Hvitprikk på praktbotia (side 2)

Prikkene fortsetter å forsvinne, og nå er det bare prikker igjen på de to som var hardest rammet. Alle andre fisker er prikkfri..

Men nå har jeg fått en ny bekymring De to pbene som har igjen noen prikker er fryktelig tynne! Kan se ryggraden og buken veldig godt. De andre PBene mine er runde og fyldige. Det som er merkelig er at de med finest og klarest farger er de tynneste.

Noen som har tips om fiskefor jeg kan gi som er bra for de tynne? Nå har jeg flakfor og algesuger for som de spiser. Eller PBene spiser bare algesuger foret, det heter "Nutron staples green, prodac".

De tynne fiskene virker ikke spesielt slappe, og de spiser når det kommer mat, og svømmer rundt sånn ellers. Kan varmekuren også gjøre at de blir tynnere?
Så bra at kuren virker

Når det gjelder tynne praktbotia så har det vært en del tråder hvor dette har vært diskutert, så det er nok ikke så uvanlig på denne arten. Dessverre så ser det ut som om den mest sannsynlige årsaken er innvollsorm
Her er noen av trådene etter et søk på "tynn praktbotia".

Varmekuren skulle ikke føre til avmagring hos friske fisk, men hvis disse har orm, og varmen øker stoffskiftet, så kan det rett og slett hende at de ikke greier å få i seg nok næring. Dette er bare min egen teori altså, men det virker logisk synes jeg.
Har opplevd akkuratt det samme i mitt Botia-kar. Det kan virke som om PB får hvitprikk ved stress, men at dette ikke smitter over til de andre innbyggerne. Muligens en "mild' form.
Hvitprikken er helt borte. Mistet dessverre en av PBene etter at prikkene forsvant. Dette var den som var tynnest. Den andre tynne har begynnt å få litt mer kjøtt på kroppen, så derfor tror jeg ikke at det er innvoldsorm de har hatt. Håper den siste tynne overlever

En del av plantente døde av varmekuren da.. Og en ser skikkelig elendig ut, håper den friskner til.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap