Maretards undervannsverden (side 2)

Nå har det skjedd sinnsykt mye! Kampfiskyngel ble det ikke noe av, etter eggleggingen ga hannen F og lot redet forfalle, om etter at jeg fjerna skumrede og dårlige egg begynte han på et nytt et.. Typisk.

Jeg har satt opp 60 literen nå. Det er bare 40 liter vann i det, og det går med det gamle filteret. Nevøen min Emil skal låne gamlekaret shu, smitta han med fiskedilla, og vi klarte å overtale moren hans

I tilleg går det en Tetratec ex 700 i karet til innkjøring. det ble litt mye strøm i så lite vann, men kampfisken som bor der blåser ikke i veggen, og han larer fint å ta til seg mat heldigvis, så han kan godt gå der. Han har et lite sjul i det ene hjørnet der det er lite strøm, så han stresser heller ikke. Men regner med det blir bedre når karet fylles helt opp om en stund=)

I går var jeg og leverte gamlekaret til nevøen min. Han hadde alt brukt dagen på å gå flere timer i dyrebutikken for å finne ut hva han ville ha av dekorasjoner i karet. Utstyr fikk han av meg minus filteret, og jeg skrev en liten kampfiskguide til han, som han leste igjen og igjen. Da jeg dro, skulle han undervise moren sin litt også, siden hun må passe fisken om han skal bort.

Jeg var på fiskeshopping med Emil min i dag og. Det var kjempesøtt der han svinsa rundt og stilte spørsmål på spørsmål, og gjør det klart at kun det beste er godt nok til Doffen, som fisken skal hete Han passa på å si høyt og tydelig at de små boksene de holdt noen kampfisk i var mishandling og at fiskene der var ulykkelige når vi gikk forbi disken også, det gjør en tante stolt

Planen var å skaffe et filter til Emil, da jeg måtte ha mitt. Vi forsøkte først på TAM Lade, der fikk vi vite at filter var unødvendig, og å bytte vann var ikke bra for fisken. Jeg sammenlikna det med at vi skulle ligge i det samme vannet i et badekar dag ut og dag inn og attpåtil spise og drite der, og da skjønte Emil også hvor idiotisk det var. For ekspeditøren var det tydeligvis også viktig med hvilket merke akvariet var. Jeg prøvde å si at akvariet var firkantet, og det var på 20 liter, men det var MERKET som var viktig, ikke form og størrelse, og vi fikk så å si kjeft da de forsøkte å selge oss luftpumpe, og jeg sa det var filter vi skulle ha, ikke luftpumpe! Kampfisken trekker jo stort sett luft fra overflaten! Den lille lufta den trenger i vannet vil jo filterutblåset sørge for.

Da vi opplevde hvor håpløs denne ansatte var, dro vi på Dyrenes Verden i stedet. Der ble vi hjulpet av en hyggelig mann som plukka ut et filter jeg har hatt før, så jeg vet det var et godt valg. Han ble også med til kassa for å sørge for at vi fikk rabatt, og det passa ukelønna til Emil godt. I tilegg tok han seg også tid til å svare på alle spørsmål vi måtte ha, og han lo godt av iveren til Emil.

Men dette var ikke for å sverte TAM Lade, jeg har fått god hjelp fra denne butikken før, og de fleste ansatte der setter seg godt inn for å finne det kunden ønsker. Vi traff bare på feil person...

Haha, forresten, ikke sett deg for godt inn i avl, jeg blir enda erta for da jeg glemte meg, og sa hanne og hunne i stedet for gutt og jente på mennesker:P
Nå er snart røttene til nykaret våte nok=) Skal sette dem inn i karet om en ukes tid, og om to uker skal jeg kjøpe inn flere fisk! Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å ha dem i karet med en gang, siden filteret er langt i fra innkjørt, men etter to uker kan det kanskje takle en kampfisk alene?

Tenkte at de fiskene jeg kjøper skal gå i karantene med det innkjørte filteret i to uker, så får jeg satt dem inn snart.

Om du som leser mener dette ikke er lurt, bare si i fra! Jeg MÅ nemlig ikke ha flere fisk hvis filtreringen blir et problem:P

Kampfisken jeg har nå, har endelig begynt å komme seg etter sykdommen. Han har vært pjusk en stund, men fargene hans er nå praktfulle, og han er nysgjerrig på alt, både i og utenfor karet. Finnene er ikke helt sammenvokst nederst, men kantene er rene og fine, så det ser ut som om han skal være sånn. Han fikk seg en smakebit på hoven her om dagen og, jeg skulle rette på en plante, og der kommer han, og biter til:P Tror det var sinne, så etterpå at han har bygd skumrede under et blad, men jeg aner virkelig ikke. Redsel tviler jeg på da jeg bevegde hoven bort fra han, og han reagerer ikke når jeg samler opp matrester.
Jeg forklarer mamma at guramier lager skumrede og legger egg. Da kommer det fra min mor:
"Det gjorde ikke min gurami!"
Jeg spør: "Hva gjorde den, da?"
Mamma med en snurt tone: "Den spiste de andre fiskene!"

Thihi, hun er søt da
Kaste kampfisken?
Min lille Tarkan er nå blitt en kjempe. Det vil si til kampfisk å være. Han har desverre hatt to harde finneråteinfeksjoner, og behandling ble satt i gang litt vel sent. Resultatet ble mislykket. Eller, han er jo frisk og rask, men finnene er bare grodd ut litt her og der, pluss at noen plasser er finnene blitt gulgjennomsiktige, så han er mildt sagt stygg.

Det nærmeste et kompliment han har fått er "Dysterpytt er litt finere", men det har jeg og Tarkan blitt enige i at det driter vi i

Enkelte har til og med spurt om jeg ikke skal kjøpe ny, men altså... Tarkan spiser og svømmer greit, og han glor stygt på meg hver kveld før jeg sovner, så hvordan kan jeg kvitte meg med en slik storsjarmør?

Mvh. Marita og Tarkan, og til alle som synes "lillebror" er finere: O_o
I går kjøpte jeg ti sverdplanter til kampfiskkarene. Det ble litt mange i hver pose, så noen blader knakk. Så da jeg kom hjem, klippet jeg dem til, og de blir fine når bladene vokser ut igjen, tenkte jeg.. Moren min skulle kjøre meg hjem til hybelen samme kveld, så jeg satte plantene bare i en yngelboks, og tenkte ikke mer over det.
Så klarer jeg det store, jeg GLEMMER plantene! De som lå øverst hadde visna! Putta alt i en pose med vann og satsa på at de skulle holde seg til kvelden, men neida.. 349,- rett i dass.
8. November 2008
Nå er jeg i full gang med å planlegge hvordan 20 literne skal bli.
Siden jeg er så glad i å lage lister i dag, har jeg laga denne oversikten over hva jeg skal gjøre:

1. Skaffe enda et sånt JEPO filter jeg har liggende
2. Skaffe to Polymer varmekolber på 50 watt
3. Enten ta av, eller "pusse opp" rammene litt
4. Lage bakgrunn til karene
5. Skaffe bøtter, miniatyr slamsugere og små hover
6. Innrede og kjøre inn karene
7. Skaffe reker!=D Tenkte kirsebærreke eller rød krystallreke

Med tanke på lys, skal jeg lage et bord som dette, med lik lysrørløsning.

Er ikke sikker på hvordan de skal innredes enda, skal sette igang og tegne utkast nå. Av planter tenkte jeg på javabregner og javamose, men har ikke bestemt meg enda.
Da har jeg funnet på enda en liste Skal ha en 60-liter til med kampfiskhunner!

Dette er hva jeg skal gjøre:

1. Skaffe akvarie og lystopp
2. Skaffe et bord, vil bruke det samme som jeg har til de andre 60-literne
3. Skaffe Tetratec ex 600
4. Skaffe Polymer varmekolbe på 100 watt
5. Skaffe sand og planter, tror jeg vil ha den vanlige sverdplanten (bleheri)
6. Lage bakgrunn, silikonere fast en rot og sugekopper
7. Innrede og kjøre inn karet
8. Sette inn 5 kampfiskhunner, tror det er et greit tall
9. Må ha en bunnfisk.. Kuhliiål kanskje? Eller gibbicepsyngel, men da må jeg skaffe det svære karet først, så den får plass etter som den vokser.
10. Må ha et blikkfang og, kampfiskhunner er ikke så alt for spennende. Kommer ikke på noen nå, får vel sjekke basen.
11. Eplesnegler!=D

Siden jeg stort sett vil ha blå hunner, vil jeg ha en rød hovedfisk tror jeg. Honninggurami kanskje?
Selvfølgelig har dumme Dysterpytt bestemt seg for at ancistrus er no herk, og han vil IKKE ha dem i karet sitt. Så da blir det vel til at jeg må bytte om på kampfiskene, Tarkan som har gått med ancistrus før til karet til Dysterpytt, og Dysterpytt over til Tarkans kar. Har ikke lyst å flytte ancistrusene siden de er små, og tross alt nettopp har flyttet.
Dumme katten til søstra mi spiste kampfisken min!!!! *hyle*
Mhm! Skjønner ikke hvordan katta klarte å presse hodet ned igjennom luftehullet i dekkglasset
Gjett hvem som får seg 140 liter i morgen!
Endelig et kar med litt størrelse på Her skal Ancisrusene flytte når de er for store til 60 literen, og det skal bo noen bolivianske sommerfuglciklider og korallrød smykketetra her.
Jeg har Sewellia lineolata!!
Skulle hos legen i dag, for jeg har *host* vannkopper, så stakk jeg innom dyrebutikken, for å skaffe platy, og der var S. Lineolata=D Måtte jo ha en, spurte dama på dyrebutikken om hun kunne slå opp på akvaforum for å finne ut vannkravene, og det gjorde hun. Platy ble det ikke, for de hadde ikke igjen den typen jeg ville ha, så har fem wagtail (?) sverddragere nå.

Oppdaga til min store skrekk at Lineolata'en hadde kommet i klem i posen og ikke fått vann, men heldigvis var luftfuktigheten såppas høy at den overlevde!
Filtergugge og Marita på glattis
I dag skulle jeg hente filtergugge fra en fluval 2+ og Tetratec ex 700 som går i 60literne mine, for å kickstarte 20 literen jeg satte opp på badet hos moren min. Jeg hadde ingen poser, så tok bare et litermål med akvarievann, og krysta svampene oppi dette.
I innkjørselen sto moren min parkert, og jeg var litt småstressa, fordi jeg måtte fortest mulig hjem så mest mulig bakterier overlevde. Innkjørsla var isete, og der kommer jeg med litermålet med ekkelt, brunt, grumsete vann.

Tar en klassisk bambi, og glir bortover, og filtergugga skvatt over kanten og over meg, fjes, ny jakke og hvit genser, *Wehey* og mora mi sitter bare å ser på, og når jeg kommer inn i bila med hjertet i halsen sier hun: "Du skulle kanskje tatt med noe med lokk.."

Heldigvis var det gugge igjen, så fikk nok til å starte filteret=)
Da har jeg råd til et nytt kar! Skal kjøpe en sånn 20liter som jeg har på badet, og ha reker i den=)
Orka ikke kjøpe et sånt 20liters kar til, skal heller selge det, og bruke to andre småkar jeg har. Ene er lånt ut til nevøen min nå da, og det andre skal restaureres og lånes ut til en kompis om jeg klarer å overtale han

Guppyene har fått hvitprikk også, men oppdaga det fort. Medisinerer med esha, og håper de kommer seg fort!
Eplesnegleegg!
Da har jeg endelig fått eplesnegleegg! Håper de klekker!=)
Da skal akvariene flyttes ned til kjæresten min, wehey! Da slipper jeg å stresse med å hjem å mate og bytte vann hele tiden. Skal bare ta med de to 60-literne da, resten får bare stå tomme inntil videre. Det er jo ikke mer plass..

Lurer på å selge barbene og, siden jeg ikke skal sette opp noe større kar inntil videre, og jeg trenger kompiser til kuhlii-ålene mine.
Tenker litt på platy også.
Da har jeg flytta den ene 60literen. Tok to timer å flytte det, fordi de hersens sebrafiskene jeg ville ta med ikke hadde lyst.
Sebrafiskene gikk i det andre akvariet enn det jeg skulle flytte, så jeg fikk ikke tappa det ned siden vi fikk dårlig tid etterhvert.

Men når jeg og typen dreiv og fikla med håvene var jeg veldig fristet til å kjøpe nye sebrafisker, og bare la de andre være der de var:p Menmen, jeg fikk opp 4 av 6 fisker, så skal jeg prøve å fange de to siste senere i dag.

Har iallefall satt opp akvariet til kjæresten min nå. Vannet ble veldig grumsete, men klarna litt opp i løpet av natta, pluss at jeg bytta litt vann i morgest, så nå kan man iallefall se bakveggen. Bakgrunn har karet også fått
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap