Jeg har vann på gulvet og aner ikke hvorfor! (side 2)

Tusen takk for mer svar!

Det første først. Ringte den lokale butikken og hun tok kontakt med en forhandler i Sverige. De mente at de hadde pakningen på lager, og hun håper å ha denne på fredag. Jeg ble jo veldig håpefull, men etter å ha lest dette er jeg litt mer tvilende. Men den som lever får se!

Takk for utfyllende svar, Frank! Jeg har ikke gjort noenting med pumpa siden jeg fikk den, og vet ingenting om vedlikeholdet der den kommer fra heller.. eneste jeg vet er at den ble kjøpt i fjor sommer og er dermed mindre enn et år gammel. Jeg skal koble den av igjen og se om jeg kan hjelpe pakningen med litt vaselin. Snakker du her om den helt vanlige i gul boks? Siden du sier syrefri... Det er da uansett verdt et forsøk Og takk igjen for god beskrivelse av fremgangsmåte. Det er godt for en med minst 11 tommeltotter!

Hei SAK!
Denne pumpa her har vært i bruk konstant, ja. Den var innkjørt da jeg fikk den, kun avslått i de 15 minuttene det tok meg å kjøre hjem. Var derfor jeg hastet med å fylle karet også, og ikke tok meg tid til å studere akvariet (pumpa gikk i en bøtte med akvarievann mens jeg fylte karet).. her skulle bakteriene bevares koste hva det koste ville hehe.

Ser jo nå at det sikkert ville være lurt å gå pumpa litt i sømmene siden den er brukt... takk og lov at dette bare er noen drypp og at det ikke gikk skikkelig ille fra første sekund!
Har du en boks med vaselin hjemme, så gjør du følgende (som nevnt litt lengre opp):

1. ta av lokket
2. ta av pakningen (en gummi-ring)
3. rens sporene med q-tips
4. vask pakningen godt i vann
5. smør pakningen med vaselin
6. sett sammen og prøv


.. Du bør ikke la pumpen stå av i mer enn noen få timer, da kan filtermassen dø, og du vil få nitrittforgiftning i karet når du starter den igjen.

Sett pumpen tilbake til akvariet, men legg noe under som samler opp evt vann..
Legg en avis eller to på gulvet, sett en søppelsekk eller noen plastposer oppå, legg en avis i bunnen av plastpose/søppelsekken og sett pumpen oppå dette... Nå vil ikke vann lekke på gulvet

Trenger ikke bruke penger på å kjøpe balje
hehe!

Så snille dere er vedlikehold for dummies

Har satt pumpa i en balje nå, hadde en stående. Men nå skal jeg jammen sørge for å ta litt vedlikehold uansett om pakningen er bestilt. Er nok lurt å gjøre dette med jevne mellomrom som Frank sier.. heller det hvert kvartal enn å ha et eneste neste-hjerteinfarkt som i går!

Tusen, tusen takk folkens!
Det beste er syrefri vaselin (følger normalt med en liten tube til filtre), men også vanlig "kløver" kan fint brukes. Brukte tett på en hel boks rundt ett problembarn jeg selv hadde (filter, ikke noen unger her i gården!), og har når sant skal sies brukt kløver både her og der uten problemer (igjen; på filtrene).

Tipset om å vaske ringen er meget godt. Bruk gjerne varmt vann, dette mykner opp gummien, og får den til å utvide seg litt.

Tips: ringene på disse filtrene kan noen ganger være ett %&#¤"/&¤# å få løs. En smal sparkelspade, som er rundet det ene hjørnet, er mer eller mindre uunværlig når en har en del filtre som skal vedlikeholdes.
Kommer lett til, er stiv nok til å ikke gi etter, og den runde kanten forhindrer at en skader ringen.
Tips2: Noen filtre er noen møkkasekker. De må rett å slett monteres helt likt hver gang. Dvs at en ikke vrir bøtta i forhold til pumpehodet. Dette gjelder for det meste filtre som har hjørnemonterte klips.
Grunnen er at klipsene vil kunne stramme marginalt ulikt, og dette kan være tilstrekkelig til å få hodepine.
Jeg har derfor merket bøttene\ lokkene, slik at de alltid settes sammen likt
Oi, takk (igjen!) Frank! Det har ikke jeg tenk på. Skal passe på å merke før jeg åpner.. venter på vaselin akkurat nå - sendte "gubben" på butikken hehe.

Han er ganske handy så jeg vil tro han har noe smart å få løs den ringen med.

Forøvrig en liten latter av innlegget ditt... bra du passer på så ingen misforstår
Jeg kjøpte syrefri hvit vaselin på tube på apoteket, men ekspeditøren jeg snakket med sa at nå var all vaselinen de solgte, også kløvervaselinen, blitt syrefri. Skal ikke garantere for at informasjonen er korrekt, men det var ihvertfall det jeg fikk beskjed om.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap