Pumpe (side 2)

Hva bør jeg gjøre da ? Nitrat innholdet i karet er bra. Fosfat vet jeg ikke for jeg har ikke egen test for dette. Det blir fort mye avføring i karet etter Gibbien min selv om den er ikke så stor.
Det skader ikke å se om noen ekstra vannbytter for å tynne ut næringa, begrenser algene.
Men det kan selvsagt være andre grunner også til at disse dukker opp.

Lista er såpass lang, at jeg ikke orker å ta den på denne tiden av døgnet (skulle se om det var kommet noen e-poster, og der vart man sittende :p)
Hei Frank

Ja du er en ivrig og flink deltager her på forumet har jeg sett. Jeg blir ofte sittende lenge selv og tiden flyr så alt for fort :o)
Bør jeg bytte ut noe av vannet hver dag eller hvilken intervaller anbefaler du ? Målte GH i går og den var bra, Synes kansje KH og PH var litt høyt.
Selv hadde jeg bytta ut 20-25% daglig i en ukes tid. Dette er oftest tilstrekkelig til å tynne ut næring i vannet såpass, at algene stagnerer i vekst.
Andre ganger må en opp mot 50% daglig i ett par uker, for å få akseptable verdier. Skal sies at en da har trampa i såpass mange salathauger, at en skulle tro det var noen som tok seg en tur gjennom en salatåker etter en sen kveld på byen

Her er ei lita liste jeg skreiv for kort tid siden, over potensielle grunner til at algene trives bedre med deg, enn du med dem
Hmmmm
-For høyt nivå av Fosfat og Nitrat kan gi algevekst. Slett ikke en uvanlig problemstilling for nybegynnere som fôrer hardt. Om en ikke kan måle vannverdiene, kan en forsøke med 30% vannbytte annen hver dag i 14 dager. Dette skal normalt redusere nivået av næring såpass, at algene kulminerer. -Forholdet mellom fosfat og nitrat kan også være av betydning. Her må en rett å slett måle begge for å finne ut hvordan ståa er. -For lite Co2 i forhold til næring karet, kan også gi alger. Siden lyset er dårlig i fabrikerte armatuerer, er dette skjelden ett problem med normal vannbevegelse i karet. -Feil lys, som gagner algene mer enn plantene. -Mikronæringen kan være enten for lite, eller overrepressentert. En må kanskje justere mengden plantenæring en bruker, evt også merket. Dette er alle vanlige grunner til algene gror ukontrollert.
Takk for tips og råd :o) Byttet 20 l i dag. Tenkte jeg skulle prøve det hver dag i en ukes tid før jeg foretar en ny test. I går var GH=7 KH=Mellom 6 og 10 et sted PH=7,6. Dette var jeg ikke helt fornøyd med...
Rensket litt i plantene også. Har hatt så fine planter helt til nå men nå begynner noen av de å bli Gule.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap