Viktoria ciklider! har du? (side 2)

Takk igjen Kjell!! Vel, den lotto-kuppongen varer i fire uker til så jeg lever i håpet
Har jo begynt å sjekke litt. Ser at flere har "matumbi hunter" som sin favoritt-ciklide pga interessant oppførsel, men jeg har ikke funnet ut hva som er så spesielt. Kan du si litt om det? Høres spennende ut.
Og hint hint: Finner den ikke i fiskebasen
Den finns inte på NAF s lista heller.

Nu har jag varit lite lat och klippt ut sådant jag har skrivit på min rovfisktråd...

Har läst om de i Ole Seehausen Lake Viktoria rock cichlids .

Det står att de lever på 1-2 meters djup. Vid stora stenar .

De hade undersökt 2 individer och i deras magsäck hittade man:

I den första hittade man fiskägg (troligen en haplochromis) och något som såg ut som små dagsländelarver och zooplankton

i den andra hittade man bara dagsländelarver och zooplankton

Så här skrev Albin Ekenberg från Eksjö .

Jag citerar Albin:

Matumbi hunter tömmer honor som flock. I en grupp på 6 matumbi hunter tömms inte honor, men i en grupp på 15 tömms andra honorna i 90 % av fallen. Utom när matumbi hunter själv leker för då tömmer de inte andra arter(alla matumbihonor leker nästan samtidigt). Jag har provat att släppa i tuggande honor till matumbi de märker inte genast att honan tuggar. Matumbina går runt hotar varandra och alla andra fiskar hela tiden. Drar en hona sig undan då anfaller hela flocken samtidigt. Sedan fortsätter de trakassera tills honan spottar och även om de tappar bort henne för stunden vet de genast att det är hon när de får syn på henne igen.

Men att de också är specialicerade på insekter märks om man släpper i levande mygglarver. För de är ruggigt effektiva på att fånga dem.

Slut citat

Shiramor!
Har själv Sciaenochromis fryeri tillsammans med Pundamilia Nyererie och det funkar bra.
Pundamilia N. jagar bara varandra lite men inte mer än Fryeri hanen gör med sina honor.
Det är inte tabu och ha Malawi och Viktoria tillsammans.
Mornings Kjell
Takk for linken til ciklider.se.Blir å titte innom der ofte ja
Man må jo prøve å lære av de som kan
Ja det är ju så det fungerar!
Sedan kan du lära nästa det du har lärt!
Lipochromis sp. "matumbi hunter"
Lipochromis sp. "Matumbi Hunter" så ser de ut.
sista bilden är matdax för ynglen som villigt ställde upp på bild
Helt enig kjell Den lokale fiskepusheren har lovet å ta inn Victoriaciklider for å selge i butikken Så skal jeg studere de forskjellige på Ciklider.se så jeg kan lære han litt.må jo begynne en plass..
Ronnymann
Helt enig kjell :) Den lokale fiskepusheren har lovet å ta inn Victoriaciklider for å selge i butikken :) Så skal jeg studere de forskjellige på Ciklider.se så jeg kan lære han litt.må jo begynne en plass..

Så är det för oss alla det.Man lär sig nya saker varje dag.

läser ca 2 timmar om dagen och det är tyvär så att det finns nästan bara på engelska tyska franska.och man är ju inte så bra på tyska och franska precis.
Men engelskan går ju.Du skall få ett bra tips på en billig bok som är helt ok .
Med tanke på priset så kan man ju inte begära så mycket mera.

SMITH, MARK PHILLIP:LAKE VICTORIA BASIN
och den kan köpas på denna linken

kostar 61 kr.....

Och du bra jobbat att få handlaren att ta in Viktoriaciklider

och du har du vägen förbi Fredrikstad så säg till så kan du komma och se om det finns lite fisk till dig !
Skal ha det i minnet Kjell Vært koselig å tatt seg en tur innom for å slå av en prat og beundre fiskene dine.
Har bestilt boken du anbefalte.Bestilte den for Tanganyika også
De är ganska snabba med leveranserna så du har den nog snart.
De har en annan bok oxå om Viktoriaciklider men den är faktiskt riktigt dålig .
JAMES, NICK:LAKE VICTORIA CICHLIDS kostar 46 nok

Det är nästan lika mycket bilder på malawiciklider som på viktoriaciklider.
Och det är ju inte det man vill ha när man köper en bok om Viktoriacikider!
Hei Kjell.
Tror ikke jeg får plass til flere fisk i utaka-karet,
for nå går fru Ahli med skuffe
Det är ju trevligt med att hon tuggar.
För du har väll inte haft de så länge?
Har fått lite nya arter som jag fick tag på i Växjö i Sverige.

har nu följande arter:

Viktoria ciklider:----
Pundamilia nyererei "RedHead"Zue Island
Paralabidochromis Chilotes Zue island
Lipochromis sp. "matumbi hunter"
(arten är starkt hotad)

Harpagochromis sp. "orange rock hunter" Gabalema islands
(arten är starkt hotad)

Kyoga- och Nawampasasjön
Astatotilapia latifasciata
(denna är vanlig i handeln men starkt hotad i sin naturliga miljö)

Dessa är nya som jag fick med mig:

Platytaeniodus degeni
(anses vara utrotad i sjön)

Astaochromis. alluaudi
(arten har minskat kraftigt isjön)

Neochromis rufocaudalis Saa Nane Island
Paralabidochromis sp. "rockkribensis" Uganda
Pyxichromis Orthostoma
(arten är starkt hotad)

Köpte yngel av några av dessa för det är inga fiskar som är "lagervara" i butiker.Man vet aldrig när eller om att man får tag i dessa igen!
Kjell Begby
Har fått lite nya arter som jag fick tag på i Växjö i Sverige. Astaochromis. alluaudi (arten har minskat kraftigt isjön)

Skrev lite fel där beklagar!

Astatoreochromis alluaudi och ingenting annat
Kjøpte victoria ciklider av deg
Det går veldig bra med victoria ciklidene som min samboer og jeg kjøpte av deg. 5 hoer som tygger/yngler. Tror det er nubila hoer. Nubila hannene har ikke farget ut enda. Ser ut som det er to hanner.

Ser da til slutt ut som at det er 3 nyererei. De har farget ut. Men hvordan er det med hoa til nyererei. Farger den ut nå eller kan den ligne på nubila hoa?
Ser at de utfarga nyerereiene er mye raskere enn nubilaen. De jager hverandre. Og har byttet på å farge ut mest. Er det da hanner? Eller blir hoa jaga litt også?
Vakre
Eva-Lill
Det går veldig bra med victoria ciklidene som min samboer og jeg kjøpte av deg. 5 hoer som tygger/yngler. Tror det er nubila hoer. Nubila hannene har ikke farget ut enda. Ser ut som det er to hanner. Ser da til slutt ut som at det er 3 nyererei. De har farget ut. Men hvordan er det med hoa til nyererei. Farger den ut nå eller kan den ligne på nubila hoa? Ser at de utfarga nyerereiene er mye raskere enn nubilaen. De jager hverandre. Og har byttet på å farge ut mest. Er det da hanner? Eller blir hoa jaga litt også?

De er utrolig vakre. Og virkelig liv i akvariet. Og de stormer til åpningen hvor gir de mat så fort de ser noen kommer. Og veldig selskapssyke om man sitter ved akvariet. Da svømmer de helt inntil glasset. Og Nyerereien gjør seg litt til.
Eva-Lill
Det går veldig bra med victoria ciklidene som min samboer og jeg kjøpte av deg. 5 hoer som tygger/yngler. Tror det er nubila hoer. Nubila hannene har ikke farget ut enda. Ser ut som det er to hanner. Ser da til slutt ut som at det er 3 nyererei. De har farget ut. Men hvordan er det med hoa til nyererei. Farger den ut nå eller kan den ligne på nubila hoa? Ser at de utfarga nyerereiene er mye raskere enn nubilaen. De jager hverandre. Og har byttet på å farge ut mest. Er det da hanner? Eller blir hoa jaga litt også?

Hej Eva Lill

Det som är det fina med många Viktoriaciklider börjar att färga tidigt så man har möjlighet att se skillnad på könen tidigt!

De som du/ni köpte av mig var Pundamilia Nyererie Redhead zue isl.
Se på bilder na på sida den översta är honan och den nedesta hanen.

Dessa ciklider skall man inte ha tex 2 hanar och 2 honor för då slåss hanarna mycket.Ha heller många av dessa vackra ciklider.
optimalt är att ha en stor grupp.Har man 10 st så kommer gruppem att fungera bra gärna många hanar mer än 50% hanar gör ingenting honorna får mera ro.De som färgar ut är hannar .Ser du den vackra röda färgen så är det en hanne.

Som du ser på fotot så står det Haplochromis Nyererie så heter de inte längre utan Pundamilia Nyererie.
Hei, et litt sidespor - men hvilken GH ligger akvariene dine på og hva gjør du for å ev. heve den? Sliter med GH+ som ikke løser seg skikkelig opp i vannet.
I mina akvarium har jag Gh på ca 8

Har hittils inte behövt höja Gh.
Vad använder du för att höja?Har du provar ljummet vatten? i en burk före du häller det i?

Ljummet="lonket" eller något sådant

titta på denna linken

Det förs en debatt på denna sida som jag tycker är värd att läsa!

Takk for tipset, rister den ut i glass med lokk i varmt vann. Men selv det som har løst seg opp i utgangspunktet detter ned igjen som støv i akvariet etter hvert. Noe skikkelig griseri. Skal lese artikkelen og se om jeg blir klokere
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap