Mine akvarier og sånt (side 2)

Mvjnz
Jeg har sagt før at norske forum er bedre enn australske. Det fikk jeg bevist enda en gang i går. Les hele historien her: [URLBLOCK1] Verdt å få med seg kommentarene også....


Hahahaha, ja moderatorer er guds gave til.... Veldig glad for at moderatorne her på AF er oppegående folk Hadde du stilt det spørsmålet her ville du fått to svar; Biltemasand og Rådasand uten noe mere mikk-makk
Jepp, det er jeg også glad for Jeg har aldri hatt noe problemer med moderatorer i norske fora, jeg kan debattere og være uenig så mye jeg vil uten at folk tar det personlig. Men gjør jeg det samme i australske fora, så blir alle fornærmet, og dette er nå det andre australske forumet jeg har blitt utestengt fra.

o_O
Det er nå en helt tydelig forskjell i fargene på mollyynglene. Jeg begynte å legge merke til det for 2-3 dager siden, at noen så litt gråere ut enn andre. Det er ganske tydelig når lyset er på, men pga de gjennomsiktige kroppene deres er det spesielt tydelig når lyset er av. Mange av dem er hvite/sølv/fargeløse, mens andre er grå/gråbrune/mørkebrune. De er vel 5-6 dager gamle nå.

Jeg har søkt både på google og her inne for å finne ut når de farger ut, men har ikke funnet noe, så jeg regner med at dette er en av de tingene jeg må lære av egen erfaring
Jeg har blitt litt småforelsket i ottoer De er så søte

Jeg har begynt å få bittelitt alger i karet mitt. Ikke så mye at det ødelegger for synsinntrykket, men regner med at det bare kan bli verre... Derfor har jeg lyst på algespisere. Eplesnegler er vel ganske utelukket, siden botiaene ikke klarer å la dem være i fred:/

Så da tenkte jeg ottoer. Eller ancistrus. Klarer ikke helt å bestemme meg. Ottoer er kjempesøte, men jeg må ha minst 5 stk. Ancistrus er stygg, men jeg trenger bare én. Lurer på om det blir seendes veldig fullt ut med 5 fisker til... Men ottoer er ganske små også.. Men hvis jeg kjøper 5 ottoer og så forelsker meg i en annen fisk så er det ikke plass til den...

Uff, valgets kvaler

Jeg lurer også på å kvitte meg med mollyene mine og bare ha sverddragere..
Plastkaret mitt er ganske forsømt fremdeles. Gidder liksom ikke å legge noe krefter i det når jeg snart skal skifte substrat likevel.

Men for et par dager siden satt jeg og kikket på eplesneglen min, og så plutselig en liten svart prikk på 'glasset' som rørte seg. Og så enda en og enda en. Sikkert 30 stk, mindre enn 1 mm hver. Babypestsnegler Da blir det snart festmåltid for botiaene
*Endelig* somlet meg til å kjøpe sand. Har blitt utsatt nesten 2 uker av diverse grunner. Typen fant en helt hvit sand som han likte, men som jeg mistenkte kom til å heve pH. Vi spurte en ansatt og han sa at jeg hadde rett, den var mest beregnet på ciklider som liker høy pH. Så da fant jeg en lysebrun en med 3 mm korn som jeg likte. Typen likte den ikke, fordi den ikke var hvit nok. Da sa ansatten at de hadde en hvit sand som ikke hever pH, som brukes mest til salamandere. Han viste oss den, men den var så fin at den var nesten pulver. Så vi gikk for mitt valg - den lysebrune. Typen ble ganske fornøyd etter hvert han også, når han fikk forklart hvorfor vi ikke kunne bruke den hvite

Så nå må jeg vaske sand i nær fremtid:/

Jeg blir så utrolig fristet til å kjøpe firfisler og vannskilpadder hver gang jeg er på den dyrebutikken. De har skikkelig pene terrarium der
Meh, så frustrerende

Jeg har en 20 liter som jeg ville putte en kampfisk i. Men så oppdaget jeg at nigeria killi er en fin fisk Så jeg googlet dem og leste og fant ut at det er slike jeg har lyst på. Så prøvde jeg å finne noen som solgte dem her i området, bare for å finne ut at Australia har en ekstremt begrenset killipopulasjon og selges nærmest aldri i dyrebutikker, og sjelden noe annet sted heller. Populasjonen er så liten at kun seriøse killientusiaster har dem og driver svært begrenset avl på dem...

Så det er litt kjipt:/

Men så er det pygmegurami da.. Den er også en veldig søt fisk I fiskebasen står det at denne trenger 60 liter, men det står det om kampfisk også, og guramien er mindre enn kampfisken.. så kanskje den kan gå i en 20 liter?
Hihi, jeg får meg killi

Etter å ha søkt lenge og vel og gravd og lett på nettet, fant jeg et australsk killiforum og et australsk akvarieforum jeg ikke visste om. La inn annonse på begge to om at jeg ville ha et par killier, med den hensikt å avle på dem (det trengs tydeligvis å avles på dem her i landet) og listet opp en rekke killiarter jeg kunne tenke meg som kan gå i 20 literskaret mitt.

Det gikk et par dager før jeg fikk svar, men nå har jeg nettopp fått svar på begge foraene I det ene har jeg fått navn på en butikk som kan bestille dem for meg, og i det andre var det en fyr som sa at han sender noen killier til noen som bor her i området på mandag, så han kan kanskje få til noe...


Ble nysgjerrig, jeg nå. Hvilke killier er det du har fått tilbud om?
Snuser litt rundt etter killi selv, men må skaffe meg et nytt kar først
Har fått tilbud om:

E Annulatus
A Scheeli
Fp walkeri
N Eggersi

Tror jeg kommer til å velge en av de to første. Hadde mest lyst på nigeria killi, men det virker ikke som om det er mulig å oppdrive den for øyeblikket.. men er mange andre pene arter da

Veldig praktisk med fisker som kun trenger 20 liter, sparer litt penger på det

Hvilke arter har du lyst på?
Har snust litt både på nigeriakilli og klovnkilli. Virker som begge er ganske greie nybegynnerfisk og forholdsvis enkle å få tak i her oppe.

De jeg egentlig har lyst på er en av disse tre: Aphyosemion bitaeniatum, bivittatum eller volcanum. Helst den første.

Da må jeg eventuelt få tak i egg og klekke fram selv. Det kan bli i heftigste laget å starte med en såpass komplisert operasjon når man ikke har drevet med det før. Bare det å greie å få fram begge kjønn kan bli en utfordring, for ikke å snakke om å få frem yngel i det hele tatt. Blir nok til at jeg ender opp med en av de enkle først, ja.

En annen utfordring er å greie å holde lav nok temperatur på sommeren, men det vil vel du også slite med vinterstid
bivittatum var skikkelig stilig Synd karet mitt er for lite.. jeg prøvde å hinte til samboern da vi var på kjøpesenteret i dag at om det hadde vært kult å ha et kar til som jeg kunne ha på kontoret mitt, men han sa bare 'du får flytte sneglekaret inn dit da'.

*furte* Kjipt å ikke tjene egne penger. Gleder meg til visumet mitt er i orden og jeg kan begynne å jobbe om en måneds tid
Ja, må få meg et større kar jeg også til jeg starter med dette prosjektet. Blir en stund fram i tid siden jeg først skal kjøpe inn et kar hvor det skal gå noe asiatisk.

Jeg er såpass heldig at jeg har fått en avtale med samboeren min om at så lenge jeg holder meg til stua så kan jeg ha så mye akvarier jeg vil der. Ender vel opp med å bygge i høyden og sette opp reoler tenker jeg ;D

De er jo pene de første du listet opp også og de kan gå i litt mindre kar. Spesielt synes jeg klovnkilli er fin siden begge kjønn har sorthvite mønster, selv om det bare er hannen som har kraftige farger på finnene. Hos de fleste killiene er jo hunnene ellers ganske anonyme.
Heldig med snill samboer du da

Jepp, en av tingene jeg liker med killier er at de trenger så liten plass mange av dem Tror jeg kommer til å velge klovnkilli hvis det går i orden med å sende dem hit...
Meh, jeg blir så frustrert! Det er så mange fisker jeg har lyst på og så liten plass!

Min nåværende ønskeliste ser slik ut:

pygmégurami
trestripet knurregurami
knurregurami
lakrisgurami

kampfisk
smaragdkampfisk
betta channoides
betta fusca
betta imbellis

Nigeria killi
klovnkilli
samt noen andre killiarter

australsk ørkenkutling

dvergkulefisk

Jeg vurderer seriøst å kvitte meg med levendeføderne og bruke selskapskaret til flere av artene på lista...

Og jeg har ikke lov til å begynne å jobbe før om en måned, og først da kan jeg begynne å spare til flere kar..

o_O
Mistet dalmatinermollyen min i går. Den ene mollyen jeg faktisk likte.. Har ikke noe spesielt forhold til sølvmollyene og kommer sannsynligvis til å gi dem bort sammen med ungene deres...

Jeg tok et vannbytte som vanlig, og sjekket samtidig at alle levde. Da jeg kikket på dem igjen 2-3 timer senere så jeg at mollyen var helt oppe ved overflaten, i samme stilling som når de gulper luft. Men så skjønte jeg at hun ikke rørte seg, og finnene stod rett ut til siden i 90 graders vinkel til kroppen. Jeg pirket borti henne med håven, men hun var død.

Håper bare det ikke er smittsomt.
Jeg har store problemer med å bestemme meg for hva jeg skal putte i 20 literen. Har ikke hørt noe mer fra killipersonen, så regner med at det ikke gikk i orden.

Så da har jeg bestemt meg for at jeg enten vil ha kampfisk eller trestripet knurregurami. Men jeg klarer ikke å bestemme meg.

Kampfisken er dyrere og er ganske standardfisk. *Alle* putter kampfisker i 20 litrene sine virker det som. (Vanligvis er de vanligste fiskene de billigste, men 'supply and demand' heter det vel på fint)

Guramien er ikke fullt så vanlig, men er også mindre interessant i fargene. 20 literen har ikke noe godt lys, så jeg vet ikke om den kommer til å forsvinne helt for meg... Trenger noe med litt farge i det karet..

Kampfisken kan jeg bare ha én av, mens guramien kan jeg ha to av.. Litt mer interessant når fiskene kan 'interact'.

Men jeg har hatt lyst på kampfisk lenge...

Så jeg kommer lissom ingen vei..
Det som er litt kjipt her i Australia er at det ikke finnes pene eplesnegler å få tak i. Har kun sett gule og brune i butikkene, så jeg spurte på et forum, og alle svarte enstemmig at de aldri har sett eplesnegler med andre farger, og spurte 'er du sikker på det var eplesnegler du så?'

o_O

Og Australia har noen av de strengeste importreglene i verden og hvis jeg får tilsendt snegler fra Europa er det nesten garantert at de blir stoppet i tollen og avlivet.

Jeg vurderer å starte selektiv avl på eplesnegler for å få frem litt farger.
Plussmedlem
Mvjnz
Og Australia har noen av de strengeste importreglene i verden og hvis jeg får tilsendt snegler fra Europa er det nesten garantert at de blir stoppet i tollen og avlivet.


Hmm...har det noe med kaniner å gjøre tro...

Du må få familien til å smugle snegler under klærne når de kommer på besøk
En eplesnegle får vel plass både "her og der"...
Begrunnelsen er at de må beskytte det naturlige dyrelivet i Australia, og det er jo forståelig Ikke at noen eplesnegler i et lukket akvarie kan gjøre så mye skade....

Vurderer å smugle inn noen for avl, men det er ganske vanskelig å få noe som helst ulovlig inn i landet. All bagasje sendes gjennom røntgen når man ankommer landet, i tillegg til at de har hunder som patruljerer og snuser på bagasje og folk der man henter bagasjen... Vet ikke om det hadde markert for eplesnegler da

Da jeg flyttet hit i fjor hadde jeg hatt noen godbiter til kattene i håndbagasjen min, men jeg tok dem ut før jeg forlot Norge fordi jeg visste det ikke var lov å ta dem med seg (kjøttprodukt). Og da jeg kom frem 2 døgn senere markerte hunden på det, og de måtte gjennomsøke bagasjen min. Jeg hadde også med meg en katteseng, og den ble beslaglagt. De skulle ha 200 kr for å behandle den med gammastråler, men da lot jeg dem heller destruere den og kjøpte en ny

Så nei, det er ikke helt enkelt:/
Tilfeldig bekjentskap
© Freddy G-Paulsen
Reklame for plussmedlemskap