Skal sette opp en ny 720 liter (side 2)

Skal få gjort litt mer. Har vel også satt inn noen flere planter. Så får jeg snart satt inn en gruppe på 13 l-240. Svarte med hvite prikker som nok gjør seg gort i karret. Har også lagt inn litt faxekalk for og holde ph oppe. Og så kommer god gruppen med pearsei.

Har noen gule heros som nok også kommer til og bli i akvariet for litt fargeforskjell.

Får prøve med et bildet på kvelden. Så blir bildekvaliteten litt bedre.
Gjorde om 240 literen også i dag.
Tok den i samme slengen. Og litt lik 720 literen men i litt mindre skala. Har går det nå et par gibbiseps, og skal også ha et lekspar med vieja synspila. Nå tapte jeg hunnen i det parret jeg hadde sist fredag. Skiftet vann og hadde tydligvis forlite gjemmesteder i akvariet, så hannen tok livet av hunnen. Nå har jeg et annet lekspar som får ta over, og hannen skal ut av akvariet.

Ynglene som er det får jeg vel prøve og få ut, men går det ikke har jeg vel også rundt 30 fra et tidligere kull som går i et annet akvariet.

Så nå som disse to er ferdig fikset opp blir det og gå videre på de neste to akvariene. En 720 liter til som lavagrus skal ut, og sand inn. Så geophagus og uaru gjengen kan finne seg litt bedre til rette.
Nytt bilde av 720 literen
Da fikk jeg tatt et bildet på kvelden. Litt fisk er i akvariet og ting ser riktig så bra ut så langt.

Nå er det bare og få riktig fisk på riktig sted så er alt bra.
Takk skal du ha.
240 literen er jo i gangen med en gang man kommer inn, og 720 literen står i stuen. Så greit om de ser litt bra ut. Resten står inne på et akvarierom så der går det med på hva fisken ønsker og leksakvarier. Men noen pene kar gjør seg jo.
Vannverdi
Jeg har i fisk i dette akvariet som liker ph på ca 7, og gh mellom 3 og 10. Har derfor kjøpt inn noe faxekalk som jeg har i akvariet, og litt utah ice. Har i tillegg noe kh/ph+ liggende, men hadde jo håpet og måtte bruke minst mulig av slike ting egentlig.

Vil det derfor gå greit med kun litt faxekalk og utah ice? Og hvilke mengde av dette trenger man sånn ca for en 720 liter. Har vel en liten blokk på ca 100 gram med utah ice, og ca 3 kilo med faxekalk i dag regner jeg med. Men har kun lagt i faxekalken, da fiskene jeg skal ha i akvariet enda ikke er på plass. De tenkte jeg skulle inn i dag.
Varmekabler
Jeg har jo nå varmekabler i bunn av mitt akvariet. Men derfor lurer jeg på en ting. Når disse er på ser det ut til at fisken med tiden puster mye mer. Nå er de på 24 timer i døgnet. Men er det noe spesielt man burde gjøre om man har varmekabler. Kun ha dem på om dagen eller noe slikt?

Har jo god sirkulasjon i overflaten som følge av utrøret til eheimpumpen. Og har også luft i akvariet.

Varmekolber har jeg også bak bakgrunnen. Men lurer derfor på hvorfor det ser ut til at fiskene gisper mer etter luft når varmekalber er på?
Inaktiv bruker
hmm, det er jo sommer da, jeg har selv tatt av varmekolba for sommern, setter den kun på 1 dag før vannbytte, så vannet holder litt mere varme, så slås den av igjen.. temperatursvinger blir det jo, men det er naturlig at tempen blir kaldere om natten, så fiskene har vent seg til det
Får vel prøve uten
Jeg får vel prøve uten en tur jeg også. Er jo godt og varmt i stuen til vanlig om dagen, og fisken som er der er ikke så avhengi av rett temperatur. Og jeg trakk ut varmekablene i dag morges. Men ser nå at de ikke gjesper mer, så er noe med varmen tror jeg.

Men kjører man varmekabler kun om dagen til vanlig? Selv på vinteren.

Inaktiv bruker
på vinteren kjører i hvertfall jeg hele tiden, men håper virkelig at noen andre også hjelper deg, best å få litt forskjellige meninger å stole på.. men jeg ville tatt ut kontakten til varmen på så varme dager som nå, det gjør i hvertfall jeg, og jeg tror aggi også lar være å bruke varme i det hele tatt...
Vel får vel sjekke litt
Har nå tatt av all varme så får jeg se hvordan det går.

Legger samtidig med noen flere bilder jeg tok i dag.
Inaktiv bruker
det kommer seg nå lykke til videre
Takk takk.
Nå må bare ting vokse seg til litt. Må jo enda plante litt på nytt til tide da fiskene napper opp alt. Men har jo diverse stein i bunn rundt knollene for og holde dem nede. Men sterke fisker greier jo og nappe opp det meste når de først vil.

Men nå blir det bare gående som det er fremover tenker jeg. Så får jeg jo se om det blir noe par til slutt og noe lek i akvariet.
Partikler i vannet
Nå mater jeg en del i mitt akvariet må jeg vel si. Men vannet blir liksom aldri helt klart. Skyldes det bakgrunnen. Nå er vel innsuget på hver side av akvariet ca 5 cm over grusen. Har også vann nok i akvariet så det går over bakgrunnen.

Derfor lurte jeg litt på om det var noen tips for og få bort alt grumset. Kan jo alltids sette inn et innvendigfilter, men det blir jo ikke spesielt pent syntes jeg.

Eller blir det bedre om vannet ikke går gjennom bakgrunnen så innsuget i bunn ved ristene blir sterkere?
Jeg bare ville si: nydelige fisker!
Takk.
Pearsei er en vannvittig pen fisk. Og veldig rolig også til og være en mellom amerikaner. Spiser salat og koser seg. Og selv om de ikke er helt voksne enda, begynner de og bli gode og fyldige i buken.

Men gleder meg enda mye til og se dem i sine leksfarger.
Bakgrunn
Jeg vet ikke om jeg har gjort noe galt eller om dette er noe som skjer alle.

Men bak bakgrunne min samler det seg veldig mye dritt egentlig. Og de ser ikke ut til at pumpen suger opp alt dette. Er dette et problem alle som har bakgrunn har?

Og all denne dritten som samler seg, kan det blir en nitrit bombe med tiden?

Satt og tenkte jeg kanskje burde hatt en sirkulasjonpumpe bak der, men det kan jo bli vanskelig og få plass til det også. Så noen tips om hvordan finne en løsning på problemet. Kan jo sikker få en ledning inn og tømme karret fra baksiden av bakgrunnen når jeg skifter vann, men det er jo en del arbeid i forhold fra i dag, så en mer enklere løsning hadde jo vært bra.

Ellers er vannet veldig grumsete hele tiden. Jeg har 2 rister i bakgrunnen som syger vann bakover, men virker nesten som dette ikke er nok for og få bort grums i vannet. Nå har jeg satt inn en midlertidig løsning på et innvendig filter foran. Men noe av fordelen med en bakgrunne er jo at alt kan gjemmes bort bak denne.

Så noen som har tips om hvordan holde vannet klart selv med bakgrunn hadde jo vært gull.
Nå har jeg ikke hatt kar med bakgrunn mer en i to dager så er ikke noe spesialist på dette men vil tro at du får litt mindre sirkulasjon bak der siden du har hull begge ender? Om du hadde utsuget til pumpen i ene enden bak bakgrunnen og hullet gjennom i andre enden så ville det etter mitt hode bli mer strøm der som tok med seg mer av dritten?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap