- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Jeg gjorde noe fryktelig dumt med min tyggende c.moorii :-( trenger noen gode råd nå (side 2)
Jeg gjorde noe fryktelig dumt med min tyggende c.moorii :-( trenger noen gode råd nå (side 2)
Woho, YES, unnskyld meg men jeg er fortsatt litt tussete i hodet
Dette er det RÅESTE jeg har opplevd bortsett fra da jeg fikk mine egne barn, hihi...
Gåtta ban - at det er mulig. Og jeg som trodde hun skulle tygge i 2 uker til, snakk om å ta feil og snakk om å time det rett mht spyttekaret. Nesten så jeg blir religiøs nå, hehe.
Vedlegger bilde og hvis det ikke er bevis nok så har jeg flere bilder på lur, men synes selv at dette ble bra, men som sagt, nå er jeg så tussete i hodet at jeg klarer ikke å tenke helt klart hehe )
Dette er det RÅESTE jeg har opplevd bortsett fra da jeg fikk mine egne barn, hihi...
Gåtta ban - at det er mulig. Og jeg som trodde hun skulle tygge i 2 uker til, snakk om å ta feil og snakk om å time det rett mht spyttekaret. Nesten så jeg blir religiøs nå, hehe.
Vedlegger bilde og hvis det ikke er bevis nok så har jeg flere bilder på lur, men synes selv at dette ble bra, men som sagt, nå er jeg så tussete i hodet at jeg klarer ikke å tenke helt klart hehe )
Postet 02.05.08 kl 22:13
Mongisjo det har jeg:)ingen problemer det:)har gh på mer en 10. å all fisken har det som plomme i egget;)
Hvis jeg hadde vært deg, så ville jeg ha hatt et eget akvarium for Malawi ciklidene. Ikke ta dette personlig, jeg mener ikke at du er en dårlig akvarist (vel, kanskje litt), men hvis du ønsker å holde malawi ciklider så mener jeg at det minste du burde gjøre er å lage og legge til rette et eget malawi biotop for dem
Postet 02.05.08 kl 22:43
Postet 03.05.08 kl 01:06
Postet 03.05.08 kl 09:28
Postet 03.05.08 kl 09:43
Hehe, takk.
Ble litt skeptisk når jeg slo på lyset i morres og ingen bebiser å se. Selv om jeg har lest at mamma`n har de i munnen om natta.
Men det var ikke værre enn å ha litt mat oppi og plutselig så vrimlet det av yngel i karet igjen
Hun og yngelen har vel bare godt av å være sammen nå? Hun pleier dem jo, eller bør hun tilbake i hovedkaret?
Min logikk tilsier at de bør få være sammen nå, men vil gjerne høre andres logikk
Det er nesten for fantastisk til å være sant. Dette var meninga - totalt seriøst. At vi klarte å time det slik er jo bare så utrolig at en nesten blir religiøs, hehe. Trodde hun hadde tygget i 5 dager - hun lurte meg godt der ja
Ble litt skeptisk når jeg slo på lyset i morres og ingen bebiser å se. Selv om jeg har lest at mamma`n har de i munnen om natta.
Men det var ikke værre enn å ha litt mat oppi og plutselig så vrimlet det av yngel i karet igjen
Hun og yngelen har vel bare godt av å være sammen nå? Hun pleier dem jo, eller bør hun tilbake i hovedkaret?
Min logikk tilsier at de bør få være sammen nå, men vil gjerne høre andres logikk
Det er nesten for fantastisk til å være sant. Dette var meninga - totalt seriøst. At vi klarte å time det slik er jo bare så utrolig at en nesten blir religiøs, hehe. Trodde hun hadde tygget i 5 dager - hun lurte meg godt der ja
Postet 03.05.08 kl 09:51
Postet 03.05.08 kl 09:52
Jeg synes de er store hehe. Utrolig at hun får plass i munnen til alle. De er jo myyye større enn feks. Blå acara yngelen når de ble frittsvømmende
Er en helt annen type ciklide da så kan jo ikke sammenlignes.
Hun kan vel ikke finne på å spise sine egne unger? Hjelp, det må jo ikke skje...
Men yngelen vil jo klare seg fint alene, uten henne? Oi, ble litt usikker nå
Er en helt annen type ciklide da så kan jo ikke sammenlignes.
Hun kan vel ikke finne på å spise sine egne unger? Hjelp, det må jo ikke skje...
Men yngelen vil jo klare seg fint alene, uten henne? Oi, ble litt usikker nå
Postet 03.05.08 kl 09:57
Jeg har ikke mine malawi mødre sammen med yngelen. Dette da de kan spise andres yngel.
De klarer seg helt greit alene. har vel rundt 100 yngel i str. fra 0.5 cm og opptil 2-3 cm i yngelkaret og de trives bra. Noen har jeg i fødekasser da de er for små til å være i karet alene med de større ynglene.
Ble litt lysten på delfiner jeg nå. Eneste er at jeg ikke helt har hatt sansen for denne kulen på hodet, men ellers er de jo nydelige fisker. Kanskje det blir noen på meg etterhvert..hehe
De klarer seg helt greit alene. har vel rundt 100 yngel i str. fra 0.5 cm og opptil 2-3 cm i yngelkaret og de trives bra. Noen har jeg i fødekasser da de er for små til å være i karet alene med de større ynglene.
Ble litt lysten på delfiner jeg nå. Eneste er at jeg ikke helt har hatt sansen for denne kulen på hodet, men ellers er de jo nydelige fisker. Kanskje det blir noen på meg etterhvert..hehe
Postet 03.05.08 kl 11:00
Jeg synes jo selvfølgelig at de er nydelige, ellers så hadde jeg jo ikke kjøpt de, men smaken er som baken
Jeg var heldig å kom over denne gruppen voksne delfiner fra en oppdretter som egentlig selger til butikker. Han hadde disse for pynt for å si det slik. Han hadde jo masse delfiner men de var veldig små. Så da han tilbydde meg å få kjøpe denne gruppen bestående av 4 hunner og 2 hanner så nølte jeg ikke.
"problemet" med delfiner er at det tar lang tid før de blir kjønnsmodne, så hvis en ønsker å drette de så må man ha tålmodighet eller være heldig å komme over voksne eksemplarer slik jeg gjorde.
Jeg har flyttet mamma`n tilbake til hovedkaret nå, tar ingen sjanser nå nei
Jeg var heldig å kom over denne gruppen voksne delfiner fra en oppdretter som egentlig selger til butikker. Han hadde disse for pynt for å si det slik. Han hadde jo masse delfiner men de var veldig små. Så da han tilbydde meg å få kjøpe denne gruppen bestående av 4 hunner og 2 hanner så nølte jeg ikke.
"problemet" med delfiner er at det tar lang tid før de blir kjønnsmodne, så hvis en ønsker å drette de så må man ha tålmodighet eller være heldig å komme over voksne eksemplarer slik jeg gjorde.
Jeg har flyttet mamma`n tilbake til hovedkaret nå, tar ingen sjanser nå nei
Postet 03.05.08 kl 11:32
Postet 04.05.08 kl 08:21
Ja kjell, dette var jo bare helt rått. Jeg tror at jeg har to Stuartgranti rubyred som tygger. Men er ikke helt sikker. Jeg forstår ikke hvordan man kan vite akkuat når de er klart til å spytte når jeg ble lurt slik med delfinen
Jeg så forresten på Animal Planet i gårkveld, et program som heter Wild Africa de hadde et innslag fra Malawisjøen og filmen disse vakre ciklidene under vann i sitt naturlige habitat. Morsomt!
Jeg så forresten på Animal Planet i gårkveld, et program som heter Wild Africa de hadde et innslag fra Malawisjøen og filmen disse vakre ciklidene under vann i sitt naturlige habitat. Morsomt!
Postet 04.05.08 kl 10:28
Om man inte har sett leken kan det vara lite svårt ibland.
Men efter man har sett många honor som tuggar så lär man sig att när det är dax.
Ibörjan av tugget så är posen äggen ligger i ljus och blir mörkare efter ett tag och ibland kan man se ögonen på ynglen genom säcken.
När man ser ögonen så brukar det inte vara långt tid kvar.
Men det är långt från alla arter man kan det.
Om du ser på denna link så kan du se på en viktoriaciklid som man kan se ögonen på ynglen i säcken.
[URL=http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=1454.msg12990;topicseen#new][/URL]
Men efter man har sett många honor som tuggar så lär man sig att när det är dax.
Ibörjan av tugget så är posen äggen ligger i ljus och blir mörkare efter ett tag och ibland kan man se ögonen på ynglen genom säcken.
När man ser ögonen så brukar det inte vara långt tid kvar.
Men det är långt från alla arter man kan det.
Om du ser på denna link så kan du se på en viktoriaciklid som man kan se ögonen på ynglen i säcken.
[URL=http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=1454.msg12990;topicseen#new][/URL]
Postet 04.05.08 kl 10:35
jeg så også det programmet!!! skikkelig vittig med den n.livingstoonien. har lurt på hvorfor min legger seg helt ned på bunnen innimellom. ikke en finne som rører seg... før den plutselig klikker helt. trodde egentlig det var noe galt med den en stund! så viser det seg at det er verdens eneste fisk som later som den er død, for så å fange småfisk. vittig at det er derfor den har slike farger da, for å ligne på en råtten fisk
Postet 04.05.08 kl 20:45
tinajjeg så også det programmet!!!:) skikkelig vittig med den n.livingstoonien. har lurt på hvorfor min legger seg helt ned på bunnen innimellom. ikke en finne som rører seg... før den plutselig klikker helt. trodde egentlig det var noe galt med den en stund! så viser det seg at det er verdens eneste fisk som later som den er død, for så å fange småfisk. vittig at det er derfor den har slike farger da, for å ligne på en råtten fisk;)
Hehe, så du har den karen det var utrolig å se på hvordan den lå der å spilte død slik at mindre fisk skulle komme å spise av den og så - jafs, hehe
Den naturen er forunderlig
Postet 04.05.08 kl 20:48
ja.. har en av de ja.. men hun spiser jo alt av yngel da! hehe, så er ikke bare fryd og gammen. men den er fin, så jeg vil jo ikke kvitte meg med den. den holdt på med sånn "død"- levende i går kveld også. men nå er det jo bare morsomt!! men naturen er rar ja.... sin egen måte å overleve på.
klarer ynglene seg bra?? nå har jeg to tyggende i karet mitt, og en som akkurat har spyttet. jeg har allerede oppdrett på disse, så jeg lot de gå i karet (for å prøve de her teoriene folk kom med). fremdeles har jeg ikke sett snurten av en yngel! tror nok jeg må ta de utav hvis det er noen sjans for å få overlevende.
klarer ynglene seg bra?? nå har jeg to tyggende i karet mitt, og en som akkurat har spyttet. jeg har allerede oppdrett på disse, så jeg lot de gå i karet (for å prøve de her teoriene folk kom med). fremdeles har jeg ikke sett snurten av en yngel! tror nok jeg må ta de utav hvis det er noen sjans for å få overlevende.
Postet 05.05.08 kl 09:45
Med mine yngel går det faktisk kjempebra! (bank i bordet). Jeg har heller ingen tro på at yngelen vil klare seg i hovedkaret. Så den teorien tror jeg er oppskrytt.
Jeg snakka med en kar i går som kjøpte en tyggende stuartgranti for meg her en tid tilbake. Han har egen nettingrom for yngelen forsto jeg men allikavel så var de blitt spist.
Så jeg lander på eget oppvekstkar hvis en ønsker å få oppdrett. Jeg var jo kjempeheldig med delfinen min, snakk om flaks da! Ellers så synes jeg det er vanskelig å se når de er ferdigtygget og det er tid for tømming.
Delfinyngelen har vokst bare siden fredag og det er nok mellom 30-50 stk av dem. Vanskelig å telle men et sted i mellom der. Så blir spennende fremover da
Jeg snakka med en kar i går som kjøpte en tyggende stuartgranti for meg her en tid tilbake. Han har egen nettingrom for yngelen forsto jeg men allikavel så var de blitt spist.
Så jeg lander på eget oppvekstkar hvis en ønsker å få oppdrett. Jeg var jo kjempeheldig med delfinen min, snakk om flaks da! Ellers så synes jeg det er vanskelig å se når de er ferdigtygget og det er tid for tømming.
Delfinyngelen har vokst bare siden fredag og det er nok mellom 30-50 stk av dem. Vanskelig å telle men et sted i mellom der. Så blir spennende fremover da
Postet 05.05.08 kl 09:54
Postet 05.05.08 kl 10:21
Postet 05.05.08 kl 14:33
Postet 05.05.08 kl 14:36