En grønn akvarist med velutviklet litersyke (side 2)

Jeg håper også de vil trives. Takk for handelen

Akkurat nå har hele 240-litersgjengen fått seg et aldri så lite kuldesjokk etter vannbytte. Bytter jeg for mye vann av gangen (ca 25-30 %), tro? Er vannet i springen usedvanlig kaldt? Hun jeg kjøpte karet av påsto temperaturen bare sank med èn grad, eller så, når hun skiftet vann, men her sank den fra 26 til 18!
Ja, i dag har jeg supplert med tre kakadueciklider (to hunner og en hann), pluss to eplesnegler i stor-karet. Nå mangler bare båndguramiene, så tenker jeg vi sier at det er nok innbyggere. Trur eg.
Du bytter ikke for mye vann om gangen. Tar du iskaldt vann rett fra springen? Vet at mange fyller vann i bøtter og lar de stå over natta for å få romtemperatur. Jeg gjør ikke det...fyller rett fra springen, men passer på at vannet holder en noe lunka temp. Gradene faller sjelden mere enn 1-2 grader da. Det er bare å prøve seg fram
Jeg tør ikke bruke temperert vann fra springen. Har lest at det ikke er så lurt på grunn av mye bakterier i varmtvannstanken.
Du kan godt bruke temperert vann så lenge du ikke har en altfor gammel varmtvannsbereder. Trondheimsvannet inneholder noe klor, så det kan lønne seg å la vannet lufte seg noen timer før bytte, men forstår at dette kan bli noe pes med en 240-liter. Selv varierer jeg litt med kaldt og lunka rett fra springen uten at fisken tar noe skade av det, tvert i mot, har hatt mye yngel i det siste.
Jeg leier i et gammelt hus med varmtvannstank fra 60-tallet, eller noe.

Sukkesukk.
Du får prøve deg fram selv. Det finnes mange tidligere diskusjoner om vannbytte. Her er et eksempel: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1003&thread_id=14699&sr=1&msr=21
I Thailand har de sånne dusjer som varmer opp vannet "on the fly". Skulle øsnske det fantes noe lignende men kunne koble slangen på.

Kanskje jeg skal ta patent på noe sånt?

*øyner millionfortjeneste*
Hei og takk for besøket i går. Det var kjempekoselig. Viste ikke du hadde din egen tråd her. Karet ditt er jo kjempefint. Håper sneglene vil trives da og så må du si ifra hvis de får beibier. Lykke til.
Kjøp deg en polsk varmtvannsbereder, kan brukes med vanlig gassflaske. Varmer vannet menns det renner gjennom kobberrørene. Da er vannet varmt på sekunder.
Polsk varmtvannsbereder. *noterer*
Heidi Ingdal
Hei og takk for besøket i går. Det var kjempekoselig. Viste ikke du hadde din egen tråd her. Karet ditt er jo kjempefint. Håper sneglene vil trives da og så må du si ifra hvis de får beibier. Lykke til.

Takk for oss! Det var veldig koselig, ja.

Skal legge ut noen bilder av snegler og ciklider i kveld.
Ciklidelek!
I dag kjøpte vi en kokosnøtt, og så mekket vi to huler i håp om at kakadueciklidene skulle like dem. I tillegg har jeg gjort om innredningen i karet litt.

Bildene vedlagt sier vel det meste?
Lek og lek... Flørting i hvert fall. :-P

Lillekaret var NO2-fritt i dag. Yay! Nå må jeg bare bli kvitt den mulige innvollsormen.
Ja, også skiftet jeg vann ved å la det renne veeeeldig sakte rett ved varmekolben, og temperaturen sank ikke med mer enn maks to grader. Yay, det også!
Mollydamen døde i natt en gang. Sukk..
Det var da trist. jeg har fått molly yngel så kjør deg en tur til Orkanger igjen så skal du få av meg. De må bli litt større først for de er bare noen dager gamle.
Skulle legge ved bilder av molly yngelen min men glemte det så her kommer de. Her er de 1-2 dager gamle.
Takk for tilbudet, Heidi.

Vi har ikke bestemt oss for om vi skal forsøke noe annet enn molly, eller om vi skal skaffe et par damer til han som er igjen. Uansett må karet friskmeldes for invollsorm før vi kan putte noe oppi der.
I natt fikk jeg mail om at båndguramiene var ankommet butikken. O lykke!

Jeg har bestemt meg for å selga alle SAE-ene slik at de skal få det best mulig - de liker jo ikke hurtigsvømmende fisk. Og ti SAE-er er uansett i meste laget. Urkeburk.

Jeg dro til butikken og hentet guramiene i formiddag - prøv å finne en av hvert kjønn av ikke-voksne, stressede og vettskremte båndguramier! Jeg TROR jeg fikk det til. Den ene virker litt kraftigere i fargene og har spissere finner, men på den annen side er den andre mindre, så kanskje den bare er mindre utviklet. Uansett har butikken lovt å bytte dersom begge er av samme kjønn. Fin butikk (Solsiden Zoo).

Vel oppi karet får de ikke fred av kakadueciklide-hannen. Jeg har studert dem i flere timer i dag, og han jager dem så fort de kommer innenfor en viss radius av kokosnøtthulene, spesielt den til høyre. Siden det står en kokosnøtthule i hver ende av karet, blir det ikke mye plass for guramiene å utfolde seg på.

Anyway - jeg satt og kikket, og plutselig kunne jeg bare se den ene - hann-guramien, tror jeg - så jeg kikket etter den andre - og fant den klemt mellom den ene stenen og glasset i karet! Jeg tenkte "faen, faen, faen, det er faen ikke muuuulig! Har den daua allerede? Argh!" Jeg dro vekk dekkglasset og stakk handa nedi for å dra vekk stenen, slik at jeg kunne få fisket opp dødingen med håven. Idet jeg dro stenen vekk, så SVOSJ! Den var i live! Tenk om jeg ikke hadde sett den der før det var for sent?

Jeg flyttet samvittighesfult stenene litt unna glasset slik at det ikke skulle skje igjen. Ja, jeg måtte jo flytte hele stabelen (hele tre stykker) med stener. Da jeg holdt på, kom jeg på at det kanskje var en snegle under stenene, som danner en hule, og jammen lå ikke de grønne, store, fine eplesneglen der. Jeg tok den bort og fikk stenene på plass. Etterpå inspiserte jeg snelgen, og det ser ut som om jeg har klart å bulke skallet dens litt. Kan noen være så snill å fortelle meg at det går bra? Den kan leve med en liten bulk, ja?

Siden jeg allikevel romsterte sånn nede i karet, bestemte jeg meg for å flytte den ene kokoshula bort til steinene og den andre kokosnøtthula, slik at guramiene kanskje fikk litt fred. Jeg løftet den opp,o g inni lå den ene kakadue-hunnen. Hm, tenkte jeg og så inni kokosnøttskallet...

Egg!

Perpleks stappet jeg kokosnøtta tilbake på plass. Ikke rart kakadue-hannen var så hissig. Lek på kakaduene! Hurra!

Kan jeg allikevel flytte kokosnøtta, tro? Jeg synes fortsatt synd på guramiene.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap