Sykdom?? (side 2)

Det høres bra ut

Det anbefalte er vel rundt 25-30 prosent i uken, men rekker du å få nitratverdier godt over 12.5 i løpet av den tiden så må du enten skifte flere ganger i uken, redusere mengden mat, eller omplassere noen fisk til du får en vannskifterutine du kan leve med. Dette nivået er kanskje ikke nok til å ta livet av fiskene, men medvirker til stress som kan svekke den. I tillegg så trives algene også godt.

Hvis bestanden er så stor at man må skifte vann annenhver dag er det lett å gå lei. Da er det bedre å gjøre noen grep som de jeg har nevnt ovenfor og så kose seg med det ene vannskiftet i uken
Nitrat
Heisann
Har allerede et easy balance og blantenæring rituale på søndager.....så om jeg tar et vannbytte med i den rutina så skulle det gå greit det. Har ordna meg med slanger både til tapping og påfylling så denne jobben er rimelig grei nå da ) Takker og bukker for alle tips og gode råd.

Noen algespisere som kan gå la med en stor fin ciklide i en stor bolle?? ciklida er såååå ensom...og algene trivest.........
Fiskebasen er et fint sted å begynne når man skal velge fisk. Legg inn størrelsen på karet og eventuelt vannverdier og, i ditt tilfelle, noen som lever på bunnen. Da kommer det opp fisk som kan passe.

I utgangspunktet høres ikke en bolle stor nok ut til å huse èn ciklide engang så om det er så smart med en algespiser i tillegg tror jeg ikke. Muligens en eplesnegle eller to. Har du lest om cikliden i fiskebasen og sett hvilke forhold den krever?
Ciklide
HMM......tropehuset sa at jeg kunne ha cikliden i den bollen....bollen er stor da, kjøpte den på tropehuset og har både pumpe lys og varmekolbe. ser ut som cikliden trivest, kommer frem til glassiden og titter på oss når vi kommer nær den. Kansje jeg skal putte oppi en eplesnegle og se det an,jeg skal gå til innkjøp av et 120 l snart (må bare få unna konfirmasjonen til yngstemann til helgen) så skal cikliden oppi det og yngelen som vokser i en diger blomstervase jeg hadde stående skal over i bollen.....et evig flyttesjau her...men snart er jeg i mål ) mannen min har blitt hekta på slammis, men har for lite kunnskap om den til at vi har kjøpt enda. og den må jo ha et akvarie for seg selv tror jeg...så her blir nok fornuften større enn lysten en stund til da
Beklageligvis er ikke dyrebutikkene den beste kilden til kunnskap, med noen få hederlige unntak. De ønsker jo først og fremst å selge mest mulig. Smart å kontrollere informasjonen her inne før man tror på det som blir sagt.

Dere er hardt smittet av litersyken skjønner jeg
Jeg har "heldigvis" en samboer som ikke er akvarieintressert slik at jeg hindres i å skli fullstendig ut i uføret. Har riktignok to kar med planer om to til, men de er jo små
Ciklide
Hehe.....litersyken ja

men en må vite hva en driver med og det virker som du kan dette må jeg si. Takker igjen for alle gode råd
Man lærer av sine feil kan du si. Har fått mange smeller for at den kunnskapen skulle bli min
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap