Artemia (side 2)

Jeg brukte den passive disken. Tilsatte bare akvariesalt og lot det stå på badet der stråleovnen treffer og det var godt og varmt. Synes det var relativt liten klekkeprosent, men som sagt var dette første gangen og jeg trenger egentlig heller ikke så mye. Men eggene koster jo litt da så dersom jeg kan klekke større andel får jeg heller justere inn mengden egg jeg trenger forberede.

Kanskje jeg prøver med den andre metoden også og prøver å fø dem opp litt for å se om fiskene interesserer seg mer.
Yoshi
Jeg brukte den passive disken. Tilsatte bare akvariesalt og lot det stå på badet der stråleovnen treffer og det var godt og varmt. Synes det var relativt liten klekkeprosent, men som sagt var dette første gangen og jeg trenger egentlig heller ikke så mye. Men eggene koster jo litt da så dersom jeg kan klekke større andel får jeg heller justere inn mengden egg jeg trenger forberede. Kanskje jeg prøver med den andre metoden også og prøver å fø dem opp litt for å se om fiskene interesserer seg mer.

Jeg kan også nevne at jeg aldri fikk noe stor suksess utenom når jeg brukte sjøvann som jeg hentet selv. Pulverløsningene for å få saltvann ga meg bortimot ingenting. Jeg er sikker på at andre har fått det til, men er du nærheten av havet så er det altså billig og vedlig bra.

For å dyrke artemia på den billige måten trenger du bare en colaflaske (du trenger ikke skjære den i to), en luftpumpe med slanger, en liter sjøvann, ett lys, ett oppvarmet rom og artemia egg. En artemia sil er kjekt å ha men ikke nødvendig.

Artemiaklekking

Denne ligger i artikkelsamlingen vår
Hvorfor alt styret med å hente sjøvann?
Det er bare å hive oppi noen teskjeer salt...? Det er jo noe alle har hjemme.

Førdi det e koshli å trøkke roint i fjæra og spennanes å kanskje dætte på ræv i tanga

Jeg aner ikke, Mona.
Men de som bor rett ved havet synes kanskje det er lettere? Kunne ikke falle meg inn å reise til strandkanten for å hente en liter vann eller ti
MC Darup
[URLBLOCK1] Denne ligger i artikkelsamlingen vår :)

Den var neimen ikke lett å finne! Nå ligger den under "Annet". Der var den ganske bortgjemt

Foreslår egentlig at det opprettes et eget kapittel der man kan samle "oppskrifter" på fiskefòr, som f.eks. hjemmelaget rekemix, artemiaklekking og ting som dyrking av mikro-orm osv.

Det hadde vært mye enklere å finne igjen sånt da!

Du er nå ikke så dum, frue
MC Darup
Du er nå ikke så dum, frue :)

Hehe Det hender jeg glimrer til, ja!

PS!
Underkategori for fiskefôr man lager selv kunne kanskje opprettes under
-> "Gjør det selv"
Der kunne det bli en underkategori som heter f.eks.
-> Fiskefôr

mona o
Hvorfor alt styret med å hente sjøvann? Det er bare å hive oppi noen teskjeer salt...? Det er jo noe alle har hjemme.

Det har jeg prøvd uten suksess, kan hende jeg skulle brukt en annen mengde, maldonsalt eller salt uten jod men det virket ikke for meg i hvert fall. Han jeg handler fisk hos sier det samme. Jeg har lett tilgang på sjøvann, så jeg kommer nok til å holde meg til det fremover,
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap