Low-tech akvarie. (side 2)

Trygve Lillefosse
Forresten: Hvor mange Galaxy har du i det karet?


Flyttet over fra et mindre kar 32 stk i Januar, har mistet noen få + funnet noen få på gulvet. ( :/ Har ikke dekkglass på dette karet)

Vil tippe det går litt i overkant av 20 stykker nå.

Håper å få frem noe mer yngel også i dette karet, tror det skal gå greit bare karet får gro seg til litt mer og at jeg får satt inn litt mer yngelvennlige planter.
Det betyr med andre ord at jeg bør komme igang med å lage et topplokk til dette karet.

Tenkte å kanskje ha 4 T5 rør, hvor jeg kan ha på en/to/tre/alle alt etter når på året det er. (Mindre sol - mere kunstig lys)

Edit:
Hmm - Tråden burde nok hatt et annet navn. "Zen akvarie" eller "low-tech inspirert akvarie".
Da må du nok bytte navn på tråden her ;P
Aggi
Da må du nok bytte navn på tråden her ;P

Akkurat det samme tenkte jeg og på.
(Editerte mens du svarte.)

Kunne forresten like gjerne vært "selvdrevet akvarie" eller "det forlatte akvarie" siden det etter innkjøring skal få "utvikle" seg mest mulig på egenhånd.
Trygve Lillefosse
Det betyr med andre ord at jeg bør komme igang med å lage et topplokk til dette karet.:-)


Har egentlig ikke inntrykk av at fisken er noe til hopper heller da, siden den bruker 95 % av tiden til å surfe/jakte bare noen få cm over bunnen. I vertfall når lyset er på. (Og i dette karet)

Hadde de tidligere i en 63 liter og da brukte de nok noe mer tid i de mitre vannsjiktet.

Allikevel noen få inntørka fiskeskinn har det blitt plukka opp fra gulvet.
Mulig de av en eller annen årsak har blitt skremt.
LM : Low maintanance... Passer det bedre?Eller setter det saken i et for negativt lys?
Evolution, -Der naturen hersker... Nei, det ble nok litt voldsomt
LA; Latmannsakvarie. Rett i gata mi, høres det ut som!
Da gjenstår egentlig bare å finne glass som renser seg selv for alger...
Høres ut som en Plan med stor P for mine reker, galaxyer og sneglesammensurium!
Gulli
LA; Latmannsakvarie. Rett i gata mi, høres det ut som! :)

Er ikke det sånne som spanderer hotell og pusser opp huset for deg? Bare man passer på å ha god forsikring? ;P Hehe

Tror jeg har noen LA jeg også... Kanskje jeg burde sjekke om jeg har forsikring også?
Det forlatte akvarie.
Kan godt kalle det latmannsakvare eller low-maintinance.

Tror ikke at det er alle steder i naturen at hender kommer nedi karet og slamsuger og styrer noen ganger i uken.

Vet ikke om de bryr seg så altfor mye om slikt, men tanken er ihvertfall at jo lengre en klarer å la det stå i fred, jo mere "naturlig" blir det.

Synes ikke det gjør noe med litt alger på glasset, så lenge den er lysegrønn og det ikke blir for mye. Er jo bare å tørke vekk med en svamp eller litt filtervatt når det blir for mye.

Dersom man ikke ønsker å måtte holde øye med karet hele tiden, er det jo greit å sette det opp slik at man ikke nødvendigvis må gjøre noe med det hele tiden. Og gjøre det mere robust. Når dette karet er ferdig "innkjørt" og bevokst, skal det kunne klare seg i lang tid uten noe form for tilsyn om det skulle være ønskelig. Vil vel helst være om jeg skal på ferie. Men da er det greit å vite at belastningen og beplantningen er slik at fiskene har det topp mens man er vekke.
Morten Kirkevåg
Har egentlig ikke inntrykk av at fisken er noe til hopper heller da, siden den bruker 95 % av tiden til å surfe/jakte bare noen få cm over bunnen. I vertfall når lyset er på. (Og i dette karet)


Mine Galaxyer også. De holder seg konsekvent noen cm over bunnen, blant alle dverg-sverdplantene der som danner et tett "siv". Jeg har faktisk aldri sett dem gå opp til overflaten og spise derfra, de beveger seg maks til midten og ikke høyere enn det. Helst holder de seg ca 10-15 cm over sandbunnen.
Aggi
[QUOTE=Gulli]LA; Latmannsakvarie. Rett i gata mi, høres det ut som! :)

Er ikke det sånne som spanderer hotell og pusser opp huset for deg? Bare man passer på å ha god forsikring? ;P Hehe

Tror jeg har noen LA jeg også... Kanskje jeg burde sjekke om jeg har forsikring også?

OT:
Så lenge forsikringen er god, er allting godt. Om enn litt strevsomt mens det står på... Nei, et latmannsakvarie bør helst ikke lekke!
Høres morsomt med dette konseptet.
Fikk lyst til å sette opp et slikt til mine pygmé corydoras. Det må være et godt valg av fisk til denne typen kar.
En liten oppdatering.

Fanget levendefor med BAK sist torsdag. Puttet selvsagt diverse kryp oppi dette karet.

Vannet så allerede litt faretruende hvitt ut, men tenkte ikke så mye på det.

Det var sikkert endel av de nyankomne som døde, resultatet ble i hvertfall at karet kresjet, så jeg byttet ut mesteparten av vannet i helgen.
Alle ferekene døde, sammen med vannloppene(såvidt jeg kan se).

Sugde vekk endel slimsopp fra roten, ser det har kommet mere nå og at vannet er litt hvitt.

Blir nok mere vannbytting på meg.

Antar det rett og slett er altfor mye næring i vannet, det er dessuten ganske stillestående, noe soppen trives med.

Det er forøvrig også endel små hvite cyclops som ser ut til å like seg veldig godt der. Disse kommer til å bli prima levendefor/innbyggere. Så det ordner seg nok med litt tid/vannbytte.

Har ikke noe spesielt hastverk med dette karet, men er jo fint om det ikke tar altfor mange uker før det er stabilt.



Uffda... Nitritt? Gikk det bra med fiskene, da?
Målte ikke nitrit, bare byttet.

Er ikke fisk i akvariet, og det kommer ikke til å være noen der heller på noen uker.
Synd at du mistet fe-reker og vannlopper iallefall. Håper ikke du mistet alle. Har du kar med reserver?
Har backup.

Hadde selvsagt vært verre om det var fisk i, men da ville jeg også grepet inn raskere.
Very, very low tec...
Hvordan går det med karet?

Når vi er inne på low-tec, så vil jeg gjerne vise noe som er nesten selvoppstått som very, very low tec... How low can it get? Tror neppe det kan bli noe lowere, egentlig...

Årsaken er noe skammelig.. nemlig latskap... :S

Jeg rensket i et kar, brukte baljen til å skylle filteret, hadde oppi akvarievann, selvsagt. Deretter ble det plumpet oppi noen planter jeg luka vekk.
Så ble baljen bare stående... Og stående...

Når jeg har bytta vann på karene mine, så har jeg av og til plumpet oppi litt gammelt akvarievann oppi her, sånn at plantene som begynte å få sitt eget liv oppi der, skulle overleve. Ingen vannbytter altså, bare påfylling med litt gammelt vann.

Etterhvert har denne baljen blitt litt av en studie. Den står på altanen der temperaturen varierer mellom 10+ og noen og 30 varmegrader,den står selvsagt i solen, fordi altanen er sydvendt.

Etterhvert har jeg oppdaget yrende liv oppi der. Masse snegler, selvsagt, og noen kirsebærreker. Her kommer det snodigste: ingen sirkulasjon, ingen fóring, ingen alger, og ingen kunstig belysning. Det er selvsagt mudderet og plantene som har gjort det mulig. Helt utrolig hvilke krefter livet har...

Ikke dekorativt i det hele tatt, men interessant å studere... Legg merke til oksygenboblene på ricciaen...
Interessant tråd. Har drevet med "low Maintance" akvarier i mange år. Jeg kaller det "Balanse" akvarier siden målet er å oppnå større grad av naturlig balanse enn i et ordinært akvarie.

I praksis blir dette ofte en slags low/mid tech akvarier for min del. Selv om de ofte ligner litt på mange av de akvariene som mange akvarister har så skiller de seg ut på en del områder. Dette gjelder graden av inngrep, bevisthet/filosofi om at artene skal passe til hverandre over lang tid, samt tålmodighet ved at de fleste utfordringene i akvariet skal løse seg selv eller med mindre inngrep.

Er nå i ferd med å ta ned en 660 liter som jeg har hatt etter disse prinsippene i 15 år. Jeg har blant annet aldri skrapt alger i akvariet, og det har som oftest sett ganske bra ut.

Har nå lest Walstad boken og er ikke så low tech som henne, men det er mange gode balanse teorier i boken som jeg vil vurdere inn i mitt neste oppsett.

Den er forresten lett å bestille på Amazon rett i postkassa etter 1 ukes tid, ingen toll eller moms på bøker.

Ellers er det gøy at microlivet i ferskvannsakvarier begynner å bli populært, og ikke sett på som uønsket
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap