Jeg ble nettopp Rick Rolled av YouTube! (side 2)

Geir Kristiansen
De er faktisk ikke ille, men jeg er enig at det er på kanten. [URLBLOCK1] for ikke å [URLBLOCK2]

Faktisk ikke så verst nei. Kult refreng på den første :P Minner litt om stilen til noen av Bowie sine gamle prosjekter. Nå er jeg ikke noen stor fan av ham heller, men absolutt hørbar musikk.

Bengt: Jeg må skru opp på alle, men Thunderstruck er en klassiker. Mest slitsomme rytmepartiet på noen sanger jeg har spilt det der, og et helsikke å få til å hørres slik ut som de spiller :P

Panduro: Å ikke vite at Zeppelin er fra 70 tallet er nesten piskeslag
Geir Kristiansen
Bixen [URLBLOCK1] av 19 albumer hvis du ikke har noen fra før.

Har faktisk hørt den Rush sangen, fordi den er i et av Guitar Hero spilla, så jeg har "spilt" den, hehe. Ganske bra, må sjekke ut noen andre sanger av dem, takk for tipset.

Dream Theater har ganske fantastisk musikk, men jeg kan ikke fordra vokalisten sin stemme, så for meg er det bare instrumental sanger som funker der. Synd men sånn er det, jeg liker faktisk bedre growl enn sånn mannlig operastemme

Jeg har dog erstatnings DT: Dark Tranquillity . Men det er ganske mange som ikke liker "brølemusikk", inkludert broren min som introduserte meg til rock og metal for mange år siden. For meg er vokalen bare et instrument her dog, jeg slutter å sette synginga over de andre instrumentene med sånn musikk

Jeg hørte på et par andre sanger av Flash & the Pan også, og den St. Peter er faktisk meget bra også. Spennende med noe "nytt". Hvorfor gidde høre på ny musikk når det er så mye bra gammelt man ikke har hørt?

Bestill Moving Pictures, Signals og Snake&Arrows fra rush.com

Hvis du ikke har Marillion => [URL=http://en.wikipedia.org/wiki/Script_for_a_Jester's_Tear]Script for a Jester's Tear[/URL] så er denne noe du bør prøve deg på. Ikke mange prog rockband kan stille med en så god debyplate som denne.
Husker dere hvilken plate som har 25 års jubileum nå?
Ikke så verst den da Og det er definitivt 80-tall
Thriller? Jubileum og jubileum, gjelda hans ble litt stor heter det
biXen
Thriller? Jubileum og jubileum, gjelda hans ble litt stor heter det :D

He-he! Når man eier Beatles-katalogen lider man ingen nød. Han har faktisk brukt den som sikkerhet for et større lån nå nylig. Men plata står som en påla, den dag idag. (Og jeg er faktisk ingen MJ-fan)
Plussmedlem
Geir Kristiansen:
Jeg var redd for at det var disse som var heltene dine fra 70-tallet så lenge du lovpriset ti-året
Men jeg skjønner nå at det kanskje ikke var riktig tenkt av meg...
tender
[QUOTE=biXen]Thriller? Jubileum og jubileum, gjelda hans ble litt stor heter det :D

He-he! Når man eier Beatles-katalogen lider man ingen nød. Han har faktisk brukt den som sikkerhet for et større lån nå nylig. Men plata står som en påla, den dag idag. (Og jeg er faktisk ingen MJ-fan)

Ja, har aldri vært noen MJ fan jeg heller, men det albumet og en del av sangene hans er meget bra. Mye takket være bra produksjon, dyktige gitarister sine riff osv.

Han eier vel strengt tatt publiseringsrettighetene, ikke selve sangene. Spørs hvordan man tolker uttrykket, men ganske teit opplegg i min mening. Musikkbransjen er altfor full av maktsyke folk, derfor hadde de litt godt av mp3 eraen og med dens pirater.
biXen
Han eier vel strengt tatt publiseringsrettighetene, ikke selve sangene. Spørs hvordan man tolker uttrykket, men ganske teit opplegg i min mening. Musikkbransjen er altfor full av maktsyke folk, derfor hadde de litt godt av mp3 eraen og med dens pirater.

I denne sammenheng blir publisering og eierskap til sangene det samme.
(Man kan også selge eierskap via kontrakt) Selv er jeg "opphavsmann" til div utgitte ting, så piratvirksomhet er definitivt ingen positiv tilvekst. Ved å "ta" de maktsyke tar man også de som står under dem, og som således mister næringsgrunnlaget.

Her kunne vi hatt en laaaaaaaaang debatt, men det blir så OT at det neppe interesserer de andre leserne.

Personlig synes jeg 60-tallet er det beste som har skjedd musikken siden Mozart.. så derfor; PEACE AND LOVE!
tender
I denne sammenheng blir publisering og eierskap til sangene det samme. (Man kan også selge eierskap via kontrakt) Selv er jeg "opphavsmann" til div utgitte ting, så piratvirksomhet er definitivt ingen positiv tilvekst. Ved å "ta" de maktsyke tar man også de som står under dem, og som således mister næringsgrunnlaget.

Trenger ikke ta noen lang diskusjon, men det gagner forbrukerne og de som lager musikk med tilgjengelighet på internett som vi har nå i butikker som iTunes og CDON osv. og det hadde de aldri forstått i musikkbransjen hvis de ikke måtte ta det til seg motvillig. Det er alltid tapere og vinnere når det skjer forandring, men i dette tilfellet gagner det artistene og forbrukerne.
biXen
Panduro: Å ikke vite at Zeppelin er fra 70 tallet er nesten piskeslag ;)

Uff ja, dette var fryktelig pinlig:/
biXen
Det er alltid tapere og vinnere når det skjer forandring, men i dette tilfellet gagner det artistene og forbrukerne.

Det gagner ikke artistene. Kun forbrukerne på kort sikt. Uten inntekt kan ikke artistene/komponistene produsere da de ikke tjener på det, og således taper forbrukerne også. Men det blir på lengre sikt. Husk at nedlasting etc er i sin spede barndom og ingen har sett de reelle konsekvensene av dette enda.
Eneste unntaket er allerede etablerte stjerner som bruker gratis-musikk som promo fordi pengene deres ligger i live-opptredener. Men dette gjelder kun et fåtall.
tender
Det gagner ikke artistene. Kun forbrukerne på kort sikt. Uten inntekt kan ikke artistene/komponistene produsere da de ikke tjener på det, og således taper forbrukerne også. Men det blir på lengre sikt. Husk at nedlasting etc er i sin spede barndom og ingen har sett de reelle konsekvensene av dette enda. Eneste unntaket er allerede etablerte stjerner som bruker gratis-musikk som promo fordi pengene deres ligger i live-opptredener. Men dette gjelder kun et fåtall.

Er uenig. Det er mulig det ikke gagner små artister på store labler. Men jeg vet om drøssevis av band som sier selv at hvis det ikke var for mp3er så hadde nesten ingen visst om dem, og pga. det så har de fått masse hengivne fans som kjøper alle cdene deres osv. Musikkbransjen har vært et enevelde altfor lenge, og selv om ikke artistene får full kontroll nå så gjør det bransjen godt å få innsett at en cd ikke er verd 180 kr.

Det at jeg kan gå på iTunes og lytte på musikken før jeg kjøper er hundre ganger lettere enn å kjøpe en cd, cder kjøper man egentlig bare med ting man er "safe" med, kjente band osv. Og noe av kluet for artister er tross alt å bli oppdaget. Folk er nok enda litt at de vil ha det fysiske, men det er så enkelt at jeg personlig gir blanke, og det er jo trenden blant andre også. Det ER positivt å ha en video liggende på youtube, selv om plateselskapet mener at OH MY GOD NOEN KAN LYTTE UTEN Å BETALE. Det begynner å løsne litt.

Og on topic, kanskje vi slipper flere Rick Astley når det blir rydda litt opp i rasket av middelmådige artister som selger pga. pr-stunt :P
biXen
Og on topic, kanskje vi slipper flere Rick Astley når det blir rydda litt opp i rasket av middelmådige artister som selger pga. pr-stunt :P

Det er nettopp typer som Rick Astley du utelukkende vil ende opp med om denne trenden fortsetter. Selskapene vil nemlig kun gå for å bygge opp merkevarer, da de ikke vil se seg tjent med å utgi bredden. Mindre bredde = færre utgivelser.

Det er hyggelig og sympatisk at noen kjellerband får eksponering ved å legge musikken sin gratis ut på nettet som de ellers ikke ville fått. Men dette blir som et frivillig supplement og ikke en erstatning for plateselskapene. Ulovlig nedlastning er tyveri av andre menneskers åndsverk. Og selv om du synes det er gøy å gi toppsjefene en på trynet ved å stjele dette, så betaler det ikke regningene til opphavsmann/kvinne.
tender
Det er hyggelig og sympatisk at noen kjellerband får eksponering ved å legge musikken sin gratis ut på nettet som de ellers ikke ville fått. Men dette blir som et frivillig supplement og ikke en erstatning for plateselskapene. Ulovlig nedlastning er tyveri av andre menneskers åndsverk. Og selv om du synes det er gøy å gi toppsjefene en på trynet ved å stjele dette, så betaler det ikke regningene til opphavsmann/kvinne.

Var vel forsåvidt ikke snakk om kjellerband, men band som opptrer for mange tusen hele året, og åpenhjertig sier at piratkopiering av sanger åpnet deres marked på en helt ny måte, spesielt for å komme over havet til USA. Du må huske på at for 10 år siden så var man avhengig av dressgutta i musikkbransjen skulle like musikken eller å kjenne noen. I dag kan man gjøre mye selv også. Mer muligheter.

Er helt klart stjeling av åndsverk og det er selvsagt mange som ikke kjøper noenting, men jeg synes det er på tide at plateselskapene innser at de ikke får den inntjeningen som det var før. Jeg tror heller ikke at vi bare sitter igjen med mangemillionærer av rapartister og plateselskaper pga. det blir piratkopiering. Jeg tror det fører til at flere hører mer musikk, og dess enklere det blir å kjøpe musikk dess mer kjøper folk. Jeg gidder ikke vente på å komme hjem å kjøpe en cd, eller laste den ned, hvis jeg kommer på noe bra musikk på jobb. Da kan jeg gå på itunes og kjøpe albumet, brenne det på cd om jeg vil etterpå.

Du forsvarer jo dette ved å snakke opp opphavsmann/kvinne. Faktum er at bandet får et piss i havet av en cd pris nå i dag, de betaler jo for Britney sin PR kampanje. Jeg tror at dette vil snu mer og mer. Mindre penger til mellommenn.
biXen
[QUOTE=tender]Det er hyggelig og sympatisk at noen kjellerband får eksponering ved å legge musikken sin gratis ut på nettet som de ellers ikke ville fått. Men dette blir som et frivillig supplement og ikke en erstatning for plateselskapene. Ulovlig nedlastning er tyveri av andre menneskers åndsverk. Og selv om du synes det er gøy å gi toppsjefene en på trynet ved å stjele dette, så betaler det ikke regningene til opphavsmann/kvinne.

Var vel forsåvidt ikke snakk om kjellerband, men band som opptrer for mange tusen hele året, og åpenhjertig sier at piratkopiering av sanger åpnet deres marked på en helt ny måte, spesielt for å komme over havet til USA. Du må huske på at for 10 år siden så var man avhengig av dressgutta i musikkbransjen skulle like musikken eller å kjenne noen. I dag kan man gjøre mye selv også. Mer muligheter.

Er helt klart stjeling av åndsverk og det er selvsagt mange som ikke kjøper noenting, men jeg synes det er på tide at plateselskapene innser at de ikke får den inntjeningen som det var før. Jeg tror heller ikke at vi bare sitter igjen med mangemillionærer av rapartister og plateselskaper pga. det blir piratkopiering. Jeg tror det fører til at flere hører mer musikk, og dess enklere det blir å kjøpe musikk dess mer kjøper folk. Jeg gidder ikke vente på å komme hjem å kjøpe en cd, eller laste den ned, hvis jeg kommer på noe bra musikk på jobb. Da kan jeg gå på itunes og kjøpe albumet, brenne det på cd om jeg vil etterpå.

Du forsvarer jo dette ved å snakke opp opphavsmann/kvinne. Faktum er at bandet får et piss i havet av en cd pris nå i dag, de betaler jo for Britney sin PR kampanje. Jeg tror at dette vil snu mer og mer. Mindre penger til mellommenn.

Etablerte artister kan tjene mye på å FRIVILLIG legge ut musikken sin gratis. Det skrev jeg også tidligere. Således er fildeling/nedlasting et godt supplement. Det er den ulovlige nedlastingen som er negativ. Folk kjøper ikke mer fordi det blir enklere å kjøpe, men fordi det er enklere å stjele materialet. Alle vil ha mest mulig gratis. Jeg er veldig klar over hva utøverne får. Det ser jeg enkelt på Tono-avregningen. Men hvor mye tror du vi får hvis null personer betaler? 0 + 0 = 0. Dine eksempler omhandler kun de som er så heldige å få en konsertpromotør som er villig til å ta gamblingen ved å arrangere en live-opptreden basert på popularitet via nett-distribusjon. Antallet som opplever dette er marginalt i forhold til antall skapende komponiste/musikere. Og det finnes mange labels som har turt å satse på det smale. Hvem tror du betaler for denne satsningen? Jo, de etablerte som legger igjen mange kroner i selskapet. PS; Åndsverk omhandler mer enn musikk. Skal vi legge ut teaterforestillinger, bøker bilder etc også? Da kan alle sitte i stuen sin og slippe å betale nosesomhelst. Og resultatet på lang sikt blir at forbruker ikke får noesomhelst, da det ikke går an å leve av det.

Men seriøst; Vi har vel begge kuppet denne tråden lenge nok nå? Den var jo om mimring av de gamle gode(?) tidende på 80-tallet. Vi sa jo begge at en lengre diskusjon var unødvendig, og nå har vi gjort nettopp det (diskutert lenge, unødvendig). Jeg avslutter for min del med å være enig i at vi er uenig
Det er enklere å kjøpe en sang på iTunes enn å laste den ned ulovlig, DA begynner man å komme til et punkt hvor det igjen gir fordeler til artistene.

Noen kommer ikke til å kjøpe særlig med musikk uansett, og i den grad er det negativt, men noen og mange kjøper også mer, det er derfor iTunes o.l. er og blir mer populært.

Min mening er at ulovlig nedlasting er et MYE større problem for f.eks. spill for pc enn det er for musikk og film. Musikkbransjen og filmbransjen liker å smøre opp tall om hvor mye de KUNNE tjent om sangene som ble lastet ned ble kjøpt, men faktum er at folk ville rett og slett bare hørt færre band om det ikke fantes nedlasting. Det vet jeg jo selv, fordi jeg levde for 15 år siden også, og har 11 års jubileum for min første mp3fil i år. Har dog ingen dårlig samvittighet når jeg kjøper såpass som jeg gjør. F.eks. så kjøpte jeg to Flash & The pan sanger basert på youtube linkene til Geir. Det tror jeg blir mer fremtiden, så lenge alt har ok pris.

(og mitt eksempel med bandene er ulovlig nedlasting, og har ingenting med at folk kommer på konserter. Bandene vet at trofaste fans faktisk vil eie, og da kjøper de cder selv om de fant de først med ulovlig nedlasting osv.)

Men ja, vi får være enig om å være uenig. Men et forum er nå til diskusjon uansett, og Youtube og piratvirksomhet er jo relatert. Det satt langt inne for de som styrer å gi noen rettigheter til å vise musikkvideo slik. Musikkvideo og slik bonus på cder er en god eksta grunn til å få folk til å kjøpe cder forøvrig.
biXen
Det er enklere å kjøpe en sang på iTunes enn å laste den ned ulovlig, DA begynner man å komme til et punkt hvor det igjen gir fordeler til artistene. Noen kommer ikke til å kjøpe særlig med musikk uansett, og i den grad er det negativt, men noen og mange kjøper også mer, det er derfor iTunes o.l. er og blir mer populært. Min mening er at ulovlig nedlasting er et MYE større problem for f.eks. spill for pc enn det er for musikk og film. Musikkbransjen og filmbransjen liker å smøre opp tall om hvor mye de KUNNE tjent om sangene som ble lastet ned ble kjøpt, men faktum er at folk ville rett og slett bare hørt færre band om det ikke fantes nedlasting. Det vet jeg jo selv, fordi jeg levde for 15 år siden også, og har 11 års jubileum for min første mp3fil i år. Har dog ingen dårlig samvittighet når jeg kjøper såpass som jeg gjør. F.eks. så kjøpte jeg to Flash & The pan sanger basert på youtube linkene til Geir. Det tror jeg blir mer fremtiden, så lenge alt har ok pris. (og mitt eksempel med bandene er ulovlig nedlasting, og har ingenting med at folk kommer på konserter. Bandene vet at trofaste fans faktisk vil eie, og da kjøper de cder selv om de fant de først med ulovlig nedlasting osv.)

Fakta du kommer med, stemmer rett og slett ikke. Det ER et problem for alle typer åndsverk. Kan du legge frem tall som viser at spill og pc taper mer enn musikk og film? Og hvem tror du får mesteparten av pengene ved nedlasting? Promotørene er proffer som bare reforhandler kontrakten til å inkludere provisjon av det nedlastede materialet.

MEN; sålenge det er snakk om kjøp og ikke ulovlig kopiering er vi helt på linje.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap