Bekymra over en guppy (side 2)

Nyoppsatt akvarium som ikke har fått gått seg til? Du har kanskje satt inn fiskene etter bare et par dager? Da har ikke filteret noen gode bakterier ennå, og nitrittenvil bli/være skyhøy. Hold deg til flakfor i starten, det er altfor lett å overfore med erter og lignende ting om en er nybegyner. Gi dem bare halvparten av det du tror de trenger. Det er vel helst frosne erter, ikke hermetiske vi forer akvariefisk med også, synes å huske du skrev hermetiske, i så fall tror jeg du har gjort en tabbe.... Mulig jeg husker feil.
Jeg husket selvsagt feil angående ertene.... Men om du ikke fjernet restene vil de ligge og råtne på bunnen og forurense akvariet. Husk å ta av det ytre skallet/hinnen, den er for seig for guppy og platu, tror jeg i alle fall.
Kjøp heller grønne forflak.
Kjøp deg testsett, de fleste synes visst JBL har de beste , og mål nitritt og amonniakk, og de hvordan det ligger an, eller ta med vannprøver til dyrebutikken.
Sett ikke inn flere guppyer ennå, vent til det har bltt stabilt i akvariet ditt. Det er jo stort, men om du forer for mye, noe de fleste av oss gjør, blir det fort ammoniakk/nitrittproblemer.
Akvariumet har stått og gått i 3 uker, så da tok jeg sjansen på å kjøpe noen få fisker. Vannverdiene er meget bra, nitritten testen fra tetra viser gul Har lest mye i perioden mellom jeg satte opp karet til jeg puttet fisker oppi så har tatt mine forhåndsregler. Men å er vel guppyer noen pingler av noen fisker så skal vel veldig lite til før det er ett eller anna med dem
Skal kjøpe noen hunner før eller senere og overlever ingen av de er jeg ferdig med guppy for denne gang.
Ser på de andre fiskene nå og de ser ut som de har det kjempebra vertfall
Du burde nok ha ventet en uke eller to til, og droppa guppyene. Tetratestene er av og til for gamle alt i butikken, og har kanskje ikke noen dato på heller. Særlig kan de bli hengende lenge i mindre dyrebutikker. Bytt vann ofte nå i starten, og for minimalt så skal du se det ordner seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap