Uten mat i 3 uker (side 2)

Ciklide
Det finnes jo fisker som spiser snegler og avføring også!

Hvilken fisker er det som spiser avføring, mener du?
Det hender vel at mine fisk har spist såpass mye og så fort at en del mat kommer nærmest ufordøyd ut igjen. En eller annen fisk kan finne på å snappe opp dette og spise det på nytt . . . yakk ;b

Har likevel enda til gode å finne noe informasjon om fiskearter som lever ekslusivt på møkk.
Trygve Lillefosse
Føler meg absolutt ikke umoralsk om jeg lar fiskene gå uten tørrfor i to uker. De finner nok mat på glasset/planter/grus osv.

Kunnskap, gjerne gjennom feltstudier og forsøk kan gi verdifull informasjon om hva som skal til for at de fiskene som vi holder får stilt sine primære og sekundære behov. Det som kommer frem i div forum er vel en sammenblanding av evidens basert kunnskap og det som "man bare vet eller tror man vet". Det siste er ofte basert på synsinger og personlige preferanser.

Jeg mener ikke at det er umoralsk å ikke gi sine fisker tørrfôr, så her er jeg helt ening med deg, Trygve.

Skulle vi følge dyrevernloven og forskriftene, måtte en slik 2 ukers periode medføre at fisken får nok og tilfredsstillende fôr. Her er det hele problem ligger. Hvis det er nok og tilfredsstillende med fôr i karret er det ikke noe problem.
Da ville vi alle ha hatt slike perioder uten fôring, som en del av det stellet som fiskene får hos oss. Nå er det vel slik at mesteparten av de fisk vi holder i akvarier fôres fra flere gang pr dag til daglig. Dette gjelder da spesielt herbivore og omnivore fisk. Som tidligere nemt er det noen carnivore fisk som spiser mye og har en lang pause til neste fôrinntak.

Poenget mitt er hvis du ikke har slike fôrrutiner der du forer fiskene annet enn en gang i uka, annenhver uke eller tredje hver uke som en del av det stell slik som dyrevernloven §2 pålegger oss, ville det være et brudd mot § 5a. 1. "dyret får nok og godt nok fôr" å ikke gi fisk som er vant til og krev fôr hver dag.
Etikken bygger på hva som "vi" tenker er rett, dette bygger også jussen på. Moralen er da hvordan vi handler utfra etikken. Hvis jeg ikke fôrer fiskene mine fordi det ikke "passer" meg, men fiskene trenger dette for å trives er det slik jeg ser det en umoralsk handling. Dette nærmest uansett hva mine gode intensjoner måtte være.

Trygve Lillefosse
Når de lagde forskriftene, hadde de nok akvakultur i tankene.
Mens vi venter på den nye dyrevelferdsloven er et nok bare forskrift om drift av akvakulturanlegg som vi kan gløtte litt til, for å få en større forståelse for hva lovgiver har tenkt.

Trygve Lillefosse
Der går fiskene veldig tett og de har få eller ingen muligheter til å finne annen føde enn den man gir dem.

Denne situasjonen er vel ganske lik situasjonen i et hvert akvarium.

Trygve Lillefosse
Et velplantet akvarie har masse snax å tilby en sulten fisk. Å gå uten tørrfor en stund gjør dem heller sunnere enn "sykere".

Her er det vanskelig å være ening med deg. F eks en stim piraja i et planteakvarie ville vel ikke finne så mye "snax"? Hva med herbivore fisk?

Skal vi diskutere moral er det viktig å vite fra hvilken side du eventuelt skal belyse dette fra. Har ingen problemer med å forstå at det står mange akvarier med fisk i ferier som ikke blir fôret. Det er slik at av og til er det til og med bedre at fikene ikke får noe mat i det hele tatt enn at de av velmenende "fiskepassere" overfôrer.

Det er også tilfeller der jeg sulter fiskene, bl a ved transport. Dette minker DOA betraktelig, men fra fisken sitt ståsted er dette ikke bra. Men dette er også hjemlet i loven at du kan gjøre dette. Men det må ligge en bevist tanke bakom et slikt valg og hjemlet i dyrevernloven, med tilhørende forskrifter. I en diskusjon om dyrevelferd holder på en måte ikke å si at; jeg skulle bare på 3 ukers ferie, det var ikke meningen at fiskene skulle lide. Det er vår plikt som serøse akvarister å vite hva vi gjør, da spesielt nor det kommer til en så viktig del av dyrevelferden som fôr og fôring av våre hobbydyr.

Nils Vollstad
[QUOTE=Trygve Lillefosse]Der går fiskene veldig tett og de har få eller ingen muligheter til å finne annen føde enn den man gir dem.

Denne situasjonen er vel ganske lik situasjonen i et hvert akvarium.

Det har du selvsagt rett i, dvs at maten tilføres utenfra. Men i akvakultur er det høy fisketetthet og ingen planter/pynt. I akvariet vil fiskene kunne spise både biofilm fra overflater, samt alger/planter/planarier osv.

Trygve Lillefosse
Et velplantet akvarie har masse snax å tilby en sulten fisk. Å gå uten tørrfor en stund gjør dem heller sunnere enn "sykere".

Nils Vollstad
Her er det vanskelig å være ening med deg. F eks en stim piraja i et planteakvarie ville vel ikke finne så mye "snax"? Hva med herbivore fisk?

Det vil selvsagt variere noe med hvilke fisk man har.
Jeg tok utgangspunkt i et beplantet selskapsakvarie der det stort sett er omnivore fisk, og endel planter/røtter/steiner.

Nils Vollstad
Det er også tilfeller der jeg sulter fiskene, bl a ved transport. Dette minker DOA betraktelig, men fra fisken sitt ståsted er dette ikke bra. Men dette er også hjemlet i loven at du kan gjøre dette. Men det må ligge en bevist tanke bakom et slikt valg og hjemlet i dyrevernloven, med tilhørende forskrifter. I en diskusjon om dyrevelferd holder på en måte ikke å si at; jeg skulle bare på 3 ukers ferie, det var ikke meningen at fiskene skulle lide. Det er vår plikt som serøse akvarister å vite hva vi gjør, da spesielt nor det kommer til en så viktig del av dyrevelferden som fôr og fôring av våre hobbydyr.

Er helt enig i at det må være en tanke bak det, og ikke ren giddaløshet.

Det vil også finnes masse unntak, men i de fleste akvarier vil det være helt greit å ikke fore et par uker.

At fiskene kan synes det er ubehagelig å måtte "finne matene selv" og må klare seg med mindre mat, betyr ikke at det er dyreplageri. Ei heller om de synes det er ubehagelig å være sulten.
Dersom fiskene er for tykke vil det bedre imunsystemet og velbehaget deres på litt lengre sikt. Tror det er langt vanligere med for fete fisk enn for magre fisk i et vanlig akvarie.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap