Kan jeg kjøre varmekur? (side 2)
Inaktiv bruker
Varmekur er bull fordi man kveler fisken.
vær glad du ikke har noen tetraer, da kan jeg love deg at de hadde hvert ferdig for lengst.
vær glad du ikke har noen tetraer, da kan jeg love deg at de hadde hvert ferdig for lengst.
Postet 13.05.08 kl 07:58
Gunnart: Hyggelig at du kommer for å strø litt salt såret.
Om du har lest denne tråden så skjønner du at varmekur var ikke noe lett valg, men har prøvd medisin, og da det ikke funket måtte jeg prøve noe annet. Mange har lykkes med varmekur, og det passer muligens mine skjell-løse praktbotiar og andre fisk bedre enn medisin.
Jeg har lest om medisinen du anbefalte og det er ingen garanti, noen har lykkes med Exit og andre Kostapur. Jeg har ikke fisker som tåler å bli testet masse medisiner på, dette valgte jeg dermed bort etter 2 forsøk. Er mange som har lykkes med varmekur, så jeg fulgte flertallet. Jeg satte pris på ditt forslag med medisinmerke, det var hyggelig hjelp (og jeg sjekket det ut). Og jeg skal kjøpe meg et UV filter (har skulle gjort det lenge, bare så vanskelig å finne et som vil fungere. Jeg har tenkt til å sette det på Eheim pro II 2028, har du noen forslag?)
Det jeg er mest redd for med varmekuren er ikke at de blir kvalt heller, jeg har rikelig med luft i vannet, og god sirkulasjon i overflata. I karet har jeg 2 brusesteiner, 1 innvendig fluval samt utvendig eheim 2028 og JBL CP250,, det sirkulerer godt for å si det sånn.
Jeg er mest redd for stoffskiftet til fiskene... Hadde det vært stor mangel på surstoff hadde alle fiskene båret preg av dette. Det er "bare" noen arter som sliter (les: SAE, værål), også er det de som har endret adferd, sverddragene som nå holder seg på bunnen, og flekkete knurremalla som har blitt mer urolig og synlig), de andre ser egentlig ut til å ha det greit. De spiser som vanlig, er ganske aktive, gjemmer seg ikke mer enn vanlig, men det hender at de klør.
Om du har lest denne tråden så skjønner du at varmekur var ikke noe lett valg, men har prøvd medisin, og da det ikke funket måtte jeg prøve noe annet. Mange har lykkes med varmekur, og det passer muligens mine skjell-løse praktbotiar og andre fisk bedre enn medisin.
Jeg har lest om medisinen du anbefalte og det er ingen garanti, noen har lykkes med Exit og andre Kostapur. Jeg har ikke fisker som tåler å bli testet masse medisiner på, dette valgte jeg dermed bort etter 2 forsøk. Er mange som har lykkes med varmekur, så jeg fulgte flertallet. Jeg satte pris på ditt forslag med medisinmerke, det var hyggelig hjelp (og jeg sjekket det ut). Og jeg skal kjøpe meg et UV filter (har skulle gjort det lenge, bare så vanskelig å finne et som vil fungere. Jeg har tenkt til å sette det på Eheim pro II 2028, har du noen forslag?)
Det jeg er mest redd for med varmekuren er ikke at de blir kvalt heller, jeg har rikelig med luft i vannet, og god sirkulasjon i overflata. I karet har jeg 2 brusesteiner, 1 innvendig fluval samt utvendig eheim 2028 og JBL CP250,, det sirkulerer godt for å si det sånn.
Jeg er mest redd for stoffskiftet til fiskene... Hadde det vært stor mangel på surstoff hadde alle fiskene båret preg av dette. Det er "bare" noen arter som sliter (les: SAE, værål), også er det de som har endret adferd, sverddragene som nå holder seg på bunnen, og flekkete knurremalla som har blitt mer urolig og synlig), de andre ser egentlig ut til å ha det greit. De spiser som vanlig, er ganske aktive, gjemmer seg ikke mer enn vanlig, men det hender at de klør.
Postet 13.05.08 kl 09:38
Endret: 13.05.08 kl 10:05
Inaktiv bruker
Hei
Husk på at prikkesyken, hvis det er den du har da... også setter seg i gjeldene dette fører til lavere oksygen opptak, hever du temperaturen så forsvinner en del av luften selv om du har aldri så mye bruse stein og sirkulasjon, sett en flaske kaldt vann på bordet, når den blir varm så forsvinner luften du ser det som bobler på flasken dette er fri luft som ikke er bundet i vannet, kokende vann fekse ser ut til å ha mye luft, men har faktisk ingen oppløst luft hadde fisk overlevd i 100 grader C så ville de likevel død av luft mangel. Medisiner tar også ut en del luft.
Hadde kjørt ned tempen og brukt costapur i 4 doser etterfult med uv filter.
Anbefaler noe som heter Green Mean Killinmachin, den har eget pumpehode og trenger ikke kobles til filter, anbefaler deg å kjøpe 18W tror jeg at det er jeg har selv bare en 9 watter til 500 liter.
Husk at den kan ikke brukes til å fjerne sykdom så sent i forløpet, men kan brukes prevantivt og til å fjerne alger, den skal ikke brukes når du kjører medisin. Jeg bruker den ikke prevantivt når jeg ikke nettopp har hatt noen sykdom da UV dreper alle mikro organismer.
Husk på at prikkesyken, hvis det er den du har da... også setter seg i gjeldene dette fører til lavere oksygen opptak, hever du temperaturen så forsvinner en del av luften selv om du har aldri så mye bruse stein og sirkulasjon, sett en flaske kaldt vann på bordet, når den blir varm så forsvinner luften du ser det som bobler på flasken dette er fri luft som ikke er bundet i vannet, kokende vann fekse ser ut til å ha mye luft, men har faktisk ingen oppløst luft hadde fisk overlevd i 100 grader C så ville de likevel død av luft mangel. Medisiner tar også ut en del luft.
Hadde kjørt ned tempen og brukt costapur i 4 doser etterfult med uv filter.
Anbefaler noe som heter Green Mean Killinmachin, den har eget pumpehode og trenger ikke kobles til filter, anbefaler deg å kjøpe 18W tror jeg at det er jeg har selv bare en 9 watter til 500 liter.
Husk at den kan ikke brukes til å fjerne sykdom så sent i forløpet, men kan brukes prevantivt og til å fjerne alger, den skal ikke brukes når du kjører medisin. Jeg bruker den ikke prevantivt når jeg ikke nettopp har hatt noen sykdom da UV dreper alle mikro organismer.
Postet 13.05.08 kl 13:01
...Gunnart har lest en side på nettet, som noen påstår er fra et universitet i Florida, som strider imot all erfaring drevne akvarister har, og som i tillegg strider mot literatur skrevet av vetrinærer...Tenkte bare jeg skulle nevne dette for trådstarter, så kan hun selv ta valget...
...Innspill og debatt er en bra ting...Men å komme med slike uttalelser på tvers av all erfaring, og på grunnlag av dette komme med rent ut sårende innlegg til noen som strir med sykdom i akvariet sitt er rent ut forkastelig...
...Innspill og debatt er en bra ting...Men å komme med slike uttalelser på tvers av all erfaring, og på grunnlag av dette komme med rent ut sårende innlegg til noen som strir med sykdom i akvariet sitt er rent ut forkastelig...
Postet 13.05.08 kl 16:25
Inaktiv bruker
Hvis du da leser all annen info om dete bortsett fra labratoriet i florida som jeg også har lagt inn, så er det mye som styrker denne teorien.
Og oppløsning av gasser i vann kan man også finne mye om under global oppvarming heves vantempraturen frigjøres masse co2 som igjen forværrer situasjonen.
Desverre så er de fleste komentarer ang behandling av prikkesyke en gjenfortelling av uduglige akvarie butikker.
Og oppløsning av gasser i vann kan man også finne mye om under global oppvarming heves vantempraturen frigjøres masse co2 som igjen forværrer situasjonen.
Desverre så er de fleste komentarer ang behandling av prikkesyke en gjenfortelling av uduglige akvarie butikker.
Postet 14.05.08 kl 08:54
Inaktiv bruker
Vestfossen ; tror du bør lese resten av inleggene i den spalten, det er en betydelig mengde informansjon ang prikkesyke der bortsett fra akkuratt den fra florida.
Man bør jo da huske at slike artikler publisert i florida er også en del av doktorgrader og ikke noe viss vass!
Man bør jo da huske at slike artikler publisert i florida er også en del av doktorgrader og ikke noe viss vass!
Postet 14.05.08 kl 08:56
Dokumentet Gunnart "tilber"Temperature manipulation is also an effective way to control "Ich" in home aquariums. This technique is often not practical for commercial fish farms, but is advantageous for the hobbyist because expensive products do not have to be purchased and it is safer for some of the delicate species which are popular in community tanks. Water temperature can be gradually raised to 90°F, maintained there for 24 hours, and then gradually dropped to 70°F for 48 hours. The infective juveniles (tomites) will be killed while the water temperature is at 90°. When the temperature is dropped the adult organisms will fall off the fish and begin to reproduce. As the young begin to emerge 48 hours later, the temperature is again raised to 90°F, causing them to die. Repeating this process continuously (24 hours at 90° F followed by 48 hours at 70° F) for two weeks should control the disease.
...Dessuten er kilden din 17 år gammel, Gunnart...
...Den andre linken du la ut kan det ikke settes noen som helst lit til da det er et dokument som ikke er låst...Dette dokumentet ble sist endret i 2007 av noen som kaller seg "hamzee"...Dette omhandler også Ichthyophthirius multifiliis, ikke Oodinium, men nevner at parasitten ikke kan reprodusere seg i høye temperaturer...Det finnes unntak, men de er meget sjeldne...
...Prøv ordentlig litteratur, Gunnart, ikke den ene linken som skiller seg fra alle de andre når du Googler...Fortsatt ingen som er imponert...
...Når det gjelder frigjøring av gasser i høyere temperaturer, så stemmer dette, men at du nevner global oppvarming er jo helt på jordet...Vannet i akvariet til A9taL blir oksygenert via stor overflate vann som blir utsatt for oksygen, ved hjelp av "brusestein", noe som også vil lufte ut CO₂...
...Jeg har lest resten av tråden, og dersom jeg skal si min mening så var de andre i tråden snill mot deg...Etter at du maste deg til et svar så tror jeg de følte medynk med deg, og lot være å poste mer...Dersom du ser på siste posten til Frank Angell så prøver han forklare deg at medisin også fortrenger oksygen, på samme måte som varme, men dette ser ut til å ha gått deg hus forbi...Videre prøver han å si deg at de metodene nevnt i linkene dine er utdaterte, og at de også beskriver varmebehandling som et godt alternativ (Som sitert over)...
Postet 14.05.08 kl 10:01
Inaktiv bruker
Folk som ikke en gang fårstår en digresjon gidder jeg ikke snakke med.
Egne erfaringer taler for sitt uansett.
Egne erfaringer taler for sitt uansett.
Postet 14.05.08 kl 10:11
GunnartHar du klart å drepe to store SAEer ikke verst, som jeg har sagt tidligere varmekur er bull.
Här är vi inte överens!
Har kört varmekur på viktoriaciklider yngel och det gick bort helt utan några mediciner alls!
Viktoriaciklider tåler värme men om ni har malawiciklider var försiktiga för det är inte säkert att de tåler så hög temp som 32 grader under en lite längre period.
mvh Kjell
Postet 17.05.08 kl 07:48
GunnartHar du klart å drepe to store SAEer ikke verst, som jeg har sagt tidligere varmekur er bull.
Det du skriver er i hvertfall tull og bull.
Varmekuren fungerer utmerket.
men tempen MÅ være over 32 grader hele tiden.
har selv brukt varmekuren 3 ganger, med knall resultat alle gangene.
Og det eneste jeg har gjordt er å heve tempen og sette inn difusorer på flere pumper.
Parasittene har daua som bare det.
så og komme å si at varmekuren bare er bull-det er litt drøyt det.
Postet 17.05.08 kl 09:41
Inaktiv bruker
Ken og Kjell, kan nok være, men jeg har feks Tetra og da går det ikke.
Postet 19.05.08 kl 09:28
GunnartGenerelt, aldri kjør varmekur, det er noe tull hele greien, kjøp kostapur og kjør fire doser. Har du uv-filter setter du inn dette etter kuren er ferdig.
Det var da svært bastant? Jeg synes du har en svært ufin tone over innleggene dine. Hva med å være litt mindre...bølle?
Jeg har aldri brukt medisiner ved hvitprikk.
Når hvitprikk har slått ut i karantenperioden på nyinnkjøpt fisk, har jeg alltid brukt varmekur og det har fungert strålende hver eneste gang. Jeg har aldri behøvd å bruke så mye som en dråpe medisin, og sykdommen har alltid blitt kurert på få dager her ved hjelp av varmekuren!
NB!
Jeg har også kjørt varmekur på over 40 nyinnkjøpte tetraer som fikk hvitprikk. Det fungerte suverent! De var prikkfrie på tre dager og fikk aldri tilbakefall!
For eventuelle andre og senere lesere av denne tråden:
Jeg anbefaler alle på det sterkeste å lese fremgangsmåten skikkelig, sånn at det gjøres riktig !
Sørg også for at fiskene får nok oksygen under varmekuren.
Så varmt vann holder nemlig dårlig på oksygen, så bruk alt du har av hjelpemidler for å få til dette. Det er i vannspeilet (vannoverflaten) at gassutvekslingen mellom luft og vann skjer. Når vannet i overflaten er i bevegelse, går oksygen fra luften ned i vannet, Co2 fra vannet luftes UT.
Stillestående vann opptar ikke oksygen. Det er derfor viktig at det er MEST mulig bevegelse og plasking i overflaten under varmekuren. Vannet i overflaten skal plaske og "storme" litt (luftesteiner, powerhead plassert i overflaten osv) Det ER mulig å gi fiskene nok oksygen selv om vannet er 32°C.
Det er svært, svært viktig at temperaturen er akkurat 32°C, og ikke f.eks. 31.5°C! Bruk gjerne både to og tre termometere for å være sikker på at det er rett temperatur (noen billigtermometere har avvik på opptil en grad). Det er bedre at tempen er en halv grad for mye enn for lite. 32°C og over tar livet av parasitten. Alt under dette, bare speeder opp livssyklusen dens og gjør at den formerer seg fortere!
Jeg mistenker sterkt at grunnen til at enkelte ikke får varmekuren til å virke, er at de har termometere som viser feil grader! Da gjør man i grunnen bare vondt verre, om temperaturen ikke er høy nok.
Så slutt å kjøpe billigtermometere, kjøp et godt kvalitetstermometer og gjerne noen ekstra (jeg har misten noen i gulvet eller tråkket på noen i mitt liv...
Postet 19.05.08 kl 09:54
Endret: 19.05.08 kl 10:14
Inaktiv bruker
Er ikke frekk, skriver bare sånn.
New York was'nt built in one day.
New York was'nt built in one day.
Postet 19.05.08 kl 10:31
Du høres ut som du er en tenåring i puberteten med det språket (ikke 36 år, slik profilen din sier)
Just so you know... Skal du slenge om deg med ord og uttrykk, sørg for å bruke dem riktig Ellers blir det bare dumt.
Det heter ikke "New York wasn't built in one day".
Det er "Rome wasn't built in one day"....
PS!
Beklager avsporing til trådstarter!
Just so you know... Skal du slenge om deg med ord og uttrykk, sørg for å bruke dem riktig Ellers blir det bare dumt.
Det heter ikke "New York wasn't built in one day".
Det er "Rome wasn't built in one day"....
PS!
Beklager avsporing til trådstarter!
Postet 19.05.08 kl 10:45
Endret: 19.05.08 kl 10:46
Inaktiv bruker
komsikomsa, klipp håret og få deg en jobb
Postet 19.05.08 kl 12:24
Inaktiv bruker
wasn't skrives was'nt ædda bædda, hohoi
Postet 19.05.08 kl 12:25
Postet 19.05.08 kl 12:59
Gunnartwasn't skrives was'nt ædda bædda, hohoi
Se å få dine fakta korrigert.
Sjekk en gang til. Deretter kan du bare rulle inn geipen, fjompenisse.
Det heter WASN'T. Apostrofen erstatter O'en i NOT.
Apostrof erstatter en bokstav som er sløyfet. Det gjelder på både norsk og engelsk. Og tror du ikke på det heller, så sjekk selv i Universitetets ordbok....
Et eksempel fra politikkens verden:
Hillary Clinton, It wasn't a miracle
Et enkelt eksempel fra musikkens verden:
Shaggy: It wasn't me
Postet 19.05.08 kl 13:16
Endret: 19.05.08 kl 13:20
Inaktiv bruker
oi det stemmer Microsoft guden sa seg enig. mohahaha
Postet 20.05.08 kl 07:40
Bump
Var så heldig å få pc havari 14.5, har ikke fått oppdatert tråden. Men jeg må jo si jeg er kjempeskuffa over hvilken retning den har tatt. Dette er jo ikke til hjelp, dette er jo bare drittslenging og om å gjøre å få frem sitt synspunkt. Dette skal jo Gunnart få mye av æren av å dra i gang, er du inne her bare for å lage kvalm. Det må da finnes andre steder å få utløp for ufordragelighet enn her hvor folk spør om hjelp til å bekjempe sykdom.
Jeg kan jo si litt om hvordan ting er nå. Endelig er det prikkefritt hos meg, tempen er i skrivende stund 32 grader, og jeg tror jeg har satt ny rekord. Folk snakker om 3 dager og fem dager, jeg har 14 dager! Dette har ikke vært lett. Det rare var at det var endel fisker som slapp ganske lett, men noen var riktig ille. Hadde en fisk til slutt som holdt igjen hele greia, det var 1 praktbotia. Men alle de andre ble kvitt sitt litt etter litt så fikk den bare mer, det virka som den hadde rulla seg i melis, og jeg kan ikke fatte at bare den kunne bli så rammet. Men når er selv den fin, så jeg skrur ned tempen til 28 i dag. (har selvfølgelig vært på ferie 18-20, så jeg er ikke akkurat sikker på dagen den siste prikken ble borte, men tar sjansen i dag da jeg hvertfall veit de har vært fine siden den 20.)
Er jo ikke ferdig enda, det kan jo blusse opp igjen, men jeg har mista 3 store SAE og en værål, disse taklet ikke varmekur noe særlig, dette som et tips til andre som har disse artene. De siste 3 SAEene og den siste værålen ble tatt ut for ca en uke siden og lever nå i kaldere vann, ser ut til at de vil klare seg.
Men nå når jeg skal senke, så skriver noen at det er lurt å senke med kaldt vann, andre sier at man skal ta det pent, ikke mer enn 1 grad i timen. Hva er best. (Jeg skal selvsagt slamsuge i samme slengen) Noen gode råd tild denne prossessen?
Jeg kan jo si litt om hvordan ting er nå. Endelig er det prikkefritt hos meg, tempen er i skrivende stund 32 grader, og jeg tror jeg har satt ny rekord. Folk snakker om 3 dager og fem dager, jeg har 14 dager! Dette har ikke vært lett. Det rare var at det var endel fisker som slapp ganske lett, men noen var riktig ille. Hadde en fisk til slutt som holdt igjen hele greia, det var 1 praktbotia. Men alle de andre ble kvitt sitt litt etter litt så fikk den bare mer, det virka som den hadde rulla seg i melis, og jeg kan ikke fatte at bare den kunne bli så rammet. Men når er selv den fin, så jeg skrur ned tempen til 28 i dag. (har selvfølgelig vært på ferie 18-20, så jeg er ikke akkurat sikker på dagen den siste prikken ble borte, men tar sjansen i dag da jeg hvertfall veit de har vært fine siden den 20.)
Er jo ikke ferdig enda, det kan jo blusse opp igjen, men jeg har mista 3 store SAE og en værål, disse taklet ikke varmekur noe særlig, dette som et tips til andre som har disse artene. De siste 3 SAEene og den siste værålen ble tatt ut for ca en uke siden og lever nå i kaldere vann, ser ut til at de vil klare seg.
Men nå når jeg skal senke, så skriver noen at det er lurt å senke med kaldt vann, andre sier at man skal ta det pent, ikke mer enn 1 grad i timen. Hva er best. (Jeg skal selvsagt slamsuge i samme slengen) Noen gode råd tild denne prossessen?
Postet 22.05.08 kl 15:45