Low-tec saltvann -"Roger-metoden" (side 2)

Må bare få oppdateringene her :P
Skulle gå men så hadde eg ikke dekning på moben, spurte om eg kunne sitte på med karin, men hun skulle til Oslo, gidet ikke å spøre om min bror han gidet å kjøre meg(langt inni sin egen verden) pappa hentet søsteren min på flesland hehe (litt stress dagen før komfen
Aggi
Hmm... Det er jo litt vesentlig å vite gjennomstrømningsfarten, da... Hvor får man tak i bøttefilter til 3-400? Bruktmarkedet?


Som sagt: Fikk det ikke til å stemme vi heller. Vi diskuterte det faktisk i bilen oppover.
SoVe
[QUOTE=Aggi]Hmm... Det er jo litt vesentlig å vite gjennomstrømningsfarten, da... Hvor får man tak i bøttefilter til 3-400? Bruktmarkedet?


Som sagt: Fikk det ikke til å stemme vi heller. Vi diskuterte det faktisk i bilen oppover.

Hei Roger, hvis du leser dette, så vil vi gjerne vite..

Hvid du er redd for at vi skal røpe en bedriftshemmelighet, så skal vi ikke si et pip.. -Æresord, altså...
Det må ha vært snakk om ekstrakostnad for å tilpasse et ferskvannsakvarie til saltvann.

Vil tro det var gjennomføringer etc.
Lurt å se på disse linkene
se på den 2 ruteten i select video , her blir det forklart litt om god filtrering uten god skumming.
planter som magrov trær , og noen enkle micro dyr var vist tipset her

se www.reefvideos.com

kan kansje tipse om skummer på ebay, billige men vet ikke efekten av disse men hjelper sikkert på nødvendiheten av vann bytte
god ebay butikk er http://stores.ebay.com/Aquarium-HK

får skummer til ca350 med frakt uten moms dette fordi viss produktet koster under 25dollar er det momsfritt dollar kurs i dag er ca 5kr= 1 dollar

frakten er høy men gjør ikke bløpet momspliktig av denne grunn

har handlet her selv og er meget fornøyd, kjøpte uv sterlisator 36watt til 350 kr
i norge 1300kr ca fikk vare fra hong kong etter 6 dager knirkefritt

bruk paypal
Trygve Lillefosse
Det må ha vært snakk om ekstrakostnad for å tilpasse et ferskvannsakvarie til saltvann. Vil tro det var gjennomføringer etc.

Hva skal man med gjennomføringer her da?


Henning: Skjønner at en skummer er mulig å få tak i rimelig, men da er det ikke low-tec lenger. En skummer fjerner også masse nyttige stoffer fra vannet.

I mine low tech kar så er det kun små innvendige filter, mens organismer i bunnlaget tar seg av resten av "filtreringen". Selv om karene er på 22grader nå så ser jeg at sanden jeg bruker er levende på samme måten som levende stein er.

Du kan derfor hente sand i egen fjære for å få tak i mikroorganismer
Men temperaturøkningen må gå over tid såklart.

Nesten alt man finner i fjærepytter tåler 20 grader i perioder, men ikke alle er veldig glad for det over lengre tid

Strandrekene tåler over 27 grader og skal kunne gå fint i et tropisk saltvann, men alt av børstemark har strøket med i temperaturer over 20 hos meg.
Low-tec saltvann -
Det er kjekkt å se at innlegget mitt engasjerer og jeg skal forsøke å svare på noen av spm dere stilller.

Hovedhensikten min med foredraget var å vise at et saltvannsakvarie ikke behøver å være noe vanskeligere å lykkes med ellere dyrere å starte opp enn et vanlig ferskvannsakvarie.

Dersom vi tar utgangspunkt i et "vanlig" ferskvannsakvarie vil det typisk bestå av akvarie(helglass eller med ramme), pumpe(innvendig eller utvendig), varmekolbe og lampe(1-2 lysstoffrør à 15-30w). Min erfaring er at dette er mer enn godt nok til et tropisk saltvannsakvarie med noen klare begrensninger som jeg skal komme tilbake til.

Det biologiske mangfoldet i et "vanlig" ferskvannsakvarie består som oftest av få livsformer som fisk(ofte for mange/ store i forhold til akvariets størrelse), planter( flyteplanter, bregner, mose, planter m/ røtter og alger), snegler(ønsket eller ikke), reker, bakterier. Min erfaring her er at et saltvannsakvarie med det samme begrensede biologiske mangfoldet fungerer like godt(eller dårlig) som et ferskvannsakvarie.

Det er viktig å presisere at det er mange arter som har behov for helt andre forhold enn et slikt enkelt oppsett kan tilby. Videre er det viktig å vurdere hvor spesialisert eller robust en art er i forhold til livsbetingelser. Arter som er spesialiserte vil ofte kreve at vi benytter spesiellt utstyr for at de skal overleve, trives og yngle. Saltvannsakvaristene domineres i dag av akvarister som først og fremst fokuserer på koraller og det er i hovedsak arter som krever mere lys, sirkulasjon og mindre næring i vannet enn det et "vanlig" ferskvannsoppsett kan tilby. Noen koraller vil kunne greie seg bra, men vent med å prøve dette til du har fått en del kunnskap og erfaring.

Dersom du velger arter som er robuste vil et typisk ferskvannsoppsett enkelt kunne omgjøres til saltvann og du vil mest sannsynlig lykkes med det.

Dersom du IKKE velger robuste arter eller kjøper på innpuls fordi den fisken bare MÅ du ha, vil du kunne erfare at den dør. Det behøver ikke å bety at det er noe feil med oppsettet ditt, men det betyr sannsynligvis at du har for liten erfaring og kunnskap om hvilke livsbetingelser denne arten har. Noe som alt for ofte fører til at fisken, korallen, reken, sneglen, osv mistrives og dør uten at du egentlig vet hvorfor.

Saltvanns-, eller ferskvannsakvarie har de samme hovedprinsippene for å lykkes og det er i hovedsak følgende:
1) gjevnlige vannbytter
2) ikke for mange fisk
3) mat ofte, men lite
4) nok lys til planter, alger
5) stabil temperatur og døgnrytme
6) Filtrering og fjerning av avfallsstoffer(næring)
7) kos deg og vær opptatt av hvordan det går med akvariet og det som er oppi det og søk hele tiden etter mer kunnskap som kan hjelpe deg å lykkes som akvarist.

Hovedårsaken til at vi mislykkes med stell og hold av akvariet med dets innbyggere er at vi IKKE følger punktene over og i liten grad at vi mangler noe utstyr.

I neste innlegg skal jeg redgjøre for ett saltvannsoppsett jeg har satt opp etter et "vanlig" ferskvannsoppsett.
Mvh
Roger
Så bra at vi får litt hjelp med tråden vår Takk skal du ha, Roger. Det blir sikkert noen spørsmål etterhvert.
Saltvannsakvarie på ferskvannsmåten
Akvariets bruttomål er 70x70x40 cm(lxhxb) =196 liter

Netto vannvolum er ca 150 liter når det trekkes fra volumet av bunnlaget og levende stein.

Teknisk utstyr:
Lys: 2x 18w T8 m/ reflektor
Filter*: 1 stk Eheim prof.II med Eheim overflateavsuger + vanlig innsug
Varme: 150w varmekolbe

* Karet er satt opp med plenum, tykt bunnlag, 15-20 kg m/ LS og en del makroalger som, når det ble innkjørt med bakterier, takler en meget høy belastning.

Fisk mm i karet:
13 stk sjøhester
3 stk Bangai kardinaler
2 stk A. polymnus
2 stk Cryptocentrus cinctus
Div reker, eremittkrepser og snegler

I dag har karet gått i ca 2 år, men antall fisk er ca halvert. Antall fisk i denne type oppsett kan etter min erfaring godt være som i tilsvarende ferskvannsoppsett.
mvh
Roger
Dette var veldig interessant! -og mye var veldig mystisk for en som ikke har prøvd saltvann før... og spørsmålene bare popper opp:

- Eheim pro II, javel, men hvor stor? Bør en ha større filter i forhold til liter vann enn til ferskvann?

- Hva slags filtermateriale? Som til saltvann?

- Dimensjonen på akvariet, 70 x 70 x 40 (l x b x d) var helt perfekte for der jeg skal ha et akvarium. Vet noen hvor en kan få tak i et sånt?
Er ikke de målene i samsvar med karene til juvel?

Tror man med fordel kan ha levende stein i filteret, men husker ikke eksakt hva Roger anbefalte. Sikkert ikke svamp...

Noen som var på foredraget som husker?
Hva slags Juwel-kar, Aggi? Jeg har søkt og søkt, men finner ikke noe! De er så lave, alle karene! Kunne ha tenkt meg et helt enkelt helglasskar med de målene...

Levende stein i pumpa... Kommer den liksom som grus, eller? Jeg er helt grønn her, det må jeg bare innrømme... :/ Tror jeg skal ta meg en tur på Tam Lade og spørre og grave der...
Hmm.. Mulig det er gamle modeller? Jeg fant dem ikke på listene til Imazo. :S
Jeg har iallefall sett dem i butikken tidligere, og da har de lignet juwel sine kar...

Noen som vet?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap