Tredje esha exit kur og ingen bedring (side 2)

Hvis ikke alle prikker er borte til tirsdag vurderer jeg temperaturkur. Men...de gjenværende - bortsett fra de to siste tetraene ser i grunnen uforskamma friske ut.

Kjøper da ev. inn et lite akvarium som jeg kan ha over coryene i først, siden det er de som i følge fiskebasen tåler varmen dårligst. Ancistrus, scalare og otto burde tåle det. De to tetraene tåler det neppe, men de tåler jo ikke sykdom noe særlig heller så.... det får gå som det vil.

Men må innrømme jeg er lite lysten på den temperaturkuren, kjørte den i lille akvariet og det var vel egentlig kun 1 plante (javabregne) som så ok ut etter kuren - alt annet var herpa og det stinka av vannet ennå jeg hadde bytta flere ganger under kuren. Gufne greier. Syns også det er ekstremt vanskelig (i alle fall i det lille karet) å passe på dag vs. natt- temperatur. Sentralvarmen her skrus veldig ned i tillegg til at det blir kaldere med lyset av. (Det minner meg på at skal jeg kjøre varmekur så må jeg ha ny kolbe også.... har sånn med bare + og - justering - håpløst å treffe ønsket temperatur.

Jaja, er svakt optimist. Håper som sagt det er døde parasitter som sitter på nå siden det ikke har kommet noe særlig nye prikker.... og at saltingen hjelper. Går det bra i natt så kjører jeg på med litt mer salt i morgen.
liv_65
Men må innrømme jeg er lite lysten på den temperaturkuren, kjørte den i lille akvariet og det var vel egentlig kun 1 plante (javabregne) som så ok ut etter kuren - alt annet var herpa og det stinka av vannet ennå jeg hadde bytta flere ganger under kuren. Gufne greier. Syns også det er ekstremt vanskelig (i alle fall i det lille karet) å passe på dag vs. natt- temperatur. Sentralvarmen her skrus veldig ned i tillegg til at det blir kaldere med lyset av. (Det minner meg på at skal jeg kjøre varmekur så må jeg ha ny kolbe også.... har sånn med bare + og - justering - håpløst å treffe ønsket temperatur.

Nå skal man ha respekt for alt liv, men i dette tilfellet tror jeg at jeg hadde prioritert fiskene fremfor plantene. Du bør absolutt kjøpe ny kolbe ja. De uten tempregulering er håpløse. Holdt på å koke hele karet selv engang med en slik.

Du har ikke vurdert annen medisin enn esha?

Får uansett håpe at du løser problemet med fortsatt salting
Ikke prøvd noen andre medisiner nei. Fikk tak i esha exit heldigvis før påsken begynte (skal være den beste ifølge de fleste her inne) Og nå har det jo som kjent vært stengt i butikkene mange dager. Så uansett får jeg ikke gjort noe før tidligst tirsdag annet enn å se an. Kan ikke starte varmekur uten ny kolbe.... og ei heller rådført meg om ny medisin før butikkene åpner igjen. Siden esha exit flaska gikk tom i morges så går det nå i salt..... prøver alt her....
Ok. Selv har jeg brukt Costapur med stort hell. (Om du ønsker å fortsette med medisiner da). Tror nok kanskje at varme er tingen i dette tilfellet da det garantert tar kverken på parasitten om kuren gjennomføres riktig.
Får bestemme meg tirsdag. Blir rett i dyrebutikken etter jobb så får høre litt hva de gir av råd - og se an hvordan det utvikler seg til da. Håper det beste. Hvis ikke så blir det enten ny medisin eller temperaturkur på tirsdag. Hvordan virket Costapur? Tok den kverken på filterbakteriene? Tok det lang tid før prikkene ble borte?
Vær litt varsom med hva dyrebutikken sier... Men det vet du sikkert.
Costapuren tok prikkene iløpet av 3 behandlinger. (annenhver dag, kombinert med vannbytter). MEN; Det var på Praktbotia som er særdeles utsatt for dette, og ingen av de andre innbyggerne ble/var angrepet. Bare nevner dette fordi det viser at vi har ganske forskjellige sykdomsforløp.

Personlig tror jeg varme må til i ditt tilfellle
liv_65
Får bestemme meg tirsdag. Blir rett i dyrebutikken etter jobb så får høre litt hva de gir av råd - og se an hvordan det utvikler seg til da. Håper det beste. Hvis ikke så blir det enten ny medisin eller temperaturkur på tirsdag. Hvordan virket Costapur? Tok den kverken på filterbakteriene? Tok det lang tid før prikkene ble borte?

Den knekker ikke filterbakterier så vidt jeg har erfart... null nitritt etter hestekur med Costapur. Det kan funke. Noe alla samme seom esha exit
Den knekker ikke filterbakterier så vidt jeg har erfart... null nitritt etter hestekur med Costapur. Det kan funke. Noe alla samme seom esha exit

Stemmer. Costapur knekker ikke filterbakterier. Såvidt jeg har erfart, ihvertfall
liv_65
Men må innrømme jeg er lite lysten på den temperaturkuren, kjørte den i lille akvariet og det var vel egentlig kun 1 plante (javabregne) som så ok ut etter kuren - alt annet var herpa og det stinka av vannet ennå jeg hadde bytta flere ganger under kuren. Gufne greier. hjelper.

Jeg kjørte temperaturkuren (i tillegg til lite lys) i ei uke her, og hverken planter eller fisk tok skade. Noen av fiskene var litt slappere enn vanlig, og noen av plantene fikk litt brunt ytterst på bladene...,men de grodde som bare det, og det endte med at jeg måtte luke

Så ikke mist motet om du må til med temp-kur!

Alle prikkene er borte her... (enn så lenge...)
Funnet et par andre alternativer under søk her også. Det ene høres som en skikkelig hestekur med kombinasjon av 3 JBL medisiner. Det andre er noe som heter Flubenol 15 - sitter og googler litt nå.

Fant infoen under denne tråden

Må nok være den resistente typen jeg har fått siden den ikke har gitt seg ennå.
Varme,varme,varme...

Skriver dette fordi varmekur er basert på vitenskapelig forskning av parasittens levevilkår.

Du virker såpass hardt angrepet at dette nå kun er eneste løsningen.
Skjønner godt at du er nølende, da det virker kjipt å utsette fisk man er blitt glad i for dette, men noen ganger finnes det ikke flere løsninger
Ser at du brenner for varmekuren, som sagt så kan jeg ikke starte før jeg får tak i ny kolbe...... så i mellomtiden sjekker jeg alle alternativer
tender
Du virker såpass hardt angrepet at dette nå kun er eneste løsningen.

Kan forøvrig avkrefte at jeg selv er angrepet :-P Ingen hvite prikker (så langt i alle fall)
Nope.. har selv hvitprikk nå og bruker medisin. Anbefaler varmekuren i ditt tilfelle fordi det er den eneste vitenskapelige effekten mot hvitprikk.
Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du selv har valgt medisin og ikke varmekur.

Tror vi avslutter diskusjonen her, som sagt så vurderer jeg varmekuren men kan uansett (som også nevnt tidligere) ikke starte den før jeg har en varmekolbe som ikke bare har en + og - da denne vil bli særdeles vanskelig å bruke til å holde 32 grader (mistenker også at den jeg har ikke klarer å dra temperaturen så høyt) Dette får jeg dessverre ikke gjort før butikkene åpner igjen tirsdag.
Anbefaler varme fordi du åpenbart er smittet av en ekstremt agressiv variant. I mitt tilfelle er det Praktbotia som er MEGET sensitiv for hvitprikk.

Dette var ikke ment som en diskusjon, kun noen personlige råd.

Skal ikke poste mere om dette. Beklager om du ble sur
Hyggelig at du engasjerer deg, men tror du misoppfatta situasjonen litt. Sitter ikke her med utstyr klart og kjempesyke fisker og nøler fordi jeg er redd for plantene mine. Det er påske, det er stengt og jeg har ikke utstyr til hverken ny medisinkur eller temperaturkur akkurat nå. Så det beste en kan gjøre da er vel research for å utrede alle alternativer inntil butikkene atter er åpne?
For all del...

Lykke til!
Håper forsiktig her, syns de prikkene som er igjen på fiskene nå henger litt i filler - akkurat sånn det så ut på slutten da det forsvant på sommerfuglciklidene i det andre akvariet. Fryktet først det var finneråte den gangen, men det viste seg å være parasittene som slapp eller datt av eller hva som nå skjer.

Eneste bekymringen er de to ancistrusene som antakelig tok med seg jæ...skapet. Den ene fant jeg død i morges, den andre har fortsatt prikker. Prøvd å få tak i den uten heller, må innrømme jeg er sterkt fristet til å avlive den selv om den ikke ser så ekstremt syk ut. Redd det henger igjen på den og smitter de andre igjen. Kan ikke fatte at den fortsatt skal ha det like hardt. Det var den som først fikk utslag for 1,5 uke siden.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap