- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Litt provosert av moderator og stenging av tråder (side 2)
Litt provosert av moderator og stenging av tråder (side 2)
[QUOTE=Nille] Det er jo opp til hvert enkelt nettsteds eier(e) å bestemme hva som tillates diskutert og ikke på et forum, den alminnelige ytringsfrihet gjelder ikke her i den forstand.
Og siden retningslinjene (punkt 17) tydelig sier at slike tråder blir stengt, kommer det jo ikke akkurat som en overraskelse hellerQUOTE]
Den alminnelige ytringsfrihet gjelder i høyeste grad. Den står langt over retningslinjene i et hobby-forum Ytringsfriheten er nedfelt i grunnloven. Norsk lov gjelder alle aspekter av samfunnet (inkl internett). I dette tilfellet er det snakk om noe som er ulovlig, og isåfall har moderatorene all rett til å stoppe diskusjon som sprer info som kan oppfordre eller bidra til ulovligheter. Dette forutsatt at forumet ligger på en norsk server. (retningslinjene i seg selv er uvesentlig med tanke på lovlighet).
Og siden retningslinjene (punkt 17) tydelig sier at slike tråder blir stengt, kommer det jo ikke akkurat som en overraskelse hellerQUOTE]
Den alminnelige ytringsfrihet gjelder i høyeste grad. Den står langt over retningslinjene i et hobby-forum Ytringsfriheten er nedfelt i grunnloven. Norsk lov gjelder alle aspekter av samfunnet (inkl internett). I dette tilfellet er det snakk om noe som er ulovlig, og isåfall har moderatorene all rett til å stoppe diskusjon som sprer info som kan oppfordre eller bidra til ulovligheter. Dette forutsatt at forumet ligger på en norsk server. (retningslinjene i seg selv er uvesentlig med tanke på lovlighet).
Postet 24.04.08 kl 22:14
Postet 24.04.08 kl 22:18
Endret: 24.04.08 kl 22:19
tenderDen alminnelige ytringsfrihet gjelder i høyeste grad. Den står langt over retningslinjene i et hobby-forum :)
Eierne av et forum har faktisk lov til å bestemme hva som er lov og ikke lov å diskutere på forumet, uavhengig av om det er ulovlig eller ikke. Hadde forumet vært eid av offentligheten og ikke en privatperson hadde det vært noe annet.
Postet 24.04.08 kl 22:20
Uhm. Nei. Ytringsfrihet sikrer deg at du kan ytre deg uten innblanding fra myndighetene. Ytringsfriheten gir ikke deg rett til å komme inn i min stue og ytre deg om alt mulig du måtte ønske. Det er da min rett å be deg om å gå.
Ytringsfriheten gir deg retten til å stå - innen rimlighetens grenser - på hvilket som helst gatehjørne å spre budskapet du måtte ønske.
Eller blogge på internett. Eller starte ditt eget forum for å ytre dine meninger - og samtidig kunne bestemme hva du godtar i ditt private forum. Du vil da være i din fulle rett til å bortvise (stenge ute) de som ikke følger dine retningslinjer.
Dette forumet er privat, og det er helt og holdent opp til moderator/eiere å bestemme hva de godtar og ikke godtar på sitt forum.
Mulig jeg formulerte meg litt klønete da det egentlig ikke har noe med ytringsfrihet å gjøre, men med bakgrunn fra en del andre forum har jeg sett mer enn en gang at ytringsfrihets-argumentet har blitt brukt når noen blir utsestengt/slettet, og derfor nevnte jeg det her, for å minne folk på at moderator/eier faktisk har full bestemmelse over sitt forum.
(Svaret er til Tender )
Ytringsfriheten gir deg retten til å stå - innen rimlighetens grenser - på hvilket som helst gatehjørne å spre budskapet du måtte ønske.
Eller blogge på internett. Eller starte ditt eget forum for å ytre dine meninger - og samtidig kunne bestemme hva du godtar i ditt private forum. Du vil da være i din fulle rett til å bortvise (stenge ute) de som ikke følger dine retningslinjer.
Dette forumet er privat, og det er helt og holdent opp til moderator/eiere å bestemme hva de godtar og ikke godtar på sitt forum.
Mulig jeg formulerte meg litt klønete da det egentlig ikke har noe med ytringsfrihet å gjøre, men med bakgrunn fra en del andre forum har jeg sett mer enn en gang at ytringsfrihets-argumentet har blitt brukt når noen blir utsestengt/slettet, og derfor nevnte jeg det her, for å minne folk på at moderator/eier faktisk har full bestemmelse over sitt forum.
(Svaret er til Tender )
Postet 24.04.08 kl 22:24
Endret: 24.04.08 kl 22:26
Judosola[QUOTE=tender]Den alminnelige ytringsfrihet gjelder i høyeste grad. Den står langt over retningslinjene i et hobby-forum :)
Eierne av et forum har faktisk lov til å bestemme hva som er lov og ikke lov å diskutere på forumet, uavhengig av om det er ulovlig eller ikke. Hadde forumet vært eid av offentligheten og ikke en privatperson hadde det vært noe annet.
Espen: Jeg skjønte det. Moderatorenes problem blir å overvåke når grensen mellom saklig info går over til info om hvordan holde dyrene på best vis. Det kan bli ganske vrient og tidkrevende, så jeg skjønner godt at de setter grensen ved null-toleranse på dette.
Judosola: Dette er tull. Alle plikter å følge norsk lov. Privat eller offentlig. Moderatorene kan lage retningslinjer, men de er helt underordnet det Norske lovverket. Derfor det heter retningslinjer og ikke lovverk.
Postet 24.04.08 kl 22:30
Mazter[QUOTE]Det er ytterst få som har reptiler lovlig her i Norge.
Må først si at jeg ikke har noe imot regelverket her, de som ønsker å holde ulovlige dyr får finne seg i at de må prate om det på et annet forum. MEN. Når eieren av Oslo reptilpark stiller et spørsmål på forumet så ble tråden stengt med kommentar om at reptiler var ulovlig å holde i Norge så han fikk stille spørsmålene et annet sted...... Og det ble egentlig litt tåpelig i og med at han ikke holder noen dyr ulovlig og bare ønsket litt tips.
Det burde jo kanskje være smart å i det minste lese en tråd før man stenger den? Eller er det sånn at selv de som holder dyrene lovlig heller ikke har lov å spørre om tips og råd, at emnet er helt tabu?
Synes det er like greit at ulovlige dyr er tabu, så slipper man grensegang og vurderinger.
Blir jo helst snakk om formuleringer og vendinger man må bruke, som signaliserer at "akkurat jeg har reptiler lovlig" eller "jeg har selvsagt ikke reptiler selv". For å "maskere" at man har eller har tenkt å anskaffe seg reptiler.
Nå slipper man diskusjoner om den og den tråden er lovlig/ulovlig og aktiv moderering av disse trådene.
Postet 24.04.08 kl 22:33
NilleUhm. Nei. Ytringsfrihet sikrer deg at du kan ytre deg uten innblanding fra myndighetene. Ytringsfriheten gir ikke deg rett til å komme inn i min stue og ytre deg om alt mulig du måtte ønske. Det er da min rett å be deg om å gå. Ytringsfriheten gir deg retten til å stå - innen rimlighetens grenser - på hvilket som helst gatehjørne å spre budskapet du måtte ønske. Eller blogge på internett. Eller starte ditt eget forum for å ytre dine meninger - og samtidig kunne bestemme hva du godtar i ditt private forum. Du vil da være i din fulle rett til å bortvise (stenge ute) de som ikke følger dine retningslinjer. Dette forumet er privat, og det er helt og holdent opp til moderator/eiere å bestemme hva de godtar og ikke godtar på sitt forum. Mulig jeg formulerte meg litt klønete da det egentlig ikke har noe med ytringsfrihet å gjøre, men med bakgrunn fra en del andre forum har jeg sett mer enn en gang at ytringsfrihets-argumentet har blitt brukt når noen blir utsestengt/slettet, og derfor nevnte jeg det her, for å minne folk på at moderator/eier faktisk har full bestemmelse over sitt forum. (Svaret er til Tender :))
Ehh.. nei. Internett er ikke din stue. Men det offentlige rom. Ytringsfriheten står ekstremt sterkt i Norge. Den eneste begrensningen er om lovverket brytes. (slik det gjøres ved diskusjon om ulovlige arter). Selv rasisme godtaes i demonstrasjonsform i ytringsfrihetens navn. Privat eller offentlig er underlagt lovverket.
Postet 24.04.08 kl 22:34
tenderJudosola: Dette er tull. Alle plikter å følge norsk lov. Privat eller offentlig. Moderatorene kan lage retningslinjer, men de er helt underordnet det Norske lovverket. Derfor det heter retningslinjer og ikke lovverk.
Det er absolutt ikke tull. Alt for mange bruker argumentet om ytringsfrihet uten å skjønne at den faktisk ikke gjelder på samme måte f.eks. på et privat forum slik som dette. Det er ikke ytringsfrihet i den forstand på private forumer, eierne har fullstendig lov til å sette grenser for hva som godtas og hva som ikke godtas å snakke om. Foreslår at du tar en telefon til rette instans og sjekker.
Postet 24.04.08 kl 22:39
Gidder egentlig ikke diskutere dette, da det i beste fall er flisespikkeri.
Men. Som jeg sier så er ikke internett "min stue". Derfor står du også fritt til å blogge om det du vil på internett, eller opprette eget forum eller delta på forumer hvor moderering ikke praktiseres.
Men her, som mange andre steder, må man registrere seg og forumet er privat. Det er da opp til de som eier forumet å bestemme hva de ønsker og ikke ønsker på sitt forum. Det blir på samme måte som i min stue. Jeg eier stua mi og bestemmer der, eierne av AF eier AF og bestemmer der.
Å eie et forum er jo langt fra det samme som å eie internett. Det er det jo ingen som gjør. Men jeg snakker altså om dette forumet, ikke internet i sin alminnelighet.
Men. Som jeg sier så er ikke internett "min stue". Derfor står du også fritt til å blogge om det du vil på internett, eller opprette eget forum eller delta på forumer hvor moderering ikke praktiseres.
Men her, som mange andre steder, må man registrere seg og forumet er privat. Det er da opp til de som eier forumet å bestemme hva de ønsker og ikke ønsker på sitt forum. Det blir på samme måte som i min stue. Jeg eier stua mi og bestemmer der, eierne av AF eier AF og bestemmer der.
Å eie et forum er jo langt fra det samme som å eie internett. Det er det jo ingen som gjør. Men jeg snakker altså om dette forumet, ikke internet i sin alminnelighet.
Postet 24.04.08 kl 22:40
Hvorfor dere som ønsker å diskutere reptiler/amfibier holder dere på et forum for akvariefisk er et mysterium for meg. Det er bare å bevege dere ut i den store verden så finner dere et mere egnet forum til dette.
Uansett hvem som starter tråder om reptiler eller andre ulovlige dyr må regne med at vi stenger tråden. Retningslinjene er satt ikke bare med tanke på loven, men også med tanke på at vi som skal moderere skal ha en mulighet til å holde kontrollen. Vi kan umulig vite hvem som har dispensasjon eller ikke.
I retningslinjene står det:
17) Innlegg/tråder som handler om ulovlig dyre/fiskehold og ulovlig behandling av dyr/fisk iflg. gjeldende lovverk kan slettes/stenges uten varsel.
Dette har alle vi som er medlemmer akseptert når vi meldte oss inn på AF. Jeg skjønner at man blir litt provosert, men retnigslinjene skal følges av alle.
Postet 24.04.08 kl 22:42
Judosola[QUOTE=tender]Judosola: Dette er tull. Alle plikter å følge norsk lov. Privat eller offentlig. Moderatorene kan lage retningslinjer, men de er helt underordnet det Norske lovverket. Derfor det heter retningslinjer og ikke lovverk.
Det er absolutt ikke tull. Alt for mange bruker argumentet om ytringsfrihet uten å skjønne at den faktisk ikke gjelder på samme måte f.eks. på et privat forum slik som dette. Det er ikke ytringsfrihet i den forstand på private forumer, eierne har fullstendig lov til å sette grenser for hva som godtas og hva som ikke godtas å snakke om. Foreslår at du tar en telefon til rette instans og sjekker.
De kan sette retningslinjer, ikke innskrenke lovverket.
den telefonen har jeg tatt tidligere, og her jeg på trygg juridisk grunn.
for å si det enkelt; selv en kontrakt i arbeidslivet som er underskrevet og godtatt av begge parter kan oppheves av en rettsinstans hvis den strider mot loven. Det har skjedd ofte.
Postet 24.04.08 kl 22:44
tender[QUOTE=Nille]Uhm. Nei. Ytringsfrihet sikrer deg at du kan ytre deg uten innblanding fra myndighetene. Ytringsfriheten gir ikke deg rett til å komme inn i min stue og ytre deg om alt mulig du måtte ønske. Det er da min rett å be deg om å gå. Ytringsfriheten gir deg retten til å stå - innen rimlighetens grenser - på hvilket som helst gatehjørne å spre budskapet du måtte ønske. Eller blogge på internett. Eller starte ditt eget forum for å ytre dine meninger - og samtidig kunne bestemme hva du godtar i ditt private forum. Du vil da være i din fulle rett til å bortvise (stenge ute) de som ikke følger dine retningslinjer. Dette forumet er privat, og det er helt og holdent opp til moderator/eiere å bestemme hva de godtar og ikke godtar på sitt forum. Mulig jeg formulerte meg litt klønete da det egentlig ikke har noe med ytringsfrihet å gjøre, men med bakgrunn fra en del andre forum har jeg sett mer enn en gang at ytringsfrihets-argumentet har blitt brukt når noen blir utsestengt/slettet, og derfor nevnte jeg det her, for å minne folk på at moderator/eier faktisk har full bestemmelse over sitt forum. (Svaret er til Tender :))
Ehh.. nei. Internett er ikke din stue. Men det offentlige rom. Ytringsfriheten står ekstremt sterkt i Norge. Den eneste begrensningen er om lovverket brytes. (slik det gjøres ved diskusjon om ulovlige arter). Selv rasisme godtaes i demonstrasjonsform i ytringsfrihetens navn. Privat eller offentlig er underlagt lovverket.
Dersom et forum for matlaging forbyr tråder om vaffler, så har de full rett til dette. Men ingen kan nekte deg å opprette et forum for vaffelelskere.
Det er en viktig forskjell her...
Dette forumet er som en privat stue/butikk/bedrift/buss osv. Alle er velkommen så sant de holder seg innenfor de reglene som er satt, men om man ikke følger disse, kan eier/ansatt gi beskjed og/eller nekte adgang.
Postet 24.04.08 kl 22:44
NilleGidder egentlig ikke diskutere dette, da det i beste fall er flisespikkeri. Men. Som jeg sier så er ikke internett "min stue". Derfor står du også fritt til å blogge om det du vil på internett, eller opprette eget forum eller delta på forumer hvor moderering ikke praktiseres. Men her, som mange andre steder, må man registrere seg og forumet er privat. Det er da opp til de som eier forumet å bestemme hva de ønsker og ikke ønsker på sitt forum. Det blir på samme måte som i min stue. Jeg eier stua mi og bestemmer der, eierne av AF eier AF og bestemmer der. Å eie et forum er jo langt fra det samme som å eie internett. Det er det jo ingen som gjør. Men jeg snakker altså om dette forumet, ikke internet i sin alminnelighet.
Loven er ikke flisespikkeri. Enten man er uenig i den eller ikke. Det jeg kommenterte i ditt opprinnelige innlegg var påstanden om at forumet ikke er underlagt norsk lov, er feil. Et forum kan lage retningslinjer, men det øyeblikk loven brytes er de retningslinjene totalt uvesentlige. Sånn sett har moderatorene helt rett i å stanse innlegg om ulovlige arter. Men det er pga av loven og ikke de lokale retningslinjene.
Personlig har jeg ikke noe behov for å diskutere reptiler. Jeg får totalt angst av alt som har med slanger o.l å gjøre. Men det var nå ikke trådens utgangspunkt.
Postet 24.04.08 kl 22:50
[QUOTE=Trygve LillefosseDersom et forum for matlaging forbyr tråder om vaffler, så har de full rett til dette. Men ingen kan nekte deg å opprette et forum for vaffelelskere.
Dette forumet er som en privat stue/butikk/bedrift/buss osv. Alle er velkommen så sant de holder seg innenfor de reglene som er satt, men om man ikke følger disse, kan eier/ansatt gi beskjed og/eller nekte adgang.
Et morsomt bilde Trygve Men hadde vaffelelskeren dratt forum-eieren for retten ville vedkommende fått et problem.
Et morsomt bilde Trygve Men hadde vaffelelskeren dratt forum-eieren for retten ville vedkommende fått et problem.
Postet 24.04.08 kl 22:54
En ting som er sikkert er at jeg aldri har fått så mange svar på en tråd som jeg selv startet. Dette sier jo litt om at temaet engasjerer mange.
Hovedpoenget mitt var altså at selv om det finnes retningslinjer (som moderator selvfølgelig kan forme akkurat som han/hun selv vil) må det være greit at man stiller spørsmål selv om man har godtatt dem. Vi må alle følge norsk lov men vi diskuterer stadig endringer i lovverket. Jeg er ingen reptilfan og det var vel heller prinsippet som stuket meg her.
God natt alle sammen
Hovedpoenget mitt var altså at selv om det finnes retningslinjer (som moderator selvfølgelig kan forme akkurat som han/hun selv vil) må det være greit at man stiller spørsmål selv om man har godtatt dem. Vi må alle følge norsk lov men vi diskuterer stadig endringer i lovverket. Jeg er ingen reptilfan og det var vel heller prinsippet som stuket meg her.
God natt alle sammen
Postet 24.04.08 kl 22:54
Trådstarter har fått svar på sitt spørsmål og jeg tenker at denne tråden ikke vil komme noe særlig videre.
Alle tråder som omhandler reptiler/amfibier eller på annen måte strider mot loven/retningslinjer vil bli stengt.
Jeg stenger også denne.
Hvis man lurer på hvorfor retningslinjene til AF er satt slik de er gjort kan man godt sende en post til moderator@akvaforum.no.
Alle tråder som omhandler reptiler/amfibier eller på annen måte strider mot loven/retningslinjer vil bli stengt.
Jeg stenger også denne.
Hvis man lurer på hvorfor retningslinjene til AF er satt slik de er gjort kan man godt sende en post til moderator@akvaforum.no.
Postet 24.04.08 kl 22:55
Endret: 24.04.08 kl 23:00