Dyre fisker (side 2)
Grrrotlehvorfor er disse Arowana så ekstremt dyre ? er de utryddnings truede eller ? må mesten være billigere å reise dit de lever å fange noen:P
Ja vist du har lyst til å sitte i knall harde asiatiske fengsler, ja da er det bare å dra å fange en der de kommer fra. Skriv kort når/vis du blir tatt. får sikkert noen år i "buret"da.
Postet 08.02.08 kl 21:06
Grrrotlehvorfor er disse Arowana så ekstremt dyre ? er de utryddnings truede eller ? må mesten være billigere å reise dit de lever å fange noen:P
Ja, de er truet. Derfor er handel med disse regulert av CITES
Asiatisk Arowana kan selges hvis den kommer fra en "oppdrettsfarm". Fisken vil få et sertifikat og samtidig få en "microship" implantert.
Hvis du reiser ned for å fange en selv, så er jeg redd for at straffen blir streng
Tror ikke straffen ligger på samme lave nivå som tyvfiske i norske vassdrag...
Postet 08.02.08 kl 21:13
Postet 09.02.08 kl 02:22
Mye billigere blir det neppe. Koster jo litt med flybillett, hotellopphold etc. til f.eks. Indonesia eller Singapore. Da nærmer du deg fort 15.000,- bare for dette.
Men du sparer jo selvfølgelig et ledd i kjøpet hvis du reiser selv, og man kan jo ta det som en ferie
Så tar det mye tid. Bare papirarbeidet tar jo laaaang tid. Fisken skal ha de rette dokumenter, få denne microchip'en. Få eksporttilatelse, og ikke minst importtillatelse til Norge.
Aquamanias skal ha inn noen (bestilt og solgt allerede). Han har holdt på med denne prosessen lenge nå. Tror de koster rundt 15 - 20.000 de han tar inn. Håper jeg får anledning til å se disse før de nye eierene henter dem
Men du sparer jo selvfølgelig et ledd i kjøpet hvis du reiser selv, og man kan jo ta det som en ferie
Så tar det mye tid. Bare papirarbeidet tar jo laaaang tid. Fisken skal ha de rette dokumenter, få denne microchip'en. Få eksporttilatelse, og ikke minst importtillatelse til Norge.
Aquamanias skal ha inn noen (bestilt og solgt allerede). Han har holdt på med denne prosessen lenge nå. Tror de koster rundt 15 - 20.000 de han tar inn. Håper jeg får anledning til å se disse før de nye eierene henter dem
Postet 09.02.08 kl 08:25
Grrrotleja men det var aldri planen alikevel :P Vil tro at de fortsatt er mye billigere om du reiser og kjøper direkte fra oppdrettene i steden for å kjøpe de som er blitt importert
dette gjelder jo alt man evt skal kjøpe. F.eks en bil, men hvem har både tid, kunskap og kan språket slik at de kan dra nedover for å gjøre noe slikt. Så nei jeg tror ikke du sparer så mye på å dra nedover, men litt kan man kanskje spare.
Postet 09.02.08 kl 09:25
Jeg var i Oslo like før jul, og var innom en akvariebutikk på Sinsen (Norges største). Trodde jeg skulle gå i bakken da jeg så en fisk som kosta 25000kr!!! Husker ikke hva den heter, men det var noe med chili-ettellerannet. Glemte å skrive det ned. Fisken var vel 15-20 cm lang hvis jeg ikke husker feil. Fisken i naboakvariet kosta "bare" 12-13000...
Postet 09.02.08 kl 13:02
Postet 09.02.08 kl 13:20
Om en regner i grunker pr kg, er det nok en del reker som topper lista.
Vet om reker som selges for astronomsike summer, spesielt i Japan.
Har hørt pris på 8000.- for Red Bee.
Med en egenvekt på 0,7g pr reke (har veid ett par artsfrender uten så flotte farger, bare for morro), snakker en jo da om en kilopris på ca 11,5 millioner....
Kiloprisen på gull er om jeg husker riktig, omlag 90.000 pr kg.
Verdt sin vekt i gull, får plutselig en annen betydning. Det blir jo da bare småpenger i forhold
Vet om reker som selges for astronomsike summer, spesielt i Japan.
Har hørt pris på 8000.- for Red Bee.
Med en egenvekt på 0,7g pr reke (har veid ett par artsfrender uten så flotte farger, bare for morro), snakker en jo da om en kilopris på ca 11,5 millioner....
Kiloprisen på gull er om jeg husker riktig, omlag 90.000 pr kg.
Verdt sin vekt i gull, får plutselig en annen betydning. Det blir jo da bare småpenger i forhold
Postet 09.02.08 kl 14:52
FerskFiskJeg var i Oslo like før jul, og var innom en akvariebutikk på Sinsen (Norges største). Trodde jeg skulle gå i bakken da jeg så en fisk som kosta 25000kr!!! Husker ikke hva den heter, men det var noe med chili-ettellerannet. Glemte å skrive det ned. Fisken var vel 15-20 cm lang hvis jeg ikke husker feil. Fisken i naboakvariet kosta "bare" 12-13000...
Det er en Chilli red Arowana
Postet 12.02.08 kl 11:07
Postet 12.02.08 kl 14:19
TaxDoghaha! Vel, hadde jeg vært rik og at penger ikke var noe problem hadde jeg sikkert bada med fisker og svømmt med delfiner i badekaret:) Men nå er virkligheten at jeg har et 300 liter og et 180 liter som er tomme. Er så vanskelig å komme igang, føler at jeg må skaffe meg en innvendig bakgrunnd før jeg gjør noe annet, men det er så krevendes å lage ser det ut som... Selv om det blir veldig fint da!
Jeg har en bakgrunn laget av kork til 250 literen min, den står bak akvariet! Funker kjempefint, fin dybdeeffekt.
Postet 06.03.08 kl 16:44
TaxDogWow det var syykt:P Da håper jeg de er hardføre, slik at kjøperen kanskje får hatt de en stund:) Fisken var utrooolig pen! Jeg som er så glad i sebra:) Flere?
Ut i fra hva jeg har lest om H. zebra, er den krevende i forhold til vannverdier. I basen står den som "Litt vanskelig", så personlig ville jeg ikke begynt med den uten mer erfaring med andre typer.
Det finnes veldig mange fine Hypancistruser, som kanskje ikke koster like mye som H. zebra.
Postet 06.03.08 kl 16:49
Hoi taxdog
Du bør lese denne tråden. http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1033&thread_id=29205&message_id=178625#178625
Ikke helt umulig at du kan få deg noen L046 ...
Du bør lese denne tråden. http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1033&thread_id=29205&message_id=178625#178625
Ikke helt umulig at du kan få deg noen L046 ...
Postet 06.03.08 kl 19:54
Endret: 06.03.08 kl 19:55