Må vannet fra krana virkelig hvile? (side 2)

Kjell Begby
Det ända jag tillsätter är bikarbonat och lite salt ibland men det är inte ofta. Här i Fredrikstad har vi bra Malawivatten.Högt Ph. 8.3 från vattenverket.


Mitt er også 8.3 fra springen, men det er nærmere 7 etter et døgns lufting, så jeg håper du måler etter det er i karet

For de uinvidde så er det ganske stor forskjell på kaldt og varmt vann på mange måter utenom den bereder greia også. På samme måte som kald luft og varm luft også er ganske forskjellig. Kaldt vann inneholder mer oksygen, og fra kranen muligens også litt klor. Men for meg handler det rett og slett bare om at jeg ikke ville drukket varmt vann, det ser jo motbydelig ut, mens kaldt vann er klart og friskt. Og fiskene tar jo dette til seg. Siden oksygen er veldig flink til å finne venner rundt seg så vil en del av det også luftes og vannet blir også lunka i bøttene. Så det er allround best metode vil jeg si. Vi har jo naturlig godt vann her i landet.

Men det hender jeg bruker kaldt fra kranen også, men aldri varmt.
Jeg skrev det for det var lettest, neida jeg pleier å fylle en bøtte med vann som jeg så heller aquasan og næring til plantene oppi, dette kommer så i akvariet før jeg slår på slangen. er bare så kjedelig og bære 6 bøtter inn på do, for så å bære 6 bøtter tilbake til akvariet med vann.
Leste jo om akvarommet til Mona o og skulle gjerne hatt de samme mulighetene til å skifte vann som ho har. Da er det jo klart jeg ikke hadde hatt noe imot og hvile vannet før bruk. selv liker jeg å drikke lunka vann (det svir ikke i halsen som kaldt vann)
Før vi fikk nytt vann smakte vannet virkelig merkelig, da slet jeg oxo med sykdommer både på meg selv og fiskene, så det kan jo ha en sammenheng.
Men som mona o sier, det ekke bare kobberrørene som kan være farlige men oxo slammet som ligger i bunn av varmtvannstanken din!! Tror jeg skal skaffe meg en stor tank jeg kan mellomlagre vann i, bare sånn for sikkerhetsskyld
Jeg lærer så lenge jeg lever gitt
Tror jeg kommer til å slutte og drikke lunka vann etter å ha lest her, får heller hvile vannet til meg selv oxo heretter.
Leste at noen lurte på sykdommer/bakterier som befinner seg i VB.Alle beredere er stilt på 75 grader fra fabrikk.Personlig ville jeg da stilt den opp til ca. 90.Får da et større vv volum ferdig blandet ut.Det er eventuelt i rørene,batteriene(kraner) og garnytyr,kulturer kan gro.Dette fjerner du ved å stille blandeventilen(rød skrukran på toppen av VB), på fullt og tappe fra tappestedene.Husk å stille blandeventilen tilbake til ca. 55-60 grader. Hummusen som samler seg i VB er stort sett døde alger som kommer med kv.Disse algene tåler jo ikke varmen og dør.VV er jo dødt vann uten oksygen, derfor den tamme smaken.Er du så hedig at du har sentralfyr med vv spiral el. blir hele problemstillingen borte. Dette er direkte oppvarmet mens du har forbruk og er derfor friskt vann.
Neste problem var at vv tærer mer på kobber rør enn kv.Vel jeg kan ikke på stående fot si at det er mer lekkasje på vv enn kv.Noe det burde vært viss tæringen var så mye større.
VB= varmtvannsbereder
vv=varrmtvann
kv=kaldtvann
Selv har jeg spiral og bruker derfor temperert vann ved vannskifte, gjerne 2-3 grader under det som er i karet.
Donald
[QUOTE=Loomis]Slamlaget i bunnen på berederen kan være skummel for helsen.


På hvilken måte i praksis? Utløpet er jo på toppen.
Dersom det er noe levende i slamlaget du tenker på; hvilke organismer oppstår i en bereder som holder over 65 grader?Når det kalde vannet strømmer inn i berederen, vil dette medføre at noe av bunnslammet\ det som lever her vil virvles opp. På samme måte som at bunnslammet i karet virvles opp om en setter en hard vannstråle mot dette.

Hvilke bakterier som trives i såpass varmt vann, har jeg ikke den store oversikten over. Har heller ingen planer om å skaffe meg denne kunnskapen, er en viss fare for at en da starter å vaske seg med kaldvann etter å ha dusja :p
Men at det er mye f..skap som overlever i varmt vann, det er det vel ikke den store grunnen til å betvile. Når det f.eks innføres kokepåbud av drikkevann, snakker en jo om koking over tid, alt fra 5-15 min eller mer. Rett å slett da masser av mikroskopisk f..skap overlever både 95`C og 100`C over tid.

Donald
Men det er utrolig mange garvede akvarister som bruker varmt vann, så problemet er nok i beste fall litt opphauset.

En bør huske på at det er en del ulike måter vannet renses på for de ulike akvaristene her til lands. F.eks dette med pH som endrer seg, tja, kan en ikke løse på andre måter enn å enten kun ha fisk som krever høy pH, eller med å mellomlagre vannet.
For min egen del, som ser hvor mye mindre plager jeg har med sykdom\ dødsfall etter at jeg innførte denne måten å bytte vann på, kunne det ikke falle meg inn å forsøke med beredervann igjen.

JAG
Alle beredere er stilt på 75 grader fra fabrikk.Personlig ville jeg da stilt den opp til ca. 90.
Før en tar ett skritt og begynner å stille på en slik sak, bør en forsikre seg om at berederen tåler dette. En del av de eldre, velbrukte berederne, vil rett å slett ikke tåle denne justeringen.
Dette ble gjort i naboleiligheta, for å få mer varmtvannskapasitet. Resultatet var at overtrykksventilen mer eller mindre konstant løste seg ut, med dertil tap av både varmtvann og energi.
Gikk ikke lange tiden før også elementet var godnatt, så her tjente naboen absolutt ingen ting på sitt forsøk på å være smart
JAG
Leste at noen lurte på sykdommer/bakterier som befinner seg i VB.Alle beredere er stilt på 75 grader fra fabrikk.Personlig ville jeg da stilt den opp til ca. 90.


"Alle beredere".... den var vel litt drøy? De aller fleste varmtvannberedere som finnes her i Norge er det ikke mulig å stille høyere enn 65°C.
Det er først nå den aller siste tiden etter at reglementet ble endret, at varmtvannsberedere blir levert med 75° som standard. Tror den max temperaturen ble endret i kjølvannet av legionellautbruddet som var her i Norge for en tid tilbake siden, men det er relativt nylig.

Om noen kan stille varmtvannsberederen helt opp til 90°C..... vel ,da håper jeg ikke de har små barn i huset! Det er faktisk en stor fare for skoldingsulykker. Det er livsfarlig.
Holder på å brenne hendene av meg hver gang jeg er en plass hvor det er stilt slik at varmtvann er VARMT, fordi mange har sånne kraner hvor punktet fra lunka til varmt er veldig lite.

I og med at varmt vann hos meg bare brukes til dusj, håndvask og oppvask så ser jeg ikke behovet med å ha vannet på 90 grader. Så får heller fiskene få vannet jeg selv ville brukt til innvortes bruk.
Hei Mona!
Det er en helt vanlig misforståelse som går igjen stort sett overalt.
Skal prøve å forklare litt.
Det er to måter du kan regulere en VB på.
1. regulere temp. på bereder
2 regulere temp på forbruksvannet

Vi begynner med forbruksvannet.Blandeventilen
Dette justerse på toppen av VB etter brukanvisningen som sitter der.
Skoldnings faren begynner ved 55 grader.

Tempraturen på beredere justeres nede på termostaten. Den sitter under dekselet rett over sikkerhetsventilen.åpner du dekselet finner du termostaten og kolben. i bunnen av termostaten finner du en tempratur skala. på denne skalaen er en "viser" .denne kan du skru opp på høyere tempraturer, og dermed øke vv volumet noe.
Takk, men det blir ikke aktuelt. Her er det barn i huset, og å øke den temperaturen er å be om en ulykke før eller siden.

Uansett inntar ingen av oss varmtvann, vi drikker kun kaldt og bruker kun kaldt til matlagning. Varmtvann er til utvortes bruk, vask av hus o.l. og vask av kropper

Så ikke innlegget til frank angell.
jo, alle beredere tåler økt temperatur. men hvis sikkerhetsventilen begynner å spytte er trykket i annlegget for stort. Anbefalt trykk er 4.5-5 bar.
sikkerhetsventilen tåler 9 bar.
redusert trykk i rørene vil redusere slitasjen på batterier,oppvask/vaske maskiner etc.
mona o
Takk, men det blir [I]ikke[/I] aktuelt. Her er det barn i huset, og å øke den temperaturen er å be om en ulykke før eller siden.


Det er to forskjellige temperaturer. Den som er inne i berederen, og den som blir sendt ut i rørene(blandes med kaldtvann).
Tror folk her i norge er veldig pysete når det gjelder vannkvalitet. Tror du det hadde vært 1 mrd Indere hvis vannet i Ganges hadde vært så dødelig (satt på spissen)?. Bruker selv 10% varmtvann i vannbyttene.

Wikdahl
Tror folk her i norge er veldig pysete når det gjelder vannkvalitet. Tror du det hadde vært 1 mrd Indere hvis vannet i Ganges hadde vært så dødelig (satt på spissen)?. Bruker selv 10% varmtvann i vannbyttene.


Tror indere er litt løsere i magen enn deg og meg. Litt satt på spissen
Nå var det vel strengt tatt hverken indere eller folk i norske husstander det var snakk om , eller hvorvidt mennesker tåler vannet fra berederen særlig godt.

Det var tropiske fisk, kanskje en del ganske sarte arter også, som nok kan være litt særere på vannet sitt enn du og jeg...?

Nå bør vel denne saken snart lukkes, mange sier det samme som andre, så jeg slenger på min kommentar: For meg er det barnelærdom å ikke bruke varmtvann til matlaging, ikke kokt engang. Når det gjelder fisk tar de opp tungmetaller i mye større grad enn mennesker, pga osmosen som foregår når de tross alt lever i vannet. Nettopp derfor skal ikke gravide spise ferskvannsfisk, og vi har de siste årene hatt flere saker i media om bl.a brommerte flammehemmere som dreper både i fersk - og saltvann. Så konsentrasjonen av f.eks kobber vil nok være målbar i en liten cordyras hvis han ukentlig får påfyll av bereder-vann. Kan hende noen har sagt dette også, jeg har ikke lest alle innlegga.
Meget godt poeng, Inger Grethe!
[. Så konsentrasjonen av f.eks kobber vil nok være målbar i en liten cordyras hvis han ukentlig får påfyll av bereder-vann.

Du har rett i at denne diskusjonen skulle vært på en annen tåd.
Men som jeg prøde å si,var at det er ikke mer slitasje på varmtvann rør enn kaldtvann rør.Og da heller ikke mer kobber. Og varmtvannsberedere er laget i rustfritt stål siden 70`tallet.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap