Vf (side 2)

Donald
..... "Akvariespråket" er så mangt. Det er for eksempel vanlig at drettere av domestiserte Betta splendens bruker F-betegnelsen, etter hva eg har forstått. .....


Det er helt riktig det også Terje Et eksempel som sikkert kan tas med i forklaringen av begrepet i ordlista her på AF.
....jeg kom visst litt sent til det hele. Om noen ville ha bekreftelse, kunne de jo bare googlet litt.

Men fra Oxford Dictionary of Biology, uansett;

"F1 (first filial generation) The first generation of offspring resulting from an arranged cross between *homozygous parents in breeding experiments. See monohybrid cross."

"F2 (second filial generation) The second generation of offspring in breeding experiments, obtained by crosses between individuals of the *F1 generation. See monohybrid cross."

Tallene skal egentlig senkes, men jeg vet ikke hvordan man gjør det her.

Boken er egentlig beregnet for biologi-studenter på VGS og høgere utdanning, men kan sikkert være nyttig for akvarist-nerder også. Da bør man kanskje kanskje også starte med å kjøpe en 3BI5-bok (de selges nok svært billig til våren; de kan ikke selges videre til de som kommer under den nye reformen uansett).
Et par ting som er verdt og merke seg om en følger genetisk terminologi er:

Om en parrer 5. Generasjon fisk med en av F0 (også kallt P0) igjen vil man kunne "starte på nytt" og kalle avkommet for F1.

Om en parrer F1 med F3 av samme blodlinje vil dette føre til yngel som kan kalles F4

Som Kesol også påpeker:
F=filial (genetiske søsken) ¨
Tallet etter F = antall generasjoner siden blodslinjen startet.

Det står mye interessant på disse sidene:

http://www.angelsplus.com/ArticleGenetics.htm

http://www.cichlid-forum.com/articles/cichlid_breeding_terms.php
frosken
Klippet fra MonaO sitt svar ang.F1 OG F2: Man kan derfor egentlig ikke bruke F2, dersom det er en F1-gruppe som har fått yngel. Dette yngelet er jo ikke da avkom etter ubeslektede foreldre (men av en flokk kullsøsken). Men hvis jeg tar en av mine F1-fisk, og kjøper en annen F1-fisk av en person som har fått sine fisk fra annen kilde, kan vi sette dem sammen og få F2 avkom (F1-fiskene er ubeslektet). Synes det forklarer masse


Dette er ikke riktig. Tar man F1 yngel fra to vilt forskjellige kull, får man allikevel F1, da igjen foreldreparet ikke er i slekt. Tar man kullsøsken får man F2
Nå syns jeg AF var vanskelig. Teksten ble forandret til:

"F1: I akvariesammenheng er dette et begrep/kode som angir yngel av VF (viltfanget) fisk. Altså første generasjon av yngel i fangenskap"

Kan den ikke forandres til en tekst som først sier hva det egentlig betyr, etterfulgt av hva den feilaktig av og til betyr i akvariesammenheng? Eller skal vi reprodusere feil?
Pettern
[QUOTE=frosken]Klippet fra MonaO sitt svar ang.F1 OG F2: Man kan derfor egentlig ikke bruke F2, dersom det er en F1-gruppe som har fått yngel. Dette yngelet er jo ikke da avkom etter ubeslektede foreldre (men av en flokk kullsøsken). Men hvis jeg tar en av mine F1-fisk, og kjøper en annen F1-fisk av en person som har fått sine fisk fra annen kilde, kan vi sette dem sammen og få F2 avkom (F1-fiskene er ubeslektet). Synes det forklarer masse


Dette er ikke riktig. Tar man F1 yngel fra to vilt forskjellige kull, får man allikevel F1, da igjen foreldreparet ikke er i slekt. Tar man kullsøsken får man F2

Det går vel strengt tatt på fenotype, ikke slektskap.
Donald
[QUOTE=Pettern]Det vi kaller F1, F2, F3 osv på "Akvariespråket" er ikke det samme som det kalles innen genetisk terminologi


"Akvariespråket" er så mangt. Det er for eksempel vanlig at drettere av domestiserte Betta splendens bruker F-betegnelsen, etter hva eg har forstått.

Ja. Og det er faktisk hvem som helst sin fulle rett til å bruke F1 om avkom av (domestiserte) butikk-guppy, forbeholdt at de har oversikt over foreldrenes fenotype.
Kesol
[QUOTE=Pettern][QUOTE=frosken]Klippet fra MonaO sitt svar ang.F1 OG F2: Man kan derfor egentlig ikke bruke F2, dersom det er en F1-gruppe som har fått yngel. Dette yngelet er jo ikke da avkom etter ubeslektede foreldre (men av en flokk kullsøsken). Men hvis jeg tar en av mine F1-fisk, og kjøper en annen F1-fisk av en person som har fått sine fisk fra annen kilde, kan vi sette dem sammen og få F2 avkom (F1-fiskene er ubeslektet). Synes det forklarer masse


Dette er ikke riktig. Tar man F1 yngel fra to vilt forskjellige kull, får man allikevel F1, da igjen foreldreparet ikke er i slekt. Tar man kullsøsken får man F2

Det går vel strengt tatt på fenotype, ikke slektskap.

Iflg: http://www.angelsplus.com betyr rett F eller filial sitat: F1 Generation: F1 is the symbol given to the first filial generation of progeny from a cross of non-siblings. This cross is represented by (P1 x P2 = F1).

Altså fisk som genetisk ikke er i slekt. To fisk som ikke er i slekt kan ha tilnærmet lik fenotype.

Og for de som lurer på hva fenotype betyr : Fenotypen angir, i videste forstand, de egenskaper et individ har. I genetisk sammenheng brukes fenotypen om de egenskapene som måles. 'Frisk' og 'syk' kan f.eks. være to fenotyper knyttet til to genotyper. Ofte beskrives fenotypen med langt mer detaljerte målinger av egenskaper, f.eks. 'blå øyne' og 'grønne øyne', eller 'blodtype A' og 'blodtype B'. Men fenotypen kan også beskrives på molekylært nivå, f.eks. i form av aktiviteten til et enzym som kodes av et allel. (Sitat fra www.gensidene.uib.no/genotype.html)
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap