- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Kan jeg bruke eggeskall for å få opp gh? (side 2)
Kan jeg bruke eggeskall for å få opp gh? (side 2)
Jeg bruker eggeskall pga sneglene...Jeg tar vann rett fra springen og bruker kun eggeskall aquasafe og ektozon. Jeg måler kun nitrit og driter i alt dt andre for det har jeg ikke peiling på.
Derimot liker eplesneglene og sandsneglene eggeskallet. Jeg har snakket med botanikere og de anbefaler eggeskall i blomsterpotter for å få opp PH. Min sunne fornufte tilsier da at dette gjelder like mye under vann som over vann men det gjenstår å se da. En god indikasjon er vel å se om sneglene går i oppløsning eller ikke
Derimot liker eplesneglene og sandsneglene eggeskallet. Jeg har snakket med botanikere og de anbefaler eggeskall i blomsterpotter for å få opp PH. Min sunne fornufte tilsier da at dette gjelder like mye under vann som over vann men det gjenstår å se da. En god indikasjon er vel å se om sneglene går i oppløsning eller ikke
Postet 17.02.08 kl 15:16
Postet 17.02.08 kl 15:26
biXenDen springen du snakker om høres litt mer selskapsvennlig ut. Men du har en nokså salig blanding med fisk da. Noen av de krever vel litt høyere GH, men pHen kan sikkert nærme seg 7 uten at det gjør noe. Men det må være noe som gjør pHen til 8-9 i det karet, det høres høyt ut. Bunnsubtrat, stein? Er vannet du har oppi der 6,8pH når det kommer fra springen? Jeg kan ikke gi deg noe magisk svar, fordi mest sannsynlig har du fisk som krever høy GH sammen med en som krever lav GH. Du må lage en liste over fiskene dine og skrive ned verdiene de krever, så sortere litt, så prøve å finne ut hva i karet som gjør at pHen er så høy om det ikke er sånn fra springen.
I springen min er verdiene: GH 1, KH 6 og pH 8, er det derfor pH er så høy, fordi den er sånn fra springen?
Når jeg bytter vann i rekekaret med vann fra springen burde jo det øke KH eller tar jeg feil? Vil det oxo øke pH eller vil det forbli det samme? Hvordan skal jeg få opp KH og ned pH?
Nå vet jeg iallefal hvordan jeg skal øke GH, og det kommer ikke til å påvirke de andre verdiene?
Postet 17.02.08 kl 15:38
fant dette på et annen tråd her:
avfallstoffene fra fiskene surgjør vannet når det blir nok av det
Betyr det at siden jeg har grus i dette karet at rekebæsjen ligger og surner mellom steinene?
Venusene virker ikke påvirket mer tvert om, de virker veldig lekne, men det kan såklart være pga den svære vannloppesamlinga oppi der.
Jeg tar vannbytter oxo får jeg handle imorgen (godt jeg har fått fri)
avfallstoffene fra fiskene surgjør vannet når det blir nok av det
Betyr det at siden jeg har grus i dette karet at rekebæsjen ligger og surner mellom steinene?
Venusene virker ikke påvirket mer tvert om, de virker veldig lekne, men det kan såklart være pga den svære vannloppesamlinga oppi der.
Jeg tar vannbytter oxo får jeg handle imorgen (godt jeg har fått fri)
Postet 17.02.08 kl 15:50
Endret: 17.02.08 kl 15:55
Postet 17.02.08 kl 16:04
Hi hi ja det er det jo. gosj blir så stresset av alt dette at jeg glemmer alt mulig. Lest gjennom alt her 3 ganger nå og likevel.
Litt sur på banken som ikke klarer og oppdatere endringer som skjer, hadde de gjort jobben sin ville jeg nå vist hvor mye jeg har på konto. Men siden det som skulle vært trekt ikke er trekt og det står uoversiktlig hva som er på vei ut kan jeg heller ikke gjøre noe.
Veldig irriterende, håper bare de har ordnet det før jeg skal avgårde og handle imorgen.
Nå skal jeg ta vannbytter, synd jeg ikke får målt verdiene etterpå, men da får jeg gjøre det imorgen istedet.
Trenger altså eikebarkekstrakt mot høy pH, alabastergips for å høyne GH og natron for å høyne KH
Litt sur på banken som ikke klarer og oppdatere endringer som skjer, hadde de gjort jobben sin ville jeg nå vist hvor mye jeg har på konto. Men siden det som skulle vært trekt ikke er trekt og det står uoversiktlig hva som er på vei ut kan jeg heller ikke gjøre noe.
Veldig irriterende, håper bare de har ordnet det før jeg skal avgårde og handle imorgen.
Nå skal jeg ta vannbytter, synd jeg ikke får målt verdiene etterpå, men da får jeg gjøre det imorgen istedet.
Trenger altså eikebarkekstrakt mot høy pH, alabastergips for å høyne GH og natron for å høyne KH
Postet 17.02.08 kl 16:15
Endret: 17.02.08 kl 16:19
Hvis det stemmer at du kun har gjort målingene dine med teststrips var det aller første jeg ville gjort å kjøpe ph og gh dråpetest. Så får du bekreftet/ avkreftet om målingene dine stemmer før du begynner å justere vannet.
Første gang jeg kjøpte måleutstyr kjøpte jeg teststrips, da jeg kjøpte dråpetester og kontrollerte målingene viste det seg at de ikke stemte i det hele tatt...
Gjør du endringer uten å vite sikkert hva som er utgangspunktet kan du jo til og med gjøre alt vondt værre...
Vi har brønnvann, og Gh ligger på 1. Jeg justerer den opp til min. 5, i karene med levendefødere pleier jeg la den ligge på 8. Justerer jeg ikke opp Gh-en sturer fiskene mine.
Som sagt av en tidligere i tråden bør du sjekke i fiskebasen hva slags vannverdier fiskene du har trives med, og finne noe alle trives med. Ser du at du har enkelte fisker som skal ha helt andre vannverdier enn resten, bør du kanskje vurdere å bytte ut disse.
Er ikke helt enkelt dette med vannverdier, gitt
Første gang jeg kjøpte måleutstyr kjøpte jeg teststrips, da jeg kjøpte dråpetester og kontrollerte målingene viste det seg at de ikke stemte i det hele tatt...
Gjør du endringer uten å vite sikkert hva som er utgangspunktet kan du jo til og med gjøre alt vondt værre...
Vi har brønnvann, og Gh ligger på 1. Jeg justerer den opp til min. 5, i karene med levendefødere pleier jeg la den ligge på 8. Justerer jeg ikke opp Gh-en sturer fiskene mine.
Som sagt av en tidligere i tråden bør du sjekke i fiskebasen hva slags vannverdier fiskene du har trives med, og finne noe alle trives med. Ser du at du har enkelte fisker som skal ha helt andre vannverdier enn resten, bør du kanskje vurdere å bytte ut disse.
Er ikke helt enkelt dette med vannverdier, gitt
Postet 17.02.08 kl 16:32
Espen FrithjofsenDerimot liker eplesneglene og sandsneglene eggeskallet. Jeg har snakket med botanikere og de anbefaler eggeskall i blomsterpotter for å få opp PH.
Eggeskall i blomsterpotter for å få opp pH? Den må du nok forklare litt nøyere. Nå vet jeg personlig ikke hva du skal med ektozon og aquasafe oppi vannet heller, men det får nå så være.
Altfor mange folk som har noe i vannet uten å vite hvorfor de har det, eller tror noe som ikke stemmer.
Galemor: Eikebarkekstrakt og natron påvirker begge KH, så i samme karet vil nok de nulle seg ut, men dette er noe du må prøve deg forsiktig frem til. Er ikke mange dråpene eikebarkekstrakt som skal til f.eks. for å få mye lavere pH fort, og det er ikke så bra for fiskene heller
Hvis du har høyere KH i springen burde egentlig det jevne ut det du har i rekekaret ja, men det kan være ting og tang i karet som påvirker dette.
Postet 17.02.08 kl 17:20
skulle gjerne hatt dråpetester, men ekke det veldig dyrt? Isåfal har jeg ikke råd nå. Har lyst på en sånn "koffertlab", med alle i. Så det kostet 600,- et sted og 340,- et annet sted, på nettbutikker.
Skal sette meg ned og ta det møysomme arbeidet med å skrive ned hva hver fisk skal ha. Var flink til å sjekke i begynnelsen, men så ja ble jeg slapp. men etter hva jeg husker skulle nesten alle fiskene jeg ønsket meg ha omtrent likt vann, unntatt venusene.
Men så har det jo blitt fisk som da ikke står på den lista, så jeg får nok ta en ny sjekk.
Takker for masse god hjelp, kan bli litt frustrert når man finner ut at ting ikke er som de skal være og lissom ikke får gjort noe med det. Men da er det på handletur imorgen, lover å være forsiktig når jeg begynner og stille pH verdiene, litt over laaang tid
Skal sette meg ned og ta det møysomme arbeidet med å skrive ned hva hver fisk skal ha. Var flink til å sjekke i begynnelsen, men så ja ble jeg slapp. men etter hva jeg husker skulle nesten alle fiskene jeg ønsket meg ha omtrent likt vann, unntatt venusene.
Men så har det jo blitt fisk som da ikke står på den lista, så jeg får nok ta en ny sjekk.
Takker for masse god hjelp, kan bli litt frustrert når man finner ut at ting ikke er som de skal være og lissom ikke får gjort noe med det. Men da er det på handletur imorgen, lover å være forsiktig når jeg begynner og stille pH verdiene, litt over laaang tid
Postet 17.02.08 kl 17:32
Galemor[QUOTE=anette]pH angir vannets surhet. Skalaen går fra 1-14. 1-6,9 er surt, 7 er nøytralt og 7,1-14 er basisk. GH viser hvor hardt vannet ditt er; mens KH angir karbonathardhet.
Da hadde jeg med andre ord rotet ja, basisk er det samme som søtt det da? og pH på 8 -9 er kanskje ikke så ille??
Altså basisk er når vannet har høy PH, og vannet er surt når det er lav PH og ca ca 7PH er nøytralt, dvs verken basisk som ville vært høyere, eller surt som ville vært lavere.
Kjenner ikke til dette med eggeskallet, men du trenger ikke heve PH hvis du har den på 8-9ph, med mindre du har fisker som absolutt krever det. Men 1 hørtes veldig lite ut.
Postet 17.02.08 kl 17:56
Sånn da har jeg funnet ut vannverdiene alle fiskene krever og det var genistrek og sette venusene sammen med rekene for de krever nogenlunde samme temp og verdier, kan fint øke GH til 5, de liker oxo helt opp til 20.
I det andre karet kan jeg fint oxo øke til 5 på GH, eneste er guppiene og sverdragerne som vil ha minimum 9.
Vil senke pH til 7 i begge kar. Da skal det være greit for alle.
Merkelig å flink jeg har vært til å velge fisk som liker nogenlumnde det samme.
det var gøy å se
I det andre karet kan jeg fint oxo øke til 5 på GH, eneste er guppiene og sverdragerne som vil ha minimum 9.
Vil senke pH til 7 i begge kar. Da skal det være greit for alle.
Merkelig å flink jeg har vært til å velge fisk som liker nogenlumnde det samme.
det var gøy å se
Postet 17.02.08 kl 17:59