Esha-medisiner (side 2)

Tom Kristiansen
Her sto det litt om lovforslaget [URLBLOCK1]

Dette endringsforslaget gjelder jo premedisinert fôr - altså noe svært få akvarister benytter seg av. Kommer i farta på hele to fôrtyper som er premedisinert. Hvor mange tablettformer\ dråpeformer jeg vet om, tror jeg egentlig ikke at jeg vil vite

Men dette lovforslaget viser vel egentlig igjen at de som styrer skuta (på grunn), ikke vet en dritt om det de burde vite en del om

Kan forstå restriksjoner der det er snakk om dyr til fôrproduksjon, men tilstandene er (ennå) ikke blitt så ille her på berget, at jeg akter å ete plecoen en sen kveld
Eller for den del kose meg med CRS-reker (1kg normalstørrelse = ca 1500 reker. Har jo noe å henge fingrene i den kvelden)

Får bare håpe at de som har noen ting de skal ha sagt her i landet, får eSHa godkjent fortere enn svint!
Tom Kristiansen
Skal bli gøy å dra til veterenæren for å få seg medisiner til fisk ettervært ass....iom at de fleste veterinærer har null peil på fisk!

Litt off topic, jeg var til veterinær engang og skulle skaffe tillatelse til å kjøpe Flagyl. De nekta å levere ut papirer sånn at jeg kunne gå på apoteket og skaffe dette. I steden ba de meg ta med diskusene dit, ca. 200stk.
Lurer på hva de hadde sagt om jeg faktisk stilte opp der med 200stk diskus i pose.
Medisinfôr betyr fiskefôr iblandet medisin (hvis man leser hele forskriften som dette forslaget vil endre på, kommer det klart fram). Esha er en badbehandling.

Videre sier den at alle virksomheter skal føre en oversikt over hvem som kjøper, til hvilket formål og i hvor store mengder. Dette er akkurat det samme som en fører for laksefisk når de får anti-lus fôr.

Det står hverken at det skal bli forbudt eller reseptpålagt. At tollere er noen uvitende ***** må man bare ta som det er.

En annen ting som er helt sikkert, tar de esha så tar de resten også
Det vi kan ta fram er at i Norge er du PÅLAGT å medisinere syke dyr.
I dyrevernsloven står det at: "Dyr skal ikke lide i utrengsmål". Dette betyr at syke dyr skal behandles, men også at fisken skal ha tilgang på nok plass, mat og ly (tenk på det alle som har fulle akvarier)...

Personlig tror jeg at dette vil koke ned til ingenting, ellers må vi bare slepe rumpene våre opp til dyreklinikken og kjøpe de der. Alle medisiner blir ikke tatt helt av markedet, men at det kan være tørke en stund er ikke umulig.
Anen
(...)ellers må vi bare slepe rumpene våre opp til dyreklinikken og kjøpe de der(...)

...Til hvor mange hundre prosents pris-økning...?
tror dey var fredag det stod ivg at kansje ble forbudt med fisk i akvarium.
men frank, du kan jo enda beholde rekene dine.
men i Norge er jo så mye rart ulovlig
Uttalelse fra legemiddelverket
Hold dere fast!

Den offisielle uttalelsen fra legemiddelverket er at ALL medisin til fisk i utgangspunktet er forbudt å selge andre steder enn apoteket/vetrinær. Man kan søke om spesiell tillatelse, men dette vil sannsynligvis ikke bli gitt. Når jeg så konfronterte dem med at man får jo ikke kjøpt dette på apoteket hadde de ikke noe fornuftig å si. Jeg spurte så om apoteket var pliktig til å selge dette. Da fikk jeg et litt tvetydig svar om at om folk spurte etter det så skulle de også selge det. Hva nå det innebærer.....

Edit:

Eter en ringerunde til flere apotek viser det seg at ingen av de kan skaffe medisin til fisk........
Ja, det skulle bare mangle. Nå begynner det å holde syntes jeg. Blir vel harrytur til sverige da. Hvis man finner noen som selger der.

Mvh Linka
Hehe, jeg hadde akkurat tenkt til å ringe det lokale apoteket og spørre om de kan skaffe den.. men siden de fleste apotek er tilknyttet landsdekkende kjeder er vel ikke det noen vits...

hva i alle dager er det som skjer Noen glemte å ta med seg hjernen på jobb...

Takk for oppdatering, Bristol! Jeg håper noen tar til fornuften og innser at dette er helt på jordet. Fortsetter dette blir vi vel tvunget til å bryte dyrevernloven om vi ikke kan medisinere sykdommer.
Hæh? Hæh? Hæh? Og Hæh??? Er det virkelig mulig? Men det har jo alltid vært mulig å få kjøpt fiskemedisiner i dyrebutikker (på den annen side, vil det vel kanskje forverre situasjonen. Da får jo myndighetene åpnet øynene for at det tross alt selges i hver eneste dyrebutikk i Norges land).

Hvorfor denne plutselige endringen? Dette er en sak for NAF og andre organisasjoner. Dette er virkelig ikke mulig å forholde seg til. Men jeg mener jeg tidligere har lest at det har vært gjort et spesielt unntak i reglene for medisiner til fisk. Hvor i huleste har jeg lest det, tro?
Og hvem tenker på fisks velferd? Slik det i virkeligheten blir nå, er at fisk ikke må bli syke. Veterinærer har ikke kunnskap og heller ikke tilgang til de rette medisinene, og vi får ikke kjøpt dem noe sted. Resultatet er at masse fisk kommer til å miste livet på sikt pga. dette. Og for at veterinærene skal kunne skrive ut noe, må de altså se fiskene, og da vil stresset ved innfanging og transport trolig kverke den syke fisken likevel. Jeg tror jeg må grine.

Hadde det ikke vært så tragisk, så hadde det vært direkte latterlig!
Det har nok ikke skjedd så veldig mye bortsett fra at de nå håndhever loven som "alltid" har vært der. Etter som jeg forstod så er både tollen og mattilsynet i ferd med å følge opp disse lovene mye bedre enn det som har vært gjort tidligere. Om man velger å selge medisin som er ulovlig vil dette bli straffet med bøter, og man kan eventuellt miste retten til å drive butikk i denne bransjen. Det som er tragisk oppi det hele er at stedene man blir henvist til (apotek/vetrinær) ikke kan tilby disse produktene.
Det er vel sant det.. men de bør jo ikke gå fra 0 til 100 over natten og plutselig bli SÅ strenge på en lov de ikke har kastet et blikk på før. Uten noen som helst advasel på forhånd (virker ikke her som om det har vært mange hint eller advarsler på at praksis skal strammes inn ihvertall!)

Det bør jo i det minste være en glidende overgang slik at veterinærer/apotek begynner å ha disse medisinene på lager før alle andre får forbud og masse problemer med å selge et produkt de har solgt i alle år før. Garantert en heftig prisøkning, men hvis det er valget mellom dette og ingen medisin i det hele tatt..

Men slike logiske hendelsesrekker finnes vel bare i teorien og ikke i praksis.

Forresten - det finnes jo mange medisiner der ute (forskjellige produsenter). Gjelder dette alle, eller har de sett seg ut eSHa spesielt? Ser at på Tropefisk står dette kun under eSHa produktene, derfor jeg spør
Nille
Forresten - det finnes jo mange medisiner der ute (forskjellige produsenter). Gjelder dette alle, eller har de sett seg ut eSHa spesielt? Ser at på Tropefisk står dette kun under eSHa produktene, derfor jeg spør :)

Godt poeng.
Fiskemedisin er vel fiskemedisin.
Og som skrevet tidligere i tråden: "Den offisielle uttalelsen fra legemiddelverket er at ALL medisin til fisk i utgangspunktet er forbudt å selge andre steder enn apoteket/vetrinær".
Ja, det var det jeg så også, men ble litt usikker siden det kun står kommentar under eSHa medisinene. Men det kan vel være fordi disse var de som ble stoppet i tollen... kanskje ingen av de andre typene var med i fosendelsen.

Jaja, så med mindre noen reagerer kjapt så er det bare snakk om litt tid før det ikke finnes en eneste medisin å oppdrive. Helt fantastisk.

Har noen kontaktet NAF angående dette? Må da være mat for forbundet dette her.
For å være ærlig, er jeg ikke 100% overrasket, etter å ha studert lovverket når en begynte å slite med å få flubenol til landet. Norge er Norge, og da er det jo soleklart at det må sitte en gjeng med søppelnisser å styre.

Jeg tror vi kommer til å bli det første land i verden der en slik hyllevare ribbes fra hyllene.
Håper virkelig at bransjen tar tak i dette. Om det blir en realitet at vi nå må på "dyrelegevakta" for å få hjelp, vil svært mange fisk lide unødig - og er ikke poenget med den nye loven som er under oppseiling, at nettopp slikt skal unngås?

Siden alt som har effekt på en sykdom strengt tatt kan defineres som ett legemiddel, tror jeg jaggu at en del andre varer også må ut av hylla

Siden veterinærer og legemiddeltilsynet tror at all fisk som holdes i fangenskap, er ting som skal på slakterbenken en gang (laks, ørret, røye, torsk, kveite etc), tror jeg vi skal få slite litt her.

Blir helt matt av Norge. Er sååååååå frista til å pakke plecoen i kofferten å pelle meg til &"#&¤#" ut av landet.
Men her må jo NAF inn i bildet og begynne litt lobby virksomhet, samt sette i gang en informasjons kampanje mot mattilsysnet. Siden de ikke klarer å opparbeide seg selv informasjon om dette temaet.
Fortalte dette til mannen min og han lanserte en skummel tanke.. før jeg sier mer - han er av den krisemaksimerende/komplottt-aktige typen hehe.

Men like fullt skremmende..: begynn med å forby all medisinsalg slik det fungerer i dag. Gjør det vanskelig - og dyrt å få tak i. Vent litt, og resultatet blir mange syke fisk og brudd på dyrevenloven. Da settes nådestøtet inn - forby all hold av akvariefisk siden det er så mye lidelse likevel.

Jeg håper VIRKELIG han er langt ute på viddene her!
Nille
Da settes nådestøtet inn - forby all hold av akvariefisk siden det er så mye lidelse likevel.

Var det ikke det som stod i VG for noen dager siden..? Da må det jo være sant..
Hehe - det var nok den han hadde i tankene, ja...
Det er muligens lys i tunnelen, men den tunnelen er forfeeeerdelig lang. Det er snakk om å tilpasse det Norske regelverket til EU/EØS. Men i følge mattilsynet snakker vi her om 3-5 år uten at de ville bekrefte dette. De kunne bare antyde.....
Det skal også sies at flere av de jeg har snakket med som jobber med dette har stor forståelse for våre frustrasjoner. Men forståelse kurerer dessverre ikke hvitprikk og andre sykdommer.

Som det sikkert fremkommer av tidligere innlegg så er det ikke så lett å få et entydig svar fra noen. Jeg har derfor bedt om å få dette skriftlig. En av juristene til legemiddelverket skal se på saken og sende en skriftlig bekreftelse på det de sier rundt dette emnet. Men det kan vist nok ta litt tid...
jeg ser ikke at det står noe spesielt under esha medisiner... men hvordan i alle dager har de tenkt... dette er jo heelt på vidda,de kan jo ikke holde på slik når det er vettug i andre land..... hmmm er vel ikke noen eu regler på dette? siden norge alltid må følge de reglene uten å faktisk være medlem...(for et land sukk)
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap