Moonlight i karet, gjør det selv meget billig. (side 2)

Bare to små spørsmål.

1 "Hvorfor" lager man moon-light?
2 Hva gjør det med fisken å plutselig ha blått lys i karret?
Ofte bruker man moonlight for å simulere månelyset, og i naturen så er det jo ikke helt mørkt så lenge det ikke er overskyet, eller andre ting skygger for.

Er faktisk meget stilig å sitte i en helt mørk stue med moonlighten på, og se på aktiviteten fra alle mallene som plutselig blir aktive natterstid.

Lyset gjør ikke noe med fisken, eneste er at det ikke blir helt mørkt i karet.
hmm 120,- for å fikle med elektronikk selv, noe JEG har litt "second thoughts" på å gjøre da jeg har lite erfaring ihvertfall..

eller...

[URL=http://cgi.ebay.co.uk/TWIN-12-MOONLIGHT-LED-LIGHT-BAR-4-ANY-FISHTANK-AQUAONE_W0QQitemZ190289425988QQcmdZViewItemQQptZUK_Pet_Supplies_Fish?hash=item190289425988&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1683|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318]moonlight på ebay[/URL]

nå har jeg ikke tid til å surfe etter billigste, men der er det jo f.eks 150kr for 2x12" moonlight. Det er jo halvparten så mye som noen forlanger for en stripe i norge? :P

edit: det ble en veldig rar link, men den funka da.
Tenyrafar
hmm 120,- for å fikle med elektronikk selv, noe JEG har litt "second thoughts" på å gjøre da jeg har lite erfaring ihvertfall.. eller... [URL=http://cgi.ebay.co.uk/TWIN-12-MOONLIGHT-LED-LIGHT-BAR-4-ANY-FISHTANK-AQUAONE_W0QQitemZ190289425988QQcmdZViewItemQQptZUK_Pet_Supplies_Fish?hash=item190289425988&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1683|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318]moonlight på ebay[/URL] nå har jeg ikke tid til å surfe etter billigste, men der er det jo f.eks 150kr for 2x12" moonlight. Det er jo halvparten så mye som noen forlanger for en stripe i norge? :P edit: det ble en veldig rar link, men den funka da.


Er ikke så mye fikling da, dessuten så er det bare 12v så er ikke noe stress. Er jo bare snakk om å koble adapteren til inverteren, og det er snakk om skjøting av to kabler. Det du linker til er jo ganske likt bare at de bruker ledstripes og der har man ikke en inverter, og ledstripsene er bare kobla rett til adapteren etter hva jeg kan se.
obs obs

Her er det også et annet stikk til veggen, så kan bli noe plunder med det.

Dette er hva jeg skal bruke, ikke billig, men jeg har den alt :P og man kan bytte farge (så man kan ha en farge sående, eller skifte over til de andre faregene med glidende overgang
Her er min moonlight. Litt mye lys kanskje? Fulgte med karet da jeg kjøpte det.
Denniz the Menace
obs obs Her er det også et annet stikk til veggen, så kan bli noe plunder med det.


Løses lett når man har kjøpt europeiske plugger å sette frempå til 1 USDollar.
Denniz the Menace
obs obs Her er det også et annet stikk til veggen, så kan bli noe plunder med det. [URLBLOCK1] er hva jeg skal bruke, ikke billig, men jeg har den alt :P og man kan bytte farge (så man kan ha en farge sående, eller skifte over til de andre faregene med glidende overgang ;)


En den Ikea-tingen vanntett, da?
Husk at det er ganske høy fuktighet inni en sånn boks som inneholder mye vann over romtemperatur...

LJ
njæ det vet jeg ikke, spørsmålet videre kan jo være om de andre kald-katodene er vanntette ?

Jeg tenkte gjøre som de andre og dytte silikon i enden på den og i koblingen, kan jo alltids legge litt silikon langs kanten på den også (og bruke silikon for å lime den fast under lampa?)
Jepp.

Jeg trodde jeg hadde lest at den kaldkatoden var vanntett, men det var visst bare fantasi.

Prøv, du, og si hvordan det går.
Jeg har nemlig også en sånn på veggen min, og hvis jeg blir lei kan det jo være morsomt å ha et alternativt bruksområde
Har du festet katoderøret midt i akvariet ditt? Jeg ser det er en liten skygge midt på, som jeg regner med er fra støtten i midten...

Har du forresten moonlight slått på hele natten, eller bare når du vil se på akvariet? Vet du om det har noen innvirkning på livet i karet at du har litt månelys, eller er det mest innbilning fra oss som liker å ilegge andre dyr menneskelige egenskaper?

LJ
Har montert inn de diodelistene fra ikea.
Brukte først en (hadde tenkt å sentrere den, men har en sånn stang midt i som den butter i, så sideplasserte den).
Men etter noen dager ble jeg lei asymetiren og installere en til.
Her er noen bilder, sorry dårlig skarphet hehe
Clas ohlson har to typer blå diodelys, både stripe og "spot" , går intill 8 (eller var det 6? hmm dårlig husk) på en ommformrer. Så om en har fler karr er det den rimeligste løsningen. Har begge versjonene og den runde gir definitivt det peneste månelyset.Mye penere i mine øyne enn kald katode. dette er den samme i hvitt (men tror bildet er av blått :P), finner ikke den blå på nett,men har funnet den i alle butikker jeg har vert.
Jeg bestilte en pakke med kaldkatode, inverter og to forlengerkabler. Deretter kjøpte jeg strømadapter og loddekabelsko på Biltema og begynte å fikse.

Det første som skjedde var at katoden bare lyste i en ende. En enkel telefon til Netshop gjorde at de sendte en ny.
Denne viste seg heller ikke å lyse over det hele.
En ny telefon til Netshop, og en ny inverter ligger nå i posten.

Hvis det viser seg et alt funker når jeg får den nye inverteren har jeg plutselig to katoder jeg kan bruke til akvariet, men mangler kanskje forlengerkabler.

Stress med ting som ikke funker, men det er i hvert fall fint at Netshop er så raske til å behandle reklamasjoner.
Tilfeldig bekjentskap
© Torben Lyng
Reklame for plussmedlemskap