Store sentralamerikanere (side 2)

Har nå fått på plass et nytt synspila par. De har nå sine første frittsvømmende yngel. Så ting skjer. Parret er f1, samme som det siste. Så disse blir nok veldig pene ville jeg tro.

Så nå er det jo bare og mate godt og se alt alt går bra.
Tok et bildtet til av mine maculicauda
Vieja Maculicauda er jo en fin fisk. Og mitt par har jo enda en god gjeng med yngel som de passer godt på. Så får vi jo se hvordan det går videre.

Så nå er det litt yngel her og der hjemme.
Det var litt trøbbel i paradis
Mine maculicauda begynte og få store yngel. Så ble hannen klar for og parre seg på nytt. Hunnen var ikke like klar og fikk ganskje mye juling. Så tok henne ut av akvariet og satte henne i et annet så hun kunne hele sine sår og slappe av litt. Baksiden var at det var akvariet jeg hadde yngel i, så de forsvant. Men hun ble igjen frisk, og prøvde og sette henne tilbake til hanne. Nå var hun igjen klar hun også og de har nå fått et nytt kull med frittsvømmende yngel.

Så gjelder jo og følge litt med på disse nå ynglene blir større skjønner jeg. Men nå er jo alt bra igjen for en liten periode, så får vi se hvordan det går denne gangen. Men flinke foreldre er det jo, og biter meg hver gang jeg stikker hånden min ned i akvariet.
Hei :o)
Jeg har Salviniciklider De er fra sentral amerika, blir ca 25 cm, noe jeg betrakter som store, og utrolig nydelige.
Jeg har et par med disse, og lenge håpet det hadde blitt yngel, men lever i håpet. De virker rimelig klare, svømmer hele tiden sammen, rister kroppene når de møtes, hunnen har lenge prøvd å få med seg hannen inn i hulen, men lykkes ikke. De kan også finne på å grave en del.
Ellers er disse krabatene veldig nysgjerrige, svømmer inn i huler, mallehuler, høyt og lavt og virker veldig fornøyd.
De er meget glad i mat, har stor munn og det meste går ned på høykant. De får hos meg et bredt og variert kosthold.
Må si de har en morsom personlighet.
Jeg har lenge sett etter flere salviniciklider, og har endelig fått tak i en til. Men om noen vet hvor jeg kan få flere, ville jeg ha blitt tipset om det.

Legger ved noen bilder av krabatene mine.
Salvini
Jeg hadde selv et par med salvini ciklider tidligere. Kjøpte inn 4 stykker, og de gikk sammen i en 240 liter. Etter en stund ble et par etablert, og de gikk sammen og tok livet av alt annet som var i samme akvariet. Også de andre salvini ciklidene. Så la de egg på en stor rot som jeg hadde midt i akvariet, og fikk opp flere kull på dem etter dette. Et godt og harmonisk par, som jeg senere byttet ut da jeg skulle ha noe annen fisk.

Men utrolig flott fisk er det jo, og veldig artig.

Men når det gjelder og kjøpe flere kommer det vel litt an på størrelsen på akvariet ditt?

Selv kjøper jeg som regel inn en flokk med små fisk, og lar dem vokse seg til og danne par. Når det er gjort tar jeg ut resten og sitter igjen med et par. Disse vil når de danner et par jage rundt på alt annet i akvariet, og med store mellom amerikanere kan det jo sprute litt og bli litt leven noen ganger.
Ja, de kan være litt hissige mot andre fisker. I dag går de ilag med juvelciklidepar og kongotetra, i tillegg til maller, det fungerer greit, men vet de blir roligere uten andre fisker. Juvelciklidene skal forøvrig bort etterhvert. Disse er mer hissige i karet nå, enn salviniciklidene. Karet di går i er 325 liter. Tanken var å ha 2 par i dette karet med salvini. Om det er harminiske par og ikke bare blir krig. Slik er det jo veldig ofte med ciklider.
Så får jeg se hvordan det går med flere, di er jo ikke spesielt lette å få tak i, når man skal ha de på ca 10 cm +, såklart det da er bedre å kjøpe en gjeng når de er små og plukke ut par av de når de blir større.

Jeg synes disse er vakre og så og si min favorittciklide nr 1. Kunne også tenkt med rødhodeciklide, men vet ikke hvordan disse er mot andre. Litt redd for at sammensetninger skal revne.....
Vieja synspila (rødhode)
Det er jo mange forskjellige også der. Noen er snille og ganske rolige, noen veldig hissige. Men veldig pene. Har jo et lekspar av dem hjemme nå som yngel jevnt.

Men mine store vieja går alene i sine akvarier på over 200 liter alene med noen maller. For 2 par av store ciklider vet jeg ikke om en 325 liter helt holder, men er jo bare og prøve, men følge litt med. Får du satt opp med 2 forskjellige revirer på hver sin side kan de jo få hvert sitt revir.

Hadde en gang juvel og sebra ciklider i en 222 liter som hadde hvert sitt revir i akvariet, og møttes en gang i blandt på midten for og hevde sine grenser. Men vet andre som har store mellom amerikanere har 2 par i sine akvarier, men da 720 litere som fungerer bra.

Men nå er jo ikke jeg noen ekspert på oppsett for deling av akvariet, da jeg selv bare har et lekspar alene i hvert akvarie hos meg.

Men jeg har jo en 720 liter med noen store pearsei som jeg håper skal danne et par snart. Og de andre store akvariene mine har jeg mye søramerikanere.

Men du har jo også vieja melanura. Den føler jeg ihverfall når jeg hadde dem at den er litt mer rolig en synspila. Og ganske lik i farge også, så noen blander dem litt.

Hva slags arter kan Vieja synspila (rødhode) gå fint sammen med? Er di hissige slik som salvini eller er de litt mer slik som acara? ( de er jo forholdsvis rolige!!)

Jeg har også et par med Herotilapia multispinosa, men disse er fryktlig sjenerte, gjemmer seg med en gang noen kommer bort i karet. Kunne jeg kanskje hatt Herotilapia multispinosa og Vieja synspila sammen?
Både og
Bettina
Hva slags arter kan Vieja synspila (rødhode) gå fint sammen med? Er di hissige slik som salvini eller er de litt mer slik som acara? ( de er jo forholdsvis rolige!!) Jeg har også et par med Herotilapia multispinosa, men disse er fryktlig sjenerte, gjemmer seg med en gang noen kommer bort i karet. Kunne jeg kanskje hatt Herotilapia multispinosa og Vieja synspila sammen?

Jeg hadde en kompis som hadde en gjeng med vieja synspila i et selskapsakvariet. Da med flere par med vieja og heros osv. og det gikk jo bra. Mens andre kan jage mye og det kan virkelig bli liv for og si det på den måte.

Men ville vel si samlet at de nok er mer som salvini. Mellom amerikanere er jo sjenerelt litt hissige.

Og multispinosa er jo ganske små i forhold til en vieja, selv om de begge er mellom amerikanere og liker samme vannverdier vet jeg ikke helt om jeg hadde satt de rett sammen. Men det er jo også noe man kan prøve, bare følg godt med på akvariet når du setter det opp. Kommer vel også litt an på størrelsen på fisken.

Poenge tror jeg går litt mer på hvordan du setter opp akvariet med og dele inn i forskjellige revir og hvor fisken holder seg. Får du lagt opp til 2 separate revir tror jeg du fint kan ha to fisk sammen. Da møtes de på midten, viser litt tenner og blåser seg opp og svømmer hver til sitt etterpå. Hvis det ikke skjer kan det jo bli litt bråk.
Akkurat nå får det nok være som det er, både acara og multispinosa paret mitt har lagt egg i samme kar, og salviniparet går i et annet kar sammen med juvelene, da kan det få være slik litt til.

Hvordan det fungerer når begge parene har frittsvømmende yngel blir jo litt spennende, men begg disse artene er like tøffe og like sjenerte, så i utganspunktet passer de bra sammen. Spørs somsagt hvordan det blir nå begge arter har frittsvømmende yngel.

Multispinosa paret kjøpte jeg for en drøy uke siden, er ca 6 cm og jeg trodde ikke de kom til å legge egg før de ble større. Litt kult alikevel. I tillegg nok et L144 kull og masse endlersbarn, er det regne fødestua hjemme hos meg for tiden.
Moro med yngel
Jeg har selv noen vieja synspila yngel hjemme som begynner og bli litt større, og foreldrene jobber nå med og få frem et nytt kull. Fikk også flere vieja maculicauda forleden dag. Når jeg ser inn i akvariet må det være flere hundre av dem. De går jo i en 222 liter, og hele akvariet er fullt av yngel.

Ellers ser jeg også at pearsei gjengen min ser ting ut til og skje. Den ene hannen har leksfarger nå, men ser etter en hunne som henger mer sammen med han, men har ikke helt kontroll på det enda. Så der må vel også noen ut snart.

Har også noen hvite heros som også begynner og skal legge egg. De skal jo egentlig ut av huset snart, men får vel la dem kose seg litt først.

Men mine mulitspinosa er enda alt for små tror jeg. Men begynner de allerede på 6 cm er det vel ikke lenge før de også begynner og finne på noe, men nå om dagen svømmer de mest og gjemmer seg bort. Pearsei gjengen er jo over 30 cm, så litt størrelsesforskjell er det jo. Sajica parret mitt svømmer også rundt for og finne et plass og leke. Men de har jo samme problem som multispinosa gjengen der.

Ellers har jeg noen sjokolade ciklider som har lagt egg noen ganger uten at jeg har fått frem yngel, så får vel prøve og sette dem i et eget leksakvariet snart også så de får frem noen.

Som du skjønner har jeg litt mye fisk i flere akvarier for og få yngel til og vokse opp, så får jo se hvordan jeg løser dette med tiden. Men ryddet i går ut 14 uaru som skal ut. Hadde en gruppe på 24, men tenkte og sitte igjen med 10, så får jeg se hva som skjer med dem.
Må si det frister meg å komme å se ciklidekarene dine "live". Du har jaggu mye spennende i karene dine.
Her er mine herotilapia multispinosa!
Dag 2 med egg, de vokter de som bare det, men er ikke så hissige, men meget våkne, kommer det en fisk i veien, blir den selvsagt jaget bort.

Jeg kjøpte disse for en drøy uke siden, og de hadde akkurat fått de inn i butikken. De var angrepet av en del hvitprikk og ble behandlet i posen fra butikken og jeg fikk med meg medisiner hjem til karet de skulle gå i.
Da jeg kom hjem, tenkte jeg å se en dag først hvordan de ble i karet, og prikkene forsvant fort, i løpet av noen dager var alle prikkene borte, men også halefinnen smuldret opp og pr i dag ser man det tydelig de små halestumpene, som forhåpentligvis gror ut igjen. Jeg har byttet vann hver dag i 4-5 dager.
De virker kvikke og raske, og selvfølgelig ble jeg veldig overrasket da jeg oppdaget de hadde lagt egg. Og de er bare 6 cm lange.
Pene må jeg si
Virkelig farget ut og blitt pene disse multispinosaene dine.

Jeg har i dag ryddet litt fisk, så nå har jeg ihvertfall 10 uaru som skal ut. Men heros parret mitt har lagt egg i dag.

Men bare og ta en tur en dag det vet du. Men jeg er godt fornøyd med fisken jeg har nå egentlig. Men noe må jo ut, men ikke lett bare det heller alltid. Baksiden med pen fisk og flokker. Pearsei gjengen har jeg jo matet opp i 2 år, og venter jo enda på et par skal danne seg. Så noen av disse må man ha tålmodighet for.

Men godt fisken ble frisk, og finner vokser jo som regel ut igjen. Men har noen ganger sett de ikke får fulle farger på dem. Vet ikke om det er noe spesiell grunn til det jeg.

alfen50
Jeg hadde selv et par med salvini ciklider tidligere. Kjøpte inn 4 stykker, og de gikk sammen i en 240 liter. Etter en stund ble et par etablert, og de gikk sammen og tok livet av alt annet som var i samme akvariet. Også de andre salvini ciklidene. Så la de egg på en stor rot som jeg hadde midt i akvariet, og fikk opp flere kull på dem etter dette. Et godt og harmonisk par, som jeg senere byttet ut da jeg skulle ha noe annen fisk.

Har du noen tips på hvordan jeg skal få salvini'n til å legge egg? De har holdt på så lenge, men skikkelig lekstendenser, men blir liksom ikke mer. Jeg sliter litt med for lav pH, mulig dette kan være årsaken?

Fikk også høre fra den forrige eieren, at det paret jeg har nå, gikk sammen med en salvini til i eget kar, men dette parret drepte den tredje, så tanken på å få tak i fler har jeg lagt på hylla. Mulig det er et godt etablert par jeg har, som ikke vil ha noe med flere å gjøre? Ellers går de jo i dag sammen med juvelciklider, og er snille mot de (litt tøffe er jo begge parter da!)
Bettina
Fikk også høre fra den forrige eieren, at det paret jeg har nå, gikk sammen med en salvini til i eget kar, men dette parret drepte den tredje, så tanken på å få tak i fler har jeg lagt på hylla. Mulig det er et godt etablert par jeg har, som ikke vil ha noe med flere å gjøre? Ellers går de jo i dag sammen med juvelciklider, og er snille mot de (litt tøffe er jo begge parter da!)

Jeg hadde kalk i mitt akvaire, så hadde vel en ph rundt 7. Men mitt akvariet var satt opp med rådegrus i bunn, en stor trerot midt i akvariet som de kunne gjemme seg bak og under. Der la de egg på selve roten og hadde hele akvariet til og farte rundt i.

Syntes egentlig det var en veldig enkel fisk og få yngel på, så tror ikke forholdene må legges så mye til rette for og få dem til. Skiftet vel ca 30 % med vann hver uke, og matet med ciklide stiks. Noe mer styr en det gjorde jeg ikke egentlig.

Men mine salvini var ikke så veldig store de heller før de begynte og legge egg. Men rundt 15 cm kanskje på hannen, og 10 cm på hunnen. Er jo en stund siden, så mulig de var litt større.

Men når de først hadde lekt en gang lekte de hele tiden. Men de gravde jo veldig mye. Så hele akvariet mitt ble endevendt hver gang de skulle legge egg.
alfen50
[QUOTE=Bettina] Fikk også høre fra den forrige eieren, at det paret jeg har nå, gikk sammen med en salvini til i eget kar, men dette parret drepte den tredje, så tanken på å få tak i fler har jeg lagt på hylla. Mulig det er et godt etablert par jeg har, som ikke vil ha noe med flere å gjøre? Ellers går de jo i dag sammen med juvelciklider, og er snille mot de (litt tøffe er jo begge parter da!)

Jeg hadde kalk i mitt akvaire, så hadde vel en ph rundt 7. Men mitt akvariet var satt opp med rådegrus i bunn, en stor trerot midt i akvariet som de kunne gjemme seg bak og under. Der la de egg på selve roten og hadde hele akvariet til og farte rundt i.

Syntes egentlig det var en veldig enkel fisk og få yngel på, så tror ikke forholdene må legges så mye til rette for og få dem til. Skiftet vel ca 30 % med vann hver uke, og matet med ciklide stiks. Noe mer styr en det gjorde jeg ikke egentlig.

Men mine salvini var ikke så veldig store de heller før de begynte og legge egg. Men rundt 15 cm kanskje på hannen, og 10 cm på hunnen. Er jo en stund siden, så mulig de var litt større.

Men når de først hadde lekt en gang lekte de hele tiden. Men de gravde jo veldig mye. Så hele akvariet mitt ble endevendt hver gang de skulle legge egg.

Jeg målte ph i går i karet til salvini, og den ligger på 4,5. Jeg har hele tiden hatt problemer med pH i dette karet, så jeg tilsetter nå natron for å få opp ph. Tror den er for lav, det er jo stor forskjell på 4,5 og 6. Jeg har ikke tilsatt noe for å senke ph, så jeg tror den lave ph'n min kan ha noe med "lysten" til fiskene. Kan jo ihvertfall se hvordan det blir når jeg får økt den litt.
Faxe kalk
Er det ikke bare og legge i noe faxekalk eller noe. Jeg har en klump med dette i de fleste av mine akvarier. Nå har jeg også veldig mye røtter i alle sammen, så må ha noe hjelp for og holde ph litt høyere. Men ville vel tro litt kalk også kunne hjulpet for deg.

Mellom amerikanere og malawi fisk krever jo i utgangspunktet ganske likt vann. Og faxe kalk er jo en rimligere løsning og mindre styr en mange andre alternativ.

Men helt nede på 4,5 er jo veldig lavt. Du burde kanskje vurdere og begynne med geophagus istedet. De liker jo lavere ph.
alfen50
Er det ikke bare og legge i noe faxekalk eller noe. Jeg har en klump med dette i de fleste av mine akvarier. Nå har jeg også veldig mye røtter i alle sammen, så må ha noe hjelp for og holde ph litt høyere. Men ville vel tro litt kalk også kunne hjulpet for deg. Mellom amerikanere og malawi fisk krever jo i utgangspunktet ganske likt vann. Og faxe kalk er jo en rimligere løsning og mindre styr en mange andre alternativ. Men helt nede på 4,5 er jo veldig lavt. Du burde kanskje vurdere og begynne med geophagus istedet. ;-) De liker jo lavere ph.

Geophagus? tja, nei, er ikke de som graver å slikt hele tiden? vet det er mange vakre geophagus arter, men nei!

Målte pH nå etter jeg kom hjem fra jobb, og nå har den kommet opp til 6,0, og da tenker jeg det er en ok ph å holde nå. Alle fiskene er roligere, og tror jaggu ikke det er lenge før juvelene yngler her.....(hadde håpet å bli kvitt de før egglegging jeg da)

Jeg har ubrukt grus nedi kjelleren, rester etter saltvannkar jeg hadde her, den inneholder veldig mye kalk.
Ph
Så bra den har gått oppover. Da er det jo bare og håpe ting skjer snart da.

Men geophagus er sand spisere. De graver ikke på samme måte som en salvini. De går hele tiden og tar litt sand i munnen som de skyller ut over gjellene. Men blir liksom ikke store groper av dem som foreksempel andre ciklider. Og veldig pene er det jo, sjelden man ser bilder som gjør de fortjent. Og ser man dem i butikk er de jo som regel små, og grå. Da må man nesten bare vite at de vokser opp til og bli veldig pene, for som yngel ser de ikke så spesielle ut.

Men vet ikke om saltvannsgrus fungerer. Da tenker jeg mer på saltinnhold, så du ender opp med brakvann. Men faxekalk koster jo 5 kroner kiloen eller noe slikt hos aquamanias, så ingen kjempe investering.

Men nå som ting er på vei opp må man jo håpe at det skal gå bra. Et vannbytte eller 2 med litt kaldere vann nå så skjer ting kanskje.

Mine heros egg har enda ikke klekket. Men blir jo moro når det skjer, selv om det i utgangspunktet er fisk som skal ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap