Parasitter - sliter litt med diagnose (side 2)

På en måte har jeg lyst til å kaste ut alt av guppy og aldri se en guppy mer i hele mitt liv, men så får jeg så vondt i samvittigheten min, for "bruk og kast" strider mot mine holdninger når det gjelder levende dyr. Også er de jo veldig vakre, noen av dem. Jeg liker vakre ting.

*splittet*
...Akkurat som i stuen her...Mange som vet hva du mener der, tror jeg...
(mangler)
...Nå er ikke jeg akkurat noen ekspert, men når det gjelder guppy'en vil jeg tippe på at det fortsatt er orm...Dersom du er 101% sikker på at det ike er det kan det jo også rett og slett være at de er jæskla gode på banjo (Ref. "Deliverance", innavl)...

Det ser ut som om du tippet rett, gitt. Ser tegn til samme dritten hos den ene guppy-hannen i dag.

Er det noen som vet om jeg kan blande Dactymor og Rocky Mountain Discus sin medisin mot Camallanus sp?

Grrrrr....
...Virkemiddelet i "Rocky Mountain Discus"-middelet er...? Dersom det er praziquantel så er det det samme virkemiddelet i begge...Bare pass på at du følger doseringen som anbefales her inne, 5mg/l...1ml Dacty Mor innholder, dersom jeg husker korrekt, 40mg, altså 1ml Dacty Mor per 8 liter...I fjorten dager...Og annenhver dag tar du 20% vannskifte, og tilsatter da den medesinen du tar ut (altså 20% av det du medisinerte første dagen)...Vannet ditt kan bli grått, men skal bli klart i løpet av tre-fire dager...Dette skal ikke være farlig for fisken...
Virkestoffet i medisinen fra Rocky Mountain Discus er "piperazine".
...Nå er jeg fortsatt ikke vetrinær, eller ichthyolog, men jeg ser ikke noe problem med det...Dette er to medisiner for orm som hvistnok skal utfylle hverandre...Jeg vil ikke si at du skal/kan/burde, men jeg kan si at dersom jeg var sikker på at jeg trengte å medisinere for begge deler så ville jeg gjort det...Men medisiner har som regel bi-effekter...Dette er tross alt stoffer som er designet for å drepe ting, om enn én ting spesielt...Og da må det jo ha konsekvenser for den som blir medisinert også, og når man da pøser på med to typer medisiner så blir det ekstra belastning for "pasienten"...Så det er en avgjørelse du nesten må ta på egenhånd, veie litt for og imot, og se...
Tilfeldig bekjentskap
© Quatermass
Reklame for plussmedlemskap