Lar det seg gjøre å sette inn ekstra lysrør i et 240 liters juwelakvarium? (side 2)

Hei igjen. Ja jeg kjøpte mdf-platen på Obs-bygg på City Lade så jeg regner med de har de på de fleste litt større byggevarebutikker.

Har egentlig ikke merket så mye forskjell fra lange (osram) til de litt kortere (juwel) rørene. Sleit litt med å finne bra planterør i handelen her og kom meg aldri til å bytte de jeg hadde fått tak i, så det var nok ikke optimalt før jeg gikk over til juwelrørene. Planteveksten har uansett vært eventyrlig etter jeg gikk over til t5 og co2, til tider på grensen til plagsom. Har måtte kvitte meg med vasspest og cabomba som i vokste i hele meter mellom hver gang jeg luket.

Kan jo også nevne noen minus med t5-rørene:
-Fisken spesielt scalarene liker ikke det sterke lyset og stiller seg i skyggen. Dette har jeg løst med flyteplanter som nå danner ett lappeteppe på overflaten.
-Alger, den mest effektive måten å se at co2-flasken er tom er å se på algene som dukker opp. Hvis balansen mellom gjødinng, co2 og lyset ikke er nogenlunde i orden kommer algene fort.

Begge disse problemene kan nok løses med en dimmbar topp.

-H
Tusen takk igjen for mange gode tips
Bror
Planteveksten har uansett vært eventyrlig etter jeg gikk over til t5 og co2, til tider på grensen til plagsom. Har måtte kvitte meg med vasspest og cabomba som i vokste i hele meter mellom hver gang jeg luket. -H

Dette synes jeg høres ut som en drøm; her blir plantene spist før de rekker å vokse og mye fortere enn jeg rekker å plante;P.Eneste aberet her er selvfølgelig CO2-anlegget som det ser ut som jeg ikke kommer utenom:s Det er vel sikkert ingen vits i å skaffe seg T5 før en har dette klart antakelig:s.
Vel, jeg får vel sette meg ned å undersøke litt om det også da

Takker alle for de mange gode tipsene, rådene og innleggene jeg har fått i denne tråden
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap