Hjelp med snegler (side 2)

jaja samme det vel. vis det ikke hjelper med og drepe sneglene tar jeg alle andre fiskene i et annet kar og stapper en plakaett eller anna i det infiserte akvariet!
Hei Kristoffer.

Uønskede snegler, det er ikke artig nei.
Kjøp likevel ikke Praktbotia`r kun for å bruke dem som sneglemedesin. Dette er en art som kan bli store og krever mye plass - bare se hva det skrives om dette i fiskebasen her på forumet.
Praktbotia er en stimfisk som man altså skal holde fler av.
Og min erfaring er at det tar endel tid før de klarer rense akvariet for uønskede snegler. De er nok ikke like gode jegere når de er helt unge. Dette er selverfart. Min tidligere 222 liter var alldeles "innfisert" av snegler. Selv med en flokk på 5 stk tok det godt med tid før de klarte å få kontroll på sneglebestanden. Men da de fikk det, ja se da så jeg sjelden en snegle mer.
Praktbotian er i mine øyne en nydelig fisk som fortjener å få den tumleplassen den har behov for. Man vil jo ha fisk som trives, ikke sant?
Mine svømmer i dag rundt i et kar på 720 liter.

Om du bruker søkefunksjonen og leter etter emnet snegler, pestsnegler, snegleplager osv vil du få opp mange treff. Med mange råd og erfaringer.

Fortsett med å skvise hver eneste snegle du ser. Hver dag. Og vær forberedt på en langtidsaktivitet.

mvh
ok. ser ut som ene sverdrageren min får yngel snart^^
den står helt i ro og gjømmer seg litt og er asosial. så håper på yngel og på snegleutryddelse i akvariet. har fødekasse, og en god del planter i akvariet.

no worries, K,b.j
der hva det en til snegle men får ikke tak i den! den kom sæ vekk
Kjempeartig med yngel Kristoffer.
Du får skrive og eventuellt legge inn bilder på profilen din.
Det er veldig greit at det der står hvor mange liters akvarie man har, hva slags fisk - når man stiller spørsmål i forumet - så kan folk gå dit og kikke og gi deg bedre råd utfra de forutsettningene du har.
Og ikke minst er det artig å se og lese om andrea akvarier også.
Du må ikke bli motløs av sneglene. Skvis i vei. Du får nok fatt på noen om du jobber med saken.
Har du trerøtter og stein i akvariet? Jeg husker at sneglene jeg hadde, pestsnegler, brukte å samle seg her. Så ved vannbytte løftet jeg ut dette og spylte det under kokende varmt vann fra springen. Jeg knertet alltid noen slik. Men jeg gjorde dette kun ved vannbytte. Ville ikke forstyrre og skremme fiskene mer enn nødvendig.

mvh
har 1 stykk lavastein. 1 stykk rot, for gjømmesteder for hunnfiskene og yngel etc. og masse planter. skal skrive litt på profilen og legge ut noen bilder vis jeg finner mobilen min. ser ut som sverdrageren min skal føde
snart fordi den er nesten ikke i aktivitet. gleder meg til yngel
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap