fine typen.
Dette er blåsvamp:
Linken er til den grove typen. vis du går ut i menyen på filtermateriale - mekanisk finner du også den fine typen.
Postet 08.02.08 kl 17:30
Postet 08.02.08 kl 17:36
SoVeSom du ser er dette store "matter" med svamp. Har du ikke behov for mer enn til å sette akkurat foran rillene, holder det med Juwel sitt groveste.
Aha! Flotte greier, da kan jeg bare stikke innom den lokale sjappa og kjøpe meg en bit juwel filter... tusen takk for hjelpa!
Forresten, jeg må vel ta denne av og rense den med jevne/ujevne mellomrom?
Postet 08.02.08 kl 18:07
elenForresten, jeg må vel ta denne av og rense den med jevne/ujevne mellomrom?
Når jeg fester blåsvamp-terninger på innsuget til mine filtere, så bare bruker jeg slamsugerslangen (uten slamklokke på) og "mopper" over svampene av og til i forbindelse med vanlige vannbytter. Det er ikke ofte, men bare hvis jeg ser det ligger mye planterester o.l. der. Hvis du presser slangetuten godt inn i svampen og flytter den veldig sakte bortover, får du sugd ut det som evt kan tette blåsvampen på sikt. Da slipper du sannsynligvis å ta den av i det hele tatt.
Postet 08.02.08 kl 18:12
mona oNår jeg fester blåsvamp-terninger på innsuget til mine filtere, så bare bruker jeg slamsugerslangen (uten slamklokke på) og "mopper" over svampene av og til i forbindelse med vanlige vannbytter. Det er ikke ofte, men bare hvis jeg ser det ligger mye planterester o.l. der. Hvis du presser slangetuten godt inn i svampen og flytter den veldig sakte bortover, får du sugd ut det som evt kan tette blåsvampen på sikt. [B]Da slipper du sannsynligvis å ta den av i det hele tatt.[/B]
Men siden det var et filterinnsug langt nede på boksen, er det vel her det vil gå "tett" først? Eller vil det mest sannsynlig skje på innsuget oppe? Skjer det oppe er det jo greit, men hvis det er verst nede må jeg jo plukke ut alle delene fra filteret for å gjøre rent hele tiden? Har ikke vært inni boksen annet enn for å ta ut kullfilteret etter de 2 ukene, og for å styre med varmekolben, så jeg aner ikke hvor det blir verst jeg?
Huff, ble fryktelig komplisert dette... Skjønner at det er mye mer arbeid med å være en akvarist enn å kjøpe seg et akvarium og putte oppi noen fisk... :p
Postet 08.02.08 kl 20:11