- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Sinnsykt dyre reker fra imazo (side 2)
Sinnsykt dyre reker fra imazo (side 2)
Postet 08.03.08 kl 22:01
Postet 08.03.08 kl 23:46
Det er neppe verdens undergang om en og annen pris kommer ut i offentligheten.
Eller er det frykt for at mange skal se den avansen enkelte butikker tar seg friheten å benytte, som er årsaken til reaksjonen ?
Og for den del; en stor del av butikkene tar jo imot reker\ fisk\ snegler fra private oppdrettere. De betaler da vanligvis samme pris til denne, som til Imazo.
Legger en da to og to sammen, vet en at f.eks fisk X koster kroner 29.- inn til butikken
Og legger man fire og fire sammen, ser en fort at denne fisken som butikken betalte 29.- for, og selger igjen for 169.- har en avanse etter mva som er på x antall %.
Eller er det frykt for at mange skal se den avansen enkelte butikker tar seg friheten å benytte, som er årsaken til reaksjonen ?
Og for den del; en stor del av butikkene tar jo imot reker\ fisk\ snegler fra private oppdrettere. De betaler da vanligvis samme pris til denne, som til Imazo.
Legger en da to og to sammen, vet en at f.eks fisk X koster kroner 29.- inn til butikken
Og legger man fire og fire sammen, ser en fort at denne fisken som butikken betalte 29.- for, og selger igjen for 169.- har en avanse etter mva som er på x antall %.
Postet 09.03.08 kl 12:21
Frank: Jeg synes det største problemet med dette er at man bryter grossistens uttrykte ønske om å ikke publisere listen - ikke at selve prisen kommer ut.
At det er avanse på fisken er da ikke noe rart. Skal man drive butikk, ønsker man jo å kunne ha overskudd til utgifter og lønninger, og gjerne litt fornying avutstyret også. Zoobutikkene er nå uansett ikke dem som sitter igjen med millionoverskudd når året er omme liksom.....
For å ta denne off-topic-posten helt ut, så vil jeg nevne en ting til:
Ikke alle grossister har sammenliknbare priser ut til alle butikker. Jeg vet at minst én nettbutikk har utsalgspris som ligger under innkjøpsprisen på et bestemt filter hos min lokale zoobutikk. Dette er én grunn til at enkelte varer kan variere mye i pris mellom butikker.
For å komem tilbake til topic igjen:
Har du funnet ut noe mer, Kesol?
At det er avanse på fisken er da ikke noe rart. Skal man drive butikk, ønsker man jo å kunne ha overskudd til utgifter og lønninger, og gjerne litt fornying avutstyret også. Zoobutikkene er nå uansett ikke dem som sitter igjen med millionoverskudd når året er omme liksom.....
For å ta denne off-topic-posten helt ut, så vil jeg nevne en ting til:
Ikke alle grossister har sammenliknbare priser ut til alle butikker. Jeg vet at minst én nettbutikk har utsalgspris som ligger under innkjøpsprisen på et bestemt filter hos min lokale zoobutikk. Dette er én grunn til at enkelte varer kan variere mye i pris mellom butikker.
For å komem tilbake til topic igjen:
Har du funnet ut noe mer, Kesol?
Postet 09.03.08 kl 13:44
Liz HFrank: Jeg synes det største problemet med dette er at man bryter grossistens uttrykte ønske om å ikke publisere listen - ikke at selve prisen kommer ut.
Liz HIkke alle grossister har sammenliknbare priser ut til alle butikker. Jeg vet at minst én nettbutikk har utsalgspris som ligger [I]under[/I] innkjøpsprisen på et bestemt filter hos min lokale zoobutikk.
Hm. Det kan også være èn grunn til at Imazo sier at listene må hemmeligholdes De ønsker jo neppe at to butikker skal prate sammen og sammenligne prisene de får fra grossisten.... det kan bli krav om likestilling av det!
Postet 09.03.08 kl 14:32
Endret: 09.03.08 kl 14:32
Postet 09.03.08 kl 14:36
mona oHm. Det kan [I]også[/I] være èn grunn til at Imazo sier at listene må hemmeligholdes;) De ønsker jo neppe at to butikker skal prate sammen og sammenligne prisene de får fra grossisten.... det kan bli krav om likestilling av det! ;-)
Hm... ja sant nok. Jeg -tror- ikke det er tilfelle med dem, men det kan jo være for å ha -muligheten- til det kanskje? Ikke vet jeg.
Postet 09.03.08 kl 14:39
Endret: 09.03.08 kl 14:40
En tidligere arbeidsgiver jeg hadde, pleide alltid å forby sine ansatte å diskutere lønnen sin med andre medarbeidere. Det var standard, hver gang lønnen til en ansatt skulle opp til vurdering og lønnsøkning kom på tale, så var det klar beskjed fra sjefen inne på kontoret under fire øyne; "dette får du ikke lov å si til andre".
Helt til en av de ansatte sperret opp øynene av denne beskjeden, og glefset tilbake:
"MIN lønn er MIN sak, og jeg diskuterer den akkurat når og med hvem jeg har lyst til!!"
Det var da alle oppdaget at samtidlige hadde fått samme hemmeligholdte beskjed om å ikke snakke med noen om lønnen. Det ble selvsagt opprør uten like, da mange med akkurat samme oppgaver og stilling oppdaget at de tjente mindre enn personen ved siden av seg for eksempel.
Dette med at Imazo forbyr butikkene å diskutere eller vise prisene til noen, minner meg veldig om akkurat det der. Om to butikker diskuterer saken og den ene oppdager at de får høyere priser inn enn den andre.....De vil naturligvis gjøre opprør og kreve samme lavere priser inn i butikken som den andre.
Helt til en av de ansatte sperret opp øynene av denne beskjeden, og glefset tilbake:
"MIN lønn er MIN sak, og jeg diskuterer den akkurat når og med hvem jeg har lyst til!!"
Det var da alle oppdaget at samtidlige hadde fått samme hemmeligholdte beskjed om å ikke snakke med noen om lønnen. Det ble selvsagt opprør uten like, da mange med akkurat samme oppgaver og stilling oppdaget at de tjente mindre enn personen ved siden av seg for eksempel.
Dette med at Imazo forbyr butikkene å diskutere eller vise prisene til noen, minner meg veldig om akkurat det der. Om to butikker diskuterer saken og den ene oppdager at de får høyere priser inn enn den andre.....De vil naturligvis gjøre opprør og kreve samme lavere priser inn i butikken som den andre.
Postet 09.03.08 kl 14:58
Endret: 09.03.08 kl 15:10
Postet 09.03.08 kl 15:59
Det er da ikke ulovlig å oppfordre butikker om å ikke gi ut inn-prisene til kundene.
Hvordan skulle det gått om folk visste at bleier, 11/2L brus og frossenpizza selges billigere enn de kjøpes. Og at det er stor avanse på fersk frukt/grønnt.
For ikke å snakke om at en T-skjorte kanskje koster 10 kroner i innkjøp.
Jeg har ihvertfall ikke tenkt å bidra med denslags snurrige opplysninger.
Hvordan skulle det gått om folk visste at bleier, 11/2L brus og frossenpizza selges billigere enn de kjøpes. Og at det er stor avanse på fersk frukt/grønnt.
For ikke å snakke om at en T-skjorte kanskje koster 10 kroner i innkjøp.
Jeg har ihvertfall ikke tenkt å bidra med denslags snurrige opplysninger.
Postet 09.03.08 kl 17:06
Jeg er ganske sikker på at Imazo har fastpris til alle (eller de aller fleste) butikkene.
Hva grunnen er, er uinteressant. Poenget er at verken Imazo eller butikkene liker at denne prisen kommer ut, og det kan jo være greit å respektere?
Og de som er litt inne i systemet, vet at avansen ikke er stor, og at det er svært få dyrebutikkeiere som lever veldig feite liv.
Nei, har ikke funnet ut noe mer! Skal ikke på arbeid på en stund, men kan jo alltids spørre sjefen uansett.
Om Imazo ikke har så mye å si om saken, skal jeg bestille en liten gruppe. Men det blir på sikt.
Hva grunnen er, er uinteressant. Poenget er at verken Imazo eller butikkene liker at denne prisen kommer ut, og det kan jo være greit å respektere?
Og de som er litt inne i systemet, vet at avansen ikke er stor, og at det er svært få dyrebutikkeiere som lever veldig feite liv.
Nei, har ikke funnet ut noe mer! Skal ikke på arbeid på en stund, men kan jo alltids spørre sjefen uansett.
Om Imazo ikke har så mye å si om saken, skal jeg bestille en liten gruppe. Men det blir på sikt.
Postet 10.03.08 kl 02:19