Algespisere fra malawi (side 2)

Sciaenochromis fryeri

DEn kan man helt säkert beställa hos de flesta zoo butiker!

Shiramor har en ett fint foto på sin vet jag !
Kanske vi kan få se det?

Shiramor
[QUOTE=Ellen Cecilie Halle] Shiramor: du nevner at jeg har valgt mbunas, antar dette er et område av malawisjøen? Eller??

Mbunas er en gruppe algespisende malawi-ciklider. De er også mer territorielle og agressive enn andre malawiciklider.
De vil ha mer stein i karet i form av steinrøyser (for lek og gjemmeplasser).
Pga at de er algespisere (beiter hele dagen) så tåler de ikke så mye proteiner i fòret, og bør derfor ikke blandes med andre fisk som skal ha proteiner.
Kort forklart

Kjell: Jeg har bare hatt Hongi, Golden og Fryeri av de som er nevnt, så jeg kjenner ikke de andre så godt. Kan selvfølgelig anbefale Hongi og Golden,
men stoler på deg i ditt valg

Hmm, skjønner. Merkelig, syns jeg var så nøye med å kun velge ut de fiskene som det stod fredelige på jeg...
Sjekka over lista mi nå på flesteparten står det altetende, to har jeg kommentert "trenger mye grøntfor" og så har du selvsagt hongien som er alge eter. Trodde dette skulle gå greit jeg, og at hvis fiskene får presentert både kjøtt og grønt så ville de spise det de "tåler" for å si det sånn.
Takk for det, Kjell! Vil selvfølgelig vise fiskebilder på oppfordring:
1: Han
2: Hun og han

[External Image]

[External Image]
Ellen Cecilie Halle
Hmm, skjønner. Merkelig, syns jeg var så nøye med å kun velge ut de fiskene som det stod fredelige på jeg... Sjekka over lista mi nå på flesteparten står det altetende, to har jeg kommentert "trenger mye grøntfor" og så har du selvsagt hongien som er alge eter. Trodde dette skulle gå greit jeg, og at hvis fiskene får presentert både kjøtt og grønt så ville de spise det de "tåler" for å si det sånn.

Det er en av grunnene til at mbunas er så fasinerende: De er aktive, ganske enkelt.
Det skjer noe spennende i karet hele tiden, og mange fisk er ofte bedre enn få fisk (for å lykkes).
Fòring er ikke no problem med de du har valgt ut. Finnes mye bra flakfòr og pellets beregnet på denne fiskegruppen. I tillegg så lager du enkelt en rekemiks selv (som du legger i fryseren) og gir dem agurk, brokkoli o.l.
Rekemiksoppskrift finner du hvis du søker etter det. Velg den med ca 75% grønntfor i.
Bare gled deg

Fant en tråd her med rekemiksoppskrift: Rekemiks
Har fått fire fisk i karet i dag, og det er allered masse liv Så gleder meg veldig til det blir fler! Har kjøpt inn tetraphyll og røde mygglarver jeg da, tenkte det ville være greit for i tillegg til vanlig flakfor. Mulig jeg prøver meg på rekemix etterhvert også
Gratulerer Ellen Cecilie!! Artig!
Må bare si en ting (uff, føler meg som en gledesdreper her):
Ikke gi røde mygglarver til mbunas (hvite går greit). Rød mygg er proteinbomber for dem og kan fort føre til alvorlig sykdom. Kanskje du får byttet pakken?
Det tar tid å komme inn i alt dette (har vært der selv), men det blir lettere etter hvert.
Lykke til videre!

Ett stort grattis Ellen Cecilie.

Vad blev det för fiskar?

Och vi får väll se bilder?
For å si det sånn, det blir en større gledesdreper om fiskene dør av feil for.... Kan jo prøve å bytte pakken ja, så hvite er bedre. Hva slags annet for anbefaler du hvis man skal kjøpe noe ferdig da? Og hva med de fiskene jeg har som trenger proteinrik kost? Har jo allerede to golden og to andre som visstnok elsker røde mygglarver....
När Mbunas betar alger från stenar så får de i sig lite ryggradslösa djur .små räkor

Du kan ge de mysis cyclops vita mygglarver musslor bläckfisk mm

mvh Kjell
Selvfølgelig kommer det bilder, men ikke før etter at vannet har blitt klarere og alle fiskene som er holdt av til meg er i hus (eller skal vi si vann?). Mens vi er inne på det, vil vannet klarne opp av seg selv etterhvert, har måttet tilsette endel gh+ for å få 290l vann til å bli akseptabelt, det er 3 dager siden nå. Eller er det noe jeg må gjøre for å få det bedre?
Her kommer første bilde. Har omrokkert steinene en haug av ganger, og kommer sikkert til å gjøre det igjen... I morgen kommer resten av fiskene og da blir det nok mer liv Litt vanskelig å få frem riktig lys i akvariumet, vannet er faktisk klart selv om det ikke ser sånn ut....
Kjell Begby
När Mbunas betar alger från stenar så får de i sig lite ryggradslösa djur .små räkor Du kan ge de mysis cyclops vita mygglarver musslor bläckfisk mm mvh Kjell

Er det ikke greit med litt alger da? Jeg har en del alger på min innvendige bakgrunn som fiskene spiser av. Alger på glasset fjerner jeg jo bare med en magnetskrape.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap