- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Johanne`s tråd (side 2)
Johanne`s tråd (side 2)
I dag hadde jeg vannskiftedag på enkleste måte. Jeg hater søl og jeg liker enkle løsninger, derfor har jeg det siste året anskaffet meg litt remedier for å gjøre vannbyttene så lettvindt som mulig og selvfølgelig med minst mulig søl. Først anskaffet jeg 2 30 liters dunker som jeg fylte med vann, blandet alt som skulle oppi og så kjøpte jeg ei pumpe til å pumpe vannet fra 30 literne og opp i akvariene med. Jeg klarte aldri dette uten å søle ganske mye Så kjøpte jeg hageslange som man kunne koble til slamsugeren sånn at akvarievannet gikk direkte i sluket. Dette kan være en grei måte hvis man har kort vei til sluket, noe jeg slett ikke har: Det er umulig å tømme en 15 meter lang slange helt, for det vil alltid være igjen noen dråper/ desiliter som selvfølgelig renner ut når man minst venter det. Jeg kjøpte også en slange til å fylle akvariene med, og den måtte selvfølgelig være ca. 15 meter den også hvis den skulle rekke fra springen til akvariene. Det ble selvfølgelig det samme sølet når jeg var ferdig med den; den var slett ikke tom når jeg hadde tømt den: vann utover alle steder. Faktisk brukte jeg ganske mye tid på å finne fram alle remediene og sette dem på plass igjen også samt selvfølgelig tørke opp alt vannsølet som stort sett var over store deler av stue, kjøkken, gang og baderom. I dag når jeg skiftet vann, fant jeg kun fram en slamsuger, ei bøtte til ut-vannet og ei bøtte til å fylle akvariene med igjen, altså på "gammelmåten". Det er faktisk lenge (ca. 1 år) siden jeg har brukt så kort tid og sølt så lite ved vannskifte:p
Postet 15.05.08 kl 17:41
Endret: 16.05.08 kl 09:12
Postet 15.05.08 kl 19:26
Ja, ikke sant
I går kjøpte jeg algekule og la i akvariet til rekene. Fra før hadde jeg en stor dott med Javamose som de ikke har rørt. Algekula ser ut til å bli veldig populær. Det var på det meste 5 Kirsebærreker på den, og da var det litt småknuffing oppå der; den største prøvde å dytte de andre ned. Det spørs om jeg blir nødt til å få tak i en til for fredens skyld Viser et bilde av algekula med noen kirsebærreker.
Det merkelige var at da jeg kikket inn nå i morges hadde algekula flyttet seg motstrøms ca. 10-15 cm, hvordan i all verden har den klart det? Rekene kan umulig ha flyttet den, de eneste som kan ha greid det må nesten være de største eplesneglene. Jeg tror jeg blir nødt til å sette meg med lommelykt her ei natt for å følge med
I går kjøpte jeg algekule og la i akvariet til rekene. Fra før hadde jeg en stor dott med Javamose som de ikke har rørt. Algekula ser ut til å bli veldig populær. Det var på det meste 5 Kirsebærreker på den, og da var det litt småknuffing oppå der; den største prøvde å dytte de andre ned. Det spørs om jeg blir nødt til å få tak i en til for fredens skyld Viser et bilde av algekula med noen kirsebærreker.
Det merkelige var at da jeg kikket inn nå i morges hadde algekula flyttet seg motstrøms ca. 10-15 cm, hvordan i all verden har den klart det? Rekene kan umulig ha flyttet den, de eneste som kan ha greid det må nesten være de største eplesneglene. Jeg tror jeg blir nødt til å sette meg med lommelykt her ei natt for å følge med
Postet 16.05.08 kl 09:11
Postet 16.05.08 kl 23:35
Postet 17.05.08 kl 00:07
Endret: 12.08.08 kl 01:17
Eplesneglene har lagt egg:-)
Jippi. Sannelig har ikke eplesneglene lagt en eggklase her for aller første gang. Gjett om det er stas Sannsynligvis er det en av de store lilla men kan også være en av de gule. Jeg tror iallefall ikke det er en blanding mellom de to da jeg aldri har sett at de gule og de lilla har hatt noe slags "samkvem":s. Den var ganske hard, så den kan vel ha vært der noen få dager uten at jeg har lagt merke til den kanskje? Jeg fikk iallefall løsnet den fra lysarmaturen og lagt den på litt blåsvamp på "hylla" i akvariet. Det skal iallefall bli spennende å følge med)
Postet 20.05.08 kl 16:54
Endret: 12.08.08 kl 01:18
Legger her inn et ganske (veldig) dårlig bilde av "minimaisen". Vi er ganske spent. Den virker ganske hard, så jeg er litt redd for at den har hengt for lenge der oppe i lysarmaturet. Den er nå iallefall flyttet på en bit blåsvamp på "hylla" oppunder akvariet etter oppskrift fra Heidi
Ellers ser det ut for at det kanskje ikke blir for lenge til det blir en ny "maiskolbe" heller; det så iallefall ut som to av de lilla eplesneglene hadde det riktig trivelig i går kveld der de hang sammen på glasset i flere timer
Ellers ser det ut for at det kanskje ikke blir for lenge til det blir en ny "maiskolbe" heller; det så iallefall ut som to av de lilla eplesneglene hadde det riktig trivelig i går kveld der de hang sammen på glasset i flere timer
Postet 21.05.08 kl 08:54
Endret: 21.05.08 kl 08:55
hei bare husk å ta bort blåsvampen når du ser det er like før klekking hvis ikke vil de forville seg inn i blåsvampen og det er ikke enkelt å få de ut derfra. Når eggklasen begynner å bli helt hvit og myk så tar du den bort. Gratulerer med eggklase...lykke til. Mine klekkes etter 11-12 dager når jeg har de liggende sånn.
Postet 21.05.08 kl 11:22
Postet 21.05.08 kl 18:32
Postet 21.05.08 kl 22:49
Tusen takk igjen, veldig greit å vite "oppskrifta" framover
I kveld ble det fòret med agurk, noe som viste seg å være meget populært blant flere av akvariets beboere. På det første bildet kan man nesten bare ane at det er en agurkbit under haugen med snegler.
Det andre viser hvilken metode noen av sneglene brukte for å komme seg bort til agurken; de klatret opp i javabregnen bak/ over og kastet seg ned-rett oppå maten. Her er det ingen vits å vente på tur nei
I kveld ble det fòret med agurk, noe som viste seg å være meget populært blant flere av akvariets beboere. På det første bildet kan man nesten bare ane at det er en agurkbit under haugen med snegler.
Det andre viser hvilken metode noen av sneglene brukte for å komme seg bort til agurken; de klatret opp i javabregnen bak/ over og kastet seg ned-rett oppå maten. Her er det ingen vits å vente på tur nei
Postet 21.05.08 kl 23:37
Etter å ha lest her i en annen tråd at røtter kanskje ikke er helt heldig i kar med CRS, så har jeg fått et lite problem. Enten må jeg ta ut alle røttene i 120 literen hvor jeg har Coryene, tiger- og sebrasneglene, eller så må jeg skaffe en egen rekebolle. Vi er egentlig blitt enige her i huset om at to akvarier får være nok... Å ominnrede 120 literen er heller ikke så lett jobb da hele innredningen består av 3 store røtter som det vokser Javabregne på. Det ville være kjempesynd å kaste røtter for flere hundre kroner (har stort hus men det er FULLT). Det ville også bli ganske dyrt å kjøpe mange nye planter som erstatning for røttene og det hadde jeg jo blitt nødt til ellers ville det jo se ganske tomt ut der. På den annen side hadde jeg tenkt å kjøpe en liten bolle å sette ved siden av 120 literen for å dyrke litt andemat til eplesneglene mine (ide fra en annen tråd her på AF). At den ser litt fin ut og er på 15 liter istedet for 3, gjør jo heller ingenting. Egentlig tror jeg kanskje ikke at far i huset engang ville legge merke til at det bodde 5-6 krystallreker der, eller...:S
Postet 24.05.08 kl 15:39
I dag fant jeg sannelig en ny "minimais" lagt av eplesneglene Ikke verst begynnelse det med to stk. på mindre enn ei uke. Det ser ut som de er kommet i siget. Denne har nok ikke hengt der så lenge; den var ganske hard men lett å plukke ned. Den første ser også "grei" ut. Den ser ikke ut til å ha mugnet iallefall.
Postet 25.05.08 kl 22:06
Den første eggklasen har nå blitt litt hvitere/hulere å se til, den har nå ligget der i 8 dager. Den andre har ikke forandret seg så mye. Ingen ser ut til å ha mugnet iallefall
I dag har jeg vært å fått tak i Ceratopteris pteroides og andemat. Nå skal pistiaen ut av akvariet. Den er veldig fin og dekorativ å se på, men det blir litt i meste laget med luking synes jeg. Dessuten "kveler" den nesten andematen og det blir lite plass for eplesneglene å flyte rundt på. Andematen får foreløpig stå i ei plastskål ved siden av akvariet inntil jeg kanskje får på plass en rekebolle om ikke altfor lenge
I dag har jeg vært å fått tak i Ceratopteris pteroides og andemat. Nå skal pistiaen ut av akvariet. Den er veldig fin og dekorativ å se på, men det blir litt i meste laget med luking synes jeg. Dessuten "kveler" den nesten andematen og det blir lite plass for eplesneglene å flyte rundt på. Andematen får foreløpig stå i ei plastskål ved siden av akvariet inntil jeg kanskje får på plass en rekebolle om ikke altfor lenge
Postet 29.05.08 kl 23:35
Hei igjen. hvis klasen begynner å bli gråhvit så er det like før klekking. Den vil bli veldig sprø/myk og da må du flytte den fra svampen så går resten av seg selv. Mine klekkes bestandig etter 11-12 dager. Ser ut til at det blir likedan til deg også...Lykke til. Jeg fant to posthornbeibier i kveld så da er det noen som har klekt og lever. Hurra!! )
Postet 30.05.08 kl 00:02
Postet 30.05.08 kl 00:11
Postet 30.05.08 kl 01:39
Hjertlig takk igjen for god veiledning (det kan sannelig trenges). I natt har det skjedd store forandringer med eggklasen, den er blitt helt grå og endel mykere. Tror nok ikke det er lenge før den kommer til å klekke. Jeg tror jeg lar den ligge litt til før jeg flytter den
Ellers så det ut til at eplesneglene satte stor pris på å få litt andemat igjen; flere var oppe i vannskorpa og røska med seg en stor porsjon før de segla ned igjen
Grattis med posthornbebisene forresten, det var kjempeartig å høre
Ellers så det ut til at eplesneglene satte stor pris på å få litt andemat igjen; flere var oppe i vannskorpa og røska med seg en stor porsjon før de segla ned igjen
Grattis med posthornbebisene forresten, det var kjempeartig å høre
Postet 30.05.08 kl 12:22
Endret: 30.05.08 kl 12:38
Postet 30.05.08 kl 13:50
Prøvde å løfte på den i sted og den falt nesten helt fra hverandre. Dessverre er fargen nå heller grønn enn grå, så den har nok mugnet Regner med at det bare er å kaste den da, selv om den ikke er grønn overalt (bare nesten).
Kanskje jeg bør la luka til akvariet stå oppe nå fremover for å hindre altfor mye kondens/fuktighet for kanskje å berge den andre klasen....
Kanskje jeg bør la luka til akvariet stå oppe nå fremover for å hindre altfor mye kondens/fuktighet for kanskje å berge den andre klasen....
Postet 30.05.08 kl 14:34
Endret: 30.05.08 kl 14:37