- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- "Malawi-vann" uten å måtte tilsette masse midler? (side 2)
"Malawi-vann" uten å måtte tilsette masse midler? (side 2)
her er en link til ph/kh+ produktet fra noraq....
http://www.noraq.com/noraq/default.asp?main=phkhpluss&news=off
http://www.noraq.com/noraq/default.asp?main=phkhpluss&news=off
Postet 18.04.08 kl 19:32
(mangler)[QUOTE=Kjell Begby]pH verdien på vann som produseres på vannverket er som års snitt 8.1 pH verdien kan normalt variere fra 7.8 til 8.5.
...Bare pass litt på for når pH verdien går såpass høyt (spesielt over 8,3) da frigjøres det metaller...Bl.a. sink fra kobber-rør...
Var har du detta från???? dvs var har du läst det??
mvh Kjell
Postet 19.04.08 kl 11:44
Postet 19.04.08 kl 12:03
Postet 19.04.08 kl 12:04
Postet 19.04.08 kl 12:08
Kjell Begby[QUOTE=(mangler)][QUOTE=Kjell Begby]pH verdien på vann som produseres på vannverket er som års snitt 8.1 pH verdien kan normalt variere fra 7.8 til 8.5.
...Bare pass litt på for når pH verdien går såpass høyt (spesielt over 8,3) da frigjøres det metaller...Bl.a. sink fra kobber-rør...
mvh Kjell
...Jeg beklager, her er det en vesentlig skrivefeil...Jeg mente messing, ikke kobber...
"Ved pH større enn 8,3 og lav alkalitet kan sink utløses fra messingarmatur, spesielt hvis vannet inneholder mye klorid."
-Vannforskyningens ABC
som ligger på
Labnett ℁ sine sider
Postet 19.04.08 kl 16:46
(mangler)[QUOTE=Kjell Begby][QUOTE=(mangler)][QUOTE=Kjell Begby]pH verdien på vann som produseres på vannverket er som års snitt 8.1 pH verdien kan normalt variere fra 7.8 til 8.5.
mvh Kjell
...Jeg beklager, her er det en vesentlig skrivefeil...Jeg mente messing, ikke kobber...
"Ved pH større enn 8,3 og lav alkalitet kan sink utløses fra messingarmatur, spesielt hvis vannet inneholder mye klorid."
-Vannforskyningens ABC
som ligger på
Labnett ? sine sider
När man läser den rapporten så behöver man inte vara orolig alls
Postet 19.04.08 kl 17:21
Postet 19.04.08 kl 17:50
...Egentlig så er det svært få som ikke har det, tror jeg...Dersom du skrur ut den"silen" i armaturen din, og ser på gjengene der, så tror jeg du kikker rett på messing, uten at jeg skal banne på det...For da hadde jeg fått kjeft av (manglerinnen)...
...Har aldri sagt at man skal få panikk av sink, men dersom man bruker slikt vann som har "stått i krana" over lengre tid rett inn i "akvaristiske sammenheng" (heh) så er det ikke sikkert det er helt optimalt...Regelen er vel alltid at man skal la vannet renne litt først uansett, men jeg tenkte jeg skulle nevnve på det for det er ikke ofte det er oppe med vann som har så høy pH rett ut av kranen...
...Har aldri sagt at man skal få panikk av sink, men dersom man bruker slikt vann som har "stått i krana" over lengre tid rett inn i "akvaristiske sammenheng" (heh) så er det ikke sikkert det er helt optimalt...Regelen er vel alltid at man skal la vannet renne litt først uansett, men jeg tenkte jeg skulle nevnve på det for det er ikke ofte det er oppe med vann som har så høy pH rett ut av kranen...
Postet 19.04.08 kl 17:58
Postet 19.04.08 kl 18:01
Aggi[QUOTE=Frank Angell] Når det gjelder hardheten, har det vært en del diskusjon rundt dette emnet en periode. Enkelte hevder at det er en gammel omregningsfeil som har vært i sving i flere tiår. Det skal vistnok ha vært brukt franske i stedet for tyske grader på hardheten, og da blir det hele bare tullball :)
Beklager OT, men gjelder denne omregningsfeilen bare malawi, eller gjelder det også flere fisk? Er denne feilen rettet i basen til de fiskene det gjelder?
Såvidt jeg vet, gjelder dette bare fisk fra L. Malawi
Jeg har i alle fall ikke retta noe i basen, det har jeg ikke hatt tid til. Og siden det er alt annet enn enighet om dette er reelt eller ikke, tar jeg ikke på meg en slik oppgave for det er 100% sikkert.
Løsningen er vel at folket sponser en ivrig akvarist, som drar nedover med en flaske dråpetest i lomma, tester vannet og peller seg hjem igjen :p
Om det da er lov å ha slike kvanta med væske i lomma på flyet da :S
Postet 19.04.08 kl 18:57
Postet 19.04.08 kl 18:58
Frank AngellLøsningen er vel at folket sponser en ivrig akvarist, som drar nedover med en flaske dråpetest i lomma, tester vannet og peller seg hjem igjen :p Om det da er lov å ha slike kvanta med væske i lomma på flyet da :S
Ja, det var lurt! Du kan få ti kroner av meg. Hvis alle akvarister her inne spanter ti kroner, så sender vi deg avgårde.
(Ps: I så fall, så vil jeg være med! Hihihi Da kan jeg spante en tier til...)
Postet 19.04.08 kl 19:01
240
Jeg har et malawi-kar på 240 liter, har vel aldri tilsatt noe som hels oppi der, men jeg har noe gips greier oppi pumpa som gjør det mer passende for dem oppi der.
Postet 19.04.08 kl 19:04
Postet 19.04.08 kl 19:06
Endret: 19.04.08 kl 19:06
Postet 19.04.08 kl 19:32
Jeg hadde litt for mye hvitløk i rekemiksen, og det luktet hvitløk av karet etter fòring et døgns tid, men de likte den sterke maten godt. Yngel ble det også
MalawiCarsten har en side om malawisjøens vannverdier. Nå er ikke jeg no flink i kjemi, men kanskje noen av dere kan finne GH-innholdet i sjøen? Ser han skriver om: "Total hårdhed = forbigående + blivende hårdhed".
Da er det kanskje ikke så lett å få en eksakt GH-verdi?
MalawiCarsten
Se på artikkelen som heter: Malawi-søens vandværdier
MalawiCarsten har en side om malawisjøens vannverdier. Nå er ikke jeg no flink i kjemi, men kanskje noen av dere kan finne GH-innholdet i sjøen? Ser han skriver om: "Total hårdhed = forbigående + blivende hårdhed".
Da er det kanskje ikke så lett å få en eksakt GH-verdi?
MalawiCarsten
Se på artikkelen som heter: Malawi-søens vandværdier
Postet 19.04.08 kl 20:34
Vannverdiene som oppgis i denne artikkelen er de samme som oppgis stort sett over alt.
Desverre er de oppgitt i mg\L, og ikke `dh.
Om en ser på omregningstabellen nederst (som ikke tar høyde for hvordan sammensettingen mellom Ca og Mg påvirker hardheten (som heller ikke tester gjør)), ser en at; L. Malawi sitt vann havner ganske langt ned på 2. nivå på "bløthetsskalaen".
Sammenligner en denne skalaen med `dh, skal Gh være på ca 5 i sjøen - akkurat som mange hevder.
Desverre er de oppgitt i mg\L, og ikke `dh.
Om en ser på omregningstabellen nederst (som ikke tar høyde for hvordan sammensettingen mellom Ca og Mg påvirker hardheten (som heller ikke tester gjør)), ser en at; L. Malawi sitt vann havner ganske langt ned på 2. nivå på "bløthetsskalaen".
Sammenligner en denne skalaen med `dh, skal Gh være på ca 5 i sjøen - akkurat som mange hevder.
Postet 19.04.08 kl 21:04
Postet 19.04.08 kl 21:51
ShiramorTakk for tolke-hjelp Frank! Men jeg ble sittende å spekulere på en ting ang. den lista. Det står:" Eller i mg/L (meget blødt og blødt vand er lagt sammen)". Kan det bety at 1. og 2. nivå er lagt sammen og at det blir 3. nivå som er riktig? Altså GH 8? Må bare få det ut av hodet.
Vurderte den jeg også, men ut i fra omregningsformler jeg ellers har brukt, skal Gh være mellom 3,8 og 5,2, så det stemmer jo på en prikk.
Jeg er i alle fall søkkanes sikker på at den dagen jeg går for malawi igjen, så blir det ikke akkurat dælja mye gips i vannet
Postet 20.04.08 kl 19:57