Geophagus (side 2)

I går så det ut til at mine Red Head hadde lagt egg. Han og hun sto over og passet på, jaget alle som kom i nærheten. Så etter et stort vannbytte, rundt 40% spiste de opp alle eggene. Virker nesten som fisken legger egg mot slutten av uken etter vannbytte. Så hvis de forsetter slik burde jeg kanskje bare bytte vann annen hver uke.

Men får jo håpe de kommer sterkere tilbake. Men slik det ser ut for meg så langt, er proximus da munnruger, og red head har egg på en stein. Vet ikke om begge også har ynglene i munnen siden jeg?

Men kan enda ikke se at det har overlevd noen yngel hos meg enda. Håper jo med tid og stunder det skal skje også, men nå er de ihverfall i gang på en måte. Mulig jeg har litt mange i akvariet enda.

Men ser også på proximusene mine. Nå kan jeg ikke se noe klart kjønn på dem som jeg vet om sikre tegn. Men noen har fått en virkelig rett ned nese, og noen har mer skrå stilt ned nese. Hvis man skjønner dette?

Men er dette noen kjønnstegn?
Har noen Geophagus altifrons, 2 hanner og 1 hun, hannerne +20cm. Desse, altså ikke hannerne, leker jæmt og trut. Men ungerne blir ikke gamle i (hovedakvariet) 900l. Men har tatt et par over i et 250l. Så går det fint, har fått ca. 100 unger begge de 2 gange jeg har prøvd dette. Utrolig flott å se, hannen og hunnen skiftes å ha ungerne.
I det 900l. har jeg og et par heros "Rotkeil" knap 20 cm. et par acarichtys heckelii hannen +20 cm. 7 brochis splendens og 5( håper) jeg 13/15 cm. L 240a.
Altifrons
Mine er jo ganske små, og har kun 2 stykk, så skal vel ha veldig flaks for at det er en hun og han. Men lov og håpe. Men bare si ifra om du skulle få noen større en dag som du skal kvitte deg med.

Men har selv en gruppe på 7 l-240. Nydelig malle det må jeg si. Og håper jo jeg også skal få yngel på dem en dag. Mine er vel rundt en 20-25 cm. Gode og tykke. Så de spiser bra.

Heros Rotkeil hadde jeg tidliger en gang i tiden. Veldig fin fisk men ganske hissige de jeg hadde. Så kan jo skjønne hvis det blir spist noen yngel i din 900 liter.

Nå om dagen håper jeg bare og få mer lek på mine geophagus. Når både proximus og red head har startet håper jeg dette bare er en begynnelse.
Nå går den ene Altifronsen min og tygger. Blir nok litt vanskelig og få opp yngel i det karet, for mange fisk. 18 Geophagus i en 720 liter. Uansett er det litt artig at det er yngel på gang.
Petter
Gratulerer
Moro med yngel må jeg si.

Selv har jeg 25 geophagus i en 600 liter, men 4 forskjellige typer. Så kan bli vanskelig og få den til og overleve der også hvis de er ivrige til og spise yngel.

De er jo ganske fredlige til vanlig, så vet ikke helt hvordan det er med geophagus jeg?

Men i går satt jeg og så på redhead gjengen som tydligvis er mest aktiv om dagen. Selv om de er små. Men blåser ut kinnene og svømmer rundt etter hverandre. Står med hale mot ansikt og rister og tuller. Så håper dette fører til nye egg snart.

Proximusene er mer rolige, men noen jager andre bort når de kommer for nærme, så håper jo også dette skal lede til noe med tiden.

Red head egg
Da har red head parret lagt egg på en rot. Ser også proximus parret går og tygger, så de har tydligvis to forskjellige måter og få frem yngel på. Mulig det er litt for mange i akvariet for at noen skal overleve. Men håper jo stadig på det beste.

Men moro med egg nå. Så nå er de i gang nesten alle sammen i 600 literen om dagen.
Nytt geophagus kar
Da har jeg satt opp 720 literen for geophagus red head, proximus, og altifrons.

Det eneste som var tragisk når jeg flyttet fisken over var at 2 av proximus hunnene spyttet ut alle eggene de hadde i munnen. Så nå håper jeg bare de begynner igjen i neste akvariet. Har også noen l-128 som skal ta alger og slikt i akvariet.

Nå er det enda mye grums i vannet. Men satser på at det blir bedre snart.
Ting ser bedre ut.
Etter den tragiske flyttingen av fisken har igjen proximusene egg i munnen de tygger på. Så håper ting går bedre denne gangen og at de overlever. Mye røtter og muligheter for og gjemme seg bort. Samtidig som jeg håper plantene også vil tette litt mere til i dette akvariet en det andre. Har diverse plate gjørsel i strømper under sanden. Disse er så lagt i klem rundt røttene på de forskjellige plantene. Geophagusene greier da ikke grave opp plantene da de etter og tatt bort sanden treffer en strømpe. Sanden faller siden tilbake igjen da de graver videre andre steder.

Red head gjengen har også fått tilbake sin røde hodefarge da jeg økte ph litt i akvariet. Ligger nå på ca 7 mot ned mot 5 tidligere. Da var det helt uten rødfarge og leste et sted at dette skyltes lav ph. Måtte derfor prøve dette, og det stemte. Så nå er ting på plass igjen.
For til geophagus
Jeg satt og tenkte jeg kanskje skulle prøve litt annet for en vanlig til mine geophagus.

Nå om dagen får de rekemiks, flakfor, og litt ciklidestiks.

Men tenke at discus spiser jo sin mat ifra bunnen, samme gjør jo geophagus.

Hvordan er det og mate geophagus med discus for?

Det er helt sikkert ikke noe i veien for å gi dem diskusfôr en gang i blant. Men husk at diskusfôr gjerne har høyere protein-innhold enn vanlig fôr, og dette kan bli litt "fetende" om man overdriver bruken av det til andre fisk. Diskusen har jo sine spesielle behov, og det er derfor fôret er laget slik. Det er ikke sikkert jordspiserne dine har samme behov for høyt protein-innhold i kosten, det kjenner jeg dessverre ikke til.
Geophagus
De skal gjerne ha en del grønt for i kosten har jeg fått med meg ihverfall. Det er jo også noe av grunnen til at jeg lager reke miks. Men det tar jo litt tid og lage reke miks, og det går jo mye av det hjemme hos meg.

Så noen ganger er man litt lat og bruker bare ferdig for istedet.

Men discus for er vel også laget for og sikre god vekst. Og fisk som blir store er jo hyggelig.

Men vil jo ikke at de skal bli helt misdannet heller som jeg ser fisk kan bli om de blir foret med koi mat.
Ønsker du mer informasjon om geophagus?

Her var det masse som var beskrevet om de forskjellige geophagus artene. Topp side for de som liker denne fisken typen.
Geophagus taeniopareius og red head
Jeg leste litt på naf sine sider om førstegangsoppdrett. Men kan ikke se at noen har registrert oppdrett på disse i norge tidligere. Nå vet jeg jo at andre har hatt oppdrett på red head, men taeniopareius har jeg ikke fått med meg at noen har hatt tidligere.

Nå har jeg en gruppe på 4 stykker svømmende i en 222 liter som jeg håper jeg skal få lek på. Startet med 7 en gang, og med litt flytting frem og tilbake og andre ukjente årsaker sitter jeg nå igjen med kun 4. Da det ikke er så alt for enkelt og skille kjønn kan jeg jo bare håpe jeg har begge representert. Ser de jager på hverandre så håper jo det stemmer.

Men er det noen andre som har taeniopareius? Eventuelt noen tips for og få dem i lek. Har jo selv hatt mine i over et år nå gående i et selskaps akvarie. Om det har vært lekt der vet jeg ikke, men ikke sett noen yngel, selv om de sikkert blir spist om de dukker opp.

Mine redhead har jo også hatt yngel, men de går i en 720 liter med diverse andre geophagus så ynglene der blir spist også.

Men har ingen registert oppdrett på dem kan kanskje jeg gjøre det?
har to stykker hann og hunn, tror det er geophagus surinamensis
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap