Æsj, nå har jeg vel fått hvitprikk? (side 2)
Nå har karet gått med varmekur i 72 timer. Men DR#¤%¤# var at da jeg kom hjem i dag så jeg at karet hadde synket til 30 grader, og sjekket "hjelpe kolba" (til den som normalt står der) - denne hadde tatt kvelden. Ergo så kan karet nå ha stått med mindre varme enn 32 + siden i går kveld. Ysj, og jeg har fortsatt hvite prikker på fisken. Dette betyr bare forlengelse av varmekuren (tenker jeg).
Men hvordan blir det med foring - kan jeg fint fore alikevel?
Men hvordan blir det med foring - kan jeg fint fore alikevel?
Postet 08.02.08 kl 21:32
Siden varmekuren ikke påvirker filterbakteriene i særlig grad så kan du fôre som normalt. Dvs på grunn av den høye temperaturen så går stoffskiftet raskere hos fiskene så de spiser gjerne litt mer enn normalt.
Synd med den kolben, men siden fiskene dine tydeligvis tåler kuren bra så er det nok ingen krise om det tar litt lenger tid.
Synd med den kolben, men siden fiskene dine tydeligvis tåler kuren bra så er det nok ingen krise om det tar litt lenger tid.
Postet 08.02.08 kl 21:52
Karet har igjen stått med nå 32 grader + etter at kolben gikk dukken. Har også foret en gang, og skal si at foret ble fort borte gett... Kanskje ikke så rart etter 3-4 dager uten mat
Joda, ser ut til at fisken tåler varmen (skal sies at 1 neontetra har tatt kvelden), men at de andre ser ut til å fungere tilnærmet normalen som tidligere.
Da jeg så over karet i kveld, kunne jeg ikke se noen prikker på noe fisk - så håper at dette nå skal være borte. En ny status i morgen ettermiddag.
Joda, ser ut til at fisken tåler varmen (skal sies at 1 neontetra har tatt kvelden), men at de andre ser ut til å fungere tilnærmet normalen som tidligere.
Da jeg så over karet i kveld, kunne jeg ikke se noen prikker på noe fisk - så håper at dette nå skal være borte. En ny status i morgen ettermiddag.
Postet 10.02.08 kl 22:32
HVA HAR SKJEDD NÅ, så over karet mitt nå i ettermiddag - og hva så jeg. En haug (det krydde) med små små larvelignende saker, ca. 2-3 mm. lange, litt lysere i den ene enden. HVA kan dette være (please, si at det ikke er noe skummelt).
Neontetraen har ikke tålt denne varmekuren noe særlig, nå det siste døgnet har 6-7 stykker forlatt denne verdenen.
Neontetraen har ikke tålt denne varmekuren noe særlig, nå det siste døgnet har 6-7 stykker forlatt denne verdenen.
Postet 11.02.08 kl 18:03
Postet 11.02.08 kl 18:13
Merkelige greier. Har du plukket ut alle de døde fiskene eller kanskje planariene har fest på dem, uæhh
Heldigvis ufarlige små vesen.
Jeg opplevde også en del frafall av fisk under varmekur, men jeg regnet med dette var fisk som var svekket fra før pga alder eller feil vannverdier, og/eller var for unge til å takle forholdene. Det gikk nemlig mest utover guppyene og de skal i utgangspunktet tåle ganske høy temperatur. Synd du mister tetraene dine uansett
Heldigvis ufarlige små vesen.
Jeg opplevde også en del frafall av fisk under varmekur, men jeg regnet med dette var fisk som var svekket fra før pga alder eller feil vannverdier, og/eller var for unge til å takle forholdene. Det gikk nemlig mest utover guppyene og de skal i utgangspunktet tåle ganske høy temperatur. Synd du mister tetraene dine uansett
Postet 11.02.08 kl 19:23
Når jeg hadde hvitprikk utbrudd brydde jeg meg ikke om å øke tempraturen i karet. Bekjempet sykdommen kun ved hjelp av medisin og vannbytter. Tok 5 behandlinger til før hvitprikken var helt borte... Så det fungerte i allefall for meg.
Hadde kun frafall av 2 guppyer som var dekket av hvite prikker.
... men hvordan er det egentlig, hvitprikken angriper vel ikke kun en art av gangen?! Ved utbruddet i karet mitt var det kun guppy`ene som ble berørt.
Ingen av de andre fiskene hadde tegn til hvitprikk...
Hadde kun frafall av 2 guppyer som var dekket av hvite prikker.
... men hvordan er det egentlig, hvitprikken angriper vel ikke kun en art av gangen?! Ved utbruddet i karet mitt var det kun guppy`ene som ble berørt.
Ingen av de andre fiskene hadde tegn til hvitprikk...
Postet 11.02.08 kl 19:39
Lars Andreas Larsen... men hvordan er det egentlig, hvitprikken angriper vel ikke kun en art av gangen?! Ved utbruddet i karet mitt var det kun guppy`ene som ble berørt. Ingen av de andre fiskene hadde tegn til hvitprikk...
Parasitter, og annet svineri, går etter det byttet som er lettest. Guppyer er temmelig svake fisk, mesten så de trenger støttehjul og startkabler for å klare hverdagen Slett ikke uvanlig at disse rammes før andre fisk.
Postet 11.02.08 kl 19:45
Lars Andreas LarsenNår jeg hadde hvitprikk utbrudd brydde jeg meg ikke om å øke tempraturen i karet. Bekjempet sykdommen kun ved hjelp av medisin og vannbytter. Tok 5 behandlinger til før hvitprikken var helt borte... Så det fungerte i allefall for meg. Hadde kun frafall av 2 guppyer som var dekket av hvite prikker. ... men hvordan er det egentlig, hvitprikken angriper vel ikke kun en art av gangen?! Ved utbruddet i karet mitt var det kun guppy`ene som ble berørt. Ingen av de andre fiskene hadde tegn til hvitprikk...
Ved behandling av denne parasitten så kan det enten brukes medisin eller varmekur. Det blir opp til hver enkelt hva som foretrekkes, men det skal ikke brukes varmekur til fisk som ikke tåler for høy temperatur. Dette gjelder feks Tanganyika- og Malawiciklider.
Enkelte fiskearter er mer mottakelige for hvitprikk enn andre, feks botia og øksefisk, og i tillegg så spiller fiskens almenntilstand inn. Svekkede eller stressede fisk får lettere prikker. Derfor kan det i et kar være enkelte fisk som ser friske ut mens andre er helt dekket av parasitten.
Postet 11.02.08 kl 19:47
Postet 11.02.08 kl 19:53
Det virket som om det kom et "utbrudd" med sånne småmark etter at jeg lettet litt på noen røtter etc. for å fiske frem død fisk. Så ja, det kan se ut som om de har hatt "fest" på den/de døde fiskene.
Men uannsett, like fort som de kom så er de nå borte. Men skal ærlig innrømme at det så IKKE bra ut (for meg vel og merke) - men fisken i karet har nå hatt ete-gilde av dimmensjoner
Hos meg så var det størst utbrudd på sommerfulgciklidene, også noen vanlige tetra og noen sorte-neontetraer har hatt prikker. Har ikke sett noen på ancistrusen, eller perleguramien. Coryen som jeg har i karet oppholder seg ofte i det skjulte så dem har jeg ikke fått studert i noen stor grad. Men enn så lenge - alle disse lever i beste velgående.
Men uannsett, like fort som de kom så er de nå borte. Men skal ærlig innrømme at det så IKKE bra ut (for meg vel og merke) - men fisken i karet har nå hatt ete-gilde av dimmensjoner
Hos meg så var det størst utbrudd på sommerfulgciklidene, også noen vanlige tetra og noen sorte-neontetraer har hatt prikker. Har ikke sett noen på ancistrusen, eller perleguramien. Coryen som jeg har i karet oppholder seg ofte i det skjulte så dem har jeg ikke fått studert i noen stor grad. Men enn så lenge - alle disse lever i beste velgående.
Postet 11.02.08 kl 19:56