- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Fisk fra utlandet inn i norge.. (side 2)
Fisk fra utlandet inn i norge.. (side 2)
Joda, reglene virker greie nok de. Takk for nyttig info Vidar!
Det jeg ikke klarer å finne på mattilsynets sider er lister over tropisk/temperert fisk (virker som de er mest opptatt av fiskerinæringen). Hadde vært artig å se listen så man ikke går i fella. Skal ringe dem i morgen for å høre om det finnes en slike liste.
Har vært i kontakt med mattilsynet før ifm med både katteimport og planteimport og man er heldig om man treffer rett på en person med riktig kunnskap for det man lurer på. Så er bare litt redd for at jeg blir sendt i en runddans igjen, men det får vel våge seg.
Det jeg ikke klarer å finne på mattilsynets sider er lister over tropisk/temperert fisk (virker som de er mest opptatt av fiskerinæringen). Hadde vært artig å se listen så man ikke går i fella. Skal ringe dem i morgen for å høre om det finnes en slike liste.
Har vært i kontakt med mattilsynet før ifm med både katteimport og planteimport og man er heldig om man treffer rett på en person med riktig kunnskap for det man lurer på. Så er bare litt redd for at jeg blir sendt i en runddans igjen, men det får vel våge seg.
Postet 21.04.08 kl 17:28
FanitullenJoda, reglene virker greie nok de. Takk for nyttig info Vidar! Det jeg ikke klarer å finne på mattilsynets sider er lister over tropisk/temperert fisk (virker som de er mest opptatt av fiskerinæringen). Hadde vært artig å se listen så man ikke går i fella. Skal ringe dem i morgen for å høre om det finnes en slike liste. Har vært i kontakt med mattilsynet før ifm med både katteimport og planteimport og man er heldig om man treffer rett på en person med riktig kunnskap for det man lurer på. Så er bare litt redd for at jeg blir sendt i en runddans igjen, men det får vel våge seg.
Det som ble sagt fra mattilsynets side er at alle fisker som er karaktrisert som akvariefisk trengs ingen nødvendig dokumentasjon fra Mattilsynets side! NB! Men skal fiskene brukes i næring, så må tillatelse dokumenteres, dvs. at feks en dyrebutikk som vil importere selv. (I følge de opplysninger som jeg har fått opplyst gjelder ikke dette butikker som kjøper hos Imazo, da imazo har tillattelse fra Mattilsynet, derfor trenger ikke butikkene dette fordi Imazo gjør jobben for de med fortolling!).
Dersom dette ikke stemmer så korriger meg!
Svaret jeg fikk hos mattilsynet er: "Når det gjelder innførsel av akvariefisk til eget akvarium som privatpersoner gjør, stilles det ikke spesielle krav. Innførsel som et ledd i kommersiell handel stilles det derimot ulike krav til. "
Jeg tolker dette som at dersom det er import av akvariefisk både ferskvann og saltvannsfisk så er det ikke nødvendig med dokumentasjon fra Mattilsynet!
Postet 21.04.08 kl 18:17
Postet 21.04.08 kl 19:57
Postet 21.04.08 kl 20:00
Postet 21.04.08 kl 22:12
På flyttelass gjelder ikke 6000.- kroner regelen,dette er ting du eier og som du har hatt en stund.Men du må nok ha papirene i orden...
Her har jeg klippet fra www.toll.no :"Toll- og avgiftsfritt
Du kan innføre innboet ditt uten toll og avgifter dersom:
du har oppholdt deg i utlandet sammenhengende minst ett år.
du har eiet og brukt gjenstandene under oppholdet i utlandet, og du fortsatt skal bruke dem i Norge.
gjenstandene bærer preg av å være brukt."
Skal du ha med bil regsitrert i utlandet,så er det egne regler du må forhøre deg om.
Ellers er det mer å lese her:
http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131793&epslanguage=NO&parentid=72043
Her har jeg klippet fra www.toll.no :"Toll- og avgiftsfritt
Du kan innføre innboet ditt uten toll og avgifter dersom:
du har oppholdt deg i utlandet sammenhengende minst ett år.
du har eiet og brukt gjenstandene under oppholdet i utlandet, og du fortsatt skal bruke dem i Norge.
gjenstandene bærer preg av å være brukt."
Skal du ha med bil regsitrert i utlandet,så er det egne regler du må forhøre deg om.
Ellers er det mer å lese her:
http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131793&epslanguage=NO&parentid=72043
Postet 21.04.08 kl 22:24
eialusaMen da lurer jeg virkelig.... Jeg skal flytte hjem til Norge fra Sverige. Jeg har jo ett flyttelass verdt mye mere enn 6000. Og jeg mangler jo kvitteringer på det meste av fiskene. Noen har jo vært med fra Norge til Sverige og tilbake igjen... Kanskje best å ta kontakt med tollvesenet selv...
Ta kontakt med tollvesenet både i Sverige og i Norge.
Sannsynligvis trenger du bare å dokumentere at du er folkeregistrert i Sverige, og (om mulig)at du er på flyttefort til Norge.
Når du kommer med noe som åpenbart er flyttelasse, går det nok helt greit. Men du må nok innom Svenske Tullen og få et utførselspapir som du viser på rød sone i den Norske Tollen.
Godt muli de vil ta en titt på innholdet, så prøv å pakke så det er lett å ta ut/inn av bilen. Banankasser er vel et bra stikkord her.
Postet 21.04.08 kl 23:25
Postet 21.02.09 kl 16:56
Postet 21.02.09 kl 19:54