Hei ,nitritproblemer! (side 2)

jeg har kalkstener i karet ,kansje det skulle holde ,men ved mye skifte av vann ,som jeg nå må gjøre ,så blir det for lite?
Kansje jeg skulle få tak i en til?
Men de saltkulene da ,skal jeg fortsette med de?
Men husk at du vil da også få ph-svingninger i vannet, noe som ikke er bra for fiskene. Det du da bør gjøre er å først tilsette natronbikarbonat i vannet du skal ha tilbake i akvariet, for å unngå dette.
Irene Nordahl
Men de saltkulene da ,skal jeg fortsette med de?

Hvordan saltkuler snakker vi om nå?
jeg fikk no sånt natronpulver ,er det det da?
skulle ha i 1 tskje til hver 50l vann?
det var noen runde kuler som smelter opp på bunnen nesten med en gang?
Bare hiver de nedi ,etter hvert skifte ,har jueg i en tre-fire kuler?
men kan diskussen tåle alt dette ?
er ikke de veldig lett for å dø ,når det blir så mye ordning rundt dem?
Irene Nordahl
Ok,men jeg fikk vite at vi hadde veldig surt vann ,så pga ph'en ,måtte vi ha i akvasafe? og saltkuler ? Men det blir jo mye penger etter hvert det også? hvisst jeg skal ha i ved hvert vannskifte?

Om du trenger Aquasafe, kommer an på om vannverket ditt bruker klor i vannet. Flere og flere vannverk går bort fra å klore vannet, og da er Aquasafe nødvendig. Saltkulene trenger du ikke. De kan motvirke nitrittforgiftning nå som du sliter (men her vil vanlig bordsalt gjøre samme nytten), men ellers skal ferskvannsfisk ikke ha salt i vannet. Hos enkelte ferskvannsfisker kan det faktisk være skadelig og dødelig. Snegler tåler heller ikke salt i vannet. Og saltvannsfisk skal ikke ha den typen salt. Det høres ut som om du har en dyrebutikk som du må slutte å høre på rådene til (noe som dessverre er ganske vanlig).
Når du ikke sier hva nøyaktig slags kuler det er snakk om, så blir det vanskelig å anbefale noe. Discusene setter garantert ikke pris på svingninger i vannet, nei. Og nitrit har de nesten nulltolleranse for.
vi har eget brønnvann,men det er veldig surt!
ph testen var helt i bunn?
Mm, men jeg vil fortsatt anbefale deg å bruke [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=145&HKatID=]natronbikarbonat[/URL], både for å heve kh og ph i vannet. Med høyere kh vil ph'en også holde seg mer stabil gjennom døgnet.

Om du lar fisken(e) være i vannet, bør du tilsette bikarbonatet i delvannet før du heller det i akvariet, for å unngå denne svingningen for fiskene. Om akvariet står tomt, vil jeg påstå at det er ett fett, om du tilsetter det i delvannet eller rett i akvariet. Men vann må du bytte uansett for å bli kvitt nitritet som var spørsmålet ditt
Irene Nordahl
men kan diskussen tåle alt dette ? er ikke de veldig lett for å dø ,når det blir så mye ordning rundt dem?


Orden på ting tåler de nitritt tåler de ikke. Så du har ikke noe valg.
Rent vann og korrekte vannverdier. Kjøp like godt dråpetester med en gang. Med diskus i hus må du bare ha det. Strips-tester duger ikke.
Viktigste tester med diskus: ph, nitritt, nitrat og ammoniakk. Du kan legge til kh og gh tester også, men de er ikke livsviktige.

Da jeg så på profilen din her på Akvaforum, skriver du at du har hatt akvarium i mange år... men likevel har du aldri visst noe om hvordan et filter fungerer og at det finnes noe som heter filterbakterier og nitritt?
(men nå har du jo oppdaget Akvaforum, så da blir det nok fart i sakene )
mona o
Da jeg så på profilen din her på Akvaforum, skriver du at du har hatt akvarium i mange år... men likevel har du aldri visst noe om hvordan et filter fungerer og at det finnes noe som heter filterbakterier og nitritt?

Mona, jeg hadde akvarium i over 10 år, uten å vite særlig om dette. Det er begrenset hva man lærer når alt man lærer kommer fra dyrebutikker. Det var først da jeg fant AF at jeg omsider lærte sammenhengen.
Hjeeeeeeeelp
hei ... jeg lurer på hvordan jeg bruker nitrivec???

har ett 19 liters akvarium å tre fisker i å en plante .. men lurer på hvor mye nitrivec jeg skall ha i akvariet
nuske
hei ... jeg lurer på hvordan jeg bruker nitrivec??? har ett 19 liters akvarium å tre fisker i å en plante .. men lurer på hvor mye nitrivec jeg skall ha i akvariet


Du trenger ike bruke dette, bytt heller vann til problemet er over. Dette er også gratis:P. Husk bare å ikke bytt alt vannet med en gang, men ofte og lite. Disse produktene som nitrivec lover ofte mere en de kan holde.
Inaktiv bruker
Hvis du har bactozymer liggende, kan jo prøve å ha det oppi. Det fungerte i hver fall hos oss.. Kan vel ikke skade å prøve!
Kan ikke skade, men når det å bytte vann er mye bedre så ville ikke jeg vært i tvil på hva jeg ville gjort. Friskt vann er tusen ganger bedre enn all dette dildallet butikkene vil at man skal kjøpe, å må ha.
Glem bactozym, skal du bruke noe så er det "filterguffe"fra et annet innkjørt filter, det fungerer.

Eller så er det som en skriver, bytt vann det er klart det beste og ikke minst det rimligste allternativet, og det fungerer, noe jeg ikke tror det bactozym greiene gjør.

Prøvde det selv i et karr for 1-2 år siden og jeg mener helt klart at dette er et produkt som ikke fungerer.
Bedre å bruke pengene på noe annet.

Kjenner du noe i nærheten hvor du kian hente filterguffe?
Tilfeldig bekjentskap
©
Reklame for plussmedlemskap