- Hjem
- Forum
- Artikkelforum
- Diy hjørnefilter av blåfiltermatte (artikkel) (side 2)
Diy hjørnefilter av blåfiltermatte (artikkel) (side 2)
Ja, plexiglas er sikker en mulighet.Spørsmål er kva bredde den ha. Kabelkanalene som eg har i bruk er 30mm bredd og 12mm høge. Vitsen er at de bir litt smalare opp på sånn at blåmatten klemmer seg litt fast. Uten fastklemming vil det sikker også holde, men her fungerer det glimrende.
Vannlighvis kjøpe eg kabelkanaler i Tyskland hos byggeforhandlerer (Bauhaus, OBI). Kanlaler er gråe og snakk om kostbare, ca. 20 Kr for 2m
Det var en gang, at eg hadde ingen på lager. Da gikk eg til en elektroforhandler her på øya og fikk de i hvitfargen i 15mm høgde. Tenkte også at det vil forstyrrer optikken, men man ser jo kun 15mm fra fronten.Nå har eg nettopp sett i det avariet med de hvite kanaler og man ser verken matte eller kanaler, alt er grodd tett med mose
Altså eg ville spørre elektroforhandlerer, byggebutikker, biltema etc. Eg er sikker at man får de for en rimelig peng her i norge også.
Aluminiumkanaler vil eg aldri bruke pga metallionen som kan løser seg i vannmassen og er delvis svært toksisk for rekene.
Problemet med tette matter kjenner eg også fra ett mallekar (med reker). Hadde en fin matte (5cm tykkelse) i den og den gikk tett etter 8 månader.Skrubbing hjalp men bare for kort tid. Har skifta til en grov matte, som var problemløsning mot tetthet. Men nå var det sånn at eg fikk masse partikkler i vannet som var ikke fin. Derfor har eg installert en utvendig filter full med filtervlies med innsuging bak matten (den fungerer også som CO2 diffusor). Det fungerer bra og den grove matten vil aldri gå tett. Eneste bakdel er nå at noen få rekeyngel kommer gjennom matten og vokser opp i filterkammeret. Kan leve med det.
Tjukkelse på matter. Bruker 3cm matte i 40-150l kar. 5cm har eg i 220l og 325l. Avstand fra hjørne i 60 til 80l kar er 10cm +/- 1cm. Da har eg plass for masse teknikk som pumpe, varmekolbe, slanger etc.
Vannlighvis kjøpe eg kabelkanaler i Tyskland hos byggeforhandlerer (Bauhaus, OBI). Kanlaler er gråe og snakk om kostbare, ca. 20 Kr for 2m
Det var en gang, at eg hadde ingen på lager. Da gikk eg til en elektroforhandler her på øya og fikk de i hvitfargen i 15mm høgde. Tenkte også at det vil forstyrrer optikken, men man ser jo kun 15mm fra fronten.Nå har eg nettopp sett i det avariet med de hvite kanaler og man ser verken matte eller kanaler, alt er grodd tett med mose
Altså eg ville spørre elektroforhandlerer, byggebutikker, biltema etc. Eg er sikker at man får de for en rimelig peng her i norge også.
Aluminiumkanaler vil eg aldri bruke pga metallionen som kan løser seg i vannmassen og er delvis svært toksisk for rekene.
Problemet med tette matter kjenner eg også fra ett mallekar (med reker). Hadde en fin matte (5cm tykkelse) i den og den gikk tett etter 8 månader.Skrubbing hjalp men bare for kort tid. Har skifta til en grov matte, som var problemløsning mot tetthet. Men nå var det sånn at eg fikk masse partikkler i vannet som var ikke fin. Derfor har eg installert en utvendig filter full med filtervlies med innsuging bak matten (den fungerer også som CO2 diffusor). Det fungerer bra og den grove matten vil aldri gå tett. Eneste bakdel er nå at noen få rekeyngel kommer gjennom matten og vokser opp i filterkammeret. Kan leve med det.
Tjukkelse på matter. Bruker 3cm matte i 40-150l kar. 5cm har eg i 220l og 325l. Avstand fra hjørne i 60 til 80l kar er 10cm +/- 1cm. Da har eg plass for masse teknikk som pumpe, varmekolbe, slanger etc.
Postet 21.02.08 kl 21:13
Postet 21.02.08 kl 21:33
Glass skjæring
Det ekke så vanskelig Stikk på den lokale byggevare handelen og kjøp en glass skjærer, koster ca 30 - 40 kroner. Når den er handlet inn er det bare å måle opp lengde, bredde, streke opp og kutte fra topp til bunn. Altså MOT deg.
For de som ikke er stødig på labben kan det være kjekt og bruke en snekker vinkel for å få det helt rett
Vær obs på at man bare skal kutte glasset EN gang for at det ikke skal sprekke.
Når snittet er laget snur du ganske enkelt glasset og plasserer tommlene midt på glasset på hver side av snittet og trykker forsiktig ned (fra midten og ut hvis det ikke sprekker med en gang). Da vil glasset elegant sprette fra hverandre og du har forhåpentligvis oppnådd et perfekt resultat
En glass skjærer, skjærer ikke bokstavlig talt glasset. Det lager et kontrolert brudd. Man merker egentlig bare opp hvor glasset skal knuse hvis det blir utsatt for trykk. En liten flise kutter går også ann og bruke, og da er du jo igrunn sikker på at kuttet blir 100% rett.
HUSK! Kun ETT snitt.. hvis ikke blir du stående å banne deg blå..
Ellers må jeg bare legge til at dette virket über genialt..!
For de som ikke er stødig på labben kan det være kjekt og bruke en snekker vinkel for å få det helt rett
Vær obs på at man bare skal kutte glasset EN gang for at det ikke skal sprekke.
Når snittet er laget snur du ganske enkelt glasset og plasserer tommlene midt på glasset på hver side av snittet og trykker forsiktig ned (fra midten og ut hvis det ikke sprekker med en gang). Da vil glasset elegant sprette fra hverandre og du har forhåpentligvis oppnådd et perfekt resultat
En glass skjærer, skjærer ikke bokstavlig talt glasset. Det lager et kontrolert brudd. Man merker egentlig bare opp hvor glasset skal knuse hvis det blir utsatt for trykk. En liten flise kutter går også ann og bruke, og da er du jo igrunn sikker på at kuttet blir 100% rett.
HUSK! Kun ETT snitt.. hvis ikke blir du stående å banne deg blå..
Ellers må jeg bare legge til at dette virket über genialt..!
Postet 24.02.08 kl 13:20
Endret: 24.02.08 kl 13:25
Postet 25.02.08 kl 18:07
Postet 24.07.08 kl 23:22
Postet 29.07.08 kl 21:50
Postet 31.07.08 kl 17:31
Ppi?
Leser i denne artikkelen om hjørnefilter sombestår av filtermatte og sirkulasjonspumpe. Held på å planlegge oppsett av nokre nye akvarier og vil prøve ut denne filtreringsmetoden. Er det nokon som har noke erfaringar eller synspunkt på kor mykje gjennomstrøm (literprtime) ein treng med denne metoden? Setter opp 60L og 85L. Det eine skal verte eit reke-kar(60L) og tenker at 300L/t bør halde her. Noko kraftigare i det andre, avhengig av fiskens prefferanser. Tenker å bruke 85L til ein sør-amerika biotop. Muligens ein cory-gjeng eller eit kakaduepar 1+2.
Og kva PPI treng ein på filtermatta? Bjarne Sætrang skriv i artikkelen at han nytter 20 ppi til sitt bruk, men det står ikkje noko om kva han skulle nytte den til. Nokon som har erfaringer rundt dette? Setter pris på alle svar.
Og kva PPI treng ein på filtermatta? Bjarne Sætrang skriv i artikkelen at han nytter 20 ppi til sitt bruk, men det står ikkje noko om kva han skulle nytte den til. Nokon som har erfaringer rundt dette? Setter pris på alle svar.
Postet 22.01.09 kl 17:23
20 ppi er porestørrelsen på svampmatta Så joda, han nevner hva han skulle bruke en svampmatte med porestørrelse 20 ppi til i artikkelen
PPI har noe med "parts per inch" å gjøre, tror jeg. Altså antall porer pr tomme i svampen.
20 ppi er medium. Svampmatter finnes i grov, medium og fin.
Jeg har HMF som filtreringsmetode i to 160 litere nå, og er så langt veldig fornøyd. Valgte medium svamp.
Eneste minuset er at det KAN bli noe partikler i vannet hos meg, men det gjelder snodig nok bare det ene av de to. Begge har lik utforming, så jeg vet ikke helt hvorfor i mitt tilfelle. Kan være tilfeldig
Corydoras og Apistogramma liker ikke for mye sirkulasjon, så pass på å ikke overdrive mht sirkulasjonspumpen du velger. Det skal ikke bli storm i et vannglass heller De stammer fra rolige bekker o.l. i Sør-Amerika, ofte i nesten stillestående vann.
PPI har noe med "parts per inch" å gjøre, tror jeg. Altså antall porer pr tomme i svampen.
20 ppi er medium. Svampmatter finnes i grov, medium og fin.
Jeg har HMF som filtreringsmetode i to 160 litere nå, og er så langt veldig fornøyd. Valgte medium svamp.
Eneste minuset er at det KAN bli noe partikler i vannet hos meg, men det gjelder snodig nok bare det ene av de to. Begge har lik utforming, så jeg vet ikke helt hvorfor i mitt tilfelle. Kan være tilfeldig
Corydoras og Apistogramma liker ikke for mye sirkulasjon, så pass på å ikke overdrive mht sirkulasjonspumpen du velger. Det skal ikke bli storm i et vannglass heller De stammer fra rolige bekker o.l. i Sør-Amerika, ofte i nesten stillestående vann.
Postet 22.01.09 kl 17:26
Endret: 22.01.09 kl 17:29
He he, trur eg ordlagde meg litt uklart. Det eg meinte med at han ikkje nemnde sitt bruk, var kva type akvarie han skulle lage. Siden han nemner ppi 20 til sitt bruk, tenkte eg at noen knskje hadde noen formeining om forskjellig ppi til forskjellige oppsett. Tenkte kanskje at maller som corydoras som gravde ein del, lagde mykje sveve grums og då krevde ein finere ppi. Eller at grovere ppi ikkje hadde like go grobotn for bakteriefloraen.
Såg på 160L'ene dine Mona, og det såg jo supert ut. Kan jo gjemme varmekolber og anna utstyr bak filtermatta. Men ser du har svart filtermatte, noko som sikkert gir eit bedre visuellt inntrykk i byrjinga, vertfall til det er grodd litt.
Du har forresten eit godt poeng med "storm i vannglass". Skal hugse på det ja.
Såg på 160L'ene dine Mona, og det såg jo supert ut. Kan jo gjemme varmekolber og anna utstyr bak filtermatta. Men ser du har svart filtermatte, noko som sikkert gir eit bedre visuellt inntrykk i byrjinga, vertfall til det er grodd litt.
Du har forresten eit godt poeng med "storm i vannglass". Skal hugse på det ja.
Postet 22.01.09 kl 18:44
Generelt kan man si at en grov filtermatte ville slippe igjennom flere partikler, altså; den greier ikke å holde på alt det smårusket for det klarer å passere igjennom matten.
Den vil derfor kanskje ikke greie å holde vannet helt krystallklart, spesielt ikke om man har sterkt forsøplende fisk som skiter mye (L-maller f.eks.)
En helt fin filtermatte ville holdt på alt og vannet ville nok blitt veldig klart og fint, men til gjengjeld vil det også bli mer arbeid med den fordi den da går fortere tett og må rengjøres oftere.
En porestørrelse midt i mellom virker derfor mest passende for mange, antar jeg
Takk for ros om akvariene. Jeg har kjøpt mine svarte filtermatter hos en dansk nettbutikk som heter Unimati. Du finner dem HER dersom du er interessert i å ta en kikk.
Den vil derfor kanskje ikke greie å holde vannet helt krystallklart, spesielt ikke om man har sterkt forsøplende fisk som skiter mye (L-maller f.eks.)
En helt fin filtermatte ville holdt på alt og vannet ville nok blitt veldig klart og fint, men til gjengjeld vil det også bli mer arbeid med den fordi den da går fortere tett og må rengjøres oftere.
En porestørrelse midt i mellom virker derfor mest passende for mange, antar jeg
Takk for ros om akvariene. Jeg har kjøpt mine svarte filtermatter hos en dansk nettbutikk som heter Unimati. Du finner dem HER dersom du er interessert i å ta en kikk.
Postet 22.01.09 kl 19:24
Endret: 22.01.09 kl 19:26
Filtermatter.
Har lest gjennom tråden her nå og sett forskjellige løsninger. Donald hadde en fin ide om og dele matta i 2, slik at rengjøring skulle bli en smule enklere. Så leste jeg videre ang småpartikler,store,medium og små, ppi mener jeg med dette. Vist man kombinerer Donald sin metode med en Medium matte, og en småpartikkelmatte på innsiden, dette måtte da vært genialt? Småpartikkelmatta kan tas ut og gjøres ren uten at man hiver alt driten tilbake i karet siden den litt tykkere matta stopper det? Og karet holdes krystallrent
Postet 19.03.09 kl 06:28
Festeanordning
Har nå valgt å gå for denne løsningen i 300 liter'n. Sort bakgrunn i form av solfilm fra biltema er montert og sort filtermatte er bestilt fra PWSS (Unimati var selvfølgelig utsolgt for 20PPI).
Det som er utfordringen nå, er å finne en festeanordning for filteret som ikke bryter med det sorte (ja ja...fint skal det være).
Er lite motivert for å starte med kapping, pussing og silikonering av glass og synes ideen med kabelkanaler er den beste. Men å finne kabelkanaler produsert i sort plast har jeg resignert fullstendig på.
Var inne på tanken om å lakkere kabelkanaler med Krylon Fusion som visstnok skal være "sikkert" til bruk i akvariet. Men det ser ut til at det er lettere å skaffe anriket uran enn en sprayflaske Krylon.
Ser at flere i tråden har vært inne på samme problemstilling. Hvilken løsning gikk dere for?
Det som er utfordringen nå, er å finne en festeanordning for filteret som ikke bryter med det sorte (ja ja...fint skal det være).
Er lite motivert for å starte med kapping, pussing og silikonering av glass og synes ideen med kabelkanaler er den beste. Men å finne kabelkanaler produsert i sort plast har jeg resignert fullstendig på.
Var inne på tanken om å lakkere kabelkanaler med Krylon Fusion som visstnok skal være "sikkert" til bruk i akvariet. Men det ser ut til at det er lettere å skaffe anriket uran enn en sprayflaske Krylon.
Ser at flere i tråden har vært inne på samme problemstilling. Hvilken løsning gikk dere for?
Postet 19.03.09 kl 19:49
Min løsning
Min løsning (om det skulle være av interesse) ble som følger:
Kabelkanal, Biltema Artikkelnr. 44-8184
Pangea maling, sort farge
Kabelkanaler kappet til riktig lengde og pusset med sandpapir på baksiden og kantene som peker ut mot karet.
Pangea maling påført på siden som skal vises i karet.
Maling tørket, og kabelkanal silikonert på plass.
"Sandstopper"
All done
Kabelkanal, Biltema Artikkelnr. 44-8184
Pangea maling, sort farge
Kabelkanaler kappet til riktig lengde og pusset med sandpapir på baksiden og kantene som peker ut mot karet.
Pangea maling påført på siden som skal vises i karet.
Maling tørket, og kabelkanal silikonert på plass.
"Sandstopper"
All done
Postet 17.04.09 kl 15:29
Postet 03.05.09 kl 22:49
Inaktiv bruker
Sitter med ideen om å ha en mellomgrov blåfiltermatte ytterst og en fin blåfiltermatte innenfor.
Er det et poeng å bruke kullfiltermateriale innenfor også i en pose eller er det "over-kill"... ?
Er det et poeng å bruke kullfiltermateriale innenfor også i en pose eller er det "over-kill"... ?
Postet 03.05.09 kl 23:15
Endret: 03.05.09 kl 23:17
Postet 04.05.09 kl 10:51
Inaktiv bruker
Kampfisk[QUOTE=smeagol2000]Er det et poeng å bruke kullfiltermateriale innenfor også i en pose eller er det "over-kill"... ?
Kullfilter skal kun brukes i korte perioder når du ønsker å fjerne spesifikke kjemikalier (f.eks. medisiner) fra vannet.
Takk for svaret. Er det noe annet jeg kan ha der som vil rense vannet og hjelpe til med å holde vannverdiene fine? Utennom at jeg har blåfiltermattene og sirkulasjonspumpen selvfølgelig.
Postet 06.05.09 kl 00:23
Hmf
Har forsøkt å "lese meg opp" litt på hjørnefilter (HMF) og sitter igjen med et par spørsmål til noen som har god erfaring med HMF:
Ved siden av den mekaniske filtreringen er biologisk nedbryting en av de store fordelene med HMF.
"Gurusiden" på HMF (www.deters-ing.de) sier at den biologiske nedbrytingen i hovedsak skjer i de første 1 - 2 cm av matten.
Betyr dette at mattetykkelse >2 cm er bortkastet om man kun tenker på biologisk filtrering ?
Ser også at HMF kan nedbryte diverse næringsstoffer som kan føre til mangelsykdommer hos planterarter som i hovedsak tar sin næring fra vannet og at øket algevekst vil bli et resultat.
Har selv erfart at trådalger trives bedre i kar med HMF-hjørnefilter enn med vanlig innerfilter. Hadde en 54 liter med kun en liten stim Corydoras og en Fluval 2+ mod. med blåfilter og strupet litt ned som fungerte veldig greit til en stund etter at jeg installerte et 5 cm HMF-hjørnefilter foran denne, da kom algene....
Kan dette unngås ved å regulere noen av parameterne i HMF ?
- mattetykkelsen
Ved siden av den mekaniske filtreringen er biologisk nedbryting en av de store fordelene med HMF.
"Gurusiden" på HMF (www.deters-ing.de) sier at den biologiske nedbrytingen i hovedsak skjer i de første 1 - 2 cm av matten.
Betyr dette at mattetykkelse >2 cm er bortkastet om man kun tenker på biologisk filtrering ?
Ser også at HMF kan nedbryte diverse næringsstoffer som kan føre til mangelsykdommer hos planterarter som i hovedsak tar sin næring fra vannet og at øket algevekst vil bli et resultat.
Har selv erfart at trådalger trives bedre i kar med HMF-hjørnefilter enn med vanlig innerfilter. Hadde en 54 liter med kun en liten stim Corydoras og en Fluval 2+ mod. med blåfilter og strupet litt ned som fungerte veldig greit til en stund etter at jeg installerte et 5 cm HMF-hjørnefilter foran denne, da kom algene....
Kan dette unngås ved å regulere noen av parameterne i HMF ?
- mattetykkelsen
Postet 15.10.09 kl 11:03
Inaktiv bruker
hvordan vet jeg hvilken sirkulasjonspumpe jeg må velge til et 60l akvarium?
Postet 28.11.09 kl 19:27