Hagedam spørsmål? (side 2)

Nei,tror nok vi blir og få litt hjelp med dette her prosjektet.
Jeg skal ha den 50cm jup.
Blir ca 20,000-25,000 liter
Hva blir målene på dammen ellers da? Må være alvorlig stort hvis det skal bli 20-25 000 liter med bare 50 dybde...
Med 50 cm dybde må du ha 50 kvadratmeter flate på vannet for å få det opp i 25000 liter. Jeg ser du er 11 år... Skal du grave ut dammen selv?
Brønnloven
Hentet fra et blad om hagedammer ifra biblioteket, cappelens små hagebøker heter serien. Referat:
Lov om sikring av brønner m.v. definerer brønn som "ethvert bygget eller utgravet anlegg for oppsamling av vann med åpningen ved jordoverflaten" Hagedammer blir derfor omfattet av dette. Loven pålegger eier å sikre dammen, særlig for å hindre at barn kan falle i den. Som tilstrekkelig sikring oppgir forskriftenes § 3 inngjerding, med minst 1,5 meter høyt gjerde utstyrt med port eller grind som er så tett at barn ikke kan komme gjennom det. Forskriftene sier ikke at gjerdet må settes opp rundt selve dammen, man regner derfor normalt med at det er tilstrekkelig med tilsvarende gjerde rundt hagen eller eiendommen.

Den som er ansvarlig for brønnen eller dammen, må ifølge loven og forskriftene gi melding om denne til politiet på fastsatt skjema før byggingen settes igang.
Hvor mange liter blir denne på?
Hvor mange liter blir en hagedam på 2,5x2,0x0,2=?
Må jeg varsle fra til noen når den er så grunn?
Jeg kan jo ha småe fisk i den og når de blir for stor selger jeg dem og kjøper mindre.
1000 liter akkurat (regner med det var meter du ga målene i).
Hagedam
Hei!
Har hagedam som jeg laget selv for snart 4 år siden.
Den største er 2*2,5 m og er 90 cm på det dypeste. Har en liten over der som det renner foss til den store som er 1*1,5 m og ca 35 cm på det dypeste.

La gamle tepper osv under en solid, stor og veldig tung damduk som jeg kjøpte av en mann som selger fisk osv. Har ikke pumpe m filter for jeg har en gammel brønn nedenfor som jeg pumper friskt vann fra med en silosaftpumpe (trur det var det den hette noen timer til dagen fra tidlig sommer til høsten.

Har 4 slørhalegullfisker, 1 STOR gullfisk, ca 10 gullvederbuk og ca 15 litt små koi oppi den store dammen og bare 3-4 av koien har dødd ellers har dei andre overlevt sommer som vinter med ca 40 cm is over på det meste.

Fiskene skal ikke ha mat når det er under 8 grader i vannet heller. Vannliljene også klarer seg godt.

20 cm er tillat dybde viss den ikke er innegjerdet.

Lykke til

Mvh Siri

Hei.
Jeg skal ha dette filteret i dammen, men trenger jeg en pumpe til dette?
Hvordan burde jeg bruke?
Hvordan filter?
Hvordan filte kan jeg bruke?
Den skal bare vere på 1000Liter.
Spøk
gjerde rundt dammen?
tror de dammen går seg en tur eller noe?

men nå ønsker jeg og meg dam.
nei da går jeg igang etter 17 mai å bygger meg en.
bygger man dam så graver man den dypere enn 20 cm. gidder man ikke det, så ikke lag dam. blir dyreplaging å ha fisker i en 20 cm høy dam, det er jo "grunnere"enn 54 l min.
En dam bør ihvertfall være minimum 80 cm grunn.
Luftpumpe!
Hvis du er redd for at det skal fryse så er det ikke værre enn å legge en slange som er tilkoblet en luftpumpe.
Der hvor luften kommer opp vil det ikke fryse.
Fiskene trenger bare en liten plass hvor de kan komme opp for luft.
Har ikke dam selv men det er fra en jeg kjenner som har drevet med dam i ca 40 år.
Jon M
Hei. Jeg skal ha dette [URLBLOCK1]i dammen, men trenger jeg en pumpe til dette? Hvordan burde jeg bruke?

Du trenger en pumpe til denne. Som det står kan du ikke ha mere en 3000 l/t gjennom tønna. Så du får finne en pumpe som passer til det.
DSG
Hvis du er redd for at det skal fryse så er det ikke værre enn å legge en slange som er tilkoblet en luftpumpe. Der hvor luften kommer opp vil det ikke fryse. Fiskene trenger bare en liten plass hvor de kan komme opp for luft. Har ikke dam selv men det er fra en jeg kjenner som har drevet med dam i ca 40 år.

Dette vil sirkulere hele vannet i dammen og underkjøle bunnvannet i dammen. Dermed får man bunnfrysing og død fisk.

Hvis man skal overvintre fisk i Norge, må dammen være 100 cm dyp, eller mer. Hvis man ikke bor på et ekstremt mildt sted på vestlandet.
hei prøver ikke å kuppe tråden men trenger jeg pumpe til denne
guttn
gjerde rundt dammen? tror de dammen går seg en tur eller noe? men nå ønsker jeg og meg dam. nei da går jeg igang etter 17 mai å bygger meg en.

det er jo fo at katter, mink eller fugler.... ikke skal komme og ta fiskene
Gjerde er ikke for katter +++ ikke skal komme til dammen.
Det er for at unger ikke skal falle utti, og norske lover sier at man må ha gjerde på dammer som er jupere en 20cm
var ment som en spøk men.
det var egentlig ikke det (tror jeg)
jeg kjenner jørgen
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap