Påstander om at fisk er mindre verd enn en katt kommer av at folk tror fisker er dummere enn de er. Klart fisker ser dumme ut når du har de i et tomt akvarie med et no fishing skilt, sand og en halvdød plante. (dette sikter ikke til bestemte personer hvis noen føler seg trufne :P )
Det å ha et kar å utforske, og noen aktiviter i den grad forandrer fort synet på fiskene. Jeg så selv i dag at min lille boliviansk sommerfuglciklide dame var på oppdagelsesferd. Det var jo noe nytt og spennende i karet, en diffuser. Hvert nivå av denne måtte inspiseres, også oppsiden, der kunne man samtidig titte på raringen som satt i sofaen og så på fotball. Så var det å kikke litt på baksiden av rota, der var det sannelig noe å spise gitt, nam nam. Så var det ned å plage hannen, rangering nr. 2 i karet, så var det å svømme fort fort vekk, så var det sannelig en buskete plante som var morsom å gnikke seg nedimellom på andre siden av karet. Ble kanskje litt mye for den fløyt opp siden den ikke hadde fått tid til å sette røtter, så eier av karet måtte sette den nedi igjen, hoho :P
Går det an å ikke bli fascinert av disse snålingene? Klart en slik død er noe verd å forske på, jeg gjør masse for å holde de sunne og i live personlig