- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Malawi/tanganyika (side 2)
Malawi/tanganyika (side 2)
Postet 31.05.08 kl 12:53
Postet 31.05.08 kl 21:31
Postet 01.06.08 kl 00:39
Postet 01.06.08 kl 10:43
Postet 01.06.08 kl 10:52
Hei igjen !!
Da har det seg sånn at det var på tide å opdatere litt her.. =)
Karet har gått en god stund nå, bare jeg som har vært treg med bilder etc =/
Har 3 gjenlevende Golden yngel som jeg tror kommer til å vokse seg store nedi der! Pluss at enda ei Golden hue tygger nå (snart flyttes i 60l)
Dere kan jo se hvordan det ble helt til slutt her : http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=10243
Bildene kunne vært bedre men er ikke lett med ganske så aktiv fisk !! =D
Håper dere syntes det ble bra =)
Kenneth
Da har det seg sånn at det var på tide å opdatere litt her.. =)
Karet har gått en god stund nå, bare jeg som har vært treg med bilder etc =/
Har 3 gjenlevende Golden yngel som jeg tror kommer til å vokse seg store nedi der! Pluss at enda ei Golden hue tygger nå (snart flyttes i 60l)
Dere kan jo se hvordan det ble helt til slutt her : http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=10243
Bildene kunne vært bedre men er ikke lett med ganske så aktiv fisk !! =D
Håper dere syntes det ble bra =)
Kenneth
Postet 27.08.08 kl 12:36
Endret: 27.08.08 kl 12:36
Så gjennom bildene dine, og oppdaget en feil. På bilde nummer 10 sier du at det er en hongi hunn, men dette stemmer ikke. Dette er mest sannsynlig en Pseudotropheus sp. "Kingsizei".
Postet 27.08.08 kl 13:40
Hmmm ser likheten men, når jeg kjøpte den var den helt lik i fargen som den andre hua.. Nå den siste mnd den har vært slik, har ikke noe godt svar hvorfor!
Men jeg velger å tro at det er en hongi hu, De var en av de første fiskene jeg kjøpte, 1 hann og 2 huer.
Den jager alt og alle rundt, til og med alfahannen i karet.
Mulig du har rett =/
Mvh Kenneth
Men jeg velger å tro at det er en hongi hu, De var en av de første fiskene jeg kjøpte, 1 hann og 2 huer.
Den jager alt og alle rundt, til og med alfahannen i karet.
Mulig du har rett =/
Mvh Kenneth
Postet 27.08.08 kl 14:22
Må desverre si at jeg garanterer deg at det ikke er noe hongi. Det mørke hakepartiet (om man kan kalle det for det) er ganske unikt for kingsizei, så derfor er jeg ganske sikker på at det må være en sånn. Og ut i fra oppførselen, så vil jeg til og med påstå at det er en han du har fått der
Hunnene av hongi har helt andre farger. De er lilla med mørke striper, og skal ha oransje finner over og under kroppen, samt at hode og buke også skal ha tendenser til oransje farge.
Edit: Så gjennom bildene en gang til, og ser at du har titulert bilde nr. 5 med "Mbuna (Hongi hue)". Dette er nok heller ingen hongi, så noen har solgt deg fisk med helt galt navn. Sjekk bildet her, så skjønner du hva jeg mener.
Hunnene av hongi har helt andre farger. De er lilla med mørke striper, og skal ha oransje finner over og under kroppen, samt at hode og buke også skal ha tendenser til oransje farge.
Edit: Så gjennom bildene en gang til, og ser at du har titulert bilde nr. 5 med "Mbuna (Hongi hue)". Dette er nok heller ingen hongi, så noen har solgt deg fisk med helt galt navn. Sjekk bildet her, så skjønner du hva jeg mener.
Postet 27.08.08 kl 15:26
Endret: 27.08.08 kl 15:34
BillyIdleEdit: Så gjennom bildene en gang til, og ser at du har titulert bilde nr. 5 med "Mbuna (Hongi hue)". Dette er nok heller ingen hongi, så noen har solgt deg fisk med helt galt navn. Sjekk bildet [URLBLOCK1], så skjønner du hva jeg mener.
Det var da som bare da.. Begynner faktisk å tro du har rett nå. Da er det jo kanskje ikke så rart at jeg ikke har fått yngel på disse to da (hvis begge er hanner) Men siden den ene også er relativt aggresiv nytter det jo i grunn ikke å ha de i det karet, de andre er jo ganske så rolig av seg.
What to do??? =/
Takker iallefall for at du opplyste meg om det, gått ut ifra at dette var hongi huer hele tiden Syntes det bare var så rart at den plutselig ble helt lyseblå og jaget på alle fiskene, den var jo like lilla som den på bildet 5.
Postet 27.08.08 kl 16:34
Postet 27.08.08 kl 17:00
Postet 27.08.08 kl 17:11
Postet 27.08.08 kl 18:22
Postet 29.08.08 kl 00:01
Kenneth ØstbyHei igjen! Fått montert moonlight i karet idag..Ganske så simpelt igrunn =) (Å montere) Legger til noen bilder.. Det er brukt 36w rør, synes kanskje det er litt i lyseste laget? Hva syntes folket?
Hehe, er temmelig ny selv innen malawi, holder på med et 530 liters akvarie. Venter 25 kg kalkstein i posten på mandag.
Hva er moonlight? Belysning om natten?..
Har forresten et problem med at jeg har 3 hongi hanner og ingen hoer, noen i nærheten som kan hjelpe? :P
Postet 29.08.08 kl 00:46
Det er bare etterligning av månelys ( måneskinn). Da malawi er en fisk som gjerne liker litt mørkere belysning enn andre fisk. Men jeg har jo bare dette på om natten =D
Malawi er også en fisk som liker hardt vann, så pH på en 8-8.5 er å foretrekke, kh 10 ++ og gh på rundt 15, også regelmessige vannbytter (jeg bytter vann 1 gang i uka, ca. 40-50 %) Gjøres dette har du stor sjans for å få de til å trives!
Til daglig bruker jeg Sylvania Aquastar 10000K, syntes også dette er litt i meste laget..så må nok skaffe noe med mindre kelvin.
Hmm, 3 hanner ja. Det er jo igrunn ikke ett problem hvis de går fint sammen , mange som har hanner istede for hunner grunnet at de er mere fargerike. Men det er jo også større risk for aggrestivitet blandt de. Ideelt er vel 1:3
Nå er ikke jeg noen ekspert på malawi men dette er bare noe av det jeg har lært på den korte stunden jeg har hatt disse utrolige fiskene, livligere fisk skal du lete lenge etter! ( tropheus da så klart )
Mvh Kenneth
Malawi er også en fisk som liker hardt vann, så pH på en 8-8.5 er å foretrekke, kh 10 ++ og gh på rundt 15, også regelmessige vannbytter (jeg bytter vann 1 gang i uka, ca. 40-50 %) Gjøres dette har du stor sjans for å få de til å trives!
Til daglig bruker jeg Sylvania Aquastar 10000K, syntes også dette er litt i meste laget..så må nok skaffe noe med mindre kelvin.
Hmm, 3 hanner ja. Det er jo igrunn ikke ett problem hvis de går fint sammen , mange som har hanner istede for hunner grunnet at de er mere fargerike. Men det er jo også større risk for aggrestivitet blandt de. Ideelt er vel 1:3
Nå er ikke jeg noen ekspert på malawi men dette er bare noe av det jeg har lært på den korte stunden jeg har hatt disse utrolige fiskene, livligere fisk skal du lete lenge etter! ( tropheus da så klart )
Mvh Kenneth
Postet 29.08.08 kl 00:58
Kenneth ØstbyDet er bare etterligning av månelys ( måneskinn). Da malawi er en fisk som gjerne liker litt mørkere belysning enn andre fisk. Men jeg har jo bare dette på om natten =D Malawi er også en fisk som liker hardt vann, så pH på en 8-8.5 er å foretrekke, kh 10 ++ og gh på rundt 15, også regelmessige vannbytter (jeg bytter vann 1 gang i uka, ca. 40-50 %) Gjøres dette har du stor sjans for å få de til å trives! Til daglig bruker jeg Sylvania Aquastar 10000K, syntes også dette er litt i meste laget..så må nok skaffe noe med mindre kelvin. Hmm, 3 hanner ja. Det er jo igrunn ikke ett problem hvis de går fint sammen , mange som har hanner istede for hunner grunnet at de er mere fargerike. Men det er jo også større risk for aggrestivitet blandt de. Ideelt er vel 1:3 Nå er ikke jeg noen ekspert på malawi men dette er bare noe av det jeg har lært på den korte stunden jeg har hatt disse utrolige fiskene, livligere fisk skal du lete lenge etter! ( tropheus da så klart ) Mvh Kenneth
Ok, månebelysning hadde kanskje vært tingen da...
..hadde jeg bare hatt plass til flere lys i toppen. hehe.
Har satt inn 4x45W. To for plante og to for fisken.
Joda, greit at det går med 3 hanner, men det er forøkelse jeg ønsker.
Har fått tak i diverse fisker, så nå er det bare å få kontroll på kjønn og passe på å ha gode vannverdier fremover, så gjenstår det å se. Har relativt bra ph- og kh-verdi.
Forøvrig har jeg mest sans for elektra-hannen jeg har. Venter å få tak i hokjønn i neste uke fra en lokal butikk som bestiller inn til meg.
Postet 29.08.08 kl 01:05
Men hvis du skal holde malawi, vil jeg foreslå å bare ha fisk som er endemisk ifra malawisjøen. Masse å velge imellom..mbuna, auloncara etc etc.
Siden vannverdiene er så forskjellige i forhold til all annen selskapsfisk =)
Altså ett reint malawikar! hehe
Kan jo se på karet mitt om det er noe du liker.
Mvh Kenneth
Siden vannverdiene er så forskjellige i forhold til all annen selskapsfisk =)
Altså ett reint malawikar! hehe
Kan jo se på karet mitt om det er noe du liker.
Mvh Kenneth
Postet 29.08.08 kl 01:12
Kenneth ØstbyMen hvis du skal holde malawi, vil jeg foreslå å bare ha fisk som er endemisk ifra malawisjøen. Masse å velge imellom..mbuna, auloncara etc etc. Siden vannverdiene er så forskjellige i forhold til all annen selskapsfisk =) Altså ett reint malawikar! hehe Kan jo se på karet mitt om det er noe du liker. Mvh Kenneth
Hehe, tror jeg skal holde meg til de fiskeartene jeg har fått oppi til nå.
Har golden, afra, elektra, auratus, hongi, demasoni og lombardoi.
Hvis jeg ikke tar feil er alle desse malawi. Har et par juvelciklider oppi også, desse passer jeg godt på.
Ellers så er det en liten stim på 5 regnbuefisk som ser ut til å klare seg veldig bra. Har komt frem veldig fine farger på dem, det tyider jo på noe bra.
Har derimot en stakkars enslig palett-ho som skal få lov å bli flyttet til et lekskar med en ny hann om ikke så lenge.
..har tre lekskar som skal i drift om ikke så ALT for lenge.
Postet 29.08.08 kl 01:19
Hehe, tror jeg skal holde meg til de fiskeartene jeg har fått oppi til nå.
Hvis jeg ikke tar feil er alle desse malawi. Har et par juvelciklider oppi også, desse passer jeg godt på.
Hehe skjønner, var bare inne å kikket på karet dit skjønner du, der var litt variert =)
Hvor mange Demasonier har du forresten? Disse burde holdes i grupper på 15-20 stk, da demper aggressiviteten mot andre artsfrender!
Kenneth
Hehe skjønner, var bare inne å kikket på karet dit skjønner du, der var litt variert =)
Hvor mange Demasonier har du forresten? Disse burde holdes i grupper på 15-20 stk, da demper aggressiviteten mot andre artsfrender!
Kenneth
Postet 29.08.08 kl 01:23