Hagedam spørsmål? (side 2)
Postet 14.03.08 kl 02:19
Postet 14.03.08 kl 02:44
Postet 14.03.08 kl 11:35
Postet 14.03.08 kl 13:15
Brønnloven
Hentet fra et blad om hagedammer ifra biblioteket, cappelens små hagebøker heter serien. Referat:
Lov om sikring av brønner m.v. definerer brønn som "ethvert bygget eller utgravet anlegg for oppsamling av vann med åpningen ved jordoverflaten" Hagedammer blir derfor omfattet av dette. Loven pålegger eier å sikre dammen, særlig for å hindre at barn kan falle i den. Som tilstrekkelig sikring oppgir forskriftenes § 3 inngjerding, med minst 1,5 meter høyt gjerde utstyrt med port eller grind som er så tett at barn ikke kan komme gjennom det. Forskriftene sier ikke at gjerdet må settes opp rundt selve dammen, man regner derfor normalt med at det er tilstrekkelig med tilsvarende gjerde rundt hagen eller eiendommen.
Den som er ansvarlig for brønnen eller dammen, må ifølge loven og forskriftene gi melding om denne til politiet på fastsatt skjema før byggingen settes igang.
Lov om sikring av brønner m.v. definerer brønn som "ethvert bygget eller utgravet anlegg for oppsamling av vann med åpningen ved jordoverflaten" Hagedammer blir derfor omfattet av dette. Loven pålegger eier å sikre dammen, særlig for å hindre at barn kan falle i den. Som tilstrekkelig sikring oppgir forskriftenes § 3 inngjerding, med minst 1,5 meter høyt gjerde utstyrt med port eller grind som er så tett at barn ikke kan komme gjennom det. Forskriftene sier ikke at gjerdet må settes opp rundt selve dammen, man regner derfor normalt med at det er tilstrekkelig med tilsvarende gjerde rundt hagen eller eiendommen.
Den som er ansvarlig for brønnen eller dammen, må ifølge loven og forskriftene gi melding om denne til politiet på fastsatt skjema før byggingen settes igang.
Postet 14.03.08 kl 21:39
Hvor mange liter blir denne på?
Hvor mange liter blir en hagedam på 2,5x2,0x0,2=?
Må jeg varsle fra til noen når den er så grunn?
Jeg kan jo ha småe fisk i den og når de blir for stor selger jeg dem og kjøper mindre.
Må jeg varsle fra til noen når den er så grunn?
Jeg kan jo ha småe fisk i den og når de blir for stor selger jeg dem og kjøper mindre.
Postet 14.03.08 kl 22:08
Endret: 14.03.08 kl 22:09
Postet 14.03.08 kl 22:11
Hagedam
Hei!
Har hagedam som jeg laget selv for snart 4 år siden.
Den største er 2*2,5 m og er 90 cm på det dypeste. Har en liten over der som det renner foss til den store som er 1*1,5 m og ca 35 cm på det dypeste.
La gamle tepper osv under en solid, stor og veldig tung damduk som jeg kjøpte av en mann som selger fisk osv. Har ikke pumpe m filter for jeg har en gammel brønn nedenfor som jeg pumper friskt vann fra med en silosaftpumpe (trur det var det den hette noen timer til dagen fra tidlig sommer til høsten.
Har 4 slørhalegullfisker, 1 STOR gullfisk, ca 10 gullvederbuk og ca 15 litt små koi oppi den store dammen og bare 3-4 av koien har dødd ellers har dei andre overlevt sommer som vinter med ca 40 cm is over på det meste.
Fiskene skal ikke ha mat når det er under 8 grader i vannet heller. Vannliljene også klarer seg godt.
20 cm er tillat dybde viss den ikke er innegjerdet.
Lykke til
Mvh Siri
Har hagedam som jeg laget selv for snart 4 år siden.
Den største er 2*2,5 m og er 90 cm på det dypeste. Har en liten over der som det renner foss til den store som er 1*1,5 m og ca 35 cm på det dypeste.
La gamle tepper osv under en solid, stor og veldig tung damduk som jeg kjøpte av en mann som selger fisk osv. Har ikke pumpe m filter for jeg har en gammel brønn nedenfor som jeg pumper friskt vann fra med en silosaftpumpe (trur det var det den hette noen timer til dagen fra tidlig sommer til høsten.
Har 4 slørhalegullfisker, 1 STOR gullfisk, ca 10 gullvederbuk og ca 15 litt små koi oppi den store dammen og bare 3-4 av koien har dødd ellers har dei andre overlevt sommer som vinter med ca 40 cm is over på det meste.
Fiskene skal ikke ha mat når det er under 8 grader i vannet heller. Vannliljene også klarer seg godt.
20 cm er tillat dybde viss den ikke er innegjerdet.
Lykke til
Mvh Siri
Postet 14.03.08 kl 22:49
Hei.
Jeg skal ha dette filteret i dammen, men trenger jeg en pumpe til dette?
Hvordan burde jeg bruke?
Jeg skal ha dette filteret i dammen, men trenger jeg en pumpe til dette?
Hvordan burde jeg bruke?
Postet 14.03.08 kl 22:52
Hvordan filter?
Hvordan filte kan jeg bruke?
Den skal bare vere på 1000Liter.
Den skal bare vere på 1000Liter.
Postet 17.03.08 kl 00:54
Spøk
gjerde rundt dammen?
tror de dammen går seg en tur eller noe?
men nå ønsker jeg og meg dam.
nei da går jeg igang etter 17 mai å bygger meg en.
tror de dammen går seg en tur eller noe?
men nå ønsker jeg og meg dam.
nei da går jeg igang etter 17 mai å bygger meg en.
Postet 21.03.08 kl 02:50
Endret: 21.03.08 kl 02:51
Postet 21.03.08 kl 08:51
Luftpumpe!
Hvis du er redd for at det skal fryse så er det ikke værre enn å legge en slange som er tilkoblet en luftpumpe.
Der hvor luften kommer opp vil det ikke fryse.
Fiskene trenger bare en liten plass hvor de kan komme opp for luft.
Har ikke dam selv men det er fra en jeg kjenner som har drevet med dam i ca 40 år.
Der hvor luften kommer opp vil det ikke fryse.
Fiskene trenger bare en liten plass hvor de kan komme opp for luft.
Har ikke dam selv men det er fra en jeg kjenner som har drevet med dam i ca 40 år.
Postet 21.03.08 kl 11:53
Postet 21.03.08 kl 12:34
DSGHvis du er redd for at det skal fryse så er det ikke værre enn å legge en slange som er tilkoblet en luftpumpe. Der hvor luften kommer opp vil det ikke fryse. Fiskene trenger bare en liten plass hvor de kan komme opp for luft. Har ikke dam selv men det er fra en jeg kjenner som har drevet med dam i ca 40 år.
Dette vil sirkulere hele vannet i dammen og underkjøle bunnvannet i dammen. Dermed får man bunnfrysing og død fisk.
Hvis man skal overvintre fisk i Norge, må dammen være 100 cm dyp, eller mer. Hvis man ikke bor på et ekstremt mildt sted på vestlandet.
Postet 22.03.08 kl 00:10
Postet 22.03.08 kl 02:32
Postet 25.03.08 kl 14:37
Postet 25.03.08 kl 14:44
Postet 25.03.08 kl 16:09
Postet 25.03.08 kl 22:07