Hvitprikk blitt vanligere? (side 2)
Postet 21.03.08 kl 14:22
liv_65Fikk ikke svar på vannet. Tar du vann fra hovedkar til karantenekar?
Det spørsmålet skjønte jeg ikke. Nei, hvorfor skulle jeg det? I mine kar er vannverdiene så og si like. De ligger mellom ph 6.6 og 6.8, men det kan være små variasjoner alt avhengig av hvilken eller hvilke arter jeg holder der.
De nye fiskene får først vann som er nogelunde likt med det de er vant til, for å lette overgangen. Men etterhvert som ukene går og jeg tar vannskift, endres dette gradvis til å bli det "vanlige" hos meg.
Postet 21.03.08 kl 14:32
Postet 21.03.08 kl 14:50
Postet 21.03.08 kl 14:50
Endret: 21.03.08 kl 14:54
PGTar du prøver på vannet som fisken kommer i og forandrer på kvaliteten på vannet du har hjemme slik det blir likt? edit: var til Mona O det spm..
Ja. Hvis ikke vannverdien der de kom fra er helt horribel da...
Som i dette eksempelet:
Kjøpte nylig Corydoras eques. I butikken opplyste de at vannets ph var "ca 6 til 6.5..." Han virket ikke særlig sikker, så jeg testet da jeg kom hjem. Hmm, det var drastisk... ph på 5. Det gadd jeg ikke ha, så jeg tilvennet dem ph 6.8.
Dette går alltid fint, når ph-endringen er den veien, altså OPP.
Er det tilvenning til lavere ph enn de er vant til, må man bruke lang tid og være veldig forsiktig for da blir de stresset og kan slite veldig om det går for fort.
Ph-endring oppover går altså bra, det tar jeg relativt kjapt, men tilvenning til lavere ph må gjøres forsiktig og over lang tid.
Postet 21.03.08 kl 15:05
Endret: 21.03.08 kl 15:07
Problemet for meg som har kar så er så ulike er at jeg nok må ha 2 karantene kar - 1 til tanganyika med høy GH og PH på ca 8 og 1 til de sør-amerikanske.
Hvordan får filteret kjørt seg - har du noen fisker gående fast for å holde bakteriekulturen eller står det tomt mellom besøk av karantenefisk? Vil bakteriekultur kunne bli endret om et kar står lenge tomt?
Hvordan får filteret kjørt seg - har du noen fisker gående fast for å holde bakteriekulturen eller står det tomt mellom besøk av karantenefisk? Vil bakteriekultur kunne bli endret om et kar står lenge tomt?
Postet 21.03.08 kl 15:15
liv_65Hvordan får filteret kjørt seg - har du noen fisker gående fast for å holde bakteriekulturen
Ja, det er klart, det må jeg ha.
liv_65Vil bakteriekultur kunne bli endret om et kar står lenge tomt?
Ja, det vil den. Et kar uten fisk vil ha bare et minimum av bakterier til nitrifikasjonssynlusen igjen etter en tid. Den vil nok reagere med nitrittoppblussing om man plutselig hiver inn 10-12 fisk.
Derfor har jeg alltid fisk i karet, eventuelt bruker jeg et nytt kar (jeg er jo heldig og har litt å ta av... og henter et filter som har stått til innkjøring i befiskede kar i lengre tid, når det nye karantenekaret settes opp.
Jeg tror kanskje det ikke er så veldig representativt, det jeg har av karanteneopplegg Jeg har jo et akvarierom med et tjuetalls akvarier, så jeg har litt å velge i. Det vil nok ikke være slik for de fleste andre.
Men om jeg kun hadde et fåtall kar i stuen eller spredd rundt i kåken, ville jeg holdt f.eks. en 63 liter i gang som karantenekar kontinuerlig, ved å f.eks. ha en gruppe guppy gående der innimellom karantenebehovet. Før nyinnkjøpt fisk settes inn, tas guppyene ut og settes i f.eks. et selskapskar i stua. Når karantenefiskene er ferdig med perioden sin (seks uker anbefaler jeg...) og flytter ut, så flytter guppyene inn igjen.
Sånn kunne man altså gjøre det.
PS!
Understreker at guppyene (eller den fiskesorten man velger) må ut FØR de nyinnkjøpte fiskene kommer i karantenekaret. Ellers er det ingen vits, da kan de brått ha blitt smittebærere, og da kan ikke guppyene flyttes på likevel.
Å flytte dem ut hadde man ikke behøvd egentlig, men jeg ville gjort det for å skåne dem for gjentatte smitterisikoer og sykdommer
Postet 21.03.08 kl 15:52
Endret: 21.03.08 kl 15:55
Skjønner at det ikke er bare enkelt med karantenekar. Særlig ikke siden jeg trenger karantene til fisker med så forskjellige behov som tanganyika og sør-amerika - og ikke har allverdens med plass...... ei heller kar med utstyr.
Tenker jeg kjører opp et lite med et par robuste fisker, som jeg bruker til karantene til 180 og 54 liter'n (ph 6,2 og gh 3 som er std hos meg).
Ved kjøp av nye tanganyika kan jeg fjerne fiskene, tappe ut det meste av vannet - ta vann fra tanganyika og blande med nytt (tilpasset) vann. Og deretter tømme og ta vanlig vann igjen etter endt karantene.
Det burde vel egentlig funke?
Alternativt kjøre karantene til sør-amerikaene og satse på flaks kombinert med kritisk kjøp i tanganyikaene.
Tenker jeg kjører opp et lite med et par robuste fisker, som jeg bruker til karantene til 180 og 54 liter'n (ph 6,2 og gh 3 som er std hos meg).
Ved kjøp av nye tanganyika kan jeg fjerne fiskene, tappe ut det meste av vannet - ta vann fra tanganyika og blande med nytt (tilpasset) vann. Og deretter tømme og ta vanlig vann igjen etter endt karantene.
Det burde vel egentlig funke?
Alternativt kjøre karantene til sør-amerikaene og satse på flaks kombinert med kritisk kjøp i tanganyikaene.
Postet 21.03.08 kl 16:43
Den gangen jeg brukte karantenekar (nå har det blitt til rekekar istedenfor) så tok jeg svampen fra det innvendige filteret i karantenekaret og puttet det i den utvendige pumpa til hovedkaret. Da var det ferdig innkjørt til jeg trengte det. For sikkerhets skyld så skiftet jeg dette ut når det hadde vært brukt under karantene, og puttet da et nytt i bøttefilteret. Med større karantenekar- og filter kan det sikkert bli vanskeligere å gjennomføre, men det fungerte ihvertfall fint hos meg
Postet 21.03.08 kl 18:19
Smart løsning. En annen mulighet er jo å la karantenekaret stå tomt og ha pumpen i hovedkaret, inntil det skal fisk i karantene.
Da fyller man på med akvarievann og setter i pumpen.
Etter endt karantene kan det jo være greit å sterilisere karantenefilteret, men er fisken frisk er jo mest sannsynlig filteret ufarlig det og.
Da fyller man på med akvarievann og setter i pumpen.
Etter endt karantene kan det jo være greit å sterilisere karantenefilteret, men er fisken frisk er jo mest sannsynlig filteret ufarlig det og.
Postet 21.03.08 kl 19:13
Postet 21.03.08 kl 19:26
Postet 23.03.08 kl 13:18
Postet 23.03.08 kl 13:32
Teppemann og AvadaHar du vurdert å bytte filter? Vi brukte et fluval 4+ i vårt 110L, men dette gikk tett hele tiden. Snakket med Thor Dahl i Moss, som mente dette filteret var ett av de værste filtrene på markedet.-"Et skikkelig møkkafilter".. Vi byttet til et utvendig, og er veeldig fornøyde:-)
Ja, da fikk jeg allerede erfart det gitt I natt har den plutselig stoppet ganske så mye opp. Åpna for å skylle filteret litt og det føltes ikke spesielt tett en gang- burde ikke stoppet såpass av så lite slam. Livsfarlig med sånt filter når en skal bort i helger og ferier.
Jeg har en Tetratec IN1000 som også fulgte med akvariet. Noen som vet om denne er bedre? Har den egentlig stående til innkjøring i et annet akvarium, men om den duger for 180 liter så mulig jeg tar den over dit. Den som er i 128 litern holder egentlig.
Postet 24.03.08 kl 10:00