Svar på tråder i forumet. (side 2)

Galemor
etter hva jeg har lest som du har vært med på har jeg følt at du noen ganger skriver på en måte som kan virke nedlatende eller jeg vet best. du har holdt på lenge og vet mye, etter det jeg har forstått. nå har jeg jo ikke lest tråden dette handler om og skal passe meg for å si noe, men dette er det jeg føler.

Jøss.... tror du Geirs hensikt med denne tråden var at folk skulle få begynne og fordele skyld, anklage hverandre for å være "sånn og sånn" og øse ut hva de "føler" og har på hjertet om andre brukere? Jeg kunne hatt et og annet å si om deg også, men jeg gjør det ikke.

Send meg en email du, dersom du har mer på hjertet, og ikke ødelegg denne trådens alvorlige tema!
Nå er dette et forum, med enkel tekst og tekstsmileyer. Ca. 10000 ting kan misforstås som aldri ville blitt misforstått i virkeligheten, spesielt hvis man har lyst. På samme måte som man ikke skal fly inn her og lage en tråd som heter "HJEEEEEEEEEEEEEEEELP" så må man også tolke svarene til folk på en hyggelig måte. Ofte blir jo svar litt kortere enn i virkeligheten. Begge deler er vanlig høflighet.

Jeg har selv hatt noen opphetede diskusjoner her inne, og det er glemt ti minutter etterpå, det er en nokså nødvendig egenskap på internett, sånn er det bare. Når det ikke er personlig oppmøte så må man heller ikke tolke noe personlig. Og jeg føler ofte at folk bare mistolker svar til å være mindre hyggelige, men aner meg at det ikke er det det er snakk om i denne saken
Folkeskikk er en god ting!

Men eg må likevel humre litt Dette er nok et eksempel på galskapen som kommer frem i diskustråder (eg aner ikke hvilken tråd det gjelder, men diskus ble nevnt...). Hva er det som gjør diskus så gjevt og vanskelig? Kuhliål er vel vanskeligere å få til? Eller kan noen gi meg oppskriften på oppdrett?

Eg kan ikke huske "krig" i en guppytråd

det er vel fordi guppier ikke trenger råd, de formerer seg av seg selv, de tåler det meste og de som har dem bryr seg kanskje egentlig ikke så mye om dem som da man gjør med "dyre" diskusfisker. Har selv knertet en del guppy pga av sykdom nå, ville nok ikke tatt så lett på det hadde det vært dyrere fisk.
Plussmedlem
Donald
Folkeskikk er en god ting!

Punktum

Donald
Men eg må likevel humre litt :-) Dette er nok et eksempel på galskapen som kommer frem i diskustråder (eg aner ikke hvilken tråd det gjelder, men diskus ble nevnt...). Hva er det som gjør diskus så gjevt og vanskelig?

Nå tråkker du snart noen på tærne

Husk at Discus er en rovfisk. Det kan føre med seg litt galskap.
Spesielt bøndene langs Rio Negro er veldig frustrert over galskapen som blir vist når discusen hopper opp og river oksehjertene ut av buskapen.
Resten av kjøttet blir jo bare liggende.
Dette har jeg fra sikre kilder.
Galemor
da vil jeg unnskylde

DET er den rette ånden

Jeg har opplevd flere ganger at (heldigvis ikke overfor meg) folk jeg vet er veldig hyggelige, har virket veldig skarpe i uttalelsene her på AF. Jeg tror noe av det kommer av at ting kan se annerledes ut på trykk enn man ville ha sagt det i virkeligheten. Når man kun formidler seg vha. skriving, mister man kommunikasjon gjennom kroppsspråk, og det kan føre til misforståeler/ting kan høres verre ut enn man egentlig mente det. Jeg tror det er viktig at hver enkelt går i seg selv, og tenker igjennom om man kanskje kan framstå som skarpere enn meningen er. Å formidle seg gjennom kun tekst er en farlig greie, og jeg foreslår at man trekker pusten litt før man kaster ut et svar man brenner for (det er viktig å brenne for et tema, men det kan av og til misforstås), og tenker igjennom om om hensikten med innlegget kan misforstås.

Og, det er en ting som er viktig å huske på: å komme med negativ kritikk vil i veldig mange tilfeller ikke føre til det man ønsker: endring. Føler man seg angrepet, kommer man lett i forsvarsposisjon, og vil det da skje en endring?
Man må heller forsøke med litt vennlig rådgivning: "12 liter er dessverre altfor liten plass å ha en pleco i. Pleco er fisk som vokser raskt og blir veldig store. De vil mistrives og dø ganske raskt under slike forhold."
Men hvis vedkommende ikke hører, må man samtidig ha lov til å si ifra om at det faktisk er levende skapninger vi holder på med, og at det faktisk medfører en moralsk forpliktelse. Men saklighet er et must i en sånn sammenheng!

Nei, jeg snakker ikke om hvem som sa hva og hvorfor. Derfor er det heller ikke så viktig å vte hvilken tråd det var. De som deltok vet det og jeg håper at de tar mine ord alvorlig for jeg vil ikke sitte å se på at dette for utfolder seg flere tråder.

Det jeg snakker om er respekt for andres meninger, tanker og handlemåte. Klare man ikke å forholde seg til dette ber jeg de det måtte gjelde om å holde kjeft.

Argumentere på sak og kun det er det som er den vedtatte kjøreregelen. Ved enhver handling finnes det en konsekvens. En av konsekvensene er at vi må inn å fjerne tråder og det synes jeg er en uting.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor enkelte tråder får en slik tone at jeg ser meg nødt til å få den fjernet. Alle problemstillinger kan løses ved tilføring av kunnskap. Kunnskap får man ved informasjonsinnsamling. Hvis en trådstarter ikke vil ta til seg den informasjon som er gitt så er det ikke så mye man kan gjøre.

Beklager at jeg drar opp en litt "gammel" tråd her.... men det følgende innlegget fra denne tråden er vel nettopp et eksempel på mangel på respekt for dem som leser, og hvilke fisker som "verdsettes" av den enkelte?

Galemor
det er vel fordi guppier ikke trenger råd, de formerer seg av seg selv, de tåler det meste og [B]de som har dem bryr seg kanskje egentlig ikke så mye om dem[/B] som da man gjør med "dyre" diskusfisker. Har selv knertet en del guppy pga av sykdom nå, ville nok ikke tatt så lett på det hadde det vært dyrere fisk.

Hvilke fisker man har og bryr seg om er vel svært individuelt?? Jeg har selv guppy i mitt akvarie, først og fremst fordi sønnen min liker dem. Han blir like fortvilet hver gang en av "hans" fisker dør.... For min egen del er det kanskje andre fisker jeg helst ikke vil miste, men det betyr jo ikke at jeg ikke har evne til å forstå og respektere hans fortvilelse? Man bør vel bli møtt med samme respekt her på forumet enten det er guppy, discus, gullfisk eller hva som helst man måtte ha som "favorittfisk"?

Hvis jeg er helt på viddene nå, setter jeg pris på en tilbakemelding...
Er enig med deg, Elen. Respekt må gå alle veier, og om det er en eier med en dyr fisk eller en annen med guppy, så kan fortvilelsen over å miste den være like stor.

Når det gjelder trådens tema så mener jeg det er fornuftig å lese nøye gjennom sine innlegg før posting slik at man ikke blir misforstått. Selv så svarer jeg heller ikke på tråder om jeg føler at jeg er i ferd med hisse meg opp over noe. Det er sjelden lurt å skrive noe i affekt har jeg funnet ut

Det er også slik at selv om trådstarter får allverdens gode råd på sitt spørsmål så kan h*n likevel velge å se bort fra alt som blir sagt og gjøre som h*n vil. Da kan det være vanskelig for de som har engasjert seg å holde en nøytral og saklig tone, men det hjelper faktisk ingenting å bli hissig. Det fører bare til at tråden "surner" og det er bare utrivelig.

En bieffekt av slike tråder er også at trådstarter neppe får så mange svar neste gang h*n spør om noe.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap